Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 5 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 533
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Flott, da er vi fler! Hva skal du kalibrere?
    Jeg skal kalibrere en BenQ W9000, og en Hitachi PJ-TX300.
    Spleisa sammen med en venn, så 750kr på hver ca.

Det er ikke ille hvis forskjellen på kalibrert vs ikke kalibrert er så stor som du beskriver.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en sammelingning av nøyaktigheten av to prober opp mot X-Rite i1Pro spectroradiometer (8/9 tusen kroners som bla AK her på forumet har)

De som vurderes er:

X-Right Display 2/Pantene Eye one dispay LT colorimeter
    DataColor Spyder2 colorimeter

Calibration meter shootout - AVS Forum

Det er variasjoer mellom målingene på probene, LT proben en del mer nøyektig end Spyder 2. Mindre variasjoner i måling av farge gammut enn det er i gråskala, der det kan variere noen hundre grader kelvin avhengig av display type en måler.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra link og fra en norsk side, kjempe bra:

Bildekalibrering ved hjelp av HCFR - Hjemmekino.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen gratis DVE-plate, for å stille kontrast osv?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harald25
    De fleste DVD-platene som er merket med THX har forskjellige testbilder innebygget. Se etter THX optimizer i filmens meny.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kan laste ned en gratis her: http://www.homecinema-fr.com/colorim...DVD_V1.1.5.ISO

En iso fil du kan brenne på DVD. Språket er fransk men testbildene er internasjonale....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Du kan laste ned en gratis her: http://www.homecinema-fr.com/colorim...DVD_V1.1.5.ISO

En iso fil du kan brenne på DVD. Språket er fransk men testbildene er internasjonale....
    Må man ikke ha en probe for å kunne justere etter de testbildene da?
    Den jeg har bestillt har ikke kommet enda, så jeg hadde tenkt å teste justering av kontrast osv i mellomtiden.

Eller er det skjermbilder der av typen; "juster til det midterste feltet går i ett med bakgrunnen"?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den jeg har bestillt har ikke kommet enda, så jeg hadde tenkt å teste justering av kontrast osv i mellomtiden.

Eller er det skjermbilder der av typen; "juster til det midterste feltet går i ett med bakgrunnen"?
    Brigtness og kontrast justeres uten probe, så det er bare å begynne. Se på linken til DVE bruker veiledning på denne siden så ser du hvordan du gjør det. Du har samme type test bilder på den franske gratis platen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei du trenger ikke probe for å justere brigthess og kontrast. Se brukerveiledingen til DVE på denne siden, den franske gratis discen inneholder de samme type test bilder.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God dag folkens.. ser det er mange som driver å kjøper utstyr til å kalibrere og vuderer også den MEN de ha jo leie utstyr på avshop er det onen som har erfaring med det utstyret?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    God dag folkens.. ser det er mange som driver å kjøper utstyr til å kalibrere og vuderer også den MEN de ha jo leie utstyr på avshop er det onen som har erfaring med det utstyret?
    Bruker en Spyder probe, tilsvarende den som leies ut, men bruker annen software. Liker å ha eget utstyr, da kalibreringen bør gjentas med jevne mellomrom ettersom pæra i projektoren endrer karakteristikk etter som tiden går.

Blir for dyrt å leie i lengden da.

Active mclaren sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det da lerte jeg jo no nytt i dag også hehe... noen som har kalibrert epson tw-1000 å i så fall på deres utstyr var det stor diferanse fra defalt?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclaren
    Se det da lerte jeg jo no nytt i dag også hehe... noen som har kalibrert epson tw-1000 å i så fall på deres utstyr var det stor diferanse fra defalt?
    Har ikke sett den selv, men disse svanskene sier at TW1000 krever justering for å yte sitt beste, og den har kontrollene for å få det til. Se litt mer i denne sammenlikningstesten:

Component : ett steg vidare för entusiaster av ljud och bild.

Component : ett steg vidare för entusiaster av ljud och bild.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Proben ankom igår, og jeg satt oppe altfor lenge og fiklet med den :P

Etter å ha konstruert en holder av no isoporgreier jeg fant liggende rigget jeg alt opp og satte igang.
    Etter litt feiling og testing klarte jeg til slutt å stille inn gråskalaen.
    Grafene ble veldig forskjellige før og etter, så regner med jeg gjorde det riktig

Men så kom jeg til kalibrering av farger, og her falt jeg av litt.
    Jeg gikk inn HCFR i fargeromsdiagrammet, og fant etter litt ut at proben registrerte en farge på skjermen, så kom det opp som en gul prikk i diagrammet.

Men på bildene jeg har sett i forskjellige tråder så virker det som disse punktene er blitt lagret så man til slutt får sin egen trekant.
    Hvordan gjør man dette?

Og dette med at man skal justere rød til den er 21% av hvit skjønte jeg heller ikke helt.
    Hvis Y-verdien til hvit ved 75IRE er på 0,336 (var noe der omkring tror jeg), skal da Y-verdien av rød optimalt måles til 0,07035 (0,336*0,21=0,07035)?

For når jeg justerer color på prosjektoren, så beveger prikken for rød seg bortover x-aksen, og ikke opp y-aksen.

Og 75% red.
    Er det den nest sterkeste rødfargen man kan velge på HCRF-disken.
    Jeg får opp en meny med 5 nyanser av primærfargene, så da er den nest siste 75%, right?

Og et siste spørsmål denne runden.
    Siden jeg har Benq W9000, med mulighet for full fargejustering.
    Kan jeg egentlig måle en og en farge fra HCRF-dvdn, og justere sånn at den gule prikken treffer tilsvarende punkter på trekanten?
    Eller må jeg regne meg fram til noen prosent her og?

Gleder meg til å fortsette, så håper på raske svar

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda et spørsmål.
    Når man måler gråskala f.eks.
    Er det da meningen at jeg skal justere etter IRE 20 og 80 først.
    Så (mens contineous measure står på) trykke measure i rute med grey scale?

Og isåfall, er det meningen at man skal bytte gråfarger like fort som de som kommer på skjermen? For det går så fort at dvdn min ikke rekke å skifte kapittel før neste farge kommer opp en gang.

En step-by-step guide hadde vært konge.
    Føler meg litt lost nå :P

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at fler har hengt seg på!

Se mine svar i CAPS...

Proben ankom igår, og jeg satt oppe altfor lenge og fiklet med den :P

JA DET ER LITT ADDICTIVE JEG TROR JEG HOLDT PÅ TIL KOLOKKEN 05.30 EN NATT....

Etter å ha konstruert en holder av no isoporgreier jeg fant liggende rigget jeg alt opp og satte igang.
    Etter litt feiling og testing klarte jeg til slutt å stille inn gråskalaen.
    Grafene ble veldig forskjellige før og etter, så regner med jeg gjorde det riktig

HVIS DU BRUKTE KONTINUERLIG MÅLING OG SKJEKKET PÅ FORSKJELLIGE INTENSITETER OG TOK EN ENDELIG MÅLING TIL SLUTT DER RGB LIGGER OVER HVERANDRE SÅ ER DU DER. DET ER EN MÅLING SOM HETER dE SOM KAN BRUKES TIL FINTUENING. DU KAN OGSÅ ENDRE PÅ GRAFENES OPPLØSING SLIK AT FINTUNINGEN I KONTINUERLIG MODUS GPR BEDRE.

Men så kom jeg til kalibrering av farger, og her falt jeg av litt.
    Jeg gikk inn HCFR i fargeromsdiagrammet, og fant etter litt ut at proben registrerte en farge på skjermen, så kom det opp som en gul prikk i diagrammet.

DET STEMMER, EN KAN JOBBE I CIE DIABRAMMET OG MÅLE OG FÅ KONTINUERLIG AVLESNING, UTFORDRINGEN ER AT CIE FARGEROMMET ER I 3 DIMENSJONER OG DIAGRAMMET ER BARE I TO. INTENSITETEN y ER IKKE VIST I BIDET OG MÅ SKJEKKES MANUELLT.

Men på bildene jeg har sett i forskjellige tråder så virker det som disse punktene er blitt lagret så man til slutt får sin egen trekant.
    Hvordan gjør man dette?

HVIS DU GÅR INN I NEDERSTE VENSTRE HJØRNE AV HFCR SÅ KAN DU TA EN TARGEROMS MÅLING, DA SPLR PROGRAMMET OM DE FORSKJELLIGE FARGENE ETTER TUR OG SÅ FÅR DU UT ET STILLBILDE TIL SLUTT.

Og dette med at man skal justere rød til den er 21% av hvit skjønte jeg heller ikke helt.
    Hvis Y-verdien til hvit ved 75IRE er på 0,336 (var noe der omkring tror jeg), skal da Y-verdien av rød optimalt måles til 0,07035 (0,336*0,21=0,07035)?

DU HAR FORSTÅTT DETTE RIKTIG JUSTER COLOUR TIL DU ER SÅ NEÆRME 0,07035 (TALLET LESER DU AV PÅ FØRSTE SIDEN I TABELLEN FOR KONTINUERLIG MÅLING)

For når jeg justerer color på prosjektoren, så beveger prikken for rød seg bortover x-aksen, og ikke opp y-aksen.

DEN BEVEGER SEG NOK BÅDE I X AKSEN OG I INTENSITETS AKSEN, DVS HER MP EN HOLDE FRA HVERANDRE MÅLINGNE FOR INTENSITET SOM BETEGNES Y ( SOM IKKE VISES I DIAGREMMET MEN I TABELLEN) OG x OG y AKSENE I DIAGRMMET.

FOR Å FÅ FARGEROMMET KORREKT SÅ MÅ DU INN I CMS COLOUR OG TINT PÅVIRKER FOR MANGE FORHOLD SAMTIDIG TIL Å FÅ DETTE TIL 100%

Og 75% red.
    Er det den nest sterkeste rødfargen man kan velge på HCRF-disken.
    Jeg får opp en meny med 5 nyanser av primærfargene, så da er den nest siste 75%, right?

TROR DET, MEN IKKE SIKKER DA JEG IKKE HAR BRUKT DEN DVD EN. OM DET SKULLE VÆRE 90% SÅ ER DET IKKE NOE STORT PROBLEM BARE ALLE FARGENE ER LEST AV SAMME NIVÅ ETTER DET JEG FORSTÅR.

Og et siste spørsmål denne runden.
    Siden jeg har Benq W9000, med mulighet for full fargejustering.
    Kan jeg egentlig måle en og en farge fra HCRF-dvdn, og justere sånn at den gule prikken treffer tilsvarende punkter på trekanten?

Eller må jeg regne meg fram til noen prosent her og?

PÅ INTENSITET FOR ALLE FARGENE MÅ DU DET I ALLLE FALL I DEN UTGAVEN AV PROGRAMMET SOM ER I DAG.

Gleder meg til å fortsette, så håper på raske svar

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FLERE SVAR:

Enda et spørsmål.
    Når man måler gråskala f.eks.
    Er det da meningen at jeg skal justere etter IRE 20 og 80 først.
    Så (mens contineous measure står på) trykke measure i rute med grey scale?

DU KAN BARE LA CONTIOUS MÅLE KONTINUERLIG SÅ VEKSLER DU MELLOM INTENSITETENE SÅ VIL RGB KURVENE STABILISERE SEG ETTER EN SAMPLE ELLER TO, DE VIL HOPPE LITT AKKURAT NÅR EN VEKSLER. SÅ JOBBER EN MED KONTROLLENE I PROJEKTOREN TIL AT ALLE TRE ER PÅ LINJE PÅ BEGGE NIVÅER OG ALLE NIVÅER MELLOM OG GJERNE OPP TIL 100%

Og isåfall, er det meningen at man skal bytte gråfarger like fort som de som kommer på skjermen? For det går så fort at dvdn min ikke rekke å skifte kapittel før neste farge kommer opp en gang.

LITT USIKKER PÅ HVA DU MENER HER DU BRUKER DVD SPILLEREN TIL Å VELGE HVILKET BILDE DU SKAL HA LA DET STÅ PÅ REPEAT TIL DU ER FORNØYD OG SÅ VEKSLER DU TIL DET ANDRE INTENSITETS NIVÅET. DVS DU BRUKER IKKE FARGE GENERATOREN I HFCR PROGAMMET (HVIS DET ER DET DU HAR BRUKT(KAN BRUKES MEN DA FÅR DU KALIBRERT PROJ TIL PC IKKE NØDVENIDGVIS DVD SPILLEREN DIN..))

En step-by-step guide hadde vært konge.
    Føler meg litt lost nå :P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oioi.
    Her var det masse svar gitt!

Skal se på det i løpet av kvelden, så kanskje jeg får det til.
    Takk for responsen

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde meg med en spyder probe og fikk veldig bra RGB nivå fra 30 til 90 men 100% ble langt i fra hvit,veldig gult.Ser veldig forskjell fra 90-100
    Hva kommer det av?
    måtte forandre veldig mye på GAIN RGB og OFFSETT RGB(tok litt for godt i kanskje)
    W10000,og hvordan lagre innstillingene på W1000,lagret men etter restart var alt tilbake igjen,heldigvis for denne gang da det ble helt på tryne..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Prøvde meg med en spyder probe og fikk veldig bra RGB nivå fra 30 til 90 men 100% ble langt i fra hvit,veldig gult.Ser veldig forskjell fra 90-100
    Hva kommer det av?
    måtte forandre veldig mye på GAIN RGB og OFFSETT RGB(tok litt for godt i kanskje)
    W10000,og hvordan lagre innstillingene på W1000,lagret men etter restart var alt tilbake igjen,heldigvis for denne gang da det ble helt på tryne..
    Grunnen er at du prøver å pushe en av fargene for hardt. Jeg starter derfor på 100% for å se hva som er maks hver av fargene og hvilken farge som begrenser lysutbyttet (ofte rødt). Setter denne innenfor klipping og så justerer en heller ned (opp de andre to fargene for å få gråskalaen på plass. Ellers er det som du sier lett å få ett fargesikft i toppen. (Når det skal sies eå er det slik mange produsenter jukser for å få mer lysutbytte på skjermer projektorer, så ofte er fabrikk instillingene også helt off her.)

Side 5 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •