Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 16 av 27 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 533
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Personlig synes jeg dette er den beste guiden når det gjelder dette temaet på nett:

GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES
    Wow! Det var ikke småtteri til guide heller! Takker!

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Z-aksen i CIE-diagrammet er lightness, som definerer lysstyrken i fargen(e). Det er utvilsomt et ønske å få korrekt lightness for alle fargene, men min erfaring sier likevel at det er mye viktigere med fargetone og fargemetning. Selvsagt forutsatt at lightness ikke er utrolig mye feil, og i verstefall mye lavere enn den skal være.

Dersom man tar utgansgpunkt dE94, som er den anbefalte Delta E kalkulasjonen for å gjenspeile feil i fargene (ikke gråskala), ser man at Delta L (lightness) vektlegges i MYE mindre grad enn hva tilfellet er for Delta H (hue/fargetone) og Delta C (Chroma/fargemetning).

Var det forklarende?
    Jupp.

Jeg har bare lest meg til dette og der sier noen det ene og noen andre noe annet, så det er jo greit at folk med erfaring har noen meninger.
    Bare for å komplisere det hele så er det noen farger som er viktigere enn andre også om jeg har forstått det riktig. Spesielt rødt skiller seg vel fort ut om den har større avvik.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TW2000 utgangspunkt

Tok en liten runde i går for å se hvordan min TW2000 var innstilt (og endte jo selvsagt opp med å leke litt videre, men det er en annen sak ).

Det jeg lurte på var om noen har noen tips til hvilke setttinger en bør ha på selve TW2000 før en begynner. Tenkte da på 6500/7500K, Superwhite ON/OFF, Normal/Extended, Iris On/Off, lampe Høy/Lav osv.

Normal kjører jeg med lampe i Lav m/Iris på (superwhite On, Extended)

Fant et Epson dokument hva HQV kalibrering angår (som også nevnte ISF night/day) og der skulle man sette 7500K, Iris Off, Lamp High, Superwhite Off, Normal. Hvorfor akkurat 7500K?

Har tidligere justert mha DVE/VP50Pro/AVSHD materiale og fått en grei gråskala. Gråskala målingen med probe så til dels grei ut, men lå konstant med en offsett over referansen.

Så et siste spm. På VP50Pro kan man sette hvilket fargerom en ønsker. 442 eller 444. Hva er anbefalt ut ifra en overvekt med HD-materiale. (det er en post om det her, men ble ikke helt klok på det).

Må jo si at dette var morosamt da... selv om min bedre halvdel bare ristet på hodet etter en stund... hihi.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Tok en liten runde i går for å se hvordan min TW2000 var innstilt (og endte jo selvsagt opp med å leke litt videre, men det er en annen sak ).

Det jeg lurte på var om noen har noen tips til hvilke setttinger en bør ha på selve TW2000 før en begynner. Tenkte da på 6500/7500K, Superwhite ON/OFF, Normal/Extended, Iris On/Off, lampe Høy/Lav osv.
    I utgangspunktet vill jeg startet med 6500K, Superwhite Off, Normal HDMI range, Iris On, lampe Lav.

Så et siste spm. På VP50Pro kan man sette hvilket fargerom en ønsker. 442 eller 444. Hva er anbefalt ut ifra en overvekt med HD-materiale. (det er en post om det her, men ble ikke helt klok på det).
    Både DVD og HD-formatene benytter YCbCr 4:2:0 sampling, og det er derfor lite vits å upsample. Om du kjører 4:4:2 eller 4:4:4 betyr ikke så mye, men du vil ikke vinne noe på å kjøre 4:4:4, som i praksis er det samme som RGB.
    Når det er sagt, er det litt forkjellig fra kilde til kilde og display til display hvordan de håndterer de forskjellige formatene, og det kan fort bli litt prøving og feiling.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Takk!

Satser vel på extended HDMI iom at TW2000 visstnok skal ha en bug på Normal ved at den klipper over og under hhv 16 og 235.
    Kjører man extended så kan man korrigere med contrast/brightness.

Får se hva jeg gjør mtp 4:4:4, iom at 2 av kildene mine sender RGB ut (og ikke 4:2:0).

Spm mitt var mere myntet på at jeg tenkte å bruke innbygde test patterns på VP50 (gråskala + pri/sek farger).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satser vel på extended HDMI iom at TW2000 visstnok skal ha en bug på Normal ved at den klipper over og under hhv 16 og 235.
    Det er helt vanlig at "Normal" HDMI-range klipper ved hhv 16 og 235, så det er neppe noeen bug.

Kjører man extended så kan man korrigere med contrast/brightness.
    Det vil være mulig, men jeg kan ikke se at du vil vinne noe på det kontra å kjøre med "Normal" HDMI-range. For å opprettholde bildedynamikken ønsker du uansett å sette brightness/kontrast på samme måte.

Får se hva jeg gjør mtp 4:4:4, iom at 2 av kildene mine sender RGB ut (og ikke 4:2:0).
    Spm mitt var mere myntet på at jeg tenkte å bruke innbygde test patterns på VP50 (gråskala + pri/sek farger).
    For gråskala betyr det ingenting, men det kan være forskjell ved måling av primærene. Jeg vil anbefale deg å gjøre målinger med både 4:4:2 og 4:4:4. Blir målingene like, blir upsamplingen etter all sansynlighet utført korrekt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    For gråskala betyr det ingenting, men det kan være forskjell ved måling av primærene. Jeg vil anbefale deg å gjøre målinger med både 4:4:2 og 4:4:4. Blir målingene like, blir upsamplingen etter all sansynlighet utført korrekt.
    Hva er 4:4:4 og 4:4:2 og hvilken forskjell er det på dette mot f.eks RGB?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Hva er 4:4:4 og 4:4:2 og hvilken forskjell er det på dette mot f.eks RGB?
    Les i denne tråden: http://avforum.no/forum/hd-hardware-...-bdp-s350.html

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Ikke det at jeg skjønte så mye, men fikk inntrykk av at 4:4:4 er et bedre alternativ om man har kompatibel TV/PJ?
    Saken er at jeg har satt BD`en på RGB (0-255) og får et mye bedre sortnivå en på alle andre settings.
    PJ`en er også (forsøkt) kalibrert på denne settingsen, men jeg får ikke frem sortere enn sort på kontrastbildet fra kalibrerings-DVD`en.
    Skal det være sånn?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var litt flaut.

Satt og pusla litt med 4:2:2 og 4:4:4 akkurat på VP50Pro. Og jammen så kunne jeg ikke velge REC 601 eller 709 på de to. Ikke sett det før....
    (I tillegg så kan man velge output level PC eller Video når RGB er valgt).

Det var mest om den brukte 601 eller 709 jeg var på jakt etter.

Og til opplysning så ble det endel lysere når jeg valgte 4:2:2 fremfor 4:4:4 i mitt oppsett (dog så har jeg brukt DVE/709 disken for contrast/brightness når jeg har brukt 4:4:4).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Ikke det at jeg skjønte så mye, men fikk inntrykk av at 4:4:4 er et bedre alternativ om man har kompatibel TV/PJ?
    Signalet blir aldri bedre enn kilden. I tilfellet film så er alt materiale jeg og du kan kjøpe begrenset til 4:2:0, følgelig taper vi ikke noe på å også overføre signalet som 4:2:0. Det koker ned til hvorvidt oppskaleringen i DVD-spilleren din er bedre eller dårligere enn den i projektoren din (siden signalet uansett må konverteres til 4:4:4 før det faktisk vises).

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var litt flaut.

Satt og pusla litt med 4:2:2 og 4:4:4 akkurat på VP50Pro. Og jammen så kunne jeg ikke velge REC 601 eller 709 på de to. Ikke sett det før....
    (I tillegg så kan man velge output level PC eller Video når RGB er valgt).

Det var mest om den brukte 601 eller 709 jeg var på jakt etter.

Og til opplysning så ble det endel lysere når jeg valgte 4:2:2 fremfor 4:4:4 i mitt oppsett (dog så har jeg brukt DVE/709 disken for contrast/brightness når jeg har brukt 4:4:4).
    601 brukes som standard på SD, mens 709 brukes som standard på HD.

-k

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, fikk kjørt en kalibrering i går kveld/natt på min TW2000.

Kjørte med dynamisk Iris og lav brightness på lampa.
    Gamma måtte økes endel fra default 2.2. Kjørte først en runde med gamma 2.4 og det hjalp, men endte opp med en custom gamma.

Det jeg dog sliter litt med er følgende:
    1. Rød og blått får jeg ikke til å være hhv. 21% og 8% av Y-verdien (ved 100% hvitt).
    2. Rødt og blått får jeg heller ikke justert riktig i xy aksene. Klarer å en av aksene riktig med ikke begge.
    3. Rødt gir et avvik (som dere ser av grafen) på 40-60% og 80-90% gray.
    4. Rødt gir også et avvik på 30, 50 og 70% på RGB grafen
    5. Ser en på gammakurven, så er også der rødt vrien

Noen som har noen tips?

Ser videre at Y/ftL verdiene mine er endel lavere enn 12-16 ved 100% window (ca 6ftL). Prøvd etter beste evne å optimalisere plassering av proben.

Legger ved noen grafen, samt HCFR loggen.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Signalet blir aldri bedre enn kilden. I tilfellet film så er alt materiale jeg og du kan kjøpe begrenset til 4:2:0, følgelig taper vi ikke noe på å også overføre signalet som 4:2:0. Det koker ned til hvorvidt oppskaleringen i DVD-spilleren din er bedre eller dårligere enn den i projektoren din (siden signalet uansett må konverteres til 4:4:4 før det faktisk vises).

-k
    OK, så da kan jeg kjøre som nå, med RGB 0 - 255 for bedre sortniva og farger.
    Det blir jo blassere med 4:4:4.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, så da kan jeg kjøre som nå, med RGB 0 - 255 for bedre sortniva og farger.
    Det blir jo blassere med 4:4:4.
    0-255 gir ikke bedre farger. Sortnivået blir heller ikke bedre om du ikke skal kjøre spill fra PC eller konsoll hvor du da unngår blackcrush. Standarden på film er 16-235 og ikke 0-255. I verste fall ender du opp med en sortfarge som er veldig grå og blass om du kalibrerer med prosjektoren innstilt på feil RGB-verdi i forhold til kilde og materiale.

La oss si at du kalibrerer prosjektoren til at svart er ved RGB=0 (dvs at du bruker RGB 0-255). Når filmen da vises så er svart i filmen ved RGB=16 siden dette er laveste verdi, altså svart, i filmer.
    Med andre ord vil dette da vises som en gråtone på prosjektoren din og ikke som svart, siden du jo har kalibrert til at helt svart er ved RGB=0.

Kalibrerer du med RGB 16-235 slik at svarteste svart da blir ved RGB=16 så vil dette også være svart når filmen vises med sitt svartnivå ved RGB=16.
    Dette er i hvertfall et veldig vanlig problem på PC-skjermer som jo kjører RGB 0-255 og hvor det må kompenseres i drivere/avspillerprogramvare for at svart skal bli svart på film.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor får da menyen på Sony 550 sterkere og klarere farger, og rutene på høyblokka i introscenen i Batman sortere ved 0 - 255?
    Dette ser jeg så godt at det kan ikke kalles nyanser.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor får da menyen på Sony 550 sterkere og klarere farger, og rutene på høyblokka i introscenen i Batman sortere ved 0 - 255?
    Dette ser jeg så godt at det kan ikke kalles nyanser.
    Det er ikke fargene som blir sterkere, det er sortnivået som er sortere, noe som gjør at hele bildet får mer sprut og opplevd kontrast, samt at fargene virker sprekere. Det blir det motsatte av å booste brightness, da vil du se at alt blir blassere og fargene virker mye mindre klare.

Hva som er korrekt av 0-255 og 16-235 på projektoren avhenger av hva kilden din sender ut. Det viktige er bare at du kalibrerer slik at sortnivået blir reellt sort på film og ikke en grånyanse.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hva som er korrekt av 0-255 og 16-235 på projektoren avhenger av hva kilden din sender ut. Det viktige er bare at du kalibrerer slik at sortnivået blir reellt sort på film og ikke en grånyanse.
    Nå demrer det litt etterhvert.
    Gjelder 16 - 235 for Blue-Ray også?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå demrer det litt etterhvert.
    Gjelder 16 - 235 for Blue-Ray også?
    16-235 gjelder for all film, både SD og HD.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, da har jeg blundet i timen, (igjen).
    Når kommer 0 - 255 "inn i bildet" da?

Edit: og når skal en kalibrere etter dette?

Side 16 av 27 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •