Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 8 av 27 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 533
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk! Skal gjøre et nytt forsøk og se om jeg kan få hevet de lave partiene av kurven litt vha "Forskyvning" Jeg la inn siste versjon av HCFR i går, men det ga ingen endring i gammakurven. De målingene jeg har sett av gammakurven på HD-1 viser ca 2,3-2,5 for stilling "Normal". Mine målinger ligger langt under dette, og synker med stigende IRE-verdier.
    Jeg har et gammelt Minolta Cromameter II, og dette gir samme gammakurve som Display LT. Så enten ER projektoren slik, eller så er det kanskje HCFR som er problemet? Har bare sett èn gammakurve på HD-1 tatt opp med HCFR, og den var veldig lik min.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan måle AK sin neste gang jeg er der med probe, så kan vi poste HCFR kurven og se om den er som din.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det setter jeg stor pris på! Hvis jeg er heldig får jeg kanskje målt litt på en HD-100 i morra. Den har jo langt flere muligheter for gammajustering enn HD-1.

Gunnar

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Det setter jeg stor pris på! Hvis jeg er heldig får jeg kanskje målt litt på en HD-100 i morra. Den har jo langt flere muligheter for gammajustering enn HD-1.

Gunnar
    Sannt nok den gamma Equaliseren ser flott ut i 100.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble dessverre ikke noe av. Jeg har lekt meg litt med Y-verdiene i tabellen i HCFR, og gammaverdien endrer seg mye med forholdsvis liten endring i Y. Dermed er det vel mulig å ihvertfall komme en del nærmere med å endre brightness/contrast. Skal prøve å sette brightness så lavt som jeg regner ut i forhold til Y ved 100IRE.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei alle sammen,
    er det denne pantone proben fra pixmania dere snakker om? PANTONE KALIBRERINGS SETT HUEY kjøp billig sammenligne pris tilbud

fungerer den med projektor? hvis det ikke er denne, kan noen poste en link til den riktige proben?

Tusen takk,
    Leif

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei alle sammen,
    er det denne pantone proben fra pixmania dere snakker om? PANTONE KALIBRERINGS SETT HUEY kjøp billig sammenligne pris tilbud
    Nei, det er ikke en probe som kan brukes sammen med tredjepartssoftware. Du må enten finne en EyOne Display eller en Spyder 2 eller 3. Alle disse ligger i den rimelige enden (opp til ca 2k). Skal du opp et steg kan EyeOne Pro være et alternativ, men da snakker man fort mellom 5k og 10k.

Her er en link til EyOne Display proben: Amazon.com: Pantone Eye-One Display 2: Electronics

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har slitt litt med å velge hvorvidt jeg ønsker max sortnivå, eller maks smell i bildet ved å regulere iris fra lukket til åpen på min W10000. Et godt kompromiss (?) viser seg å være 50% lukket (19 knepp fra venstre). Det betyr naturligvis ny kalibrering, og resultatene ble veldig bra, om jeg må si det selv. Jeg har ikke gjort noe med fargejusteringen, da det erfaringsmessig er å åpne porten til h**vete...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg har slitt litt med å velge hvorvidt jeg ønsker max sortnivå, eller maks smell i bildet ved å regulere iris fra lukket til åpen på min W10000. Et godt kompromiss (?) viser seg å være 50% lukket (19 knepp fra venstre). Det betyr naturligvis ny kalibrering, og resultatene ble veldig bra, om jeg må si det selv. Jeg har ikke gjort noe med fargejusteringen, da det erfaringsmessig er å åpne porten til h**vete...
    Ser bra ut det her... Du har ikke lyst til å åpne porten litt på gløtt da....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter noen timer med kalibrering begynner TW2000 å nerme seg...

Artig er det med en full CMS. Som en ser fra kurvene så er den mørke enden av gråsklaen ikke helt på plass men grei nok. Fargerommet er spot on, men grønnt og bått har en dE på 5,8 og 4,7 respektive. Klarer ikke å dra opp intensiteten helt så langt opp som den skulle være på disse to fargene desverre. Det er mulig jeg finner en vei utenom etterhvert, men det får bli etter påske, for nå vil vi se film....

Newcomer Xerxes sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg latt meg inspirere til å investere i en eye-one...

Fikk den idag, og har ikke fått målt noe enda, da jeg har brukt tiden på å legge inn program og å lese denne ypperlige tråden, takker alle sammen.

Ett lite tips ved bestilling fra Amazon er å velge det andre alternativet for selger (av de som er tilgjengelige fra Amazon idag) Ace Photo digital og ikke 17th street photo.
    Dette pga at 17th street photo kun leverer som expedite frakt noe jeg først oppdaget ved utsjekkingen --> frakt ble like dyr som enheten, men så fikk jeg den til Påske da... he-he
    Hvis du har tid til å vente er nok vanlig frakt å foretrekke prismessig, noe Ace Photo tilbyr.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henning: Imponerende CIE! Den grønnfargen din... Det ser ut som den buer 'motsatt' vei av rødt og blått. Har du en egen gamma-justering for RGB? Kanskje det kunne hjulpet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som den buer 'motsatt' vei av rødt og blått. Har du en egen gamma-justering for RGB? Kanskje det kunne hjulpet?
    Sjangsen er nok stor for at det skyldes måleutstyret. Når en tar målinger fra lerretet er det ikke mye lys igjen når man kommer under 30-40% stimulus (gjelder de fleste hjemmekinoprojektorer).

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Henning: Imponerende CIE! Den grønnfargen din... Det ser ut som den buer 'motsatt' vei av rødt og blått. Har du en egen gamma-justering for RGB? Kanskje det kunne hjulpet?

Er nok ingen gamma for RGB men Bias og Gain ikke det, er nok faren at proben sliter litt selv om den klarer repeterbare målinger ned til 20 IRE så er det vel fare for at de ikke er helt korrekte.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Sjangsen er nok stor for at det skyldes måleutstyret. Når en tar målinger fra lerretet er det ikke mye lys igjen når man kommer under 30-40% stimulus (gjelder de fleste hjemmekinoprojektorer).
    Vi får lufte proben din mot linsen en gang så kan vi se hvor langt ned vi kan få greie målinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det en Lumagen Radiance på tur over dammen, så da får vi se hva som kan gjøres med gamma og fargerom..

Gunnar

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det en Lumagen Radiance på tur over dammen, så da får vi se hva som kan gjøres med gamma og fargerom..
    Spennende !
    Det later til at CMSen i Radiance fungerer ganske bra, men ikke perfekt enda. Blir morro å høre hva du synes.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har inntrykk av at CMSen nærmer seg veldig bra. Full kontrol over både primærfarger, sekundærfarger og gamma. Det kommer jo stadig F/W-oppdateringer.

Jeg var usikker på om jeg skulle oppdatere projektoren til HD-100, eller forbedre den jeg har med Radiance. Fargene plager meg såpass mye at jeg valgte det siste. Tror ikke HD-100 er vesentlig bedre på dette punktet. HD-100/Radiance vil jo selvsagt være bedre, men da er det snakk om en god del mere penger også. Dessuten er det ikke umulig at jeg skaffer meg en CRT igjen (for kos..), og da trenger jeg en god prosessor.

Gunnar

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brenne ut Get Gray

feil post

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    feil post
    Mulig det, men imgburn (freeware) er svaret :- )

Side 8 av 27 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •