Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 23

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 23 av 27 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 SisteSiste
Viser resultater 441 til 460 av 533
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    hehe, tilbakemeldingene er jo kommet her hjemme, før projektoren plukkes ned og tas med hjem. Fakta er at det på en HD750/950 ikke er mulig å oppnå både realistisk lysutbytte til dagslys og høy gamma, uten å oppleve det jeg har beskrevet overfor. Hvis du mener det er mulig så er det bare å si fra når du har kalibrert ferdig, så kaster jeg meg på flyet over fjellet.
    Det jeg ikke forstår her, er hva gammaen har med lysutbyttet å gjøre? Greit nok at den langt på vei bestemmer hvor mye lys man har ved de forskjellige intensitetsnivåene, men maksimalt lysutbyttte enddres jo ikke samme hvor høy eller lav gamma man velger.

Det er jeg ikke enig i AK. At dårlige rom ødelegger en kalibrering gjort under optimale forhold, selvsagt. Men fra ett sortmaskert rom til et annet er forskjellen marginal. Så lenge man har kontroll på rommet og lerretet som brukes, så er det faktisk ikke vanskelig. Ta en titt på projektoren til chessboxer (er jo "nesten" i ditt nabolag), den er kalibrert her hjemme.
    Jeg er enig i at det ideelt sett ikke vil være vesentlige forskjeller, men så lenge man har forskjellig ustyr forøvrig, kan man aldri være 100% sikker, dette til tross for at HDMI-standarden er et kvantesprang på veien mot en fornuftig standardisering av videosignaler og overføring.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ergo vil en 2.2 måling hos meg tilsvare rundt 2.3 til 2.4 hos deg. Eller for å snu på det, en 2.4 måling hos deg vil tilsvare rundt 2.2 ved "normal" gamma måling. Da ender vi altså opp med et gamma resultat omtrent i samme gate.
    Det stemmer på sett og vis godt, men det er likevel litt for enkelt, blant annet fordi at EBU/ITE 2.2 holder seg lenger i sort enn hva som er tilfellet for power function standarden.

Men ja, power funcction vil i de aller fleste tilfeller gi en lavere verdi enn EBU/ITE ved samme signal.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare meg eller er det gammaverktøyet til jvc ett mareritt å bruke og er helt ulogisk?
    Hvis man har en dip på la oss si 40 ire går man ikke inn på verdien 40 på jvc,en og justerer der? Når jeg gjør det på min så vil bare ett lite knepp opp eller ned på den gitte verdi gi store utslag på hele gammakurven og ikke der man justerte.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Er det bare meg eller er det gammaverktøyet til jvc ett mareritt å bruke og er helt ulogisk?
    Hvis man har en dip på la oss si 40 ire går man ikke inn på verdien 40 på jvc,en og justerer der? Når jeg gjør det på min så vil bare ett lite knepp opp eller ned på den gitte verdi gi store utslag på hele gammakurven og ikke der man justerte.
    Gammaequalizeren er utrolig vanskelig å bruke på HD750. JVC har fikset den på HD950.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, godt å høre. Har blitt varm i toppen endel ganger når jeg har justert på den. Vil det komme en fw oppdatering til oss som ikke har 950'en?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det jeg ikke forstår her, er hva gammaen har med lysutbyttet å gjøre? Greit nok at den langt på vei bestemmer hvor mye lys man har ved de forskjellige intensitetsnivåene, men maksimalt lysutbyttte enddres jo ikke samme hvor høy eller lav gamma man velger.
    Når har noen hevdet at den har det? Det jeg har skrevet er at høy gamma og høy lysstyrke ikke er spesielt forenelig på HD750/950, da man blir blendet pga vanvittig høy native on/off kontrast. Ergo "opplevd" black crush, da irisen i øyet lukker, og ikke får med seg detaljer i de mørkeste områdene. Detaljer som selvfølgelig er synlig om projektorens iris lukkes lengre ned, for da synker jo intensiteten i lyse objekter drastisk (kontrasten er høyere, men vi blir ikke blendet på samme måte).

Ok, godt å høre. Har blitt varm i toppen endel ganger når jeg har justert på den. Vil det komme en fw oppdatering til oss som ikke har 950'en?
    Det er lite trolig dessverre. JVC er ikke de første som slipper nye firmware, og noe skal vel tross være bedre på HD950 for at den skal selge?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lite trolig dessverre. JVC er ikke de første som slipper nye firmware, og noe skal vel tross være bedre på HD950 for at den skal selge?

Hvordan er sony når det gjelder fw oppdateringer for små "feil"? Tror ikke det blir jvc på meg neste gang det skal handles projektor.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er sony når det gjelder fw oppdateringer for små "feil"? Tror ikke det blir jvc på meg neste gang det skal handles projektor.
    Erfaringsmessig så fixes bugs via firmware oppdatering, men det kommer ikke nye features. Man må regne med å måtte sende projektoren til Belgia via Primesupport. Prøvde dette på min VPL-VW50 - det fungerte glimrende.

Edit; Sorry, litt OT for denne tråden. Vi lar den ligge der. Moderator: fjern innlegget om det ikke passer.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger diskusjonen mellom kalibreringsguruene med interesse. Jeg opplever at tekstingen i mørke filmer som ekstremt lys. Ta f.eks siste Potterfilmen, der er teksten skarp/lys i forhold til filmen. Hva er trikset det tro?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når har noen hevdet at den har det? Det jeg har skrevet er at høy gamma og høy lysstyrke ikke er spesielt forenelig på HD750/950, da man blir blendet pga vanvittig høy native on/off kontrast. Ergo "opplevd" black crush, da irisen i øyet lukker, og ikke får med seg detaljer i de mørkeste områdene. Detaljer som selvfølgelig er synlig om projektorens iris lukkes lengre ned, for da synker jo intensiteten i lyse objekter drastisk (kontrasten er høyere, men vi blir ikke blendet på samme måte).
    Neida, du har ikke hevdet det, men når du sier "dagslys scener" antydes det at man har MYE lys i bildet. Uansett, la oss anta at vi ikke nermer oss 100% intensitet i dagslys, men ligger rundt 50% eller så. Forskjellen i lysutbytte vil da være ca 10% mellom en perfekt 2.2 gamma (1/2.2*X) og en perfekt 2.4 gamma (1/2.4*X). Vi får det samme forholdet i nedre del av skalaen, og spørsmålet er da hvor mye disse 10% betyr for hva man ser og ikke ser. Det er klart at alle detaljer vil bli lysere og mer tydelige med en lavere gamma, men samtidig vil også høykontrastobjektene bli mer intense.

Dette er det ikke en enkel fasit på etter min mening.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Følger diskusjonen mellom kalibreringsguruene med interesse. Jeg opplever at tekstingen i mørke filmer som ekstremt lys. Ta f.eks siste Potterfilmen, der er teksten skarp/lys i forhold til filmen. Hva er trikset det tro?
    Det er det nok ikke så lett å gjøre noe med... Eventuelt an du bytte til en projektor som har lavere kontrast?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er det nok ikke så lett å gjøre noe med... Eventuelt an du bytte til en projektor som har lavere kontrast?
    Og det er planen. Bare den pæren ryker nå så... ;-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever at tekstingen i mørke filmer som ekstremt lys. Ta f.eks siste Potterfilmen, der er teksten skarp/lys i forhold til filmen. Hva er trikset det tro?
    Dette er jo et glimrende eksempel på det jeg har prøvd å belyse. JVC projektorene har så høy on/off kontrast at at øynene vår ikke klarer å få få med seg alle detaljer så lenge det er lyse objekter i bildet (i ditt tilfelle, undertekst). Du blir rett og slett bendet av underteksten. Dersom du kan leve med lavere lysutbytte i dagslys scener, kan du prøve å lukke irisen. Andre ting du kan prøve er å deaktiver underteksten( ;-) ), kjør med lavere gamma, eller å øke brightness. Sistnevnte er strengt tatt ikke å anbefale, siden sortnivået reduseres kraftig. Men du får i alle fall med deg detaljene i de "ikke lenger fullt så mørke områdene".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det burde jo komme en dvd/bluray spiller som man kan forandre på størrelsen på teksten, kanskje fargen også. På mange filmer så er jo 1/4 av bildet dekket med tekst, er jo helt latterlig.
    På mediaspillere så kan man jo justere størrelsen på teksten. Kan jo også skru den av da, men nå er jeg ikke den beste i andre språk enn engelsk, og engelsk med ekstrem dialekt er jo ikke heller lett å forstå.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ganske OK i engelsk selv, men samboeren sier hun trives best med tekst. Så da har man ikke noe valg. Men om jeg får grå tekst så blir jeg glad for det.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg har nå prøvd å følge denne guiden og dermed endt opp med et forsøk på å kalibrere AE4000. Resultatet her har jeg oppnådd vha Eye-One og HCFR. AE4000 står på Color1 + eco-modus og jeg har til nå ikke rørt RGB gamma-kontrollene.

Det jeg lurer på er vel egentlig om RGB gamma kontrollen er det siste man gjør eller bør man bruke det i stedet for RGB contrast o.l. Vedlagt er kurven jeg har foreløpig om det er noen kommentarer jeg kan ta med meg når jeg skal jobbe videre med dette.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Hei,

Jeg har nå prøvd å følge denne guiden og dermed endt opp med et forsøk på å kalibrere AE4000. Resultatet her har jeg oppnådd vha Eye-One og HCFR. AE4000 står på Color1 + eco-modus og jeg har til nå ikke rørt RGB gamma-kontrollene.

Det jeg lurer på er vel egentlig om RGB gamma kontrollen er det siste man gjør eller bør man bruke det i stedet for RGB contrast o.l. Vedlagt er kurven jeg har foreløpig om det er noen kommentarer jeg kan ta med meg når jeg skal jobbe videre med dette.

Vi trenger mer kurver og grafer Kan du legge ved kurve for gamma også? Gjerne også dE for gråskala.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt forsøk. Det ser ut til at Windows versjonen må til for å vise alle data :smile:

Edit: Jeg må legge til at jeg prøvde meg med RGB gamma justeringer og endte opp med en dE rundt 1 i gjennomsnitt på gråskalaen. Gamma var mer en bølgedal. Det jeg da var usikker på var jo hvor fargekorrekt dette egentlig ble. Syntes bildet så noe varmt ut da. Selvfølgelig lagret jeg ikke den gang...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette.

De fleste vil oppleve at en korrekt gåskala D65 oppfattes en liten tanke "varm" når en ser på rene gråskala bilder.

Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Nytt forsøk. Det ser ut til at Windows versjonen må til for å vise alle data :smile:

Edit: Jeg må legge til at jeg prøvde meg med RGB gamma justeringer og endte opp med en dE rundt 1 i gjennomsnitt på gråskalaen. Gamma var mer en bølgedal. Det jeg da var usikker på var jo hvor fargekorrekt dette egentlig ble. Syntes bildet så noe varmt ut da. Selvfølgelig lagret jeg ikke den gang...

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grafene jeg la ved er jo uten bruk av RGB gamma. Så spørsmålet er vel egentlig da om jeg skal bruke RGB gamma til å rette opp gråskalaen og dermed ødelegge gammagrafen eller om det er meningen å rette opp gammagrafen per farge og at gjerne gråskala også drar nytte av det?

Og hvor i bildet kommer CMS-en inn? Jeg har jo vært "dum" nok til å kalibrere ut ifra Color1 profilen og den tillater ikke CMS. Får gjerne gå over til Cinema1 da om dere mener CMS er veldig viktig.

Jeg bruker jo GetGray DVD-en på PS3 oppskalert (min eneste kilde). Denne vil vel ikke være god nok til å kalibrere REC.709 farger, eller?

Side 23 av 27 FørsteFørste ... 3 13 19 20 21 22 23 24 25 26 27 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •