Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 24 av 27 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 533
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    RGB gamma kontrollene er en "avart" av bias og gain og kan også brukes for å komme helt i mål med gråskala. Jeg ville ikke brukt dem før jeg ikke kom lenger med bias og gain kontrollene (det er mulig du er i mål, men på ny projektor type tar det gjerne noen forsøk der en går tilbake til scrach for min del.). Det er i alle fall min mening, kan hende andre mener annet.

Hvis AE4000 har en full 3D CMS så kommer en kommer inn i forhold til å justere fargene (CIE diagrammet i 3 dimensjoner :-D) Hvis jeg har lest rett så har vel AE 4000 en preset som er rimelig fargekjorrekt. Mål opp den og bruk den som basis (eller den beste der CMS en kan brukes).

Nå er jeg ikke sikker på at den har en full CMS og ikke har jeg vært borte i AE3000 eller 4000 selv så hvor godt det den eventuellt har fungerer det er jeg ikke sikker på. Men du kan jo bli den som sjekker det ut for oss her på forumet?

Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Grafene jeg la ved er jo uten bruk av RGB gamma. Så spørsmålet er vel egentlig da om jeg skal bruke RGB gamma til å rette opp gråskalaen og dermed ødelegge gammagrafen eller om det er meningen å rette opp gammagrafen per farge og at gjerne gråskala også drar nytte av det?

Og hvor i bildet kommer CMS-en inn? Jeg har jo vært "dum" nok til å kalibrere ut ifra Color1 profilen og den tillater ikke CMS. Får gjerne gå over til Cinema1 da om dere mener CMS er veldig viktig.

Jeg bruker jo GetGray DVD-en på PS3 oppskalert (min eneste kilde). Denne vil vel ikke være god nok til å kalibrere REC.709 farger, eller?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    AE4000 (og 3000) har full "3D"-CMS, og har en først utstyret ville jeg absolutt anbefalt å kjøre kalibrering av fargerommet for RGB, dernest gråskala og til slutt justert inn fargerom for cyan, magenta og gult (oppskriften er fritt gjengitt fra Gorm)...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må gjerne justere satureringen og lysstyrken på sekundæren med en gang, men vent med balansen (hue) til etter gråskala kalibreringen. Sekundærene er jo tross alt en konsekvens av primærene, og derfor bør ikke balansen her justeres før etter at primærene er "blandet" korrekt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    ... full 3D CMS så kommer en kommer inn i forhold til å justere fargene (CIE diagrammet i 3 dimensjoner :-D)
    Hvis jeg har forstått rett, så tilbyr renderen under en 3-D lookup på 96MB som mapper input til output. Betyr ikke det at man kan generere korreksjonen sin i fred og ro (i f.eks excel), og så gjøre all prosessering på PC (dersom det er PC man har), og så snurre film?
    madVR - high quality video renderer (GPU assisted) - Doom9's Forum

- high quality chroma upsampling
    - high quality scaling (bicubic, mitchell, lanczos, spline etc)
    - high quality YCbCr -> RGB conversion
    - gamut & gamma correction for display calibration
    - full 16bit processing queue
    - final 16bit processing result is dithered down to RGB output bitdepth
    - bypasses graphics card's video (damage) algorithms
    - all work is done via GPU shaders
    - no shortcuts, highest quality has priority over anything else

Those 96MB are spent on the 3dlut file (for YCbCr -> RGB conversion, gamut & gamma correction), not on frame storage!
    ...
    Actual processing is done in 32bit floating point (that's the native processing bitdepth of GPU shaders), but temp buffers used for storing processing results can be either 16bit or 10bit, depending on the madVR settings. Final RGB output bitdepth at this time is always dithered down 8bit, but the down dithering is only done in the very last step. I'm planning to add support for 10bit and 16bit output modes once Windows 7 arrives. The 10bit/16bit switch in the madVR settings only applies to the temp buffers.
    Veldig interessant om farge/kalibrering:
    gamut conversions through Avisynth ? - Doom9's Forum
    >Hi!
    >I have a wide gamut display (similar to AdobeRGB)
    >Yes, I have a spectrophotometer (Colormunki Photo).
    The better option would be to measure your primaries coordinates and use them when creating a 3DLUT for your display. The other option, easier, would be select option 4 for the output primaries (set them as Adobe RGB) when creating your 3DLUT using cr3dlut.

>ahhhhh your LUT can also compensate for D75>D65? cool stuff
    ddcc already did that. With cr3dlut I improved it slightly because not running in real time allowed me to use the full Bradford transform to perform the chromatic adaptation, instead of the linear version of it; but it would always be better to use a display calibrated for the same illuminant (white point) as the source.
    ...
    But you also should thank other people, like Charles Poynton, JohnAd, tritical and madshi (listed by chronological order), who helped me achieving the current state.
    ...
    movies are not mastered w/ BT.709 primaries.

We've discussed it many times, it's been discussed many times on AVS too..if you check the OP, the french CEO of the ISF has a list on his website and no movie on bluray whatsoever is ever mastered w/ BT.709 primaries

the HDTV gamut is used for demos, but not for movies...well at least for mastering studios that still master their stuff on CRT(99% of them?)

the CARS hero will always remain dark orangey in the movie, way to go!
    -k

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye om og men kom jeg frem til følgende ved hjelp av alle tjuvtriks og innstillingsmuligheter. Må si det enda ikke faller naturlig å steppe ned to farger i stedet for å booste den tredje på gråskala-kalibreringen. Tror det gjorde susen til slutt. Gamma var overraskende jevn og alt. Synd jeg gjorde feil når jeg avsluttet programmet og at alle måledata er lost så vidt jeg kan finne ut.

Nå mangler bare å få vite om slike drastiske endringer i CMS kunne ha negative innvirkninger noe sted? Gråskala og alt er fra etter kalibrering.

Edit: det jeg mener å spørre om er at colour brightness i CMS er justert nesten til maks på noen farger for å fikse opp i dL. Liker ikke helt tanken av at fargene er boostet så mye, men vet ikke om det har noe å si så lenge den måler veldig riktig nå?

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden men om denne gratis platen er ok burde den vel være linket til fra første post?

AVS HD 709

Det var i hvert fall denne jeg brukte med Calman.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Jeg vet ikke om det er nevnt tidligere i tråden men om denne gratis platen er ok burde den vel være linket til fra første post?

AVS HD 709

Det var i hvert fall denne jeg brukte med Calman.

Det er gjort :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange % luminance skal sekundærfargene ha i forhold til 100% hvit?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hvor mange % luminance skal sekundærfargene ha i forhold til 100% hvit?
    Kode:
    SMPTE-C                               Rec. 709            
         x         y         Y                  x         y         Y
    R    0.6300    0.3400    0.2124        R    0.6400    0.3300    0.2126
    G    0.3100    0.5950    0.7011        G    0.3000    0.6000    0.7152
    B    0.1550    0.0700    0.0866        B    0.1500    0.0600    0.0722
    Y    0.4209    0.5067    0.9134        Y    0.4193    0.5053    0.9278
    C    0.2306    0.3262    0.7876        C    0.2246    0.3287    0.7874
    M    0.3144    0.1606    0.2989        M    0.3209    0.1542    0.2848
    W    0.3127    0.3290    1.0000        W    0.3127    0.3290    1.0000

EBU                                    DCI            
         x         y         Y                  x         y         Y
    R    0.6400    0.3300    0.2220        R    0.6800    0.3200    0.2095
    G    0.2900    0.6000    0.7067        G    0.2650    0.6900    0.7216
    B    0.1500    0.0600    0.0713        B    0.1500    0.0600    0.0689
    Y    0.4172    0.5018    0.9287        Y    0.4248    0.5476    0.9311
    C    0.2197    0.3287    0.7780        C    0.2048    0.3602    0.7905
    M    0.3271    0.1576    0.2933        M    0.3424    0.1544    0.2784
    W    0.3127    0.3290    1.0000        W    0.3140    0.3510    1.0000
    Der skulle du finne det du trenger

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig allerede postet i denne tråden ;-)
    http://avforum.no/forum/1329083-post382.html
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Forøvrig allerede postet i denne tråden ;-)
    http://avforum.no/forum/1329083-post382.html
    For å ikke nevne her:

http://avforum.no/forum/1327589-post347.html

:-D

Jeg skal legge tabellen som AK har limt inn i første post så blir det lettere å finne igjen :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagret den på usb stikka nå så slipper jeg å glemme den hver gang jeg skal kalibrere

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra tråd, fikk eye one for en uke siden og DVE på Bluray i dag, har nettopp foretatt en grovkalibrering av gamma kurven på min Sony W3000 TV... Wow, litt av en forskjell. Delta E fra IRE 30 og utover er under 3 på samtlige. Det neste jeg må finne ut er hvorfor jeg har en gamma på rundt 2. I morn kanskje...
    Brukte innstillingene til HDTVtest.co.uk, men de var helt på trynet selv om elektronikken tilsynelatende er den samme. Den irriterende grønnfargen som lå som et filter over så og si alle filmer er nå borte (bare sett demomateriale på Bluray'en).
    TV'n er ikke akkurat ferdig-kalibrert, men nå begynner jeg endelig å ane hva det vil si å ha realistiske bilder.
    Takk til alle som kom med gode linker! Nå må det soves...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Meget bra tråd, fikk eye one for en uke siden og DVE på Bluray i dag, har nettopp foretatt en grovkalibrering av gamma kurven på min Sony W3000 TV... Wow, litt av en forskjell. Delta E fra IRE 30 og utover er under 3 på samtlige. Det neste jeg må finne ut er hvorfor jeg har en gamma på rundt 2. I morn kanskje...
    Brukte innstillingene til HDTVtest.co.uk, men de var helt på trynet selv om elektronikken tilsynelatende er den samme. Den irriterende grønnfargen som lå som et filter over så og si alle filmer er nå borte (bare sett demomateriale på Bluray'en).
    TV'n er ikke akkurat ferdig-kalibrert, men nå begynner jeg endelig å ane hva det vil si å ha realistiske bilder.
    Takk til alle som kom med gode linker! Nå må det soves...
    Det er derfor man ikke skal kopiere innstillingene til en annen selv om utstyret er likt, det vil ikke gi samme resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, visste jo det, men at det skulle være så enorme forskjeller var ikke helt ventet.

Newcomer Archdevil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hummmm.
    Har nå prøvd meg på kalibrering for andre gang. Kilde er Oppo bdp-83 og Epson TW2000 projektor (første gang var med PS3 som kilde). Har brukt endel timer aleine i kjelleren på dette, og føler selv det går bedre og bedre etterhvert. Tok utgangspunkt i "natural" på Epsonen, og med åpen Iris. Mener noen her på forumet har ytret at dette ikke er optimalt, mens andre mener at Epsonen har såpass kontroll at dette ikke skal ha noe å si....? Kommentarer til dette?
    Sleit litt med målingene til å begynne med, men fant ut at ved å gå ut av menyen på Epsonen innimellom innstillingene ble målingene mye mere korrekte, da Eye One'en plukket opp strølys fra projektormenyen.
    Har lest på forskjellige forum at måling av fargerom har lite for seg om Delta E ligger tilnærmeligvis 0, og CIE ligger på den magiske D65. Noen som har kommentarer til dette?
    Eneste jeg ikke er helt fornøyd med er Gamma kurven, men jeg tror ikke jeg gidder å gjøre noe med den pr. dags dato :roll:
    Skal prøve så godt jeg kan å legge ved screenshots av før og etter målingene. Setter pris på om eksperter og selvutnevnte eksperter vil kommentere målingene mine.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg ingen ekspert, men av egen erfaring tror jeg du kan være godt fornøyd med resultatet. Siden du også bruker Eye1 er det jo litt usikkerhet i målingene og dermed vanskelig å få det så veldig mye bedre uten å bruke mye tid.

Angående fargerom så har jeg ikke koll på teorien men merket meg at gråskala fint kan være kalibrert til lav dE uten at man har riktige farger når man måler disse separat (AE4000 er typisk oversaturert). Derfor ville jeg tatt en kjapp måling bare for å sjekke. Det tar ikke lang tid og da slipper du å lure på om det er riktig eller ikke

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Archdevil
    Hummmm.
    Har nå prøvd meg på kalibrering for andre gang. Kilde er Oppo bdp-83 og Epson TW2000 projektor (første gang var med PS3 som kilde). Har brukt endel timer aleine i kjelleren på dette, og føler selv det går bedre og bedre etterhvert. Tok utgangspunkt i "natural" på Epsonen, og med åpen Iris. Mener noen her på forumet har ytret at dette ikke er optimalt, mens andre mener at Epsonen har såpass kontroll at dette ikke skal ha noe å si....? Kommentarer til dette?
    Sleit litt med målingene til å begynne med, men fant ut at ved å gå ut av menyen på Epsonen innimellom innstillingene ble målingene mye mere korrekte, da Eye One'en plukket opp strølys fra projektormenyen.
    Har lest på forskjellige forum at måling av fargerom har lite for seg om Delta E ligger tilnærmeligvis 0, og CIE ligger på den magiske D65. Noen som har kommentarer til dette?
    Eneste jeg ikke er helt fornøyd med er Gamma kurven, men jeg tror ikke jeg gidder å gjøre noe med den pr. dags dato :roll:
    Skal prøve så godt jeg kan å legge ved screenshots av før og etter målingene. Setter pris på om eksperter og selvutnevnte eksperter vil kommentere målingene mine.
    Sluttresultatet ser svært bra ut, og du har all grunn til å være fornøyd.
    Når det gjelder den dynamiske irisen så bør denne være aktivert under kalibrering dersom du har tenkt å benytte den etterpå. Gammakurven ser forøvrig veldig fin ut

Det er viktig å skille gråskala og fargerom da disse er to representerer vidt forskjellige ting. Tabellen for gråskala viser blandingsforholdet mellom rødt, grønt og blått lys. Ved alle verdiene på 100% så vil man ha en gråskala som er ihht. D65 standarden. Husk at D65 kun spesifiserer hvitpunktet og ikke har noe med fargegjengivelsen forøvrig.

Utseendet på fargene vises i et CIE diagram eller tilsvarende (eks. LAB), og her plottes de forskjellige fargene i forhold til standarden som er valgt. I dag er det Rec.709 som er den vanligste standarden for HD.
    Hvor i diagrammet fargene plottes er avhengige av to ting; fargemetning og fargetone. Dersom metninger er alt for høy så vil den gjeldende fargen plottes for langt "ut" på skjema (bort fra referansepunktet). Dersom fargetonen er feil så vil den gjeldende fargen plottes til en av sidene av referansepunktet.
    En tredje farge-egenskap, er lysstyrken. Denne vises ikke i et standard CIE diagram (som er 2D), men er like viktig som de andre to egenskapene. Lysstyrken er vanlig å vise i en egen tabell, eksempelvis som vist her (til høyre):

Var det forståelig?

Newcomer Archdevil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FFFWOOOMMMM
    Det var lyden av posten din som strøyk over hodet mitt i 1000 km/t.
    Forståelig....? "Forsto'kje ein drit", så me seie på Karmøy.
    Har forståelsen av at jeg må laste ned AVS HD 709 "tingen" på USB stikka. Stappe stikka i OPPO'en, og trykke på de rare små sirklene med farger i ColorHCFR programmet da DVE ikke har "ting" for måling av fargerom.
    D ska fakårten ikkje vær lett :evil:
    Ser ut for at jeg må ha det inn med teskje når det gjelder sånne "ting".

Side 24 av 27 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •