Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 25 av 27 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 533
    Newcomer Archdevil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oookay... Har nå trykket endel, og fått til et rimelig bra resultat når det gjelder primær og sekundær fargene. Rød er litt oversaturert, men det fikses en annen gang hvis jeg gidder ( en må jo justere om hele driten hver gang man rigger seg til for å måle allikavel).
    Det var forsåvidt en enkel affære å stille inn primær og sekundær, men jeg har ikke helt fattet dette med lysstyrken når det gjelder farge egenskapene (som nevnes over her av Ak). Legger man selv dette inn i ett regneark eller..... Hvor kan jeg finne dette?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke kalibrerings-softwaren din forteller deg hvilken lysstyrke du skal sette for hver enkelt farge (ut i fra måling av hvitt), så ville jeg funnet annen software. Alternativet er å bruke kalkulator eller regneark, men det er jo utrolig tungvint i forhold til å få tallene servert av softwaren. Kan varmt anbefale Progressive Labs når det gjelder fargerom kalibrering, noe mer genial software finnes neppe.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Archdevil
    Oookay... Har nå trykket endel, og fått til et rimelig bra resultat når det gjelder primær og sekundær fargene. Rød er litt oversaturert, men det fikses en annen gang hvis jeg gidder ( en må jo justere om hele driten hver gang man rigger seg til for å måle allikavel).
    Det var forsåvidt en enkel affære å stille inn primær og sekundær, men jeg har ikke helt fattet dette med lysstyrken når det gjelder farge egenskapene (som nevnes over her av Ak). Legger man selv dette inn i ett regneark eller..... Hvor kan jeg finne dette?
    Det står i "regnearket" på forsiden. Der står det også prosentvis avvik fra det optimale. Dessverre har HCFR en bug som gjør at man ikke ser denne linjen ordentlig ved visse skjermoppløsninger, men da er det bare å merke hele greia og lime det inn i excel eller lignende.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Calman og Chromapure har gode presentasjoner av alle verdiene man trenger for CMS kalibrering. Man har derfor to gode alternativer i tillegg til Progressive Labs.

HFCR er sikkert også greit til hobbybruk, men man vil fort merke begrensningene. Ei heller er dette en software som blir regelmessig oppdatert og forbedret.

Newcomer Archdevil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det står i "regnearket" på forsiden. Der står det også prosentvis avvik fra det optimale. Dessverre har HCFR en bug som gjør at man ikke ser denne linjen ordentlig ved visse skjermoppløsninger, men da er det bare å merke hele greia og lime det inn i excel eller lignende.

Forvirret.... Ja. Forsiden på hva ???? Donald Duck, Se & Hør, Conan ? En screenshot hadde vært til uendelig mye hjelp

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en fantastisk informativ side, og jeg har lest en del på den. Derimot orker jeg ikke lese igjennom hele, da jeg foreløpig ikke har en probe. Hvilken probe anbefaler dere til hjemmebruk? Skal kalibrere både projektor, flatskerm og iMac. Har kikket litt på Spyder 3 som ligger innenfor budsjettet, men er denne bra nok? Måler den f.eks godt nok ned mot helt sort?

Hvis jeg setter maks pris på 1000-lappen, hvilken probe foreslår dere kalibreringsguruer, da
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som eier av både Spyder 3, Eye1 pro og Hubble vil jeg si at Spyder 3 gjør en temmlig bra jobb på det meste bortsett fra CMS farger, LED og helt sort målinger under 0,0... cd/m2. Metret er kjapt og måler temmelig bra særlig iforhold til pris mener jeg.

Kan være til dels store forskjeller mellom meter mitt måler bra opp mot de andre meter jeg har.

Har ikke erfaring med andre meter bortsett fra spyder2 som var mitt første meter og det desidert dårligste ikke i nærheten av SPyder3.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Har kikket litt på Spyder 3 som ligger innenfor budsjettet, men er denne bra nok? Måler den f.eks godt nok ned mot helt sort?

Hvis jeg setter maks pris på 1000-lappen, hvilken probe foreslår dere kalibreringsguruer, da

Ønsker du å måle ned mot sort, og ikke er villig til å betale mer enn tusenlappen, så anbefaler jeg deg å la være. Det er ikke verd bryet, før du får en probe med kalibrert diffusor. Med diffusor kan du måle rett fra linsen, og "sort" inneholder mer enn nok lys, bare du kommer nærme nok mot linsen.
    Må du velge noe billigere enn C-5 (med diffusor) er det nesten bedre å la være.
    Jeg har selv et Spyder 3 pro kitt, og det duger til å kalibrere skjermer med. Mot projektoren er det ikke stabilt i det hele tatt, og heller mot ubrukelig. Du kan sikkert korrigere den lyse enden av gråskalaen, men det betinger nesten at du får målt det opp mot et korrekt måleapparet, slik at du kan lage deg en offset-liste som tar høyde for avviket i Spyderen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ønsker du å måle ned mot sort, og ikke er villig til å betale mer enn tusenlappen, så anbefaler jeg deg å la være. Det er ikke verd bryet, før du får en probe med kalibrert diffusor. Med diffusor kan du måle rett fra linsen, og "sort" inneholder mer enn nok lys, bare du kommer nærme nok mot linsen.
    Må du velge noe billigere enn C-5 (med diffusor) er det nesten bedre å la være.
    Jeg har selv et Spyder 3 pro kitt, og det duger til å kalibrere skjermer med. Mot projektoren er det ikke stabilt i det hele tatt, og heller mot ubrukelig. Du kan sikkert korrigere den lyse enden av gråskalaen, men det betinger nesten at du får målt det opp mot et korrekt måleapparet, slik at du kan lage deg en offset-liste som tar høyde for avviket i Spyderen.
    Tusen takk for kjapt svar, Gorm. I hovedsak er det kalibrering av min Sony VW50 (kjøpt av Lygren for noen år siden) jeg skal kalibrere. Jeg har fulgt oppskriften din så godt jeg kunne på DVD-platen. Blir det veldig mye bedre med et dyrt kalibreringskitt? Sjøl synes jeg jo bildet nå er bra (akkurat ferdig med DVE-kalibreringen), men jeg har mye annet jeg kan bruke 1000 kroner på, også...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å kalibrere frem er nær perfekt gråskala vil du først og fremst legge merke til at dybden i bildet blir mye bedre, og da spesielt i mørke scener. I tillegg vil du oppleve blant annet hudtoner langt mer nøytrale. Ved å kjøpe en billig måleprobe, er sjansene for at du ender opp med dårligere lineæritet i gråskalaen relativt stor. Og det er den mørke enden som blir vanskeligst, da målingene vil pendle i alle retninger.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner. Da får jeg slå meg til ro med det bildet jeg har. Er jo tross alt fornøyd, og vet jo egentlig ikke hva jeg går glipp av med en skikkelig kalibrering. Da lever jeg lykkelig uviten en god stund til
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DeltaE på blått

Skal man regne ut luminance med 7 eller 8% på blått? 0.0722 er jo nærmere 7 enn 8. Sliter med å få ned dE verdien på blått.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir vel 7,22 % da i tilfelle.

Regner ikke kalibreringsprogrammet ditt ut lysstyrken du skal ha i blått ut i fra måling av hvitt?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir vel 7,22 % da i tilfelle.

Regner ikke kalibreringsprogrammet ditt ut lysstyrken du skal ha i blått ut i fra måling av hvitt?
    Ikke som jeg har funnet ut av ivertfall. Er jo ikke noe pes sånn sett å bruke kalkulator.

Men første innlegget på denne tråden bør jo rettes på det som står under Kalibrering av farger og heller avrunde til det som er nærmest med 1 desimal på både primær og sekundær fargene.
    Selv om tabellen står der så er det bedre å få nybegynnere på rett kjøl med en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble det bedre ja

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk kjøpt meg Calman V4, mye raskere og lettere å kalibrere nå

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål som omhandlet "uskarpe bokstaver på Sharp LED-TV, er flyttet: http://avforum.no/forum/tv-apparater...bokstaver.html

I denne tråden diskuteres kalibrering,

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å kalibrere frem er nær perfekt gråskala vil du først og fremst legge merke til at dybden i bildet blir mye bedre, og da spesielt i mørke scener. I tillegg vil du oppleve blant annet hudtoner langt mer nøytrale. Ved å kjøpe en billig måleprobe, er sjansene for at du ender opp med dårligere lineæritet i gråskalaen relativt stor. Og det er den mørke enden som blir vanskeligst, da målingene vil pendle i alle retninger.
    Tittelen på denne tråden er "Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!!", men det du sier er egentlig at dersom man ikke har tilgang til dyrt måleutstyr er det bedre å droppe kalibreringen da risikoen er stor for å gjøre resultatet verre enn det var i utgangspunktet?

Hvilken prisklasse må man opp i for å få en brukbar probe til hjemmebruk?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Tittelen på denne tråden er "Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!!", men det du sier er egentlig at dersom man ikke har tilgang til dyrt måleutstyr er det bedre å droppe kalibreringen da risikoen er stor for å gjøre resultatet verre enn det var i utgangspunktet?

Hvilken prisklasse må man opp i for å få en brukbar probe til hjemmebruk?
    Ifølge Spectracal så skal Monaco Optix DTP94 Colorimeter være nokså lik chroma 5, men med DTP94 så kan du bruke Calman software med Home Edition lisens og den pakken koster $499 + frakt og moms. Mens med Chroma 5 så må du kjøpe entusiast lisens og da havner du på dobbel pris.

Den nye Calman V.4.0 er veldig lett å bruke og mye bedre og mer nøyaktig enn gratisprogrammet HCFR.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er v4 av calman kontra de siste versjonene av v3? Er det verdt å bytte hvis man ikke har en scaler som lar seg styre av calman?

Side 25 av 27 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •