Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 26 av 27 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 533
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BullFire
    Hvordan er v4 av calman kontra de siste versjonene av v3? Er det verdt å bytte hvis man ikke har en scaler som lar seg styre av calman?
    Er jo gratis å oppgradere til versjon 4 hvis man kjøpte ver.3 for under 1 år siden.

Har ikke prøvd ver.3 så den vet jeg ikke så mye om. Men ver.4 har nytt bruker grensesnitt, er raskere enn v.3, mer nøyaktig. Kan også kjøre 2 prober samtidig. Så kan man også koble til en ir sender så velger du hvilken bd/dvd spiller og testdisk du har så styrer programmet den selv. Vet ikke om den delen var mulig på ver.3?

Det er ivertfall det jeg har forstått er noe av det som er nytt på Ver.4 ifølge Spectracal.

Jeg synes ivertfall det er kjempe enkelt å bruke.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    V4 er ganske forskjellig fra V3, og alt i alt skal programmet være mye enklere å bruke og forstå. Multithreading er nytt i V4, slik at man kan kjøre flere operasjoner samtidig uten at programmet bllir "sirup".

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Ifølge Spectracal så skal Monaco Optix DTP94 Colorimeter være nokså lik chroma 5, men med DTP94 så kan du bruke Calman software med Home Edition lisens og den pakken koster $499 + frakt og moms. Mens med Chroma 5 så må du kjøpe entusiast lisens og da havner du på dobbel pris.

Den nye Calman V.4.0 er veldig lett å bruke og mye bedre og mer nøyaktig enn gratisprogrammet HCFR.
    Da har jeg bestilt ChromaPure og en DTP-94 PRO probe.
    Our ChromaPure partner has developed a version of the DTP-94 exclusively for CurtPalme.com called the DTP-94 PRO that offers substantially enhanced accuracy across 8 different display types:

Generic LCD
    Samsung Standard backlit LCD
    Samsung LED backlit LCD
    Sony Standard backlit LCD
    Sony LED backlit LCD
    CRT
    Plasma
    Front Projection

What they have done is provide a software-based refinement to and expansion of the existing calibration tables in the individualized license file delivered with each unit.
    Skal bli spennede å se hvilke resultater jeg får med denne i forhold til HCFR og EyeOne Display 2 som jeg har prøvd meg med tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk og lagre den tørt. I en eske med silika gele (eller hva det nå heter). Ellers så tar fargefiltrene fort kveld.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg brukte et par tre timer i går på å kalibrere min JVC DLA-HD350 i går.

Jeg har nå skaffet meg ChromaPure med en kalibrert DTP-94 probe og DVDO iScan DUO prosessor med full CMS. Jeg må si det var noe helt annet å kalibrere med disse "verktøyene" enn hva jeg har forsøkt meg på tidligere :-)

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei dere!

Jeg er fullstendig ny innen skjermkalibrering, men fikk en Spyder3 Elite til min bursdag. Jeg forstod ikke halvparten av innleggene her, men jeg lastet i hvertfall ned nyeste elite-programvare fra DataColor (4.0.2) og har nå kalibrert min pc-skjerm (LCD).

Jeg kan ikke si om resultatet ble bra eller dårlig, men vil tippe at en middels kalibrert skjerm uansett er bedre enn en skjerm som ikke er kalibrert i det hele tatt.

Mitt spørsmål: Kan Spyder3 Elite også brukes til å kalibrere min flatskjerm (LCD)? Eller må jeg da ha et eget programvare til dette? Ser det er noe som heter SpyderTV?!

Takker for svar!

iMars

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har benyttet pattern med 75% saturation for justering av fargene. Tenkte å sjekke hvordan resultatet blir ved 100% og f.eks. ved 40 eller 50%.

Hvor kan jeg finne kalibrerings pattern for 40%, eller 50% saturation? De jeg har er 75 og 100%

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne plata har 25, 50 ,75 og 100 prosent testbilder, og er kanskje den mest komplette testbilde-samlingen du får tak i. Og best av alt, den er laget av entusiaster, for entusiaster, og er gratis :

AVS HD 709 - Blu-ray & MP4 Calibration - AVS Forum

Lastes ned og brennes på vanlig DVD plate, spilles av som blu-ray (i en hvilken som helst blu-ray avspiller).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Denne plata har 25, 50 ,75 og 100 prosent testbilder, og er kanskje den mest komplette testbilde-samlingen du får tak i. Og best av alt, den er laget av entusiaster, for entusiaster, og er gratis :

AVS HD 709 - Blu-ray & MP4 Calibration - AVS Forum

Lastes ned og brennes på vanlig DVD plate, spilles av som blu-ray (i en hvilken som helst blu-ray avspiller).
    Takker!
    Jeg hadde en eldre utgave av denne disken liggende, men lastet ned versjon AVCHD-2a og det var en hel del nytt i den oppdaterte versjonen. Anbefales!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMars
    Hei dere!

Jeg er fullstendig ny innen skjermkalibrering, men fikk en Spyder3 Elite til min bursdag. Jeg forstod ikke halvparten av innleggene her, men jeg lastet i hvertfall ned nyeste elite-programvare fra DataColor (4.0.2) og har nå kalibrert min pc-skjerm (LCD).

Jeg kan ikke si om resultatet ble bra eller dårlig, men vil tippe at en middels kalibrert skjerm uansett er bedre enn en skjerm som ikke er kalibrert i det hele tatt.

Mitt spørsmål: Kan Spyder3 Elite også brukes til å kalibrere min flatskjerm (LCD)? Eller må jeg da ha et eget programvare til dette? Ser det er noe som heter SpyderTV?!

Takker for svar!

iMars
    Du kan nok bruke Spyder3 til å kalibrere tv skjermen også. Var det med egen test plate med på pakken? Er bare å sette programmet på D65 farge temp å justere gråskala

Sett LCD tvn i Film som utgangs punkt og Varm farge balanse.
    Har ikke brukt Elite men har Colorfacts 7.5 som er meget enkelt i bruk så kjenner litt til Datacolor sine produkter.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Du kan nok bruke Spyder3 til å kalibrere tv skjermen også. Var det med egen test plate med på pakken? Er bare å sette programmet på D65 farge temp å justere gråskala

Sett LCD tvn i Film som utgangs punkt og Varm farge balanse.
    Har ikke brukt Elite men har Colorfacts 7.5 som er meget enkelt i bruk så kjenner litt til Datacolor sine produkter.
    Hei igjen!

Har nå kalibrert min LCD TV med Spyder 3TV. Det var brukervennlig og gikk som en lek på en lett forståelig måte for meg som ikke-profesjonell entusiast. Bilder ser bra ut – har testet både Blu-Ray, DVD og konvensjonelle TV-sendinger.

Svakheten med Spyder 3TV-programmet er at den kun justerer de mest elementære innstillingene: Brightness, Contrast, Color, Tint (kun rød/grønn) og Fargetempratur (warm, normal, cool).

Min LG 32LH4000 har en ekspert-modus hvor jeg kan foreta uttallige justeringer. Dette kan dessverre ikke Spyder 3TV-programmet hjelpe meg med. I ekspert-modus kan jeg bl.a. justere:

• Baklys (som jeg først forvekslet med Brightness) Skala 0-100
    • Gamma (lav/medium/høy)
    • Farge: cyan/magenta/rød/grønn/blå/gul (hver farge med -30 til +30)
    • Fargetone: cyan/magenta/rød/grønn/blå/gul (hver farge med -30 til +30)
    • xvYCC: automatisk/av/på
    • Avansert fargetemperatur – to forskjellige metoder å velge: Metode 1: 10-punkts IRE. Mønster: Indre/ytre. Luminans. Rød/Grønn/Blå. Metode 2: 2 poeng. Mønster: Indre/ytre. Rød/Grønn/Blå kontrast. Rød/grønn/blå lysstyrke (Justeringsintervallet er -50 til +50)
    • Fargeregister: standard/bred
    • Dynamisk farge: av/lav/høy
    • Dynamisk kontrast: av/lav/medium/høy
    • Støyreduksjon: av/lav/medium/høy
    • Sortnivå. lav/høy

Har dere forslag til justering av disse eller bør ja bare la dem være på standardinnstillinger?

Alternativt; kan HCFR-programmet hjelpe meg å finne riktige innstillinger? Eller vil dette være for avansert for meg som forstår litt, men ikke alt? Jeg har kanskje ikke de nødvendige forutsetningene for å forstå de mest kompliserte aspektene ved avansert bildekalibrering?

iMars

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt på LG i ekspert modusene bør alle "forbedringskretser" stå på AV. Gamma bør du prøve på medium evt høy noe som kan gi bedre detaljer i mørke scener. Sortnivå på LAV. Baklys kan du prøve deg litt frem på 0-30 i mørkt rom for maks sortnivå og 60-100 for maks lys i bilde på lys dag. Når det gjelder avansert fargestyring er det best å la det stå utrørt så lenge de ikke har testbilder og fungerende program vare. Farge og tint kan vel du justere via Spydern?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Når det gjelder avansert fargestyring er det best å la det stå utrørt så lenge de ikke har testbilder og fungerende program vare. Farge og tint kan vel du justere via Spydern?
    Jepp, farge kan justeres via Spyder3TV, men tint kan spyderen kun justere med en glideskala fra rød til grønn (Rød -30 til Grønn +30). I ekspertmenyen til LG TV’n min kan jeg derimot også justere de enkelte fargekanalene separat, altså cyan/magenta/rød/grønn/blå/gul (hver farge kan justeres med -30 til +30). Men dette kan altså ikke Spyder3TV hjelpe meg med.

Har nå lastet ned HCFR-programmet. Svært avansert program for meg som newbie. Må nok jazze litt rundt før jeg skjønner hvilke justeringer på TV’n som påvirker hva 8-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMars
    • Avansert fargetemperatur – to forskjellige metoder å velge: Metode 1: 10-punkts IRE. Mønster: Indre/ytre. Luminans. Rød/Grønn/Blå. Metode 2: 2 poeng. Mønster: Indre/ytre. Rød/Grønn/Blå kontrast. Rød/grønn/blå lysstyrke (Justeringsintervallet er -50 til +50)
    Når det gjelder kalibrering av fargetemperatur, så har du ikke valget mellom to-punkt og ti-punkt gråskala. Du må benytte begge. To-punkt gjøres først, så bytter du til ti-punkt, der du kan finjustere gamma, og ta en liten "touch-up" på gråskala.
    Det er veldig viktig å ikke starte rett på ti-punkt, for da vil du måtte gjøre "ekstreme" justeringer på alle nivåene, mens områdene i mellom justeringspunktene (5%, 15%, 25%, 35%, etc) vil være helt "off". Dette gjelder forøvrig ikke bare LG, men også Samsung og Panasonic
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når det gjelder kalibrering av fargetemperatur, så har du ikke valget mellom to-punkt og ti-punkt gråskala. Du må benytte begge. To-punkt gjøres først, så bytter du til ti-punkt, der du kan finjustere gamma, og ta en liten "touch-up" på gråskala.
    Det er veldig viktig å ikke starte rett på ti-punkt, for da vil du måtte gjøre "ekstreme" justeringer på alle nivåene, mens områdene i mellom justeringspunktene (5%, 15%, 25%, 35%, etc) vil være helt "off". Dette gjelder forøvrig ikke bare LG, men også Samsung og Panasonic
    Gjelder dette videoprosessorer som Radiance også? Jeg justerte 2 punktsskalaen på TV'en, men dessverre var både gamma og gråskala fortsatt på bærtur. Jeg droppet 2 pkt skalaen på Radiance mini, gikk rett på 21 pkt. justeringen. Burde jeg gjort som du sier der også? Ser at det er mye grums i skyggepartier ennå, selv om det ikke er i nærheten av hva det var.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    21-punkt sitter så tett, at der vil jeg tro det ikke er så viktig. Gapet mellom punktene blir jo nærmest ikke-eksisterende. Kommer litt an på utgangspunktet, og hvor mye justering du er nødt til å gjøre for å rette opp fargetemperaturen. Her vil du jo også ha gjort en "grov-justering" av fargetemperatur og dynamikk-område i TV-apparatet, før du starter med Radiance.

Jeg vet heller ikke om Radiance mini legger to-punkt skalaen til grunn for 21-punkt kalibrering, men det er jo fort gjort for deg å finne ut. Gjør den det, så vil det definitivt lønne seg å gjøre to-punkt først, for å skape et best mulig utgangspunkt for gamma-kalibreringen. Ville da staset på å få topp og bunn 100% D65, og tatt punktene mellom med gamma-kalibrering (21-punkt)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, tror jeg tar en ny runde med kalibrering. Høres jo svært logisk ut, bare ikke tenkt over det før.

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.fant ut eg skulle noe prøve HCFR og eg har spyder3tv,joda tror eg klarte det ganske så bra fikk luminance ganske bra,de lå veldi tett opp over hverandre,men 3 ting eg ikkje fikk med meg helt hvordan man gjører det-1.sitt brightness også skulle man måle etter eller ant og så gange det med si 0.65% osv samme gjelder farge.2.gamma fikke eg ikkje helt til,gar noen dipper i 10%-20%-30#-70%-80%90% resten av scalan ser fin ut der.3.hvordan kalibrer eg 10 point scalan?
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjort en runde med DVE HD Basics og brukt farge palletten som er med. Over et år siden sist.

Har en Panasonic 50VT50 50".

2D gikk det greit.
    Justerete inn THX Cinema så godt det lot seg gjøre. Litt variasjon på grønt og rødt, men var nærme nok.
    Justerte også Pro-2 til 2D. Tok sin tid og få til fargejusteringen. Men fikk rød og grønt til og treffe bedre en thx cinema klarte.

Endte opp med Gama til 2.4. Mens det er anbefalt 2.2 på denne skjermen.
    Syns svart ble mere svart med 2.4 en med 2.2
    Ble Rimelig fornøyd med 2D

3D derimot... Brukte DVE disken og lot Tvn oppskalere til 3d.
    Samme runde justeringer til THX cinema 3D og Pro-1.

Ikke helt fornøyd.

Feilen må være at det er min Cambridge 750BD som leser av normalt sender 3D. Mot at Plasman skaper 3D av 2D bilde på DVE disken ??? :-/

Er det en annen måte og justere inn 3D bilde bedre på når det ikke finnes noen 3D kalibreringsdisker enda ???
    Sist endret av harman/kardon; 01-26-2014 kl 12:39

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke brukt DVE på 3D selv men bruker signal generator med 3D test bilder. Dette fungerer fint. Er viktig å ta hensyn til brillene når en kalibrerer 3D da de etter min erfaring drar ned farge tempen noe på gråskala.

Side 26 av 27 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •