Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 1 av 27 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 533
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!!

Pris for utstyr som er greit kommer på under 1500 kroner (ny pris etter et nettsøk...) og det kan brukes på din neste bildeviser også (Virker på projektor/LCD/Plasma), dvs mye billigere enn det meste andre som handles inn her på forumet (og en mye bedre investering enn HDMI (eller andre kabler) til 1500 kroner (så vet dere hvor der har meg i den debatten : -)

Basert på mine helt ferske erfaringer etter å ha kalibrert min egen projektor så har jeg laget denne guiden. Den er laget basert på info jeg har lest meg opp på på AVS forum samt en del artikler av mer vitenskaplig art mhp farger og fargegjengivelse i bilde produkter.

Jeg er ingen ekspert på området (det er mange her på forumet som KAN dette men siden jeg som ikke ekspert kan til en del her så er det håp for alle dere andre...)

Norsk guide, meget bra:

Bildekalibrering ved hjelp av HCFR - Hjemmekino.no

DETTE TRENGER DU FOR Å KOMME I GANG:

Colorimeter Probe: Her finnes det flere, den jeg kjøpte er den billigste som er bra (Spyder2 probene fungerer med programmet men er ikke anbefalt av de som har prøvd dem opp mot Pantene (Spyderen har problemer/klarer ikke lese med mørke testbilder)), det fins flere dyrere alternativer.

HCFR har også diagrammer for en hjemmelaget probe for 3/400 kroner i deler som er bra men jeg har ikke tid til å lodde selv....): Amazon.com: Pantone Eye-One Display LT Monitor Color Calibrator ( MEU102): Software for under 1200 ferdig levert og fortollet til Norge. (den skal vist være utgående produkt så en bør vurdere å slå til før ingen har den på lager lenger hvis en ønsker seg en slik...)

Her er erfaren bruker på AVS som har testet forskjellige prober opp mot hverandre og der en viser hvor mye variasjon det er i målingene. Selv om ingen er perfekt lab utstyr som desverre koster hundrevis av tusen så er Eye-One Display LT en vesentlig mer nøyaktig enn Spyder Pro. Eye-One Display LT er rimelig nøyaktig på farge gammut, men kan på enkelte displayer gi litt unøyaktighet i en gråskala (pluss minue etpar hundre grader kelvin (når den tenker på at en bildeviser vanligvis er flere tusen kelvinb off så er det til å leve med...)

Calibration meter shootout - AVS Forum

En PC, enklest med bærbar, med USB inngang

Kalibrerings program: Programmet ColorHCFR (kan lastes ned GRATIS (engelsk språklig utviklet av franske entusiaster) og mer info og nedlasting her: (homecinema-fr: Colorimètre HCFR)

Test bilder: Kalibreringsdisk (GetGray anbefales (koster 25 dollar å laste ned) på grunn av at den er lett å manøvrere i (finns i PAL og NTSC versjon), men alle de andre (AVIA/Video Essensials/Calman/HQV etc har nok de bildene som trengs (HCFR har lagt ut en som kan lastes ut gratis (på fransk (PAL))).) GetGray - Digital Video Calibration DVD). AVS HD709 gratis og bra HD disk, kan brennes ned på DVD og spilles må mange men ikke alle Blu Ray spillere. AVS HD 709 - Blu-ray, HD DVD, & MP4 Calibration - AVS Forum

HVORDAN GJØR DU DET:

Kalibreringsprogrammet HCFR lastes ned fra nettet og installeres på PC.

Programmet som følger med Proben installeres og en av filene, en DLL fil for proben(EyeOne.dll), kopieres fra probe programmet inn i hoved folderen til programmet ColorHCFR (der ColourHCFR.exe filen ligger).

Plugg i proben i PC i en ledig USB kontakt.

PC en gjenkjenner proben og må kjøre installering av ny hardware.

Monter proben på ett eller annet (Kamera stativ for eksempel) den kan også brukes på TV skjermer (Plasma/LCD/ etc da trenger en ikke stativ), den har dessverre ikke kamera stativ skrue hull så her må det improviseres. Tape eller litt mer avansert en sugekopp satt fast i ett vinkeljern som settes på kamera stativet er min patent....

Start programmet, si fra hvilken probe du har, programmet støtter flere typer men som sagt den jeg har kjøpt er den billigste.

Hvis en vil ha høyere nøyaktighet ved målinger av lave IRE nivå (anbefales men da tar det litt mer tid å måle) så krysser man for "Average many reads on dark measurements".

Kalibrer proben når programmet ber om det ved å lege den på ett flatt underlag dvs at den ser totalt mørke (eller holde et DVD cover mot den som er min favoritt metode : - ).

Sett den opp foran lerretet ca 30 cm fra slik at sensoren peker mot lerretet i ca 45 grader og litt opp så den "ser" sentrum av lerretet og ikke sin egen "skygge". (Man kan også måle mot linsen av projektoren (ca 60 til 100 cm fra) må da montere medfølgende diffusor på proben (Som kan gi ett lite fargeskift (programmet har en funksjon (som jeg ikke har testet og derfor ikke kan utdype noe om enda) for å justere for dette men det har jeg ikke prøvd (fordelen med dette er at proben ser mer lys og får mer nøyaktige målinger (går raskere) på lave IRE (mørke bilder) ulempen er at en ikke får med seg eventuelle fargeskift fra ett lerret som er typisk på spesiellt grå lerreter).

KALIBRERING AV SORT OG HVITTNIVÅ (ikke behov for probe se denne ekselente linken der Gorm beskriver dette med bruk av DVE planten: http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html.

Sett kalibreringsdisk i DVD spiller (GrayRamps i GetGray).
    Juster sort (med BIGHTNESS (typisk betegnelse) til sort nivå er like lavt som Blacker than black).
    Juster hvit nivå (med Contrast (typisk betegnelse) til hvitt er like lavt som whiter than white).

KALIBRERING AV GRÅSKALA TIL D65

Velg GRAY RAMPS på kalibrerings DVDen (da sender den ut signal fra sort til hvitt i forskjellige gråfarger). Hver og en av disse måles av proben via programmet. Programmet sier fra hvilke nivå en skal ha og når den er ferdig målt. Så får en et grafisk bilde som viser hvor langt man er referanse grå nivå D65. (Lagre denne kalibreringsfilen så vet man hvor man var).

Så velger man en fra DVD testbilde med 20 % grå intensitet og 80% grå intensitet alternerende med programmet satt i en modus som gir kontinuerlig måling av det som skjer på skjermen (Dvs at når du endrer på en justering i en meny på projektoren så ser du med en gang hvordan dette påvirker målingen).

Så leker man seg de forskjellige kontrollene som er på den enkelte projektor/TV

GAIN RGB (typisk betegnelse men her fins det fler) virker mest i den øvre skalaen (men også litt lenger ned) dvs 80% intensitet bildet.
    BIAS eller OFFSET RGB (typisk betegnelse men her fins det fler) virker i den nedre enden dvs 20% intensitet på RGB men kan også påvirke lenger opp.
    Man justerer disse kontrollene til en man får en avlesning der nivået på de tre fargene er det samme på 20% og 80% intensitet bildene og
    vips så har man man D65 nøytral grå farge på disse to punktene.

Så leser man hele skalaen (kan gjøres i kontinuerlig modus bare å skifte bilde på DVD en til de andre IRE nivåene) og ser hvor nær man er kommet på alle IRE nivåene, har man flaks er resten rimelig rett men det er det jo ikke alltid, så er det å gå tilbake å finjustere slik at kurven blir flatest mulig over ett så stort område som mulig da "mellom nivåene" ned til 20IRE er viktigst.

En vil ofte se at en i toppen (90 og 100%) ikke klarer å justere opp en av fargene til å ligge på linje med de andre, det betyr at en har nådd maks utslaget for den fargen (ofte rødt), trikset da er å ta utgangspunkt i den fargen som klipper (når taket) og justerer ned de andre fargene slik at de kommer på nivå med den fargen som klipper.

Når en er kommet dit så kan en ta en titt på Delta E korven og se hvor nerme en er 0 på den, under 4 er bra (på nivå med øyets og probeens nøyaktighet.)

JUSTERING AV GAMMA

Ut av denne kurven beregner også programmet Gamma kurven (som sier noe om intensitetsforskjellene i stegene mellom sort og hvitt). Denne kan justeres hvis projektoren har gamma kontroll (mange har det i alle fall i service menyen) som oftest heter GAMMA (noen har gamme kontroller som virker over hele skaaen dvs man kan sette inn en numerisk verdi som påvirker hele kurven mens andre har en mer avansert kontroll der en kan velge om en vil justere nedre midtre eller øvre del av Gamma kurven). Forsøk med forskjellige innstillinger på gamma kontrollen og se om en kan få en flat kurve på 2.22 (Det har ikke jeg klart enda men snitt gamma verdi er i alle fall 2.22). Husk å justere sort og hvit nivå før en kjører nytt sett med målinger da disse blir påvirket av gamma kurve justeringer. NB Flat kurve er viktig for godt bilde, jeller flet med en litt høyrere verdi enn 2.2 enne en som ser ut som en S (Dvs ujevn).

MÅLING AV ON/OFF OG ANSI KONTRAST

ColorHCFR kan også lese av kontrast nivå og ANSI kontrast selv om det ikke er like nøyaktig som en dyr lysmåler men rimelig riktig blir det. (forutsatt at du ikke har en projektor som har ekstremt lavt sortnivå, i så fall må en Zoome inn bildet eller snu sensoren slik at den står mot linsen ganske nært (60 til 100 CM)).

KALIBRERING AV FARGER

For å måle primær og sekundær farger velger en at bilder (75 prosents intesitet farge bildet i en sort ramme slik at det ikke fyller hele skjermen) fra kalibrerings disken som sender ut primær fargene tar en måling av hver av dem, samt en måling av hver av sekundær fargene. De fleste projektorer har ikke enkel kontroll av primær fargene men sekundær kan justeres på så å si alle med en Tint funksjon (den justerer ofte alle de tre sekundærfargene samtidig og det blir derfor ofte et kompromiss). Ut fra dette får en et CIE (fargeroms diagram som sier hvor korrekt fargerommet i projektoren/TVen din er). Legg merke til at dette egentlig er en 3 dimensjonalt diagram som fremstilles i 2 dimensjoner. Intensiteten Luninancen vises ikke i diagrammet i 2 dimensjoner, for å få korrekte farger må målingen være lik referansen i alle 3 dimensjonene. Her er en link til animert figur som viser diagrammet i 3D: Welcome to Bruce Lindbloom's Web Site

For å verifisere intensitetsnivået må frem med kalkulatoren som beskrevet i neste avsnitt (det blir visst "automatisert" i neste utgave av programmet)

For å justere inn farge innstillingen (colour) måler man ett bilde med 75% (IRE) hvitt med proben, noter avlesningen av Y og så regner man ut 21% av denne verdien så skifter man til ett 75% rødt bilde og måler og justerer Colour til en når verdien på Y som er 21% verdien (dette gjøres med kontinuerlig måling er lettere å gjøre enn å beskrive....)

For info så skal Y verdien for grønt hvis alt er riktig være 71% av hvitt og for blått 8% (dvs at intensiteten i blått står for en veldig liten del av total lys trykket i ett hvitt signal. De fleste bilde produkter har desverre ingen kontroller (CMS) for å justere intesiteten i Grønt og blått så denne målingen blir verifisering for del fleste av oss.

Så går en tilbake og tar alle målingene igjen og ser om det har vært noen interaksjon mellom justeringer og fintuner litt, tar alle målinger igjen etc. til en ikke orker gidder mer, eller at kona FORLANGER at du kommer ut av kinoen....

Hvis en har en projektor med full colour management system så kan en selvsagt også justere primær og sekundær fargene til perfekt i forhold til fargerommet til HD eller SD materiale men det er det dessverre få projektorer som har til nå, kun disse i har det følge guruene:

Yamaha DPX-1300 (DLP)
    Sharp XV-Z20000 (DLP)
    Sharp XV-Z12000 Mk II (DLP)
    Sharp XV-Z3100 (DLP)
    Sharp XV-Z3000 (DLP)
    Sharp DT-500 (DLP)
    Marantz VP4001 (DLP)
    Epson PowerLite Pro/Home Cinema 1080 (LCD) (begrenset CMS)
    BenQ W9000/10000 (DLP)

Hvis du har en av dem så må du nok fordype deg i denne linken, jeg har ikke det så jeg har ikke noen erfaring med resten av justeringsmulighetene (enda): Basic Guide to Color Calibration using a CMS - AVS Forum

Målet da for de forskjellige verdiene xyY er som følger. Mer at det er forskjellige standarder for HD og SD.
    Kode:
    SMPTE-C                               Rec. 709            
         x         y         Y                  x         y         Y
    R    0.6300    0.3400    0.2124        R    0.6400    0.3300    0.2126
    G    0.3100    0.5950    0.7011        G    0.3000    0.6000    0.7152
    B    0.1550    0.0700    0.0866        B    0.1500    0.0600    0.0722
    Y    0.4209    0.5067    0.9134        Y    0.4193    0.5053    0.9278
    C    0.2306    0.3262    0.7876        C    0.2246    0.3287    0.7874
    M    0.3144    0.1606    0.2989        M    0.3209    0.1542    0.2848
    W    0.3127    0.3290    1.0000        W    0.3127    0.3290    1.0000

EBU                                    DCI            
         x         y         Y                  x         y         Y
    R    0.6400    0.3300    0.2220        R    0.6800    0.3200    0.2095
    G    0.2900    0.6000    0.7067        G    0.2650    0.6900    0.7216
    B    0.1500    0.0600    0.0713        B    0.1500    0.0600    0.0689
    Y    0.4172    0.5018    0.9287        Y    0.4248    0.5476    0.9311
    C    0.2197    0.3287    0.7780        C    0.2048    0.3602    0.7905
    M    0.3271    0.1576    0.2933        M    0.3424    0.1544    0.2784
    W    0.3127    0.3290    1.0000        W    0.3140    0.3510    1.0000

Selve programmet ColorHCFR er lett å bruke men det er ikke selvforklarende dvs at det tar deg ikke gjennom hvilke steg en skal ta. Det skal komme en ny versjon 2.0 i høst som skal inneholde en kalibrering "for dummies" funksjon der en blir dratt gjennom de riktige stegene.

Har man PC en koblet opp mot Projektor (HTPC) kan programmet også generere de riktige bildene (men hvis man til vanlig bruker DVD spiller så er det ikke noe garanti for at kalibreringen da blir riktig for DVD spilleren.)

Så er det bare å kose seg med å måle og nyte bilde etterpå, jeg kan love ett stort løft (som ikke kan sammenliknes med hva en kan få til med kalibreringsdiscer uten måle utstyr..)

Post gjerne erfaringer/spørsmål her i denne tråden så er det sikkert flere her som kan svare (Som sagt jeg er nybegynner men Gorm og AK blant sikkert ganske mange andre kan dette veldig godt!)

Her er noen resurser fra nettet:

Grunnleggende artikler om fargeropplevelse, farger i film i film og fargebehandling i bildefremvisere:

American Cinematographer: The Color-Space Conundrum
    American Cinematographer: April 2005
    Charles Poynton - Color technology

Hvordan tolke avlesninger fra måleprogram:

Reading and interpreting calibration charts and data for dummies - AVS Forum

Støtte tråden til ColorHCFR programmet der en kan få svar på tekniske spørsmål vedrørende programmet (laaang dvs at det er mange svar å få, de franske programvare utviklerne er også med og svarer her, hvis en ønsker nye features i programmet så er dette stedet å etterspørre dem):

Free calibration soft (non-excel) - AVS Forum

Råd og vink i forhold til å tolke kalibreringsresultater med ColorHCFR og råd om hvordan man får justert seg inn bedre ligger her (her kan man se hva andre har gjort som kanskje har samme bildeviseren som deg):

Color HCFR Calibration Discussion (Post your calibration files here) - AVS Forum

FOR DEN LITT MER AVANSERTE:

Hvis en har en probe som er litt unøyaktig så kan man legge inn offset i programmet og få den til å måle det samme som en referanse probe. Oppskriften er som følger:

Hvis en ønsker å trene en probe (Target) til å matche en annen (referanse probe) så gjør man følgende.

1. Åpne en ny fil i programmet og mål gråskala, primærfarger og sekundærfarger med referanse probe.

2. Kryss for "set" box "Reference Measure" vinduet.

3. Apne en ny fil mål gråskala, primærfarger og sekundærfarger med target probe

4. Velg Advanced->Adjust XYZ coordinates fra menylinjen.

5. Lagre target probe filen.

Når en reåpner denne filen vil den huske justeringene gjort i steg 4. Det betyr at du nå kan lage en kopi fil å måle og få de "samme" målingene som referanse proben.

HVORDAN BYGGE HENNING'S JALLA PROBE HOLDER:

Det du trenger:

I M6 mutter (passer dessverre ikke samme gjenger som "kamera skruen" men en får en turn så det henger uten å ødelegge noe)
    Vinkel jern (biltema/clas) med ferdige hull
    En kort M3 skrue med mutter
    En plast hånkle henger med sugekopp fra Saape(!)
    Lynlim (Gel anbefales)
    Godt humør og en baugfil og drill og bor.

Hvis en ikke har lyst til å bruke tape eller lynlime proben direkte på noe så er dette min jalla løsning.

Fant en hånkle henger på på "Dame" butikken Saape (kjede som finnes i mange byer: Saape) som hadde sugekopp med ok størrelse, sugekoppen kan enkelt tas av selve plast kroken noe som gjør det enklere å demontere men også å ta den ut for å kalibrere proben uten lys før en begynner. Kostet 30 kroner eller noe slik Jeg måtte ha to da jeg knakk prototyp 1 under boring....

Kapp den ene enden av vinkeljernet med baugfil slik at enden som skal stå ned mot kamera stativet ikke blir så lang.
    Bor hull i "krok enden" av kroken (forsiktig...),
    Skru kroken den fast med den korte maskinskruen i det lange benet på vinkel jernet.
    Bor opp hull i det korte benet på vinkel jernet slik at det er stort nok til skuren på kamera stativet.
    Lim fast M6 mutteren over hullet (Hvis noen vet hvilken type gjenger det er på kamera skruen og hvor en kan få slike muttere så blir det enda bedre)
    Skru kamera stativ inn i skruen (etter at limet tørker..)
    Hvis en ikke får skrudd langt nok inn på grunn av gjengene for ut med ett eller annet, jeg brukte en liten bit av en tetningslist med tape på baksiden.

Vips så har du et jalla stativ...

Det er mer enn greit nok til formålet koster 60 kroner maks og det er lett og ta ut og sette inn proben. Og ja sugekoppen sitter som fff... på proben! Du trenger ikke være redd for at den detter av…

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en fin innføring. Tenkte jeg skulle forsøke samme metode selv. Til tross for at du skriver at det er en overkommelig utfordring, virker det som det er nok å sette seg inn i.

Mon tro om det finnes noen steder man kan lære kalibrering bortsett fra å lese på nettet?

Kanskje det kunne være en ide for en eller annen ekspert her på forumet å arrangere et lite kurs? Vil tro det er en del som hadde vært interessert i det, og gjerne hadde betalt en slant for å delta.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumbo
    Takk for en fin innføring. Tenkte jeg skulle forsøke samme metode selv. Til tross for at du skriver at det er en overkommelig utfordring, virker det som det er nok å sette seg inn i.

Mon tro om det finnes noen steder man kan lære kalibrering bortsett fra å lese på nettet?

Kanskje det kunne være en ide for en eller annen ekspert her på forumet å arrangere et lite kurs? Vil tro det er en del som hadde vært interessert i det, og gjerne hadde betalt en slant for å delta.
    Dette må være en ide for Hjemmekino, Gorm eller AK (eller andre eksperter)?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes interessant ut. Jeg har litt erfaring med sånt, kanskje jeg kunne satt i stand noe slikt...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Dette hørtes interessant ut. Jeg har litt erfaring med sånt, kanskje jeg kunne satt i stand noe slikt...

Flott Atle, det er sikkert mange intereserte der ute (kanskje ikke så mange med prober enda men det er forhåpentligvis ikke lenge til at den tilstanden endrer seg: -), men det trengs sikkert litt markedsføring av et slikt eventuellt tilbud.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Post gjerne erfaringer/spørsmål her i denne tråden så er det sikkert flere her som kan svare (Som sagt jeg er nybegynner men Gorm og AK blant sikkert ganske mange andre kan dette veldig godt!)
    Fin guide

Har ikke brukt HCFR selv, man bruker CalMAN (http://www.calman.tv/index.html), som er et liknende produkt. Koster litt penger, men har god support. Basert på Excel, men en ny stand-alone versjon er rett rundt hjørnet.

En erfaring jeg har gjort, ihvertfall med LCD projektor og grått lerret, er at lyset fra lerretet er såpass svakt at det gir unøyaktige målinger, særlig av de mørkere gråtonene. Jeg måler derfor lyset direkte fra projektoren, for meg gir det mer nøyaktige reusltater.

Jeg eksperimenterer også en del med fargefiltre for å optimalisere kontrast.

Jeg kan godt stille opp i en eller annen sammenheng og demonstrere/holde kurs

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra at det tydeligvis finnes flere som både har kompetanse og lyst til å lære bort kalibrering :-)

I en tid hvor stadig flere går til innkjøp av store flatskjermer og prosjektorer, vil jeg jo tro at denne typen kunnskap er av interesse for mange.

Jeg vet ikke hvordan vi bør gå frem for å ta dette et steg videre. Det er kanskje en ide å lodde interessen for en slik opplæring før noen eventuelt bruker tid på å forberede et kursopplegg?

Er det mulig å markedsføre dette på en annen måte enn kun via en litt bortgjemt tråd? Eventuelt at de som er interesserte i å delta kan skrive seg opp på samme måte som i et PowerBuy?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dumbo
    Så bra at det tydeligvis finnes flere som både har kompetanse og lyst til å lære bort kalibrering :-)

I en tid hvor stadig flere går til innkjøp av store flatskjermer og prosjektorer, vil jeg jo tro at denne typen kunnskap er av interesse for mange.

Jeg vet ikke hvordan vi bør gå frem for å ta dette et steg videre. Det er kanskje en ide å lodde interessen for en slik opplæring før noen eventuelt bruker tid på å forberede et kursopplegg?

Er det mulig å markedsføre dette på en annen måte enn kun via en litt bortgjemt tråd? Eventuelt at de som er interesserte i å delta kan skrive seg opp på samme måte som i et PowerBuy?
    Kanskje er det en moderator har tips/kan hjelpe med å få litt markesføring slik at en kan lodde interessen. Det er tydlig at det er fler som kan holde kurs og lurt kanskje da å gå sammen???

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har såvidt sett Calman i bruk og tror en kan få til det samme med dette programmet og det har fordelen av at det gir kontinuerlig avlesning noe som gjør at det er veldig lett å se resultatet av det en gjør! Og så er det GRATIS : - )

Mn supporten er vel ikke ekstremt god annet en gjennom AVS og der er det mange som gir svar på eventuelle problemer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er noen resurser fra nettet:

Grunnleggende artikler om fargeropplevelse, farger i film i film og fargebehandling i bildefremvisere:

American Cinematographer: The Color-Space Conundrum
    American Cinematographer: April 2005

Hvordan tolke avlesninger fra målaprogram:

Reading and interpreting calibration charts and data for dummies - AVS Forum

Støtte tråden til ColorHCFR programmet der en kan få svar på tekniske spørsmål vedrørende programmet (laaang dvs at det er mange svar å få, de franske programvare utviklerne er også med ogm svarer her, hvis en ønsker nye features i programmet så er dette stedet å etterspørre):

Free calibration soft (non-excel) - AVS Forum

Råd og vink i forhold til å tolke kalibreringsresultater med ColorHCFR og råd om hvordan man får justert seg inn bedre ligger her (her kan man se hva eventuellet andre har gjort som kanskje har samme bildeviseren som deg):

Color HCFR Calibration Discussion (Post your calibration files here) - AVS Forum

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra info der.

Jeg kan da legge til nettsiden til Charles Poynton, hvor en finner dyptgående info om farger og gamma mm.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra AK, jeg legger den inn i første mail så den er oppdatert med nyttige linker.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Har såvidt sett Calman i bruk og tror en kan få til det samme med dette programmet og det har fordelen av at det gir kontinuerlig avlesning noe som gjør at det er veldig lett å se resultatet av det en gjør! Og så er det GRATIS : - )

Mn supporten er vel ikke ekstremt god annet en gjennom AVS og der er det mange som gir svar på eventuelle problemer.
    Skal sjekke den nyeste versjonen av HCFR, det ser mye bedre ut nå enn sist jeg kikket på det. Prisen er det jo ikke noe å si på

Nyeste Calman støtter forresten også kontinuerlig avlesing hvis jeg ikke tar fryktelig mye feil.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal sjekke den nyeste versjonen av HCFR, det ser mye bedre ut nå enn sist jeg kikket på det. Prisen er det jo ikke noe å si på
    Enig ! Da jeg testet programmet tidligere, var det basert på Excel.

Nyeste Calman støtter forresten også kontinuerlig avlesing hvis jeg ikke tar fryktelig mye feil.
    Du tar ikke mye feil der, nei Man har også bullseye charts for både gråskala og primærfarger, noe som gjør det fryktelig enkelt å peile seg inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh

Missforstå meg rett Calman er ett kjempe program (sikkert bedre en ColourHFCR på flere ting, jeg har ikke prøvd det selv, men det skal det bli endring på i morgen!) med god støtte som bare ett firma kan gi, det støtter vel også mange fler typer av prober etter hva jeg forstår.

Fordelen for den glade amatør med ColourHFCR er at det er gratis og en klarer å få til det meste (kanskje også alt (flere på AVS har gått over fra Colourfacts (xx tusen dollar program) som er nødvendig for å få til en kalibrering av ett bilde produkt).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Noen som vet om det holder å kalibrere for en kilde, eller bør man kjøre ett oppsett for hver kilde man har?

Dersom man har HD kilder (HD-DVD/BluRay), vil det gi et tilfredstillende resultat å kalibrere med DVD i spilleren, eller bør man ha en HD kalibreringsdisk? Noen som i så fall vet om BluRay disk?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OXO
    Hei

Noen som vet om det holder å kalibrere for en kilde, eller bør man kjøre ett oppsett for hver kilde man har?

Dersom man har HD kilder (HD-DVD/BluRay), vil det gi et tilfredstillende resultat å kalibrere med DVD i spilleren, eller bør man ha en HD kalibreringsdisk? Noen som i så fall vet om BluRay disk?
    Fargerommet på HD (hvis en har en kilde der dette kan justeres og det har de færreste) er større en på SD dvs at en idellt sett bør ha to instillinger.

Men jeg forstår at når en masterer det meste av HD materiale så brukes det fortsatt monitorer som har fosfor som er basert på SD fargerom så hva som blir nærmest det som var mastret strides de lærde vist nok om....

Ellers så finns det HD testmateriale å laste ned lovlig og gratis på nett eller en kan kjøpe for eksempel Video Essentials i HD utgave.

Bortsett fra fargerommet så er jeg usikker på om det er forskjeller (utatt hvis en av spillerne er satt opp med feil sort nivå (her har PC signaler og bilde video signaler forskjellige standarder og en del spillere kan man velge dette).

Men andre mer erfarne kan kanskje spre mer lys over temaet???

mvh
    Henning

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OXO
    Hei

Ideelt sett bør man kalibrere for hver kilde. Hos meg så er det ganske stor forskjell på DVD med komponent og PS3 med HDMI (testet med samme DVD).

Det også litt forskjell mellom PAL og NTSC.

DVE kommer straks på Blu-ray, i tillegg så har Sony noen kalibreringsbilder som Eastereggs på Blu-rayene sine. Tast 7-6-6-9 når man står i filmens meny for å få dem opp (tror jeg).

Men i mangel av HD kalibreringskilde, så fungerer en DVD mye bedre enn ingenting

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye interesant lesing. Dersom noen hadde stilt opp med et lite kurs/gjennomføring/foredrag/demo om dette, er det absolutt interesant.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en Kjekk kveld/natt i går med AK og et par andre entusiaster fra Forumet. AK hadde med seg sin proff probe Eye-One Pro (ca 7-8 tusen) samt sin reserve probe som er den samme som jeg har.

Han hadde også med Calman som ser ut som et veldig flott program der en får opp en veldig oversikltig side etter målingene er gjennomført med alle resultater. Neste tur så skal vi leke litt med siste utgave av Calman. Men for dere som ikke vil bruke mye penger på program så ser det for meg ut som man kan få akkurat det samme med ColorHCFR så en kan få like godt resultat av en kalibrering med det programmet.

Mestparten av kvelden gikk med på å sammenlikde de tre probene. Resultatet var at AK sine to prober målte ekstremt likt (ørsmå ikke synlige nyanser i forskjell på dette) mens mitt ekseplar av samme probe som AK gav litt anderledes resultat (ikke fullt så føltsom for rødt noe som gjør at gråskalaen er 4/500 kelvin for varm kalibrert med min probe. Sukk : - (

Hvis en ser på vedlagt figur så ser en kurven til AK sin probe i stiplet og min heltrukken. Som dere ser så er felen rimelig lineær i hele IRE skalaen. Når jeg etterpå kalibrerte ut fra AK sin probe på en preset på projektoren og svitcher mellom min D6500 kurve og kurven kalibrert med AK sin probe så ser en også att det er et lite fargeskift mot røtt kurven laget med min Probe : - (

Men den gode saken er at i ColourHCFR så skal det være mulig å trene egen probe (legge inn offset) slik at den skal måle likt som en referanse probe : - ) Jeg har ikke helt fått det til enda men skal legge inn oppskriften i første post når jeg har skjønt hvordan det gjøres : - )

Når dette er sagt så ser gråskalaen og bilde mye bedre ut enn det gjorde før kalibrering med min kalibrering med 4/500 kelvin for rødt bilde, men men en gråskala mer spot onn så ble det en liten prosent bedre (5% mot forbedringen fra ukalibrert vil jeg si var 50% hvis en skal gjøre en ekstrem overforenkling...))

Lærte også at på spillere som der en kan velge RGB eller komponent signal over HDMI (Som på PS3) så kan det være forskjeller på farge dekoderen. På min projektor ble sekundærfargene mulig å få en god del nærmere refernase med PS3 en stillt inn på å sende RGB... Et tips til andre som fikler og takker for tipset AK.

Side 1 av 27 1 2 3 4 5 11 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •