Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 22 av 27 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 533
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Ikke helt lyd nei tydeligvis.
    Hva med en ting som heter sortnivåjustering som har 3 presets? Ser jo det blir mere sort, men er det noe dere bruker?
    Bruker ikke den type bilde "forbedringer" nei. Alle av den typen jeg har sett fører til at detaljer i sort gror igjen. Men det er jo opp til hver enkelt hva en liker men korrekt er det ikke :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styr laaangt unna den funksjonen der. Test den ut på en innesene i en film om kvelden med lamper på, bare se på hvor mye detaljer som forsvinner.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Gamma er vel en av den ene faktoren mhp bilde der det ikke er en klar entydig standard men en JEVN gamma kruve er målet, om tallverdien skal være 2,2 (som var den gamle CRT fatscreen standarden) eller høyere (Pixar bruker etter sigende 2,5 på sine monitorer når de mastrer) i vår batcave og med HD750 som bar bra detajering i det sorte og rimelg bra absolutt sortnivå så kan en dra gamma mot 2,4 - 2,5 for større oppevd dybde uten å miste detajer i det sorte...

Så helt som lyd er det ikke :-D
    Jeg setter stor pris på Charles Poyntons artikkel om gamma:
    http://www.poynton.com/PDFs/GammaFAQ.pdf

Boka hans er også veldig bra, men handler kanskje mer om transmisjon av video enn om video på stua.

-k

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Boka hans er også veldig bra, men handler kanskje mer om transmisjon av video enn om video på stua.

-k
    Poynton er utrolig dyktig, og det er neppe mange som har mer kunnskap enn han på dette området. Dog, det skal også sies at artiklene hans ikke er for nybegynnere, og det kan fort bli veldig forvirrende dersom man ikke har basis-læren i orden.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

-k
    Har gnagd meg gjennom en gang ja. Men det er nok på tide å lese igjennom igjen ja... Det er som AKen sier ikke det enklest tilgjengelige stoffet :-D

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamma er vel en av den ene faktoren mhp bilde der det ikke er en klar entydig standard men en JEVN gamma kruve er målet, om tallverdien skal være 2,2 (som var den gamle CRT fatscreen standarden) eller høyere (Pixar bruker etter sigende 2,5 på sine monitorer når de mastrer) i vår batcave og med HD750 som bar bra detajering i det sorte og rimelg bra absolutt sortnivå så kan en dra gamma mot 2,4 - 2,5 for større oppevd dybde uten å miste detajer i det sorte...
    Jeg er ikke helt enig Henning. Med så høy gamma må du kompensere med "dårligere" sortnivå (brightness), ellers vil du oppleve black crush. Grunnen til at jeg skriver "oppleve", er at det selvsagt ikke er black crush, men at lyse objekter i mørke scener har så høy intensitet på HD750, at du rett og slett blir blendet. Øynene dine har ikke den stort nok "dynamikk område" til å takle sterkt lys og samtidig skimte nesten usynlige nyanser i de mørkeste partiene. Går du for gamma rundt 2.2 vil du oppleve langt mer detaljer i slike scener. Det er jo tross alt ikke ofte du opplever mørke scener uten lyse objekter/områder.
    LCD-projektorer med dynamisk iris tåler mye høyere gamma uten opplevd black crush. Men likevel foretrekker vi nok HD750 begge to. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Jeg er ikke helt enig Henning. Med så høy gamma må du kompensere med "dårligere" sortnivå (brightness), ellers vil du oppleve black crush. Grunnen til at jeg skriver "oppleve", er at det selvsagt ikke er black crush, men at lyse objekter i mørke scener har så høy intensitet på HD750, at du rett og slett blir blendet. Øynene dine har ikke den stort nok "dynamikk område" til å takle sterkt lys og samtidig skimte nesten usynlige nyanser i de mørkeste partiene. Går du for gamma rundt 2.2 vil du oppleve langt mer detaljer i slike scener. Det er jo tross alt ikke ofte du opplever mørke scener uten lyse objekter/områder.
    LCD-projektorer med dynamisk iris tåler mye høyere gamma uten opplevd black crush. Men likevel foretrekker vi nok HD750 begge to. ;-)
    Godt poeng Gorm. Har sett dette når jeg en periode har kjørt med irisen mer åpen (dvs rundt -5) når jeg som nå er tilbake til - 11 så henger øyet mitt rimelig bra og detaljener er der selv med selv med gamma på 2.4.

Det er kjekt at dynamikken er så stor at vi har slike "utfordringer" er det ikke :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...lyse objekter i mørke scener har så høy intensitet på HD750, at du rett og slett blir blendet. Øynene dine har ikke den stort nok "dynamikk område" til å takle sterkt lys og samtidig skimte nesten usynlige nyanser i de mørkeste partiene.
    Med kjennskap til noe av "speccen" til synet vårt: mener du virkelig at projektoren overstiger øyets evne til å nyttiggjøre seg dynamikk? Jeg har vært i noen imponerende kirke-bygg, og blir skjelden plaget av at jeg ikke kan nyttiggjøre meg detaljene i glassvinduene OG detaljene i skyggene (men jeg må selvsagt begeve øyet mitt og adapterer lokalt til lokal kontrast). Jeg har aldri sett dette gjengitt tilfredsstillende med noen menneskeskapte remedier, men HDR kommer nærmest (og da prøver man å lure seg rundt begrensningene i displayet).
    http://www.stanford.edu/~swoh/course...gOh_report.pdf
    For a real-world scene, the distribution of natural luminance, also called scene dynamic range, spans a range of 100,000. Luminance of natural scenes range from 0.001 to 400,000 cd/m2[4]. Cameras are incapable of capturing the entire dynamic ranges of a real-world scene, and monitors are unable to display the whole dynamic range. The problem with traditional media is that Real-world scenes contain dynamic ranges that exceed 100,000:1, where as media has been limited to around a 300:1 dynamic range.
    http://www.ee.bgu.ac.il/~Orly_lab/Pu...rfic_paper.pdf
    The human visual system (HVS) has overall dynamic range of about 200dB, but it cannot operate over the entire (enormous) range at the same time. Using the phenomenon called brightness adaptation, it adapts for various conditions by changing its overall sensitivity. Thus, it still has a high dynamic range even at a single adaptation level.
    At a particular level of adaptation, human vision responds to about a
    hundred-to-one contrast ratio of intensity from white to black. Call these
    intensities 100 and 1. Within this range, vision can detect that two intensities
    are different if the ratio between them exceeds about 1.01, corresponding
    to a contrast sensitivity of one percent.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke helt du skjønte hva jeg mente med dynamikk. Sett en lommelykt mot øyet og prøv å se detaljer i mørke områder, så skjønner du hva jeg mener. Du blir blendet, for så ekstrem "dynamikk" takler ikke øyet ditt. Få en demo av en HD750 eller HD950 i et helt mørkt rom så er vi nok på bølgelengde.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng Gorm. Har sett dette når jeg en periode har kjørt med irisen mer åpen (dvs rundt -5) når jeg som nå er tilbake til - 11 så henger øyet mitt rimelig bra og detaljener er der selv med selv med gamma på 2.4.

Det er kjekt at dynamikken er så stor at vi har slike "utfordringer" er det ikke :-D
    Med irisen i posisjon 11 er det ikke rare lysstyrken igjen nei, så da funker det nok med høyere gamma. Trade-off er selvsagt at dagslys i lyse scener ikke er særlig realistisk, i hvert fall ikke før du har tilbragt relativt lang tid i "den mørke hule".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med irisen i posisjon 11 er det ikke rare lysstyrken igjen nei, så da funker det nok med høyere gamma. Trade-off er selvsagt at dagslys i lyse scener ikke er særlig realistisk, i hvert fall ikke før du har tilbragt relativt lang tid i "den mørke hule".
    Vi er nok ett stykke fra 11 -12 fl med minus 11 ja. Men i ett mørkt rom som vi har (og du i enda større grad) så føler jeg det faktisk er lyst nok. Har kjørt perioder med forskjellige åpninger på irisen og har landet tilbake der, dvs vi har litt å dra på med når lampen svartner...

:-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og du vinner en utrolig kontrast i mørke scener (on/off) med irisen strupet så langt ned. Selv foretrekker jeg nok litt mer punch i bildet fremfor "super-sort", men det er jo en individuell greie.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste som er helt sikkert er at gamma er en "vanskelig" greie, og optimal gamma kan være forskjellen på et bra og et eksepsjonelt bilde. Dersom en projektor har svært høy grunnkontrast vil det være dumt å ikke prøve å utnytte dette ved å sette en så høy gamma som mulig. Gammaen må selvsagt tilpasses lerret og rom, men det er likevel en tommelfinger-regel at høyere kontrast = høyere gamma (vertfall er det min erfaring).

Jeg tror vel egentlig ikke at øyet har store problemer med å takle høy kontrast i mørke scener, men i enkelte tilfeller hvort det er store lysendde objekter med en mørk bakgrunn, kan øyet bli lurt til å åpne irisen så mye at man ikke ser andre detaljer i bildet som har lavere intensitet. Et annet problem kan være dersom rommet ikke er "perfekt". Det skal utrolig lite lysreflektsjon til (i rommet) for å hviske ut de fineste detaljene som skal presenteres på lerretet. Dog, jeg ville aldri ofret den ekstra dynamikken en høyere gamma kan gi, mot at man i enkelte tilfeller kan bli blendet og gå glipp av noen få detaljer i de mørkeste scenene.

Optimalisering av gamma kan utrolig mye for seg, og jeg vil vel trekke det så langt som å si at en flat gamma i de aller fleste tilfellene IKKE er det ideele. På nyere projektorer kan man ofte justere gammaen til perfeksjon, og da vil man eksempelvis, dersom det er ønskelig, kunne kjøre 2.4-2.5 i lysere scener og 2.2-2.3 i mørkere scener.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, den høyeste kontrasten er jo kun tilgjengelig i mørke scener med svært lyse objekter (nær 100 prosent stimulans), og i de scenene vil ikke øyet ditt klare å fange detaljene i de mørkeste områdene AK.
    Når det er sagt, så har jeg forståelse for at andre prioriterer annerledes, og velger å legge "kruttet" i de mørkeste scenene. Selv vil jeg ha mest "trykk" der man faktisk kan nyte godt av perfekt fargegjengivelse, og det er jo i dagslysscenene. I mørket er jo tross alt ikke øynene våre like kresne på farge. Perfekt gråskala og fargerom gir selvsagt bedre bildedybde også i mørke scener, og en høy gamma bidrar også positivt i så måte. JVC projektorene favoriserer jo helt klart ditt syn AK, siden de har svært markedets desidert høyeste on/off kontrast, og særdeles lav ANSI-kontrast.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, den høyeste kontrasten er jo kun tilgjengelig i mørke scener med svært lyse objekter (nær 100 prosent stimulans), og i de scenene vil ikke øyet ditt klare å fange detaljene i de mørkeste områdene AK.
    Der er jeg uenig med deg, Gorm. Jeg er enig i at man ikke vil se alle detaljer dersom det blir veldig store objekter med høy intensitet, men det hører med til sjeldenhetene. Mye oftere har man scener som tilsvarer eksempelvis sjernehimmel el.likn, og da får god nytte av den høye intrascene kontrasten i tillegg til at man kan se alle de nødvendige detaljene.

Bra vi ikke alltid er enige

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en stjernehimmel er det ikke stort annet enn sort og hvitt da AK, og ikke alt for mye detaljering i det sorte.
    Det skal også sies at jeg hadde samme syn på dette som deg inntil jeg hadde både VW85 og HD750 i hjemmekinoen på en gang. Etter det er jeg overbevist om at de mørkeste scenene ikke er de jeg prioriterer høyest, men at jeg setter mer pris på troverdig dagslys scener.
    Forøvrig så har jeg fått tilbakemelding på kalibreringer av diverse HD750 projektorer med høy gamma, om at "kunden" har opplevd black crush. Selvsagt er detaljene der når man går frem til lerretet, men fra normal sitteavstand er det ikke de fineste detaljene synlige. Ved å senke gamma en smule (ny kalibrering) er "problemet" løst.
    Det skal vel også nevnes at programmet du bruker ikke regner gamma på samme måte, slik at gamma 2.4 fra din måling ikke er det samme som fra min?

Hadde vi vært enige i alt ville det blitt lite diskusjon, og læringskurven kunne fort ha flatet ut (og da snakker jeg for meg selv). ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke helt du skjønte hva jeg mente med dynamikk. Sett en lommelykt mot øyet og prøv å se detaljer i mørke områder, så skjønner du hva jeg mener. Du blir blendet, for så ekstrem "dynamikk" takler ikke øyet ditt. Få en demo av en HD750 eller HD950 i et helt mørkt rom så er vi nok på bølgelengde.
    Jeg tror jeg skjønte akkurat hva du mente. Poenget mitt var at verdens beste projektor ikke er i nærheten av dynamikken som finnes i mange fysiske scener. De ligger orders of magnitude bak. Og likevel greier vi mennesker å nyttiggjøre oss detaljer i de mørke delene av scenen. Eksmpelet mitt var i en mørk kirke med lyssterke vinduer.

Jeg har ikke tilgang på projektorene du nevner.

Mitt syn på gamma ifbm video er at det tjener to hensyn:
    1. Fordele kvantiseringsstøy ulineært for å redusere synligheten av banding
    2. Gi en ulineær ende-til-ende funksjon som delvis kompenserer for mangelen på dynamikk i display, og for lysforholdene i avspillingsrommet.

1 er "lett". 2 er litt vanskeligere å forstå seg på. Man kunne f.eks argumentere for at avspilt video burde være mest mulig lik scenen som den var på innspillingstidspunktet. I det tilfellet så burde avspillingsutstyret perfekt invertere gammafunksjonen som innspillingsutstyret legger på.

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en stjernehimmel er det ikke stort annet enn sort og hvitt da AK, og ikke alt for mye detaljering i det sorte.
    Det skal også sies at jeg hadde samme syn på dette som deg inntil jeg hadde både VW85 og HD750 i hjemmekinoen på en gang. Etter det er jeg overbevist om at de mørkeste scenene ikke er de jeg prioriterer høyest, men at jeg setter mer pris på troverdig dagslys scener.
    Forøvrig så har jeg fått tilbakemelding på kalibreringer av diverse HD750 projektorer med høy gamma, om at "kunden" har opplevd black crush. Selvsagt er detaljene der når man går frem til lerretet, men fra normal sitteavstand er det ikke de fineste detaljene synlige. Ved å senke gamma en smule (ny kalibrering) er "problemet" løst.
    Det skal vel også nevnes at programmet du bruker ikke regner gamma på samme måte, slik at gamma 2.4 fra din måling ikke er det samme som fra min?

Hadde vi vært enige i alt ville det blitt lite diskusjon, og læringskurven kunne fort ha flatet ut (og da snakker jeg for meg selv). ;-)
    "Stjernehimmel" ble kun nevnt fordi jeg tror det kan representere et snitt av den totale lysmengden man har i mørkere scener.
    Når det gjelder at noen har gitt tilbakemelding om at de opplever black-crush, kan skylldes noe så enkelt som at projektoren ikke har blitt kalibrert "in place" der hvor den skal stå. Det er ekstremt små variasjoner i rom og utstyr som skal til for at man kan miste detaljer i de mørkeste scenene. Jeg mener fortsatt at man tjener på å ha høy gamma på projektorer med høy grunnkontrast, eksempelvis HD750. Det er også min erfaring med de HD750ene jeg har kalibrert. Dog, det skal sies at å få en "perfekt" gamma er kanskje det aller vanskeligste med hele kalibreringen, og man MÅ derfor kalibrere projektoren i det miljøet den skal bli stående i for å få dette til 100% (men det vet du jo).

Det er forøvrig også korrekt at jeg har valgt å benytte en annen formel for kalkulering av gamma. Jeg beytter "Power function" mens det programmet du bruker benytter EBU/ITE 2.2. Forskjellen er at EBU/ITE "holder seg litt lenger i sort", det vil si at den bruker litt lenger tid før den stiger. Det betyr i praksis også at dersom man bruker EBU/ITE som utgangspunkt for gammakalkuleringen, vil man måtte velge en lavere gamma for å få displayet raskere "ut av sort" og for å ikke risikere å miste detaljer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Når det gjelder at noen har gitt tilbakemelding om at de opplever black-crush, kan skylldes noe så enkelt som at projektoren ikke har blitt kalibrert "in place" der hvor den skal stå.
    hehe, tilbakemeldingene er jo kommet her hjemme, før projektoren plukkes ned og tas med hjem. Fakta er at det på en HD750/950 ikke er mulig å oppnå både realistisk lysutbytte til dagslys og høy gamma, uten å oppleve det jeg har beskrevet overfor. Hvis du mener det er mulig så er det bare å si fra når du har kalibrert ferdig, så kaster jeg meg på flyet over fjellet.

Dog, det skal sies at å få en "perfekt" gamma er kanskje det aller vanskeligste med hele kalibreringen, og man MÅ derfor kalibrere projektoren i det miljøet den skal bli stående i for å få dette til 100% (men det vet du jo).
    Det er jeg ikke enig i AK. At dårlige rom ødelegger en kalibrering gjort under optimale forhold, selvsagt. Men fra ett sortmaskert rom til et annet er forskjellen marginal. Så lenge man har kontroll på rommet og lerretet som brukes, så er det faktisk ikke vanskelig. Ta en titt på projektoren til chessboxer (er jo "nesten" i ditt nabolag), den er kalibrert her hjemme.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forøvrig også korrekt at jeg har valgt å benytte en annen formel for kalkulering av gamma. Jeg beytter "Power function" mens det programmet du bruker benytter EBU/ITE 2.2. Forskjellen er at EBU/ITE "holder seg litt lenger i sort", det vil si at den bruker litt lenger tid før den stiger. Det betyr i praksis også at dersom man bruker EBU/ITE som utgangspunkt for gammakalkuleringen, vil man måtte velge en lavere gamma for å få displayet raskere "ut av sort" og for å ikke risikere å miste detaljer.
    Ergo vil en 2.2 måling hos meg tilsvare rundt 2.3 til 2.4 hos deg. Eller for å snu på det, en 2.4 måling hos deg vil tilsvare rundt 2.2 ved "normal" gamma måling. Da ender vi altså opp med et gamma resultat omtrent i samme gate.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 22 av 27 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •