Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 19 av 27 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 533
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når kan du ha ett lite kurs om kalibrering av lyden Henning?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    What happened here? Mystiske greier...

Siste målinger er de første bildene i hver enkelt resultat...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Når kan du ha ett lite kurs om kalibrering av lyden Henning?
    Her er det nok andre som har vesentlig mer erfaring. Men jeg har REW, lydkort og en Behringer måle mikrofon som det er gøy å leke seg litt med :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    What happened here? Mystiske greier...

Siste målinger er de første bildene i hver enkelt resultat...

Ut i fra gamma kurven din er det mest sannsynlig at du har skippet frem et kapittel for mye eller glemt å skippe før du har tatt en måling (fort gjort) på siste måling (som er i første bilde). Kjør et run igjen og pass på at du måler rett bilde. Bildet med RGB tracing og dE for gråskala gir mer info og det er bedre du poster dem enn farge temp bildene som bare viser at rødt og blått er i balanse men ingen ting om grønnt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De siste målingene er med forsøk på jussing av RCP, mens begge er med samme gråskala og gamma.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Her er det nok andre som har vesentlig mer erfaring. Men jeg har REW, lydkort og en Behringer måle mikrofon som det er gøy å leke seg litt med :-D
    Har REW men ikke mick. Det lydkortet du har, m-audio? er det ett surround lydkort?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen symptomer som er kjent her tro?

Skal som sagt snart bytte ut HS50, men nå er jeg ute etter å få utnytta siste tiden på denne, samt lære å lese grafene.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så var det denne.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Har REW men ikke mick. Det lydkortet du har, m-audio? er det ett surround lydkort?
    M-AUDIO ja men kun stereo.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen symptomer som er kjent her tro?

Skal som sagt snart bytte ut HS50, men nå er jeg ute etter å få utnytta siste tiden på denne, samt lære å lese grafene.
    Du bør kunne komme nærmere enn dette i gråskalaen. Hvis du har maks på rødt på 100 IRE trekk ned grønnt og blått. Peaken du har ved 70IRE er bør du også få vekk. Det bør være mulig med HS50....

Husk iterasjoner med mellom 30 og 80 eller 70 IRE (bruk Bias eller offset (i lave IRE verdier) og Gain (for de høye) for de forskjellige fargene) for å finne en total kurve langs alle nivåer der R G B er balansert! Kjør kontinuerlig måling med visning RGB tracing og dE avlesning på HFCR så skipper du deg frem og tilbake på Getgray DVD en mellom de forskjellige nivåene. Målet bør være under 4 dE (helst 2) fra 20 og oppover til 100%

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er måten jeg har gjort det på så langt ja. Har også kutta ut RCP i første omg. da dE-verdiene blir over 10, enkelte over 20!
    Har brukt 30 og 80%, men kan jo prøve med 70 også.
    RGB-tracing? Er det det samme som levels? Eller target?
    Settings i preferences:
    Colorspace settes til? Gamma? Er det ellers noe viktige settings?

Får legge fruen litt tidlig i kveld så får jeg bruke kveld og natt på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er måten jeg har gjort det på så langt ja. Har også kutta ut RCP i første omg. da dE-verdiene blir over 10, enkelte over 20!
    Har brukt 30 og 80%, men kan jo prøve med 70 også.
    RGB-tracing? Er det det samme som levels? Eller target?
    Settings i preferences:
    Colorspace settes til? Gamma? Er det ellers noe viktige settings?

Får legge fruen litt tidlig i kveld så får jeg bruke kveld og natt på dette.
    Bruk tanen Free Measures og velg at du også skal vise dE mens du måler. Bruk det til å få det beste kompromisset på alle nivåer. Ikke noe poeng å ha perfekt gråskala på 20 og 80 IRE hvis resten er helt på tur. Dvs det er bare å holde på til en har funnet det beste kompromisset. På enkelte projektorer kan det være litt krevende men en bør klare å dra det inn mot under 4 dE i alle fall fra 20 til 90 IRE. Dvs lykke til i natt...

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kveldens siste målinger. Ble filmkveld med mye bedre bilde tross alt.
    Hva er å anbefale av disse to innstillinger? Og RCP ser jeg helt vekk fra da det stort sett røer til bildet.
    Har vel noen hundre runder bak meg nå, og takker være Henning og "liveview" så ble alt lettere. Synes også bildet ble betydelig bedre. Får leke meg litt ut i uka, hvis det da ikke er selvsagte tips som skulle hagle inn i løpet av kvelden...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kveldens siste målinger. Ble filmkveld med mye bedre bilde tross alt.
    Hva er å anbefale av disse to innstillinger? Og RCP ser jeg helt vekk fra da det stort sett røer til bildet.
    Har vel noen hundre runder bak meg nå, og takker være Henning og "liveview" så ble alt lettere. Synes også bildet ble betydelig bedre. Får leke meg litt ut i uka, hvis det da ikke er selvsagte tips som skulle hagle inn i løpet av kvelden...
    Begynner å hjelpe nå ja. Litt kan du kanskje hente i toppen på 90 og 100IRE men ellers så begynner disse målingene å se bra ut :-D

Det er litt gøy også ikke sant???

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikler endel med lyd og musikk til daglig så dette er jo en fortsettelse.
    Morsomt er det jo også når en får det til. Hvordan en skal få til de målingene over 80 er for meg en gåte. Har prøvd alle muligheter men det går fort utover alle andre målinger. Men hva skal man prioritere? Slakke litt på krava i 60/70/80 for å få det bedre i 90/100? Ikke vet jeg. Har endel skarp rødfarge enkelte plasser, men hudtonene har aldri vært bedre :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikler endel med lyd og musikk til daglig så dette er jo en fortsettelse.
    Morsomt er det jo også når en får det til. Hvordan en skal få til de målingene over 80 er for meg en gåte. Har prøvd alle muligheter men det går fort utover alle andre målinger. Men hva skal man prioritere? Slakke litt på krava i 60/70/80 for å få det bedre i 90/100? Ikke vet jeg. Har endel skarp rødfarge enkelte plasser, men hudtonene har aldri vært bedre :-)
    Jeg synes personlig at å la det stikke av 90 100 IRE er bedre enn å ha store skjevheter i midten. Kanskje du kan få det hakket bedre hvis du drar ned (master) kontrast innstillingen ett hakk eller to. Det att rødt sikker av handler ikke om gråskala desverre men at som du også kan se av CIE diagrammet at du er litt oversaturert i rødt og når RCP en til Sony ikke fungerer så er det ikke velig mye å gjøre med det desverre. Bra i alle fall at hudtone ble bedre, det er viktig å ha på plass :-D

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg ta en tørn i kveld og. Må være litt sosial med barna før jeg kaster meg over nye målinger.
    Kan jeg stille inn RCP i primærfarger og hoppe over sekundær? Det blir sinnsykt gult om jeg tar med alle. Kanskje ta en tørn på bare rødt...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da får jeg ta en tørn i kveld og. Må være litt sosial med barna før jeg kaster meg over nye målinger.
    Kan jeg stille inn RCP i primærfarger og hoppe over sekundær? Det blir sinnsykt gult om jeg tar med alle. Kanskje ta en tørn på bare rødt...
    Barn er viktigere enn kalibrering :-D

En mild bruk ved kun rødt skal være mulig. Følg bare med på dE verdiene ikke bare hvor "prikken" er i CIE diagrammet. dE og tabellene oppdaterers også kontinuerlig mens du måler så det være greit å se når du når minimun dE.

Utfordringen med RCP til sony har i alle fall på noen produkter vært at den ikke er lineær (dvs at korrigeringen ikke blir den samme på forskjelige IRE nivåer (dvs 75% farge bildene blir bedre mens 100% eller 50% kan bli dårligere) så derfor bruk den med noen få knepp er vel rådet.

Active oba sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sandnes
    Poster
    379
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    En mild bruk ved kun rødt skal være mulig. Følg bare med på dE verdiene ikke bare hvor "prikken" er i CIE diagrammet. dE og tabellene oppdaterers også kontinuerlig mens du måler så det være greit å se når du når minimun dE.
    Jeg har fått gamma og gråskala ganske riktig og klarer også å få x og y ganske riktig i CIE diagrammet, men delta E blir jo helt feil for primær og sekundær fargene (er ok for gråskala). Er det noen måte å se delta E når jeg kjører kontinuerlig måling. Ser at jeg kan se x,y og Y når jeg måler kontinuerlig (nede til venstre), men ikke delta E.

Edit: Mulig det gikk opp et lite lys for meg nå
    Jeg må ta Y som utgangspunkt for å regne ut Y verdien jeg skal måle etter for de andre fargene?
    Siden jeg har Y=9,086 for hvit skal Y verdien for de andre fargene være ca:
    R = 1,93
    G = 6,70
    B = 0,66
    Y = 8,43
    C = 7,15
    M = 2,59

Høres det fornuftig ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oba
    Jeg har fått gamma og gråskala ganske riktig og klarer også å få x og y ganske riktig i CIE diagrammet, men delta E blir jo helt feil for primær og sekundær fargene (er ok for gråskala). Er det noen måte å se delta E når jeg kjører kontinuerlig måling. Ser at jeg kan se x,y og Y når jeg måler kontinuerlig (nede til venstre), men ikke delta E.
    Hvis du viser tabellformat i stedet for CIE diagrammet så får du kontinuerlig beregning av dE for den fargen du måler til en hver tid. Se min post #343 der jeg har klippet bildet inn.

Sitat Opprinnelig postet av oba
    Edit: Mulig det gikk opp et lite lys for meg nå
    Jeg må ta Y som utgangspunkt for å regne ut Y verdien jeg skal måle etter for de andre fargene?
    Siden jeg har Y=9,086 for hvit skal Y verdien for de andre fargene være ca:
    R = 1,93
    G = 6,70
    B = 0,66
    Y = 8,43
    C = 7,15
    M = 2,59

Høres det fornuftig ut?
    Her lyser der det kraftig ja..... Helt riktig! Husk at hvit referansen må være med sammme intensitet som farge bildende du bruker (dvs 75% hvis du bruker 75% farger)

Side 19 av 27 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •