Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 27 av 27 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27
Viser resultater 521 til 533 av 533
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har da ikke tonegenerator.

Men har funnet en kalibrerings disk med 3D.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med Spears and Munsil HD Benchmark, 2nd Edition ?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Noen som har erfaringer med Spears and Munsil HD Benchmark, 2nd Edition ?
    Den er helt OK den, men det er ikke noe "mer" en en kalibreringsplate det heller. Det vil med andre ord ikke være noe mer å hente med denne platen versus andre kalibreringsplater.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har sjekket Spyder 4 mot et noenlunde kalibrert kolorimeter? Er det brukende i det hele tatt?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den vil ha mer farger en DVE. Ellers lite justering trengtes fra v/s DVE justeringene.

Irriterende at en ikke får justert inn 3D sikkelig :-/
    Sist endret av harman/kardon; 02-12-2014 kl 22:06

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sittet med DVE en times tid nå og prøvd og justert inn litt Prof. 1 og 2 og THX cinema 2D og 3D.
    Justert inn med Gamma satt til 2.4. Anbefalt ISF er 2.2, men jeg syns 2.4 gir mere tyngde i sort.

Prof.2 : Grønn fargen er fint lite medgjørlig :-( Får ikke til samme farger om en kan si det slik i de 3 rutene samme hva en justererer av grønt på Prof.2. Justert for 2D.
    Resten er derimot overkommelig nå.

THX Cinema er ikke så mye en får gjort noe med annet en og opptimalisere så godt en kan.
    Og det blir helt ok.
    Funker godt på oppskalert DVD.

Tv oppskalerer til fra 2D til 3D.
    Prof.1 3D : overasket over at fargene var rimelig godt på plass etter forrige runde som er mindre justert etter og plottet inn ISF innstillinger fra annen ISF kalibrert VT50. Gjort noen små justeringer gjort etter det.

THX Cinema 3D : Fargene ganske så bra, og resten er grei skuring.
    På min panasonic VT50 funker 3D godt, bedre en prof.1 av og til.

DVE v/s Spears and Munsil. Faen ikke sikker på hva som er best.
    Spears and Munsil ville ha enda mere farger en DVE er det jeg har bitt meg merke i.
    Kontrast, Lys og skarphet er så og si helt likt på de.

Må teste litt 2D og 3D i morgen om jeg blir fornøyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Sted
    Sandnes
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo!

Har bestilt meg et Spectracal C6 kolorimeter og CalMAN 5 Enthusiast lisens. Noen her som har erfaring med denne komboen?

Har et 100" DreamScreen V4 lerret og skyter med en Epson TW-3200. Projektoren er snart 4 år og har aldri vært kalibrert, så jeg gleder meg til å se resultatet. Rommet er dessverre ikke så optimalt, da det er mye lyse vegger. Men jeg flytter inn i ny mancave til høsten, og da blir det mørke/matte vegger og ny kalibrering (og nytt anlegg).
    Bruker PS4 til blu-ray/spill og har en appleTV.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jaasland Vis post
    Hallo!

Har bestilt meg et Spectracal C6 kolorimeter og CalMAN 5 Enthusiast lisens. Noen her som har erfaring med denne komboen?

Har et 100" DreamScreen V4 lerret og skyter med en Epson TW-3200. Projektoren er snart 4 år og har aldri vært kalibrert, så jeg gleder meg til å se resultatet. Rommet er dessverre ikke så optimalt, da det er mye lyse vegger. Men jeg flytter inn i ny mancave til høsten, og da blir det mørke/matte vegger og ny kalibrering (og nytt anlegg).
    Bruker PS4 til blu-ray/spill og har en appleTV.
    hei jaasland, hvor fikk du kjøpt dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Sted
    Sandnes
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Dette kjøpte jeg direkte hos Spectracal (www.spectracal.com). Planen er at de sender det den 15. mai, så det er enda en liten stund til jeg får testet det.

J

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste med interesse på lydogbilde.no om kalibrering av JVC DLA-X5000 og at denne kunne kalibreres automatisk med en Spyder 5 Pro lysprobe til under 2000 kroner. Jeg har en eldre projektor (TW9000) som skulle hatt seg en ny kalibreringsrunde. Vil jeg kunne få et bra resultat ved å benytte en Spyder 5 pro evt. elite? Noen tips til fremgangsmåte i såfall?
    http://www.lydogbilde.no/test/hjemme...vc-dla-x5000-2

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke mulig. Du kan heller ikke kalibrere en X5000 med Spyder, for fargetemperaturen er helt på bærtur etterpå, og den må korrigeres med skikkelig måleutstyr til slutt.
    JVC har leget en egen software (som bare fungerer med Spyder), og via denne kan man få rettet opp eventuelle feil i fabrikk kalibreringen når det gjelder gamma. Nyere JVC projektorer er forsåvidt "OK" kalibrert fra fabrikk, men gamma er ikke bra. I tillegg drifter gamma en del i løpet av de første 0-50 timene, og dette kan altså korrigeres med JVC software og Spyder proben. MEN det skjer på bekostning av fargetemperatur, så denne må korrigeres etterpå, og der kan ikke Spyder proben hjelpe deg. Tile en hvilken som helst annen projektor (f.eks Epson), vil kalibrering via Spyder probe og software bare gjøre ting verre enn utgangspunktet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

12. Takk hhagl takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm Vis post
    Nei, det er ikke mulig. Du kan heller ikke kalibrere en X5000 med Spyder, for fargetemperaturen er helt på bærtur etterpå, og den må korrigeres med skikkelig måleutstyr til slutt.
    JVC har leget en egen software (som bare fungerer med Spyder), og via denne kan man få rettet opp eventuelle feil i fabrikk kalibreringen når det gjelder gamma. Nyere JVC projektorer er forsåvidt "OK" kalibrert fra fabrikk, men gamma er ikke bra. I tillegg drifter gamma en del i løpet av de første 0-50 timene, og dette kan altså korrigeres med JVC software og Spyder proben. MEN det skjer på bekostning av fargetemperatur, så denne må korrigeres etterpå, og der kan ikke Spyder proben hjelpe deg. Tile en hvilken som helst annen projektor (f.eks Epson), vil kalibrering via Spyder probe og software bare gjøre ting verre enn utgangspunktet.
    Takk for svar Gorm. Som jeg tenkte, var det for godt til å være sant.. Men dersom man skulle gå til anskaffelse av kalibreringsutstyr som en amatør kan bruke, hvor mye måtte man investert?

Jeg har fått de to siste projektorene mine kalibrert av deg før levering, men det er vel slik at en slik kalibrering er ferskvare og at det egentlig er nødvendig med en justering etterhvert som lampen har gått en del timer? Jeg har jo også byttet lampe og da er vel kanskje ikke den opprinnelige kalibreringen mye verdt lenger?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhagl Vis post
    Takk for svar Gorm. Som jeg tenkte, var det for godt til å være sant.. Men dersom man skulle gå til anskaffelse av kalibreringsutstyr som en amatør kan bruke, hvor mye måtte man investert?

Jeg har fått de to siste projektorene mine kalibrert av deg før levering, men det er vel slik at en slik kalibrering er ferskvare og at det egentlig er nødvendig med en justering etterhvert som lampen har gått en del timer? Jeg har jo også byttet lampe og da er vel kanskje ikke den opprinnelige kalibreringen mye verdt lenger?
    Min personlige mening er at Spectracal C6 er greit alternativ til hobbykalibratøren. Ideelt sett så bør man i tillegg ha et spectroradiometer også, men dette blir fort veldig dyrt. C6, til tross for at dette er en måler som leser farger gjennom interne filter (som gjerne degraderes over tid), så sies det at den fungerer ganske bra, selv uten profilering fra et spectroradiometer, spesielt på de mest kjente teknologiene (projektorer med UHP-lamper, LCD-TVer etc). Dessverre er heller ikke C6 gratis, og man må regne med en plass mellom 5-10K for en bundle med programvare.

15. Takk hhagl takket for denne posten
Side 27 av 27 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •