Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 4 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 533
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    RGB gain: økning/reduksjon mefører hvilke endringer i hvilke parametre?
    Påvirker øvre del av gråskalaen, men vil også i mindre grad påvirke nedre del.

RGB offset: økning/reduksjon medfører hvilke endringer i hvilke parametre?
    Påvirker nedre del av gråskalaen, men vil også i mindre grad påvirke øvre del.

Colour: økning/reduksjon medfører hvilke endringer i hvilke parametre?
    Justerer vanligvis fargemetning og "fargelysstyrke". Satt helt ned, skal man få et sort/hvitt bilde.

RED, GREEN, BLUE, YELLOW: økning/reduksjon medfører hvilke endringer i hvilke parametre?
    Usikker på disse... Lenge siden jeg har kikket på 8720, men det er helt sikkert noen andre som kan forklare hva disse gjør.

TINT: økning/reduksjon medfører hvilke endringer i hvilke parametre?
    Brukes for å justere fargedekoderen. Denne justeringen vil for det meste påvirke sekundærfargene.

For å justere gråskalaen brukes RGB Gain og Offset. Vær klar over at disse henger sammen, og at endring av den ene i mindre grad også kan påvirke den andre. For din del ville jeg startet med å senke Blue Gain med ca 10% og blue Offset med ca 5%, dersom du tar utgangspunkt i den modusen du benytter nå (Normal?).
    Bytter du til Warm, noe jeg tror er lurt, blir naturligvis utgangspunktet noe forskjellig.

Jeg anbefaler også å kikke på linkene i den første posten til Henning, spesielt linkene til trådene på AVSforum.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da satte jeg temp til "Warm" og justerte gain. R fra 507 til 512 (max), G fra428 til 425 og B fra 419 til 412. Målte også primær- og sekundærfarger på ny. Resultatene ser dere nedenfor.

Det eneste som plager meg er at RGB gain settings IKKE blir lagret, selv om jeg bruker "Store Color Temperature to User 1" under "White Balance Fine Tuning" og i tillegg lagrer settings under "Picture" til "User Mode 1" :-(

Dvs. at velger jeg annen usermode eller presets, dukker "Normal" fargetemp opp, og RGB gain blir satt til default, mens mine settings for RGB gain ikke blir returnert når jeg velger usermode 1...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ser det straks meget bedre ut, selv om du har en del avvik i toppen av gråskalaen. Dette er helt typisk 8720, og eneste muligheten til å korrigere det, er å senke master kontrasten ganske mye. Dessverre vil dette stjele såpass mye bildedynamikk at mange velger å la det være som det er.
    Ulempen ved å ikke korrigere, er whitechrushing, eller tapte detaljer i det hvite, om du vil.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Da satte jeg temp til "Warm" og justerte gain. R fra 507 til 512 (max), G fra428 til 425 og B fra 419 til 412. Målte også primær- og sekundærfarger på ny. Resultatene ser dere nedenfor.

Det eneste som plager meg er at RGB gain settings IKKE blir lagret, selv om jeg bruker "Store Color Temperature to User 1" under "White Balance Fine Tuning" og i tillegg lagrer settings under "Picture" til "User Mode 1" :-(

Dvs. at velger jeg annen usermode eller presets, dukker "Normal" fargetemp opp, og RGB gain blir satt til default, mens mine settings for RGB gain ikke blir returnert når jeg velger usermode 1...
    Kjempe at fler hiver seg på tråden og bidrar med erfaringer, jeg skal legge inn litt av tipsene i første tråd. Hva synes du om bildet før og etter??? HAr du funnet ut av hvirfor instillingen ikke lar seg lagre??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det tenkes at du leser primærfargene dine i mot 'feil' standard? Siden grønn er såpass langt utenfor spec.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Kjempe at fler hiver seg på tråden og bidrar med erfaringer, jeg skal legge inn litt av tipsene i første tråd. Hva synes du om bildet før og etter??? HAr du funnet ut av hvirfor instillingen ikke lar seg lagre??
    Har ikke fått AB-testet innstillingene grundig, men merker ikke kolossal forskjell mellom før og etter. Det er da også relativt marginale endringer (ihvertfall i tallstørrelsene) som er gjort.

Jeg gikk inn i servicemenyen og lagret RGB-settings, da ble de permanente.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg oppdatert første post med litt fler tips om Gråskala kalibrering etc.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definitivt på tide at denne tråden blir klistret

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Definitivt på tide at denne tråden blir klistret
    Takker for det, håper bare att fler hiver seg på. Ser at både Amazon og Mixmania har gått i alle fall midlertidig tom for prober så vi får håpe noen er på vei til medlemmer....

Dette er gøy!

Skal legge inn litt fler tips etterhvert, samt referanser til noen bøker til de som har lyst til å drive med dybde studier etterhvert...

Active MacPhisto sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Henning, fin guide du har laget, du nevner en 2.0 versjon på vei? hvilken høst tror du den kommer til?

Takker for det, håper bare att fler hiver seg på. Ser at både Amazon og Mixmania har gått i alle fall midlertidig tom for prober så vi får håpe noen er på vei til medlemmer....

Dette er gøy!

Skal legge inn litt fler tips etterhvert, samt referanser til noen bøker til de som har lyst til å drive med dybde studier etterhvert...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig så finner man også informasjon om aktører på avforums Lenker som man finner i funksjonsmenyen øverst på siden!

http://avforum.no/links/

Mvh
    MacPhisto

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Hei Henning, fin guide du har laget, du nevner en 2.0 versjon på vei? hvilken høst tror du den kommer til?
    Takker for det

Det er mulig den kommer i desember i år (følge en av de franske uviklerne på AVS forum), men siden dette er gratis produkt laget på fritiden så tar det visst tid og de vil ikke comitte seg på en endelig dato. Den versjonen som er den gjeldende versjonen får jobben gjort og vel så det....

Jeg vil forøvrig poste link så snart som den er tilgjenglig samt mine erfaringer med bruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacPhisto
    Forøvrig så finner man også informasjon om aktører på avforums Lenker som man finner i funksjonsmenyen øverst på siden!

http://avforum.no/links/

Mvh
    MacPhisto
    Flott at det begynner å bli noen som holder på med dette, selv om det sikkert ikke helt enkelt å leve av det full tid her på berget enda. Jeg for min del er i hobby modus og skal holde meg der. Flott er det likevel at det både er tilbud og et marked for denne type tjenester, livet er for kort til å se på dårlig bilde....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, har fått kalibrert endel prosjektører med HCFR 1.2 versjon og er fornøyd med teknikken, endel kunder lurer derimot på når en enklere og mer human step by step kalibrering med denne softwaren kommer. Skal holde øynene oppe for dine poster her!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flott at det begynner å bli noen som holder på med dette, selv om det sikkert ikke helt enkelt å leve av det full tid her på berget enda. Jeg for min del er i hobby modus og skal holde meg der. Flott er det likevel at det både er tilbud og et marked for denne type tjenester, livet er for kort til å se på dårlig bilde....
    Jo takk, har jobbet i mange år med kalibrering av trykkmaskiner og skjermer for grafisk bransje, vet godt hva man kan oppnå med riktigere justerte verdier på digitalt utstyr, i forhold til fabrikkinstillinger!

Håper på bred støtte for mitt nye arbeidsområde...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott tiltak Henning, definitvt en klistret tråd.

Med to Pioneer 50" HD-Plasma, en Dell 30" LCD som brukes til bilderedigering og snart HD-prosjektor på gang, er det på tide å bytte ut DVE med noe mer seriøst. Har vurdert IFS kalibrering på Pioneer skjermene, men det er dyrt og da mangler jeg fortsatt kalibering av PC-skjermen og prosjektor.

Jeg registerer at det tydligvis varierer litt i nøyaktighet på dette produktet. 4-500 kelvin hørtes mye ut....i allefall med tanke på at jeg ser 100 kelvins endringer når jeg jobber med stillbilder. Og det er jo heller ingen garanti for at disse 2 probene som dere testet var "worst case scenario".

Hva må man opp til prismessig for å få et produkt som er mer korrekt?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Flott tiltak Henning, definitvt en klistret tråd.

Med to Pioneer 50" HD-Plasma, en Dell 30" LCD som brukes til bilderedigering og snart HD-prosjektor på gang, er det på tide å bytte ut DVE med noe mer seriøst. Har vurdert IFS kalibrering på Pioneer skjermene, men det er dyrt og da mangler jeg fortsatt kalibering av PC-skjermen og prosjektor.

Jeg registerer at det tydligvis varierer litt i nøyaktighet på dette produktet. 4-500 kelvin hørtes mye ut....i allefall med tanke på at jeg ser 100 kelvins endringer når jeg jobber med stillbilder. Og det er jo heller ingen garanti for at disse 2 probene som dere testet var "worst case scenario".

Hva må man opp til prismessig for å få et produkt som er mer korrekt?
    Neste steg er AK sin 5-6 tusen kroners, den har større nøyaktighet men litt mindre lysfølsom. Det er ett helt klart proff instrument, basert på annen teknologi enn D2'en. (Spectrophotometer versus farge filter (D2) der de lerde kranger som fillene fyker om hva som er best, en kan få begge type teknologier i mange hundre tusen kroners versjoner (dvs krangelen er ikke så interessant på dette nivået der en må se på det enkelte produkt....)

X-Rite: Products

Kjekt at flere snuser innom, for dette er interesant og gir en ny dimensjon til denne hobbyen!

Dvs at den må rettes mot linsen på projektor og stå nærme den for å få en korrekt lesning i mørke områder. For å være nøyaktig så må den inn på sjekk kalibrering innimellom noe som koster like mye som en D2. Stegene over der er vel mer 5-6 tusen dollar og da må en jo være mer en gjennomsittlig interessert....

Ser på andre forum at det har vært gjort sammenlignnger av flere eksemplarer av D2 prober og de måler stort sett bedre enn spec, og overraskende små sample variasjoner, men tydligvis "sitroner" eksisterer, jeg fikk forøvrig byttet min i en ny som måler ca +/- i underkan av 100 k opp mot den AK har og det tror jeg er akseptabelt for de fleste, jeg ser det i alle fall ikke.... Specen mhp nøyaktighet på D2 er omtrent som normal nøyaktighet i en normalt syn (da både mhp gråskala og fargeshift og intensitet).

Ett problem med D2 proben er at den kan få hikke på noen plasmaer og gi feil resultater. Dette er løst i Calman programwaren og det er også laget korrigeringer for det i HFCR som da i den versjonen som er nå må legges inn korriering manuellt. I versjon 2.0 eller 2.1 kommer dette intergrert i programmet (Slippes forhåpentligvis før jul).

Calman har også en pakke med program og AK proben for ca 1000 dollar, og reint program for D2 for 200 dollar.

CalMAN - Purchase and Contact

Her er det mest avhengig av hvor langt en vil drive det: Jeg tror de fleste vil få en mye større løft fra ikke kalibrert til kalibrert med 1500 kroners pakken enn en løftet mellom kalibrert fra 1500 kroners pakken til 6000 kroners pakken....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en interessant diskusjon fra sverige om kalibrering av BenQ 8720 (spes interesant fra post 58 og utover.

lunken's system. - Component forum

Flere elementer der er også relevante for kalibrering av andre projektorer.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestillt proben du linket til på amazon.
    Gleder meg til å teste dette, og jeg kommer sikkert til å poste her etterpå.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harald25
    Da har jeg bestillt proben du linket til på amazon.
    Gleder meg til å teste dette, og jeg kommer sikkert til å poste her etterpå.

Flott, da er vi fler! Hva skal du kalibrere?

Side 4 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •