Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 21 av 27 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 533
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Ja, det kan se slik ut, men det later ikke til å være konstant. Uten at jeg har fått målt på andre HW-15 enn den jeg testet, og som du også har kikket på, har jeg en kjenning som har kjøpt en HW-15. Han rapporterer om store forskjeller mellom "wide" og "normal", noe som ikke stemmer med noen av observasjonene som er gjort her på forumet.

Merkelig i grunnen.....
    Høres jo bra ut, jeg håper i alle fall at min konspirasjons teori ikke stemmer :-D

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Den i demorommet til AVshop er definitivt "på tur" i begge fargerom :-?
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Høres jo bra ut, jeg håper i alle fall at min konspirasjons teori ikke stemmer:-D
    Merkelige greier....
    Uansett, la oss fortsette diskusjonen i den offisielle HW-15 tråden, så sklir ikke denne helt ut
    http://avforum.no/forum/digitale-pro...-vpl-hw15.html

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei , Er litt usikker på kalibrering fra Avshop??:-?
    Jeg ringte og spurte vedr kalibrering av projektor og fikk svar på att kalibrering ville bli utført på user 1 (hdmi) Nå er jeg veldig usikker på om kalibrering utført av Av shop vil gå ut over lysstyrke og skarpheten i bildet? Er det sånn att kalibrering av bildet så blir det fokusert mye på kontrasten? Jeg personelig liker att bildet er skarpt og tydelig med godt lysutbytte fra projektoren. Koster en tusenlapp og få utført en kalibrering fra av shop er det verdt det? :-?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zafir
    Hei , Er litt usikker på kalibrering fra Avshop??:-?
    Jeg ringte og spurte vedr kalibrering av projektor og fikk svar på att kalibrering ville bli utført på user 1 (hdmi) Nå er jeg veldig usikker på om kalibrering utført av Av shop vil gå ut over lysstyrke og skarpheten i bildet? Er det sånn att kalibrering av bildet så blir det fokusert mye på kontrasten? Jeg personelig liker att bildet er skarpt og tydelig med godt lysutbytte fra projektoren. Koster en tusenlapp og få utført en kalibrering fra av shop er det verdt det? :-?
    En fullverdig kalibrering bør inneholde:
    • Justering av lysstyrke og kontrast
    • Justere fargedekoderen ved hjelp av color- og tint kontrollene
    • Sette korrekt bildeskarphet
    • Kalibrering av gråskala
    • Velge korrekt gamma for omgivelsene projektoren skal stå i
    • Valgfritt - Kalibrering av fargegamut (fargerom/colorspace) - Valgfritt

Hvorvidt kalibreringen fra AVshop er verdt det eller ikke kommer litt an på hvor kritisk du er til bildekvalitene og gjengivelsen av et maksimalt korrekt bilde. 1000,- er forøvrig svært rimelig for en kalibreriing, dersom det blir gjort på en skikkelig måte.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Merkelige greier....
    Uansett, la oss fortsette diskusjonen i den offisielle HW-15 tråden, så sklir ikke denne helt ut
    http://avforum.no/forum/digitale-pro...-vpl-hw15.html
    Tenkte jeg skulle lure en moderator ut på glattisen.... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for en utfyllende info :-D Får kanskje koste på en høvding for og få den kalibrert optimalt:-D

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er meget underlig at vi skal ha en eller flere standarder på kalibrering, men ingen av produsentene følger de. Kan ikke være mange som har en rett kalibrert TV/PJ i hjemmet. Når man tenker på en TV/PJ til 20 til 30 lapper ikke engang er kalibrert for en vanlig TV-stue så mener jeg det er kritikkverdi.
    Bør jo være minst en modus som er riktig. På TV mener jeg det er mest folkelig med stuekalibrering, og PJ er det vel kinokalibrering som er saken. Men at det i 2009 ikke skal gå an å få det til selv er ikke bra. Med andre ord så kan en bli sittende med PJ til 30 tusen og et bilde en ikke er fornøyd med fordi det er det beste en kan få til. Selvsagt å sette det på spissen, men er det ikke slik det står til i dag da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer dette. Har sett mang en tv som er litt ute å sykle... Men er jo mange faktorer å ta hensyn til å ang forskjellige farge rom og kalibreringer på NTSC, PAL, HDTV. Så en må nesten kalibrere utfra hva en bruker mest selv. Vanskelig å for en produsent å ha kalibrert en PJ perfekt.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fargefiltrene er ikke til bruk for justering med CMS. De er initiellt for bruk til å justere colour og tint innstillingene for å få rikitg intensitet der. Når det er sagt så er det en ekstremt upreis metode og med bruk av en CMS og så høye dE verdier som du har i dine målinger uten tror jeg de er av ganske liten verdi desverre.
    Ja, jeg skjønner at man ikke kan få et nøyaktig resultat med fargefiltre, men hvis det skal være til noen som helst hjelp ved innstilling av color og tint så må de vel gi en viss pekepinn på om fargene er riktige??!

For målingen der jeg har justert fargene er delta E for rød 5,4 ,grønn 11,6 og blå 7,3.
    Der jeg kun har justert gråskala er delta E for rød 21,6 ,grønn 19,5 og blå 20,4.

De første burde vel da være mye mer riktige enn de siste? Når jeg ikke justerer fargene ser de bra ut med fargefiltre, men etter at jeg har justert ser det veldig feil ut. Da mener jeg slik som eksemplene på feil farger i Gorms guide:
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html

Jeg skjønner at feil farger kan se riktige ut med fargefiltre, men synes det er merkelig at de ser mer feil ut etter som jeg får lavere delta E på mine målinger.

Jeg mistenker derfor at det er noe feil med målingene mine (muligens noe feil med proben). I så fall kan vel gråskalaen også være feil selv om den ser bra ut på mine målinger?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg Roger. Men grunnen er nok at for at en TV skal skille seg ut i multi display oppsattene i et varehus så må en makse ut både farger og og kontrast lysstyrke. Når alle produsenter gjør dette så kan du jo tenke deg hvordan det fører det hele har tatt av i feil reting....

Og de fleste er jo da etterhvert blitt vant til å se bilder med "loundess" farger og derfor kan jo enkelte synes at førsteintrykket av et korrekt bilde ser litt tamt ut. Men jeg kan love etter en periode med korrekt bilde (både på TV og Projektor) at det er ingen vei tilbake.

Det å ha ett (rimelig) korrekt fargerom fra fabrikk koster ikke produsenten noe. Ikke gråskala heller for den del, men der vil ofte aldring av lampe på projektor føre til at sammensetningen av det utstrålte lyset ender seg og gråskalaen endres. Dvs at man må etterjustere i lampens levetid.

Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Jeg synes det er meget underlig at vi skal ha en eller flere standarder på kalibrering, men ingen av produsentene følger de. Kan ikke være mange som har en rett kalibrert TV/PJ i hjemmet. Når man tenker på en TV/PJ til 20 til 30 lapper ikke engang er kalibrert for en vanlig TV-stue så mener jeg det er kritikkverdi.
    Bør jo være minst en modus som er riktig. På TV mener jeg det er mest folkelig med stuekalibrering, og PJ er det vel kinokalibrering som er saken. Men at det i 2009 ikke skal gå an å få det til selv er ikke bra. Med andre ord så kan en bli sittende med PJ til 30 tusen og et bilde en ikke er fornøyd med fordi det er det beste en kan få til. Selvsagt å sette det på spissen, men er det ikke slik det står til i dag da?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Stemmer dette. Har sett mang en tv som er litt ute å sykle... Men er jo mange faktorer å ta hensyn til å ang forskjellige farge rom og kalibreringer på NTSC, PAL, HDTV. Så en må nesten kalibrere utfra hva en bruker mest selv. Vanskelig å for en produsent å ha kalibrert en PJ perfekt.
    Gode poenger her. Men det er verd å merke seg at HDTV har standard fargerom i hele verden Rec709 og at fargerommet til PAL/SECAM er rimelig likt Rec709. Dvs ser en på HD pg PAL så er en i mål med ett korrekt Rec709 kalibrert fargerom. NTSC (REC 601) derimot er en annen sak. Har en mye US filmer og en fungerende CMS så bør en ha to fargerom der en kan veksle mellom en Rec709 og en Rec601 preset.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Ja, jeg skjønner at man ikke kan få et nøyaktig resultat med fargefiltre, men hvis det skal være til noen som helst hjelp ved innstilling av color og tint så må de vel gi en viss pekepinn på om fargene er riktige??!

For målingen der jeg har justert fargene er delta E for rød 5,4 ,grønn 11,6 og blå 7,3.
    Der jeg kun har justert gråskala er delta E for rød 21,6 ,grønn 19,5 og blå 20,4.

De første burde vel da være mye mer riktige enn de siste? Når jeg ikke justerer fargene ser de bra ut med fargefiltre, men etter at jeg har justert ser det veldig feil ut. Da mener jeg slik som eksemplene på feil farger i Gorms guide:
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html

Jeg skjønner at feil farger kan se riktige ut med fargefiltre, men synes det er merkelig at de ser mer feil ut etter som jeg får lavere delta E på mine målinger.

Jeg mistenker derfor at det er noe feil med målingene mine (muligens noe feil med proben). I så fall kan vel gråskalaen også være feil selv om den ser bra ut på mine målinger?
    Målingene med lavest dE verdier er de som er nærmest det korrekte (forutsatt at det ikke er noe galt med målemetode eller probe). Som sagt så så er dE tallene dine i begge tilfeller forholdsvis høye så ingen av dem vil være korrekt.

Jeg er ingen ekspert på blå filter og bruken av dem men jeg tror det man ser i disse er kun om nivået på intensitet (dvs Y) i den enkelte farge (ved bruk av Colour og Tint instilling), og at en ikke ser Saturation eller Hue. Hvis jeg tror rett så kan det godt være slik at det ser mer feil ut i filtrene selv om det er "mindre" feil reelt sett på grunn av at intensiteten Y er mer korrekt (i dE beregningen) før kalibrering av farger enn den er etter... Kan du se hvordan Y verdiene ligger i forhold til det de skal være på de forskejllige målingene (husk å referansen er hvit målingen din)?

Her er det helt sikket andre som kan mer om bruk av disse filterne enn meg som kan hive seg på?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det helt sikket andre som kan mer om bruk av disse filterne enn meg som kan hive seg på?
    Her er en link på temaet:
    Color Calibration: Blue-only mode vs i1 Display LT - Page 3 - AVS Forum

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kalibrert hos ett par som ikke har blitt fornøyd med bildet fordet de har sett på tv'en med "loudness" farger for lenge. Så har det vært omvendt også da, heldigvis

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Jeg har kalibrert hos ett par som ikke har blitt fornøyd med bildet fordet de har sett på tv'en med "loudness" farger for lenge. Så har det vært omvendt også da, heldigvis
    Jeg tror og håper nok trenden går den veien. Etter rimelig lang tid med rimelig korrekte farger på bildevisere i heimen så "svir" det i øyene med dagens oversaturerte farger....

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som "ser" hva som er å anbefale av disse 2 målingene? Må nok justere Gamma på den ene tror jeg. Ser meg snart blind på dette, men det jo morsomt.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som "ser" hva som er å anbefale av disse 2 målingene? Må nok justere Gamma på den ene tror jeg. Ser meg snart blind på dette, men det jo morsomt.
    Hadde det vært så enkelt
    Du må faktisk se litt på kjent materiale foor å vurdere hvilken innstilling som er best. Se hvilken innstilling som gir best bildedynamikk, mest detaljer i lyse scener, mest ddetaljer i mørke scener etc...

Gamma må tilpasses rommet og projektoren, men en tommelfinger-regel er at godt lyskontrollerte rom kan håndtere høyere gamma (høyere tallverdi).

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mere på teoretisk utgangspunkt. Har et veldig godt kontrollert rom, og selvfølgelig blir det litt svitsjing mellom de ulike innstillingene. Må jo holde seg til opplevd bilde. Det blir vel som med lyd, ikke alltid teorien er å stole på.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte mere på teoretisk utgangspunkt. Har et veldig godt kontrollert rom, og selvfølgelig blir det litt svitsjing mellom de ulike innstillingene. Må jo holde seg til opplevd bilde. Det blir vel som med lyd, ikke alltid teorien er å stole på.
    Gamma er vel en av den ene faktoren mhp bilde der det ikke er en klar entydig standard men en JEVN gamma kruve er målet, om tallverdien skal være 2,2 (som var den gamle CRT fatscreen standarden) eller høyere (Pixar bruker etter sigende 2,5 på sine monitorer når de mastrer) i vår batcave og med HD750 som bar bra detajering i det sorte og rimelg bra absolutt sortnivå så kan en dra gamma mot 2,4 - 2,5 for større oppevd dybde uten å miste detajer i det sorte...

Så helt som lyd er det ikke :-D

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt lyd nei tydeligvis.
    Hva med en ting som heter sortnivåjustering som har 3 presets? Ser jo det blir mere sort, men er det noe dere bruker?

Side 21 av 27 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •