Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 2 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 533
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det var morsomt å få kikket på HFCR, som ser ut til å være et flott program til prisen (gratis). Jeg er helt sikker på at det er mer enn godt nok for de aller fleste, og sikkert like bra som mye annet.

Synd at det viste seg at din probe har såpass avvik som den har, men enn så lenge har du jo min reserveprobe slik at du kan lage deg offset. Vi kan sikkert få laget en offsett basert på min hoved-probe dersom det er interessant etterhvert.

Hyggelig besøk var det også Som du siker får vi kikke litt på Calman V3 etterhvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det var morsomt å få kikket på HFCR, som ser ut til å være et flott program til prisen (gratis). Jeg er helt sikker på at det er mer enn godt nok for de aller fleste, og sikkert like bra som mye annet.

Synd at det viste seg at din probe har såpass avvik som den har, men enn så lenge har du jo min reserveprobe slik at du kan lage deg offset. Vi kan sikkert få laget en offsett basert på min hoved-probe dersom det er interessant etterhvert.

Hyggelig besøk var det også Som du siker får vi kikke litt på Calman V3 etterhvert.

Vi skal lage offset basert på hoved proben neste gang, det betyr jo at den må kobles opp mot ColourHFCR og programmet støtter jo også din super probe....

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fortsatt litt på gjerdet her. Kan jeg bestille meg en sånn probe som Henning har og vente at resultatet blir bra - eller bør jeg bare drite i det og bestille fagfok til å kalibrere ? Har en 508XD som snart trenger en kalibrering...

Hvor mye "galt" blir det i så fall - og er det mulig å kalibrere opp sin egen probe uten noen referanse til 8k ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå funnet ut av offset funsjonaliteten. Oppskriften er som følger:

Hvis en ønsker å trene en probe (Target) til å matche en annen (referanse probe) så gjør man føgende.

1. Åpne en ny fil i programmet og mål gråskala, primærfarger og sekundærfarger med referanse probe.

2. Kryss for "set" box "Reference Measure" vinduet.

3. åpne en ny fil mål gråskala, primærfarger og sekundærfarger med target probe

4. Velg Advanced->Adjust XYZ coordinates fra menylinjen.

5. Lagre target probe filen.

Når en reåpner denne filen vil den huske justeringene gjort i steg 4. Det betyr at du nå kan lage en kopi fil å måle og få de samme målingene som referanse proben.

Jeg legger denne oppskriften også inn i første melding i tråden slik at den lett kan finnes.

Newcomer Joshua sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SÅ BRA!!!!

Jeg er med hvis dette blir aktuelt. Har tenkt mye og savnet mye rundt dette temaet.

Er faktisk villig til å betale for å få noen til å komme hit å gjøre / hjelpe til med jobben.

Det måtte vært en fin mulighet for å samle mye ekspertise for igjen å kunne tjene en liten "slant" på dette?
    Til de av dere som vil tjene en "slant" . VELKOMMEN til meg.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi skal lage offset basert på hoved proben neste gang, det betyr jo at den må kobles opp mot ColourHFCR og programmet støtter jo også din super probe....
    Det skal vi vel få til

Når det gjelder kalibrering av Plasma TV, er dette det svakeste området til I1 Display proben, men det er sikkert mulig å få det til likevel. Det henger sammen med hvordan plasmaen "stråler".

Har HFCR noen spesiell funksjon for dette, Henning?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

melder meg på

jeg er også med på et slikt kurs/treff. Har litt erfaring med Spyder 2 PRO proben, men Projektor er fortiden ikke ibruk.
    Har ikke noe problem med å betale en fee for noe slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det skal vi vel få til

Når det gjelder kalibrering av Plasma TV, er dette det svakeste området til I1 Display proben, men det er sikkert mulig å få det til likevel. Det henger sammen med hvordan plasmaen "stråler".

Har HFCR noen spesiell funksjon for dette, Henning?
    Jeg tror ikke det per i dag. Det jeg har lest så langt at det er forskjell fra Plasma til Plasma litt avhangig av hvor mye UV de stråler ut men at det skal går bra med de fleste med diffusoren på plass. Vi får prøve oss frem en gang vi har tilgang til en palsma og se på forskjeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joshua
    SÅ BRA!!!!

Jeg er med hvis dette blir aktuelt. Har tenkt mye og savnet mye rundt dette temaet.

Er faktisk villig til å betale for å få noen til å komme hit å gjøre / hjelpe til med jobben.

Det måtte vært en fin mulighet for å samle mye ekspertise for igjen å kunne tjene en liten "slant" på dette?
    Til de av dere som vil tjene en "slant" . VELKOMMEN til meg.
    Flott at det er fler som er interessert. Som sagt så føler ikke jeg meg komptent til å holde noe slikt men det er flere som er og vi har vel allerede en frivillig. Hvis flere melder interesse i denne tråden så kan vi se om det blir nok til at en kan få til noe slik.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Z4 projektoren jeg har så er det 4 presets for å lagre instillinger. Har beholdt før kalibrerings instillingen og det er ganske interessant hva en kalrer å venne seg til av feil farger. Etter kalibrering så har plustselig olabukser fått en farge som olabukser, Cola logoen ligner på en virkelig logo...

Utrolig hva en kunne venne seg til med den ukalibrerte instillingene, for en syntes jo ikke det så så værst ut dette heller.

Så et spørsmål til ekspertisen. Det er en del snakk om BTB (Blacker than Black) og WTW (Whiter than White). Så er spørsmålet skal en DVD spiller eller kilde send ut dette når det er riktig instillt (Jeg vet at man skal kalibrere sort og hvit nivået slik at de ikke synes).

Hva er egentlig konsekvensene hvis spilleren ikke sender ute BTB/WTW for bilde kvaliteten?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Så et spørsmål til ekspertisen. Det er en del snakk om BTB (Blacker than Black) og WTW (Whiter than White). Så er spørsmålet skal en DVD spiller eller kilde send ut dette når det er riktig instillt (Jeg vet at man skal kalibrere sort og hvit nivået slik at de ikke synes).
    Så vidt jeg vet så skal ingen 'vanlige' filmer ha BTB eller WTW enkodet, så jeg vil tro det bare er kalibrerings DVD'er som sender det.

Og det er heller ikke alle DVD spiller som kan sende det ut selv om det er enkodet på DVD'en, og det er ikke alle displayer som kan vise det heller.
    Hva er egentlig konsekvensene hvis spilleren ikke sender ute BTB/WTW for bilde kvaliteten?
    Ingenting, det er bare litt enklere å kalibrere. Som det ligger i navnene så skal ikke signalene være synlige til vanlig.

Det som kan påvirke bildet er om kilde er satt opp til å sende 'PC levels' og display til 'Video levels' eller omvendt. PC levels er 0-255, mens video levels er 16-235. Dersom det sendes PC levels til et display som er satt til video levels, så mister man infi mellom 0-16 og 235-255. (Dette er ekstremt enkelt forklart, søk på nett etter fyldigere info, litt startinfo her RGB) - Wikipedia, the free encyclopedia.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Så vidt jeg vet så skal ingen 'vanlige' filmer ha BTB eller WTW enkodet, så jeg vil tro det bare er kalibrerings DVD'er som sender det.

Og det er heller ikke alle DVD spiller som kan sende det ut selv om det er enkodet på DVD'en, og det er ikke alle displayer som kan vise det heller.

Ingenting, det er bare litt enklere å kalibrere. Som det ligger i navnene så skal ikke signalene være synlige til vanlig.

Det som kan påvirke bildet er om kilde er satt opp til å sende 'PC levels' og display til 'Video levels' eller omvendt. PC levels er 0-255, mens video levels er 16-235. Dersom det sendes PC levels til et display som er satt til video levels, så mister man infi mellom 0-16 og 235-255. (Dette er ekstremt enkelt forklart, søk på nett etter fyldigere info, litt startinfo her RGB) - Wikipedia, the free encyclopedia.

Takker for info torstein!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Colorimeter Probe: Her finnes det flere, den jeg kjøpte er den billigste som er bra, det fins flere dyrere alternativer. HCFR har også diagrammer for en hjemmelaget probe for 3/400 kroner i deler som er bra men jeg har ikke tid til å lodde selv....):
    I USA kan man nok kjøpe delene for 3-400 kroner.
    Det er dessverre ikke så billig for oss som bor i Norge. Hvis man i tillegg ikke har verktøy (multiverktøy, etseutstyr, loddeutstyr o.l.) kommer regningen fort opp i kr. 3000,-. Bare delene koster 700-800,- kroner i norge. Hvis man bestiller fra utlandet kan man kanskje finne billigere deler, men fortolling og frakt kommer i tillegg så man ender opp med nesten det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balijoka
    I USA kan man nok kjøpe delene for 3-400 kroner.
    Det er dessverre ikke så billig for oss som bor i Norge. Hvis man i tillegg ikke har verktøy (multiverktøy, etseutstyr, loddeutstyr o.l.) kommer regningen fort opp i kr. 3000,-. Bare delene koster 700-800,- kroner i norge. Hvis man bestiller fra utlandet kan man kanskje finne billigere deler, men fortolling og frakt kommer i tillegg så man ender opp med nesten det samme.
    Desto bedre argument for å kjøpe en Eye-One probe mens de fortsatt er på lager. Hvis en kjenner flere entusiaster så er det jo ingen ting i veien for at flere går sammen om ett kjøp, for etter en har fått kalibrert bildet til å bli så godt som det kan bli (det kan riktignok ta litt tid...) så har man jo lyst til å se ut hvordan alle filmene i biblioteket skulle ha sett ut første gang så dem : - )

Newcomer Joshua sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra og tusen takk for meget bra informasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joshua
    Kjempebra og tusen takk for meget bra informasjon.

Stå på, hvis du har spørsmål eller erfaringer med eventuelt innkjøpt utstyr så er det flint hvis du deler dem her!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en liten animasjon som illusterer at CIE diagrammet er et tredimensjonalt diagram, men der det vanligvis bare vises i 2 dimensjoner uten da luminans informasjonen (intensiteten). Bummer filen var for stor...

Legger ved en link til en side som viser den:

Welcome to Bruce Lindbloom's Web Site

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    244
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye interessant informasjon her. Takk for tipset Henning. Litt dumt for meg at alle som er engasjerte her holder hus i Stavangerområdet :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EON
    Mye interessant informasjon her. Takk for tipset Henning. Litt dumt for meg at alle som er engasjerte her holder hus i Stavangerområdet :-)
    Det er ikke så vanskelig å få til og med litt råd og vink over nettet skal du få tweeket sonyen godt som noen hvis du har utstyret i hende. Hvis dere er flere entusiaster der oppe i Tronheim (?) så er det jo noe en kan kjøpe sammen for etter at en har kalibrert så er det film som gjelder....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det er kommet en ny Spyder3Elite. Den hadde release i går såvidt jeg forstår. Prisen skal ligge på 215 Euro. Er dette et aktuelt kjøp?

http://www.colorvision.com/product-mc-s3elite.php

Har også veldig lyst til å lære litt om kalibrering, og tenkte det kunne vært ok å gå for en sånn pakke.

Side 2 av 27 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •