Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 6 av 27 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 533
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er helt riktig som Henning skriver, og det er fryktelig dumt at produsentene "jukser" med dette. For min egen del tolererer jeg litt "ekstra" feil på 100% stimulering (med 100IRE/235RGB bilder). Ofte vil man da få en liten dupp i rødt.
    Greg Rogers som tester projektorer for WSR, godtar en feil på inntil 2dE i gråskalaen med 100% stimulering. Dette er jeg helt enig i. Hvor mye feil man godtar ved 100% stimulering, vil også påvirke det totale kontrastnivået ganske mye. Godtar man eksempelvis 10dE ved 100%, vil man måle mye høyere kontrastnivå.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått litt tid til å kalibrere BenQ W10000, og vedlegger før/etter-bilder fra HCFR.

Som dere ser er de målte forskjellene betydelige. Jeg har enda ikke fått sett en film etter kalibrering, skal gjøre det senere. Men nå gidder jeg ikke mer kalibrering i dag, så eventuelle ytterligere justeringer får finne sted en annen gang. Jeg har kun justert RGB gain og offset.

Hvilke spaker må jeg dra i for å flytte grønn og rød i fargerommet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra bildene du har postet her, er forbedringene ganske enorme. Når det er sagt, er det nok enda mer å hente dersom du gidder. Det burde være mulig å komme ned på dE 2-3 fra 30% til 100% stimulering.

Det ser faktisk ut til at du har litt mer kontrast å gå på også (et knepp?). Blått trenger ikke duppe ved 100%, men heller ikke være så mye høyere enn rødt, som ofte er fargen som begrenser maksimal kontrast.

Uansett er du kommet godt i gang

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen form for testbilde dere pleier å bruke for å sammenligne før og etter?
    Typ et detaljert nærbilde av noe f.eks?

Hadde vært morro å se hvor stor forskjellen faktisk er etter en vellykket kalibrering.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Da har jeg fått litt tid til å kalibrere BenQ W10000, og vedlegger før/etter-bilder fra HCFR.

Som dere ser er de målte forskjellene betydelige. Jeg har enda ikke fått sett en film etter kalibrering, skal gjøre det senere. Men nå gidder jeg ikke mer kalibrering i dag, så eventuelle ytterligere justeringer får finne sted en annen gang. Jeg har kun justert RGB gain og offset.

Hvilke spaker må jeg dra i for å flytte grønn og rød i fargerommet?
    Min og ser noe sånn ut, litt lavere på rød min,men når jeg drar blå og grønn ned så blir 90% helt på tryne,veldig gult.Kalibrerer med PS3en og HCFR cden.
    Gidder du å poste verdiene du har på RGB gain og offset etter kalibrering..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen form for testbilde dere pleier å bruke for å sammenligne før og etter?
    Typ et detaljert nærbilde av noe f.eks?

Hadde vært morro å se hvor stor forskjellen faktisk er etter en vellykket kalibrering.
    Jeg benytter video-/film-materiale som jeg kjenner godt. Sort/hvitt filmer ala. Sin City vil også gi en indikasjon på om fargebalansen er korrekt. Dersom den ikke er det, vil ikke bildet være sort/hvitt .

Filmer med mye hudtoner vil også gi en indikasjon på om man har fått et mer korrekt blde.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Min og ser noe sånn ut, litt lavere på rød min,men når jeg drar blå og grønn ned så blir 90% helt på tryne,veldig gult.Kalibrerer med PS3en og HCFR cden.
    Jeg bruker Toshiba HD-XE1 og HCFR-DVDen...

RGB gain 490/390/395
    RGB offset 13/10/8

Hva er dine verdier?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ut fra bildene du har postet her, er forbedringene ganske enorme. Når det er sagt, er det nok enda mer å hente dersom du gidder. Det burde være mulig å komme ned på dE 2-3 fra 30% til 100% stimulering.
    Jeg gidder (en annen dag), men oppnår jeg det kun ved å sjonglere RGB gain & offset?

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det ser faktisk ut til at du har litt mer kontrast å gå på også (et knepp?).
    Jeg har Contrast på +3, Brightness -2 og Color +12. Irisen er 80% lukket (på 30 av 38 posisjoner fra venstre, om du kjenner BenQ, hvilket du garantert gjør).

Hva mener du med at jeg har litt mer kontrast å gå på (hvilken justering ville du gjort?). Og hvordan i himmelens navn kan du lese det ut av bildene mine? :-)

Takk for innspill (nå og tidligere)!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RGB gain 512\430\489
    RGB offset 11\11\11
    Ukalibrert.
    Drar jeg blå ned til det du har så får jeg problemer med hvit,det blir skitten gul..

Hvorfor har du kjørt ned rød? regne med at den sto på 512 hos deg og som standar?
    Menyfeltet blir og lilla på PJ menyen,er blått ukalibrert.Hva er rett?

Skal prøve med HD-DVD spilleren og se om det er bedre..

På min gamle PE8720 så fikk jeg dette til ganske fint men jeg sliter med denne..

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gidder (en annen dag), men oppnår jeg det kun ved å sjonglere RGB gain & offset?
    Det er de kontrollene man benytter flittigst, men ofte må også contrast, brightness og andre funksjoner også endres på for å oppnå optimalt resultat.
    Alle såkallte "dynamic" funksjoner lager nesten alltid også problemer... Et godt tips er å slå de av (dersom W10000 har noen ? )

Hva mener du med at jeg har litt mer kontrast å gå på (hvilken justering ville du gjort?). Og hvordan i himmelens navn kan du lese det ut av bildene mine?
    Et knepp opp på konstrast-slideren. Grunnen til at jeg ser dette, er at blått daler litt ved 100%, og iom. at blått aldri er den begrensende fargen, anntar jeg at kontrasten kan økes bittelitt. Som jeg nevnte tidligere, bør en stoppe dersom rødt begynner å dale vedig, noe som er et tegn på at kontrasten er for høy.

For å forklare litt mer: Ved å øke kontrasten prøver projektoren å øke alle farger like mye, slik at fargebalansen ikke endres nevneverdig. Dersom man har mer å gå på i alle farger, fungerer dette naturligvis smertefritt. Dersom man går tom i en farge (nesten alltid rødt), vil den fargen dale nær maksimal stimulus (90%, 100%), og ødelegge gråskalaen. Maksimal kontrast er da rett før dette punktet nåes.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å bli fart her! Dette liker jeg godt! Håper alle med prober kan dele litt erfaringer, instillinger og kalibreringsresultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en litet tips/påminnelse at det å bruke samme instillinger på forskjellige projektorer gir ikke nødvenidigvis samme resultat desverre. Det kan være forskjeller på lamper, paneler, service instillinger og på andre kilde komponenter som gjør at det som gir rett instilling på en proj ikke gir det på en annen. Men for å lære mer om hva de forskjellige kontrollene gjør på den enkelte projektor type så er det selvsagt lurt å dele alle de erfaringene en kan få av andre.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Bare en litet tips/påminnelse at det å bruke samme instillinger på forskjellige projektorer gir ikke nødvenidigvis samme resultat desverre.
    Ville bare vite om jeg var helt på bærtur med di innstilingene jeg fikk siden jeg fikk feil på 90%

Men nå lastet jeg "default" alle plasser jeg fant i menyen og da forsvant problemet mitt..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare vite om jeg var helt på bærtur med di innstilingene jeg fikk siden jeg fikk feil på 90%

Men nå lastet jeg "default" alle plasser jeg fant i menyen og da forsvant problemet mitt..
    Sant nok og det er defintivt lurt å vite hvor en er i forhold til andre som har justert samme maskineri :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Puh!

Etter en god del timer (en del ganger back-to-zero...), har jeg nå "ferdigkalibrert" W10000. Takk til AK som ga meg en benchmark (dE 2-3) å jobbe mot.

Jeg har tatt utgangspunkt i "Cinema"-modus (fikk ikke til å kalibrere "Home theater", ble ikke kvitt nok blått).

Her er mine settings, for de som er interessert:

RGB gain 478/391/384
    RGB offset 11/9/9
    Color Temp.: Warm
    Contrast: +3
    Brightness: +5 (basert på kalibreringen satte jeg den først til 0)
    Color: +12 (basert på kalibreringen satte jeg den først til +4)
    Tint: 0
    Filter: 1
    Sharpness: 0
    DLP Degamma: Film
    CW Speed: 5x With SLR

Nå gjenstår det bare å se om bildet ble bedre :-|

Tar gjerne imot tips til ytterligere forbedring. Og jeg har ikke gjort noe som helst med fargerommet. Det får jeg ta en annen gang.

EDIT: endret Brightness og Color etter å sett litt film. Har ikke målt noe på ny i etterkant.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende jobbet, Hellnoob !

Godt du kunne bruke noen av rådene. Det er tydelig at du har gjort en god jobb her, for BenQ'ene er absolutt ikke de letteste projektorene å kalibrere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er du der, Hellnoob!

Meget bra jobbet!

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken av disse probene er å anbefale?

Amazon.com: Pantone Eye-One Display LT Monitor Color Calibrator ( MEU102): Software

Amazon.com: Pantone Eye-One Display 2: Electronics

Det var ikke så stor prisforskjell på de, så hvis Display 2 er bedre bør man vel gå for den.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Det du trenger:

I M6 mutter (passer dessverre ikke samme gjenger som "kamera skruen" men en får en turn så det henger uten å ødelegge noe)
    Tips: skruehjørnet på Sandnes har "kameraskru" som passer. Har kjøpt ei hel eske av slike for å bruke på videokonferansekamera når de skal installeres. Ble litt enklere enn å tvinge en M6.

De har selvfølgelig muttere også.

3/8 mener jeg de er.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken av disse probene er å anbefale?

Amazon.com: Pantone Eye-One Display LT Monitor Color Calibrator ( MEU102): Software

Amazon.com: Pantone Eye-One Display 2: Electronics

Det var ikke så stor prisforskjell på de, så hvis Display 2 er bedre bør man vel gå for den.
    Proben er den samme, så det betyr lite hvilken du velger. Jeg ville valgt den rimeligste dersom formålet kun er kalibrering av TV-skjermer og projektorer.

Side 6 av 27 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •