Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 3 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 533
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Samojed
    Ser at det er kommet en ny Spyder3Elite. Den hadde release i går såvidt jeg forstår. Prisen skal ligge på 215 Euro. Er dette et aktuelt kjøp?

Datacolor

Har også veldig lyst til å lære litt om kalibrering, og tenkte det kunne vært ok å gå for en sånn pakke.

Speccen ser bra ut, men problemet er at ColourHFCR ikke støtter den per nå. Det er jo mulig at den vil gjøre senere hvis den virker bra. Per nå er den billigste som er bra Pantonen som er nevnt i første mail, Spyder2 probene blir ikke anbefalt av de som har peiling.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg bestilt meg en Pantone fra Pixmania. Takk for gode tips, Henning! Det blir interessant å se hva jeg kan få ut av PJen min. Jeg ser på Pantonen som min visuelle Radioshack :-)

Spørsmålet blir bare om ak er villig til å låne bort (dvs. stille opp med) referanseproben sin for eventuell probekalibrering... hint, hint :-)

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål: Hvor lang tid bruker en på en typisk kalibreringsjobb på en projektor når en først har lært seg utstyret? Antakelig vanskelig å svare på for det er jo forskjeller fra projektor til projektor og ikke minst hvor nøye en skal være. Men snakker vi om under en time? En hel kveld? Ukesvis? Hekta for livet? ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Spørsmål: Hvor lang tid bruker en på en typisk kalibreringsjobb på en projektor når en først har lært seg utstyret? Antakelig vanskelig å svare på for det er jo forskjeller fra projektor til projektor og ikke minst hvor nøye en skal være. Men snakker vi om under en time? En hel kveld? Ukesvis? Hekta for livet? ;-)
    Jeg tror en kan holde på rimelig lenge ja hvis en blir hekta...

For å være seriøs, for å justere inn gråskala, justere inn farge settingen og ta en måling av primærfarger samt kontrast nivå vil jeg regne med rundt en time (med det nivået jeg er på, eksperter kan sikkert klare det raskere), litt av avhengig av projektor og de kontrollene som er på den. Det er når en kan det, første kalibrering for meg tok nok 8 timer men da lekte jeg mye.

Hvis en har en projektor med Full CMS og justere "100%" riktig fargegjengivelse så tar det nok mer tid, jeg har ikke prøvd dette men jeg vi tro at vi da snakker en til to timer ekstra... (igjen da avhengig av kontrollene på projektoren (her er det visst en del projektorer der det er interaksjoner mellom kontrollene som gjør det litt mer tidkrevende...)).

Når det er sagt så er det sikkert lett å bli hekta for livet (Jeg har i alle fått ett nytt løft i hobbyen), men en skal være klar over at det er ikke lab kvalitet sensorer vi jobber med... Så det er alltid litt feilmargeider så de siste hundredelene er ikke de viktigste. Selv om det ikke er lab instrumenter så sier forståsegpåerne at feilmargienen er omtrent som følsomheten for øyet og da tror jeg vi godt kan leve med det....

Dvs at det er frivillig å bli helt hekta, jeg synes det er morsommere å se en god film enn å klalibrere...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Da har jeg bestilt meg en Pantone fra Pixmania. Takk for gode tips, Henning! Det blir interessant å se hva jeg kan få ut av PJen min. Jeg ser på Pantonen som min visuelle Radioshack :-)

Spørsmålet blir bare om ak er villig til å låne bort (dvs. stille opp med) referanseproben sin for eventuell probekalibrering... hint, hint :-)
    Godt sagt en visusell Shack måler ja...

Hvis det er spørsmål er det bare å poste så skal jeg hjelpe så godt jeg kan, andre (som kan mer) kan selvsagt også bidra...

Hvis du zipper filene som ColourHFCR og legger dem ved en post så kan andre med programmet åpne dem og se grunndata og ta opp de forskjellige bildene og ha ett bedre grunnlag for å gi råd!

Ref det jeg har gjor under:

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Skal jeg leke og teste og tweake kan det gå uendelig tid, skal jeg bare justere litt for å korrigere for lampebruk eller filterfading er det gjort på en knapp time.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Henning's jalla probe holder

Det du trenger:

I M6 mutter (passer dessverre ikke samme gjenger som "kamera skruen" men en får en turn så det henger uten å ødelegge noe)
    Vinkel jern (biltema/clas) med ferdige hull
    En kort M3 skrue med mutter
    En plast hånkle henger med sugekopp fra Saape(!)
    Lynlim (Gel anbefales)
    Godt humør og en baugfil og drill og bor.

Hvis en ikke har lyst til å bruke tape eller lynlime proben direkte på noe så er dette min jalla løsning.

Fant en hånkle henger på på "Dame" butikken Saape (kjede som finnes i mange byer: Saape) som hadde sugekopp med ok størrelse, sugekoppen kan enkelt tas av selve plast kroken noe som gjør det enklere å demontere men også å ta den ut for å kalibrere proben uten lys før en begynner. Kostet 30 kroner eller noe slik Jeg måtte ha to da jeg knakk prototyp 1 under boring....

Kapp den ene enden av vinkeljernet med baugfil slik at enden som skal stå ned mot kamera stativet ikke blir så lang.
    Bor hull i "krok enden" av kroken (forsiktig...),
    Skru kroken den fast med den korte maskinskruen i det lange benet på vinkel jernet.
    Bor opp hull i det korte benet på vinkel jernet slik at det er stort nok til skuren på kamera stativet.
    Lim fast M6 mutteren over hullet (Hvis noen vet hvilken type gjenger det er på kamera skruen og hvor en kan få slike muttere så blir det enda bedre)
    Skru kamera stativ inn i skruen (etter at limet tørker..)
    Hvis en ikke får skrudd langt nok inn på grunn av gjengene for ut med ett eller annet, jeg brukte en liten bit av en tetningslist med tape på baksiden.

Vips så har du et jalla stativ...

Det er mer enn greit nok til formålet koster 60 kroner maks og det er lett og ta ut og sette inn proben. Og ja sugekoppen sitter som fff... på proben! Du trenger ikke være redd for at den detter av…

Legger også inn dette i 1. mail slik at det kan være enkelt å finne. Andre og mer geniale patenter er velkomne...

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når kulda setter inn ute

er det kjekt å ha noe nyttig å gjøre inne :-)

Har bestilt kalibreringsverktøy, så nå er det bare å smøre seg med restene av tålmodighetskrem....

Takker for flott initiativ, Henning, absolutt forbilledlig å dele slikt med fellow medlemmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Adyton
    er det kjekt å ha noe nyttig å gjøre inne :-)

Har bestilt kalibreringsverktøy, så nå er det bare å smøre seg med restene av tålmodighetskrem....

Takker for flott initiativ, Henning, absolutt forbilledlig å dele slikt med fellow medlemmer.
    Jeg an love en interesant og fin høst/vinter med flotte bilder!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kan også fås her for under 1200 ferdig levert fortollet til Norge:

Amazon.com: Pantone Eye-One Display LT Monitor Color Calibrator ( MEU102): Software

Det er den verd...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på Pantone Eye-One Display 2 og Pantone Eye-One Display LT ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Softwaren. Målesensoren er den samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NBA
    DVS hvis du skal bruke ColourHFCR så kjøp LT .... : D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret.
    Er det noen andre som har bestilt fra amazon.com ?
    Når jeg skal bestille får jeg opp at de ikke sender til norge.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret.
    Merkelig. Jeg prøvde en bestilling som jeg senere kanselerte før jeg la ut linken ingen problem, frakt med international currier.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret.
    Var innom igjen nå og ser at de de som ligger der er salg via Amazon ikke direkte fra dem. Vent en dag eller to så får de dem forhåpentligvis inn, de som ble solgt direkte fra Amazon kunne shippes internatsjonalt.

Pixmania har dem også for noen kroner ekstra.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så - hvordan tolker jeg disse? Mitt foreløpige inntrykk er at gråskalakalibreringen ikke er "så verst", men at primærfargene trenger noe justering? Dette er første måling fra min side, jeg har ikke gjort noe som helst i PJs innstillinger (BenQ PE8720).

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Så - hvordan tolker jeg disse? Mitt foreløpige inntrykk er at gråskalakalibreringen ikke er "så verst", men at primærfargene trenger noe justering? Dette er første måling fra min side, jeg har ikke gjort noe som helst i PJs innstillinger (BenQ PE8720).
    Jeg er ingen ekspert, men for meg ser det ut som om du har mest arbeid å gjøre med primær fargene. Spesielt grønt er ganske langt unna det du ønsker å oppnå.

Gråskala er en del bedre, men spesielt mangelen på rødt vil nok gi hudtoner en litt fargefattig fremtoning. Jeg tror ikke du merker for mye blått i tilsvarende grad.

Det er sikkert noen her med større kunnskaper som kan kommentere mer på dette.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gråskalaen viser at du har et alt for kaldt bilde. Jeg tipper en plass rundt 8000K.
    Ved å justere blått litt ned, eller rødt litt opp (om rødt har mer å gå på), burde du komme mye nermere.

Primærfargene er "typisk" BenQ, og på 8720 det er dessverre lite du kan gjøre, men en korrekt gråskala vil om ikke annet gjøre sekundærfargene (som du ikke har målt) mer korrekte.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, får prøve meg litt frem, bl.a. endre fra "Normal" til "Warm" etc. Men kan noen gi en noob noen enkle tips om hvilke spaker som gjør hva? Og så kan kanskje Henning legge svarene inn i post #1?

RGB gain: økning/reduksjon mefører hvilke endringer i hvilke parametre?
    RGB offset: økning/reduksjon medfører hvilke endringer i hvilke parametre?
    Colour: økning/reduksjon medfører hvilke endringer i hvilke parametre?
    RED, GREEN, BLUE, YELLOW: økning/reduksjon medfører hvilke endringer i hvilke parametre?
    TINT: økning/reduksjon medfører hvilke endringer i hvilke parametre?

Takker :-)

Side 3 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •