Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 7 av 27 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 533
    Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Proben er den samme, så det betyr lite hvilken du velger. Jeg ville valgt den rimeligste dersom formålet kun er kalibrering av TV-skjermer og projektorer.
    Ok. Da får vi se om det ikke blir en av de.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Tips: skruehjørnet på Sandnes har "kameraskru" som passer. Har kjøpt ei hel eske av slike for å bruke på videokonferansekamera når de skal installeres. Ble litt enklere enn å tvinge en M6.

De har selvfølgelig muttere også.

3/8 mener jeg de er.
    Takk og takk, hvor ligger den butikken i sandnes?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering av BenQ 8720

Da har jeg også kastet meg på bølgen og prøvd meg på kalibrering av min BenQ8720. Har en Pantone EyeOne som normalt brukes til kalibrering av skjerm på Mac og PC i fobindelse med fotoredigering, men etter å ha lastet ned HCFR og lekt litt tror jeg at jeg er på rett spor også på projektor.

Projektoren var ikke så langt unna i utgangspunktet, og men jeg hadde en opplevelse av at bildet var litt rødt i litt mørke scener. Ut fra de målingene jeg gjorde som utgangspunkt var vel dette også riktig. Målingen fra utgangspunktet er vedlagt. Projektoren har tidligere kun vært satt opp med DVE og bruksanvisningen til Gorm her fra AVForum.

Etter litt prøving og feiling på kveldstid har jeg nå kommet frem til den gråskalaen som er vedlagt denne posten. Den er basert på justering på 30 og 80 IRE. Det ser vel egentlig ganske så bra ut fra 30 IRE og oppover, men under er det litt ymse. Forsøkte meg med å justere basert på 20 IRE, men da ble bildet for grønt i bunnen. Dette opplevde jeg som godt synlig og uønsket. Justering basert på enda lavere IRE-verdier ble også feil, og jeg endte opp med for mye rødt over en veldig stor del av den nedre/midre delen.

Takket være tidligere tips i tråden har jeg forøvrig fått et resultat fra 30 IRE opp til 100 IRE som jeg er fornøyd med. Litt triksing med kontrast for å hindre at rødt falt gjorde underverker.

Litt usikker på i hvilken grad jeg skal stole på verdiene så langt ned som 10-15 IRE med EyeOne og om det har noen hensikt å forsøke å gjøre noe mer med den gråskalaen jeg har nå.

Neste trinn nå er å finne ut hvordan man justerer fargerom. Ut fra det jeg har sett etter noen enkle målinger er det f.eks for mye gult i grønt. Det er ikke sikkert jeg har tolket målingene riktig, men det stemmer også med det jeg ser på testbilder av grønt. Må finne ut hvordan dette skal gjøres. 8720 har jo mulighet for å justere dette ut fra det jeg kan se i menyen, men jeg er sannelig ikke helt sikker på hvordan de ulike justeringene henger sammen. Må lese litt mer før neste runde i kjelleren

Takk til alle som har gitt veiledning og innspill i denne tråden. Det har vært til stor hjelp. Om det er noen som har konkret tilbakemelding og/eller tips til mine resultater så langt setter jeg også pris på det.

Gøran

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Da har jeg også kastet meg på bølgen og prøvd meg på kalibrering av min BenQ8720. Har en Pantone EyeOne som normalt brukes til kalibrering av skjerm på Mac og PC i fobindelse med fotoredigering, men etter å ha lastet ned HCFR og lekt litt tror jeg at jeg er på rett spor også på projektor.

Projektoren var ikke så langt unna i utgangspunktet, og men jeg hadde en opplevelse av at bildet var litt rødt i litt mørke scener. Ut fra de målingene jeg gjorde som utgangspunkt var vel dette også riktig. Målingen fra utgangspunktet er vedlagt. Projektoren har tidligere kun vært satt opp med DVE og bruksanvisningen til Gorm her fra AVForum.

Etter litt prøving og feiling på kveldstid har jeg nå kommet frem til den gråskalaen som er vedlagt denne posten. Den er basert på justering på 30 og 80 IRE. Det ser vel egentlig ganske så bra ut fra 30 IRE og oppover, men under er det litt ymse. Forsøkte meg med å justere basert på 20 IRE, men da ble bildet for grønt i bunnen. Dette opplevde jeg som godt synlig og uønsket. Justering basert på enda lavere IRE-verdier ble også feil, og jeg endte opp med for mye rødt over en veldig stor del av den nedre/midre delen.

Takket være tidligere tips i tråden har jeg forøvrig fått et resultat fra 30 IRE opp til 100 IRE som jeg er fornøyd med. Litt triksing med kontrast for å hindre at rødt falt gjorde underverker.

Litt usikker på i hvilken grad jeg skal stole på verdiene så langt ned som 10-15 IRE med EyeOne og om det har noen hensikt å forsøke å gjøre noe mer med den gråskalaen jeg har nå.

Neste trinn nå er å finne ut hvordan man justerer fargerom. Ut fra det jeg har sett etter noen enkle målinger er det f.eks for mye gult i grønt. Det er ikke sikkert jeg har tolket målingene riktig, men det stemmer også med det jeg ser på testbilder av grønt. Må finne ut hvordan dette skal gjøres. 8720 har jo mulighet for å justere dette ut fra det jeg kan se i menyen, men jeg er sannelig ikke helt sikker på hvordan de ulike justeringene henger sammen. Må lese litt mer før neste runde i kjelleren

Takk til alle som har gitt veiledning og innspill i denne tråden. Det har vært til stor hjelp. Om det er noen som har konkret tilbakemelding og/eller tips til mine resultater så langt setter jeg også pris på det.

Gøran

Du skal si deg meget godt fornøyd med den gråskalaen!!! Legg ut noen bilder av gammuten på fargene CIE diagrammet så kan vi se hva vi ser. No mer nøyaktig i de lavere nivåer tror jeg ikke du får målt med display proben så det er bra!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem blir den første til å installere versjon 2.0 :-)

ColorHCFR v2.0 Available... - AVS Forum

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er den ihvertfall lastet ned. Tør ikke installere enda, da ryker hele helgen...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Nå er den ihvertfall lastet ned. Tør ikke installere enda, da ryker hele helgen...
    Høres ut som en fin helg spør du meg...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Høres ut som en fin helg spør du meg...
    Hvis jeg spør kånå (både din og min) blir nok tilbakemeldingen litt annerledes :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hvis jeg spør kånå (både din og min) blir nok tilbakemeldingen litt annerledes :-)
    Sant nok, det er vel som hos deg at vi gutta alltid må ta denne tunge jobben også :-)

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Legg ut noen bilder av gammuten på fargene CIE diagrammet så kan vi se hva vi ser.
    Da har jeg gjort noen forsøk på å justere fargerommet på projektoren min, og etter et par timer med prøving og feiling har jeg vel endt opp med det som man innenfor skyting kaller å "ha skrudd seg helt vekk".

Har lagt ved utgangspunktet og så langt jeg kom når det gjelder fargerom. Jeg har fått gjort noen endringer, men jeg er ikke i stand til å få en grønnfarge som er riktig. Dette er litt irriterende da det er her jeg tror den største unøyaktigheten ligger. Når jeg viser et grønt testbilde er det ikke grønt, men tipper over mot gult.

Hvordan kan jeg få gjort noe med dette? Noen som har forslag? Gjerne en link til litt mer informasjon om hvordan de forskjellige justeringene av fargerom bør gjøres og henger sammen.

Det som kanskje er klønete er at jeg som nevnt i innledningen har havnet helt på villspor ellers. Den gråskalaen jeg hadde tidligere får jeg ikke til med de nye justeringene på fargerom. Her er det helt klart sammenheng i hva man gjør, og når man prøver seg frem må man vel bare akseptere at feiling er en del av det hele.

Får ta en ny runde i morgen og starte helt forfra med hele projektoren, men forhåpentligvis er det noe som kan hjelpe meg når det gjelder justering av fargerom. Slik at det også kommer på plass i løpet av denne læringsperioden.

Gøran

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargekorrigeringsystemet på 8720 fungerer ikke særlig bra, og jeg vil egentlig anbefale å "la de være". Det samme gjelder for blant annet W90000.

Gråskalaen ser forøvrig ganske fin ut

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ting jeg lurer på angående kalibrering av fargerom med HCFR. Det er jo forskjell på fargerommet på SD (bt.601) og HD (bt.709). Hva kaibrerer man egentlig etter nå man bruker HCFR programvaren?

Mulig jeg har misforstått noe totalt, men jeg vil jo si at det må være en fordel å kalibrere projektoren slik at den er optimal på HD...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ting jeg lurer på angående kalibrering av fargerom med HCFR. Det er jo forskjell på fargerommet på SD (bt.601) og HD (bt.709). Hva kaibrerer man egentlig etter nå man bruker HCFR programvaren?
    Jeg har ikke brukt HFCR særlig mye, men jeg er rimelig sikker på at man kan velge mellom SMTPE-C (blir brukt i Rec 601 standarden) og Rec 709.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargekorrigeringsystemet på 8720 fungerer ikke særlig bra, og jeg vil egentlig anbefale å "la de være".
    Og det sier du nå etter at jeg har skrudd meg helt bort i et forsøk på å få det til å virke:wink:

Da kan jeg vel egenlig bare avslutte det arbeidet og heller finne tilbake til den gråskalaen jeg hadde og slå meg til ro med at det er det beste jeg kan få til nå. Godt å få vite det så slipper jeg å bruke mye tid og frustrasjon på noe som ikke er gjennomførbart.

Det eneste spørsmålet jeg da sitter igjen med når det gjelder fargekorrigering av 8720 er om det vil være mulig å gjøre dette et annet sted i kjeden? Jeg lurer på å kjøpe en videoprosessor for å håndtere 2.35:1 og støyfjerning. De fleste videoprosessorer har jo mulighet til å korrigere farger på Kilder/innganger. Er dette en mulighet? Vil jo være en ekstra bonus å ta med seg.

Gøran

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det sier du nå etter at jeg har skrudd meg helt bort i et forsøk på å få det til å virke
    Beklager, jeg tenkte vel ikke så langt.... :???:

Da kan jeg vel egenlig bare avslutte det arbeidet og heller finne tilbake til den gråskalaen jeg hadde og slå meg til ro med at det er det beste jeg kan få til nå. Godt å få vite det så slipper jeg å bruke mye tid og frustrasjon på noe som ikke er gjennomførbart.
    Når du justerer tint og color kontrollene er det greit å bruke CIE charten for å verifisere endringene. Du vil da se at cyan og magenta (hovedsaklig) flytter seg. Du ønsker da det beste kompromisset, slik at begg disse fargene er like feil eller like riktige.
    Det eneste spørsmålet jeg da sitter igjen med når det gjelder fargekorrigering av 8720 er om det vil være mulig å gjøre dette et annet sted i kjeden? Jeg lurer på å kjøpe en videoprosessor for å håndtere 2.35:1 og støyfjerning. De fleste videoprosessorer har jo mulighet til å korrigere farger på Kilder/innganger. Er dette en mulighet? Vil jo være en ekstra bonus å ta med seg.
    Per i dag er det bare Lumagen Radiance som har et fullverdig CMS. Prislappen er dessverre ganske høy.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL

Mulig jeg har misforstått noe totalt, men jeg vil jo si at det må være en fordel å kalibrere projektoren slik at den er optimal på HD...

Du kan velge i instillings menyen om du vil ha 601 eller 709 som referanse.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, jeg tenkte vel ikke så langt.... :???:
    Problemet er nok heller at jeg ikke klarte å vente på svar etter å ha spurt. Hadde jeg vært litt tålmodig hadde jeg fått med meg svaret ditt før jeg løp ned i kjelleren for å prøve noe jeg egentlig kunne ha holdt meg langt unna.

Når du justerer tint og color kontrollene er det greit å bruke CIE charten for å verifisere endringene. Du vil da se at cyan og magenta (hovedsaklig) flytter seg. Du ønsker da det beste kompromisset, slik at begg disse fargene er like feil eller like riktige.
    Takk for tips! Skal prøve ut dette når jeg kommer hjem fra reise neste helg.

Per i dag er det bare Lumagen Radiance som har et fullverdig CMS. Prislappen er dessverre ganske høy.
    Typisk. Noen ide og hva slags pris vi snakker om for denne type verktøy. Ikke meningen å begynne å diskutere pris i denne tråden, men det kan vel være greit om det er andre som lurte på om dette kunne være noen fornuftig måte å drive fargejustering på om man ikke har støtte for det i projektoren sin. De vanligste VP som er i omløp i dag ligger jo rundt 20-35K. Hva slags faktor snakker vi om i forhold til dette?

Men det er vel kanskje tryggest å fortsette leting etter videoprosessor basert på behov for kontroll av 2.35:1, støyreduksjon og støtte for bitstream av de nye HD lydformatene. Kan jo alltids bytte projektor for å få en med støtte for fargejustering. En venn av meg går og venter på den nye Epson. Spent på å få titte litt på den. Mange som er fornøyd virker det som.

Gøran

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Typisk. Noen ide og hva slags pris vi snakker om for denne type verktøy. Ikke meningen å begynne å diskutere pris i denne tråden, men det kan vel være greit om det er andre som lurte på om dette kunne være noen fornuftig måte å drive fargejustering på om man ikke har støtte for det i projektoren sin. De vanligste VP som er i omløp i dag ligger jo rundt 20-35K. Hva slags faktor snakker vi om i forhold til dette?
    Den vil ligge i samme område, men det er per i dag ikke noen norsk leverandør. Alternativet er å bestille fra AV Precision i Danmark som er distributør for Skandinavia.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lumagen VisionHDP, VisionProHDP og VisionHDQ har alle gamut-kontroll med siste firmware. Visstnok mere avansert med Radience, men det skal være mulig å få gode resultater med de andre også. Hadde en VisionHDP på hånda i går, men i dag hadde han solgt den til noen andre..

Skulle gjerne hatt en for korrigering av fargene + gamma på min RS-1. Projektoren har ingen mulighet for å endre på fargerommet. Gråskala klarer jeg å få bra, med dE stort sett godt under 4, men gamma blir alt for lav med alle 4 menyvalgene (Normal, A,B,C). På det vedlagte plottet har jeg valgt beregningsmetode "Optimized (regression)". Jeg kan få kurven høyere opp ved å velge "Camera gamma", men da blir ikke kurven så flat. Jeg er usikker på hva en bør bruke. Noen sier at en skal bruke beregningsmetoden som gir flatest kurve, da dette gir best tilpassing til datasettet.

Jeg satte sort og hvitt nivå med testplata (AVS). Har også prøvd å sette sortnivå ved å velge 0,63% av Y for gamma 2,2 ved 10% stimulus (stor Y for lys, ikke fargekoordinat y som det virket som noen hadde prøvd i et tidligere innlegg). Dette ga et mye lavere sortnivå enn fra testplata, så jeg fant ut at jeg ville bruke testplata, selv om det blir mere subjektivt.

Jeg legger ved noen plott fra målinger som jeg gjorde for noen dager siden med HCFR 1.2. Probe er Eye One LT. Testplate er gratisplata fra AVS. Veldig hendig, da kapitlene er tilpasset fornuftig rekkefølge for kalibrering med HCFR. Finnes gratis for nedlasting i to versjoner. Har prøvd begge (AVC-HD spilt fra PS3 og HD-DVD fra Toshiba HD-A1). Gir samme resultat, bortsett fra at PS3 klipper alt under nivå 16 og over 235 hvis en ikke endrer standardinnstillingene.

Display LT proben er umulig å bruke for å sette gråskala uten diffusoren hvis den rettes mot projektoren. En liten vinkelendring og x og y-verdiene varierer vilt. Vet ikke hvor mye diffusoren påvirker gråskalaen, har ikke prøvd.

Hvis noen har gode forslag til hvordan jeg kan få gammakurven flatere og høyere opp mottas dette med takk!

Jeg blir ikke klok på nøyaktig hvordan fargekontrollene til RS-1 fungerer. Det er et menyvalg som heter "Forskyvning". Dette har kontroller som kan dras opp eller ned for RGB. Hvis jeg velger "Bruker 1" for fargetemperatur dukker det opp et nytt sett med kontroller for RGB. Disse står på max (null), og kan reduseres til -255. Jeg er usikker på hvordan disse fungerer sammenlignet med kontrollen som heter "Forskyvning". De er ihvertfall mye grovere, og det fungerer ikke slik som jeg er vant til fra CRT med ett sett med justeringer for lav ende av skalaen (offset) og ett sett for den øvre enden (Gain). Får installere HCFR 2.01 og gjøre et nytt forsøk..

Gunnar

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir ikke klok på nøyaktig hvordan fargekontrollene til RS-1 fungerer. Det er et menyvalg som heter "Forskyvning". Dette har kontroller som kan dras opp eller ned for RGB. Hvis jeg velger "Bruker 1" for fargetemperatur dukker det opp et nytt sett med kontroller for RGB. Disse står på max (null), og kan reduseres til -255. Jeg er usikker på hvordan disse fungerer sammenlignet med kontrollen som heter "Forskyvning". De er ihvertfall mye grovere, og det fungerer ikke slik som jeg er vant til fra CRT med ett sett med justeringer for lav ende av skalaen (offset) og ett sett for den øvre enden (Gain). Får installere HCFR 2.01 og gjøre et nytt forsøk..
    De første kontrollene (forskyvning) fungerer nesten helt likt som RGB kontrollene under brukermodusene. Eneste forskjellen er at "forskyvning" tilsynelatende gjør bittelitt mer endring i nedre del av gråskalaen enn RGB kontrollene i brukermodusene. Personlig har jeg ikke merket så mye forskjell.
    Dersom man velger å kalibrere opp en brukermodus defaulter fargetempen til "high" uansett (alle RGB kontrollene på maks/255). Fremgangsmåten er da å dra ned blått og grønnt til fargetempen er korrekt.

Side 7 av 27 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •