Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 20 av 27 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 533
    Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Jeg har fått gamma og gråskala ganske riktig og klarer også å få x og y ganske riktig i CIE diagrammet, men delta E blir jo helt feil for primær og sekundær fargene (er ok for gråskala). Er det noen måte å se delta E når jeg kjører kontinuerlig måling. Ser at jeg kan se x,y og Y når jeg måler kontinuerlig (nede til venstre), men ikke delta E.

Edit: Mulig det gikk opp et lite lys for meg nå
    Jeg må ta Y som utgangspunkt for å regne ut Y verdien jeg skal måle etter for de andre fargene?
    Siden jeg har Y=9,086 for hvit skal Y verdien for de andre fargene være ca:
    R = 1,93
    G = 6,70
    B = 0,66
    Y = 8,43
    C = 7,15
    M = 2,59

Høres det fornuftig ut?
    Og hvor får du tallene fra? En regneformel/tabell?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REC709 x, y og Y koordinater (Y = lysstyrke)

----x-------y--------Y
    R---0.6400--0.3300---0.2126
    G---0.3000--0.6000---0.7152
    B---0.1500--0.0600---0.0722
    Y---0.4193--0.5053---0.9278
    C---0.2246--0.3287---0.7874
    M---0.3209--0.1542---0.2848

Hvit-0.3127--0.329----1.0
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Og hvor får du tallene fra? En regneformel/tabell?
    Som Gorm sier så er det fra REC709. Hvis lystyrken din på hvit ikke er 1 så må du gange ut for RGBMCY for å få riktig tall ved den intensiteten. Dvs du må bruke det som en liten regneformel som du sier.

Har lagt ved det hele satt opp i ett regneark. Trykk inn verdien for Y for din målte hvitt så får du ut de andre verdiene.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er iallefall sikkert: alt innen RCP er prøvd ut! Og ingenting blir bedre, bare annerledes. Helt sikkert noe jeg gjør galt. Tenker på alt fra justering av posisjon og område på "fargehjulet", til farge og fargetone. Målingene er best når RCP er av.
    Vedlegget viser det beste jeg får til. Synes det så stor forbedring at det får vel holde til pære går. Irriterende uansett at jeg ikke får til RCP!
    Summen blir et bedre bilde og jeg har lært meg å leke med farger igjen :-)

Alle fremtidige tips mottas med takk. Og blir prøvd ut jevnlig. Alltid morsomt å lære noe nytt. Forløpig takk for gode råd og god hjelp.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er iallefall sikkert: alt innen RCP er prøvd ut! Og ingenting blir bedre, bare annerledes. Helt sikkert noe jeg gjør galt. Tenker på alt fra justering av posisjon og område på "fargehjulet", til farge og fargetone. Målingene er best når RCP er av.
    Vedlegget viser det beste jeg får til. Synes det så stor forbedring at det får vel holde til pære går. Irriterende uansett at jeg ikke får til RCP!
    Summen blir et bedre bilde og jeg har lært meg å leke med farger igjen :-)

Alle fremtidige tips mottas med takk. Og blir prøvd ut jevnlig. Alltid morsomt å lære noe nytt. Forløpig takk for gode råd og god hjelp.
    Tror ikke du skal være så veldig lei deg. Jeg tror ingen har hatt kjempe resutlater med RCP en til Sony....

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lei meg, men veldig lei Sonys RCP. Håper HW15 har en bedre utgave. Er ellers så fornøyd med den at det blir mest trolig Sony neste gang også. Hvis ikke Epson fikser sine små, men irriterende problemer. Litt OT dette, men jeg hører ingenting av autoirisen selv om hele huset er stille.
    Har eller fått vekk endel av den sterke rødfargen i enkelte bilder. Å skru ned kontrasten gjorde underverker. Samt tålodighet ved justering av gråskalaen. Mye tålmodighet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RCP er ikke CMS, og er egentlig helt verdiløst. Siden RCP mangler individuell lysstyrke for RGBCYM, så kan det ikke brukes uten å rote til blandingen av primær- og sekundærfarger. Du skal ikke redusere fargemetningen mye før lysstyrken i den aktuelle fargen er halvert, og da sier det seg selv at alt blir veldig feil.
    For å kunne kalibrere fargerom trenger man tilgang til individuell metning, balanse og lysstyrke. Har man ikke sistnevnte er det altså bare å glemme fargerommet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var akkurat dette jeg fant etter mye om og men. Etter å ha lært litt om avlesning av xyY-forholdet, så fant jeg ut at lysstyrken blir helt på jordet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lei meg, men veldig lei Sonys RCP. Håper HW15 har en bedre utgave. Er ellers så fornøyd med den at det blir mest trolig Sony neste gang også. Hvis ikke Epson fikser sine små, men irriterende problemer. Litt OT dette, men jeg hører ingenting av autoirisen selv om hele huset er stille.
    Har eller fått vekk endel av den sterke rødfargen i enkelte bilder. Å skru ned kontrasten gjorde underverker. Samt tålodighet ved justering av gråskalaen. Mye tålmodighet.
    HW15 sin har vel mye av de samme problemene... Men den har et preset som er rimelig korrekt og er etter det jeg har hørt helt klart best kjøp under 30k selv om den ikke en 3D CMS.

Skal forhåpentligvis ha en liten shootout med den og HD750 i overskuelig fremtid. Skal rapportere intrykkene i riktig tråd :-D

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Skal repportere intrykkene i riktig tråd :-D
    Da får jeg abonnere på den også :-)

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RCP i HW-10 og HW-15 er helt identiske, og de fungerer akkurat like dårlig.
    Fordelen med HW-15 er at den kommer mye bedre satt opp fra fabrikk ( i standardd colorspace).

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for å snakke kalibrering så er det kun gråskala og gamma som er vits i å kalibrere i prosjektorer som HW-10 og HW-15 og andre som kun har RCP?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for å snakke kalibrering så er det kun gråskala og gamma som er vits i å kalibrere i prosjektorer som HW-10 og HW-15 og andre som kun har RCP?
    Ja, samt de andre "basis innstillingene" som kontrast, lysstyrke, skarphet med flere.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir visst ikke klok på dette.....

Epson TW-1000 har kun balanse og metning innstilling for hver primær og sekundær farge (ikke lystyrke).

Jeg har forsøkt å finne kompromisset som gir meg minst delta E for hver farge. Jeg endte da opp med resultatet som farge.jpg. Det som fortsatt bekymrer meg er at hvis jeg sjekker fargene i etterkant med fargefiltrene som følger med DVE er fargene fortsatt veldig feil. Jeg skjønner at å sjekke med fargefiltre ikke er noen god metode, men her ser det veldig feil ut. Når jeg sjekker med film synes jeg grønt ser litt mindre "neon" ut, men synes samtidig "hudtoner" er litt vel varme.

Dersom jeg kun justerer grå nivået og lar fargene være ser fargeresultatet ut som på bilde kun_graa.jpg

Fargene ser da riktige ut med DVE, men HCFR målingene ser ikke bra ut.

Bør jeg som Gorm og AK sier over kun konsentrere meg om gråskalaen (altså benytte innstilling som for kun_graa.jpg). Eller burde fargene tross alt være riktigere når jeg har justert primær og sekundær (siden jeg har mye lavere delta E)?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir visst ikke klok på dette.....

Epson TW-1000 har kun balanse og metning innstilling for hver primær og sekundær farge (ikke lystyrke).

Jeg har forsøkt å finne kompromisset som gir meg minst delta E for hver farge. Jeg endte da opp med resultatet som farge.jpg. Det som fortsatt bekymrer meg er at hvis jeg sjekker fargene i etterkant med fargefiltrene som følger med DVE er fargene fortsatt veldig feil. Jeg skjønner at å sjekke med fargefiltre ikke er noen god metode, men her ser det veldig feil ut. Når jeg sjekker med film synes jeg grønt ser litt mindre "neon" ut, men synes samtidig "hudtoner" er litt vel varme.

Dersom jeg kun justerer grå nivået og lar fargene være ser fargeresultatet ut som på bilde kun_graa.jpg

Fargene ser da riktige ut med DVE, men HCFR målingene ser ikke bra ut.

Bør jeg som Gorm og AK sier over kun konsentrere meg om gråskalaen (altså benytte innstilling som for kun_graa.jpg). Eller burde fargene tross alt være riktigere når jeg har justert primær og sekundær (siden jeg har mye lavere delta E)?
    Jeg tror det er lurt å ligge unna farge justeringen og konsentrere deg om gråskalaen. Fra de bildene du har lagt med så ligger du ganske langt unna på begge disse målingene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som fortsatt bekymrer meg er at hvis jeg sjekker fargene i etterkant med fargefiltrene som følger med DVE er fargene fortsatt veldig feil. Jeg skjønner at å sjekke med fargefiltre ikke er noen god metode, men her ser det veldig feil ut. Når jeg sjekker med film synes jeg grønt ser litt mindre "neon" ut, men synes samtidig "hudtoner" er litt vel varme.
    Fargefiltrene er ikke til bruk for justering med CMS. De er initiellt for bruk til å justere colour og tint innstillingene for å få rikitg intensitet der. Når det er sagt så er det en ekstremt upreis metode og med bruk av en CMS og så høye dE verdier som du har i dine målinger uten tror jeg de er av ganske liten verdi desverre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    RCP i HW-10 og HW-15 er helt identiske, og de fungerer akkurat like dårlig.
    Fordelen med HW-15 er at den kommer mye bedre satt opp fra fabrikk ( i standardd colorspace).
    Det kan virke som om det er en feil på første batch av HW15, for fargerom "wide" og "normal" har nesten samme nivåer. Her kommer forhåpentligvis Sony med en firmware fiks. Siden pre-produksjonsmodellen var korrekt i fargerom "normal", kan det virke som om det er "gått litt fort i svingene" med første produksjon?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det kan virke som om det er en feil på første batch av HW15, for fargerom "wide" og "normal" har nesten samme nivåer. Her kommer forhåpentligvis Sony med en firmware fiks. Siden pre-produksjonsmodellen var korrekt i fargerom "normal", kan det virke som om det er "gått litt fort i svingene" med første produksjon?
    Hvis det da ikke er ett bevvist markedsgrep for å kunne selge fler VW85 som de lar beholde ett korrekt modus???....

Vi får i alle fall ikke håpe det.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Ja, det kan se slik ut, men det later ikke til å være konstant. Uten at jeg har fått målt på andre HW-15 enn den jeg testet, og som du også har kikket på, har jeg en kjenning som har kjøpt en HW-15. Han rapporterer om store forskjeller mellom "wide" og "normal", noe som ikke stemmer med noen av observasjonene som er gjort her på forumet.

Merkelig i grunnen.....

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den i demorommet til AVshop er definitivt "på tur" i begge fargerom :-?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 20 av 27 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •