Demping av bass - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 111
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette høres jo virkelig fantastisk ut. Hurra for karen i obos blokken og dvd&hjemmekino som fikk sporet oss alle inn på dette .

(skal vel sies at folk egentlig har drevet med dette lenge men dette gjorde det plutselig billig og tilgjengelig for oss alle..)

Tror jeg skal stikke innom godeste maxbo i dag og sjekke ut helleutvalget. koster jo ikke akkurat mye for disse hellene.

Clas'ern skal få stå for liggeunderlaget tror jeg.. kommer tilbake med tilstandsrapport .

edit:

rakk ikke maxbo pga. en klønete kunde jeg måtte hjelpe på overtid.. jaja, får stikke innom i morgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting jeg tenkte på;

Jeg kan jo kanskje prøve å kjøpe litt sort stoff og kle betong hellen i det for å få det til å se litt pengt ut. Kanskje litt sånn velour eller fløyelsaktig stoff som skjuler konturene av betonghellen.

Tenkte videre på å kle undersiden av betonghellen i selvklebende asfaltmatte fra bilxtra til 40-50kr og videre klistre sånn helt mykt dempemateriale under den igjen. Litt av cluet med det må jo være at det skal se sånn relativt pent ut.

Synspunkter?

Billig og effektivt, helt unødvendig, overkill eller noe som kan være verdt å teste?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannpistol, tror det blir litt mye å ha både asfaltmatte og mykt underlag, det er jo hellen som står for dempingen og ikke asfaltmatten. Det koster jo som sagt ikke mye, så det er vel bare å prøve.

Jeg tenkte jeg skulle vente på våren å kjøpe meg en boks med svart spray. Men for all der det blir sikkert stilig med fløyel eller lingnende.

Uheldigvis hadde de bare grønnt liggeunderlag på biltema i Oslo, så jeg løste det ved å kutte liggeunderlaget i litt mindre størrelse enn hellen. Ser nesten ut som at hellen svever...

Lykke til med mode'en...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei er i og for seg enig med tankegangen din om at heller er den som tar vibrasjonene, asfalt matten blir evt. litt som smør på flesk kanskje.

vi får se hvor handlelysten jeg er etter jobb i morgen, er jo heller ikke sikkert jeg klarer å finne mot i meg etter en lang arbeidsdag til å stikke innom en stoffbutikk, er jo et skummelt sted.

kom gjerne med tips om hvor jeg kan finne litt stoff ala det jeg har snakket om i "løsvekt" (er vel kanskje løpemeter eller noe sånt det kalles?) gjerne rundt alnabru eller helst i lørenskog / strømmen området. som også er oppe til litt utpå kvelden (ala storsentre osv).

Får se hva som skjer i morgen, må vel nesten ta no bilder eller noe om det blir bra

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt betongheller under fronthøyttalerne i flere år nå med bra resultat. Det strammer opp bassen en hel del, i tilegg får jeg diskanten nærmere ørehøyde. I første omgang brukte jeg betonghellene uten dempematte under. Når det nye kino-rommet ble ferdig måtte jeg ha noe under hellene så de ikke ripet opp Pergo-gulvet. Valget falt da på trinnlydplatene til Pergo (husker ikke helt hva de heter), som jeg hadde til overs etter gulvleggingen. Jeg har limt to lag under hver helle i tilegg lakkerte jeg hellene sorte. Det ser ikke så verst ut.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan også bekrefte at stein under høyttalerene fører til mindre lyd hos naboen, og strammer lyd. Bruker ikke noe "absorberende" materiale, kun møbel-filtputer for å beskytte gulvet. Samt soundcare spikes mellom steinplate og HT. Har under fronthøyttalere og subwoofere. Anbefales, og ser stilig ut. Forhør dere med natursten-sentere (som lager kjøkkenbenkeplater, samt leverer til begravelsesbyrå), eller gravstensforretninger. Da kan man få skikkelig fin stein, polert og akkurat den størrelsen man vil ha. Men det kan koste endel i forhold til å kjøpe hos en byggevareforretning.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte 2 stk 40 x 40 x 5cm's betongheller på maxbo i dag.

Først.. de er jo helt sinnsvakt tunge de hellene! Kostet 23,- per stk.

Kjøpte så litt sort, halv-blankt stoff på dysvik. Under hellene og stoffet ligger det 1 stk sitteunderlag fra clas olson til kr 19,- (også sort).

Pakket bare stoffet rundt hellene, prøvde først å lime men det var helt håpløst. Tror absolutt de burde få en runde bengalakk f.eks.

Så var det lyden da...

Kan jo være placebo dette her, men synes lyden -virkelig- ble mye bedre. Bassen føles mye mer kontakt, direkte og kontrollert.

For de 133,- jeg betalte til sammen for dette her må dette være den beste innvesteringen jeg noen sinne har gjort. Er ikke ofte jeg egentlig hører forskjell på ting og tang når jeg gjør noe i anlegget (kan ha noe med permanent øresus å gjøre, detaljer blir kanskje litt borte) men her synes jeg virkelig det ble forskjell.

Spørsmålet nå er om naboene merker noe forskjell.. kan jo gå ned å spørre men er redd for at de skal be meg skru ned permanent.. lettere å få tilgivelse enn tillatelse som de fleste vel har fått med seg .

Uansett, dette anbefalles absolutt!

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare nevne det siden ingen andre gjør det.
    Det at subwooferen heves 5-10cm påvirker lyden, ikke nødvendigvis den tunge steinen.

Men det er ikke så nøye bare lyden blir bedre.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magking
    Må bare nevne det siden ingen andre gjør det.
    Det at subwooferen heves 5-10cm påvirker lyden, ikke nødvendigvis den tunge steinen.

Men det er ikke så nøye bare lyden blir bedre.
    Jepp, å få høyttalere i avstand fra gulv/vegger har innflytelse, men det at den har et tungt solid underlag å stå på har også endel å si, siden lyden ikke blir overført til gulvet via føtter. F.eks. hvis man setter spikes rett i et tregulv, vil dette fungere som en flott kobling mellom høyttaler og gulv, noe som er uønskelig (bortsett fra de som spiller kontrabass). Derfor er det genialt å ha en tung solid stenplate som spikesene kan stå på, da overføres lite av lyden videre til gulvet.

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en fin tråd!

Jeg har ett problem, og det er at bassen resonerer i alt av interiøret her. Spilte en sang hvor bassen trappet seg ned i frekevns, og først ristet hylla, så klesskapet, så lampen i taket, og til slutt cd stativet.. Dette gir jo en del støy.

Kan en stein-helle og et liggeunderlag hjelpe her?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Kan en stein-helle og et liggeunderlag hjelpe her?
    Det hjelper helt sikkert en del, spesielt hvis du ikke har spikes allerede, men lyden gjennom lufta kan du ikke gjøre så mye med. Alle ting har en ressonansfrekvens, og det skal ikke sterke vibrasjoner til for å sette ting i svingninger ved den frekvensen.

Det kan nok hende at du bør dempe enkelte deler av interiøret også hvis det blir plagsomt (spesielt hvis ting skrangler eller slår mot hverandre). Vitrineskap med glasshyller og krystallglass er jo fæle sånn...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker medfølgende plast-knotter.

Barhylla lager en del lyd ja.. Masse glass der. Klirrr :roll:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker medfølgende plast-knotter.

Barhylla lager en del lyd ja.. Masse glass der. Klirrr :roll:
    Plastknottene hjelper lite som hindring mot overføring av vibrasjoner hvis de ikke er spikes-formede. Vil nok tro at steinhelle og liggeunderlag-trikset vil hjelpe en del hos deg.

En matte av gummi eller myke tekstiler under glassene burde hjelpe i barhylla. Pass også på at glassene ikke står inntil hverandre (de bør ha noen millimeter klaring til hverandre).

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skal prøve helle og liggeunderlag trikset jeg. Var jo ikke så dyrt for opplegget.

Men i den sammenheng, burde jeg da ta av de plastknottene, eller la de stå på, da oppå helle og underlag.?

Og det er ikke lett når man skal få nesten alt en eier inn på en liten hybel og litt i en enda mindre bod :x

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men i den sammenheng, burde jeg da ta av de plastknottene, eller la de stå på, da oppå helle og underlag.?
    Prøv deg fram. Det er ikke godt å si hva som blir best.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Will do.

Søk på gule sier avslørte at det var en maxbo forretning her oppe i lillehammer, så bare jeg får ridd av denne forskjølelsen, blir det nok bra her.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis spikes også kan gjøre samme nytten, hva passer best?

Spikes eller helle og underlag??

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis spikes også kan gjøre samme nytten, hva passer best?
    Spikes eller helle og underlag??
    Jeg har ikke sett og heller ikke utført noen sammenligningstest mellom disse. Ser noen sier at dempeføtter er litt dårligere enn spikes (mindre presisjon i lydbildet), men selv om helle og underlag har mye til felles med dempeføtter, så kan det hende at resultatet blir bedre. Den steinhella har jo definitivt en stabiliserende effekt. Har selv vurdert helle og dempeføtter (istedenfor liggeunderlag) en gang i fjern framtid.

Fordelen med liggeunderlag/dempeføtter er at de er mye snillere mot underlaget enn spikes. Spikes egner seg dårlig direkte på parkett eller på ujevne underlag.

Hva med høyttaler på spikes på helle på liggeunderlag?!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med høyttaler på spikes på helle på liggeunderlag?!
    Hovedhøytalerne står jo på spikes, og det fungerer bra. Er jo subben som er problemet. Hvis den verste resonansen blir dempet, ved da helle og underlag, kan jo hende bassen oppleves som bedre, da den joobber med seg selv, og ikke med hele rommet og interiøret..

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedhøytalerne står jo på spikes, og det fungerer bra. Er jo subben som er problemet. Hvis den verste resonansen blir dempet, ved da helle og underlag, kan jo hende bassen oppleves som bedre, da den joobber med seg selv, og ikke med hele rommet og interiøret..
    Nettopp. Kjør i vei med helle og liggeunderlag. Blir ikke DET bra nok, kan du forsøke å sette spikes mellom subben og hella!

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •