Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 15 av 27 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 533
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roqer
    Hvordan er det med CRT-TV, LCD/Plasma-TV`er tro. Er det mulig å få det beste ut de ved hjelp av LT`en? Trenger man alle justeringsmulighetene for få nytte av denne?
    Tenker da på far som synes fargene er for sterke, mens min mor sier at de er flotte å se på :-?
    Du burde kunne får til et greit resultat med en Display lt måleprobe og egnet software.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carlos
    Hei,

har kjøpt en BenQ W5000 som jeg ønsker å kalibrere. Hadde tenkt å prøve å få til dette selv.

Ser av diverse tråder på forumet at det finnes en mengde forskjellige måleutstyr og programmer.
    Har et rom med hvite vegger og tak men med god lyskontroll ellers.
    Kan jeg benytte SpectraCal Chroma 5 under slike forhold eller finnes det annet utstyr som er bedre egnet i noenlunde samme prisklasse?

Ser at det måles på lerretet og rett ut av linsen. Hva anbefales i dette tilfellet?

Ellers om noen har gode tips for kalibrering av denne pj?

Håper på raskt svar.

Mvh
    Carlos
    Spectracal + Chroma 5 er en veldig fin "intermediate" pakke, og Chroma 5 måleproben brukes også av profesjonelle kalibratører.
    Denne måleproben er svært lysfølsom (måler ved lite lys), og er derfor godt egnet til reflektive målinger, det vil si måling fra lerret. Du vil ikke få fornuftige målinger helt nede i skalaen (5%-10%), men det er heller ikke mulig i denne prisklassen. Likevel vil du kunne få svært gode resultater etterhvert som du lærer deg å bruke softwaren.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Du burde kunne får til et greit resultat med en Display lt måleprobe og egnet software.
    Hva er "egnet software" for tiden? Ser fra første tråd at det står HCFR, men det kan jo ha forandret seg. Hva CalMAN?
    Er det spesifikke DVD/BD-plater som anbefales? Har en AVSHD-plate som ser ut til å være for begge de nevnte programmene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er "egnet software" for tiden? Ser fra første tråd at det står HCFR, men det kan jo ha forandret seg. Hva CalMAN?
    Er det spesifikke DVD/BD-plater som anbefales? Har en AVSHD-plate som ser ut til å være for begge de nevnte programmene.
    HFCR er gratis, mens Calman koster noen kroner. Sistnevnte er et mye mer utviklet program, men HFCR gjør også nytten.

AVSHD-platen er veldig fin, og kan naturligvis brukes.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet begge programmene og sjekket brukervennligheten? Bestilte meg en LT i dag for å leke litt. Blir det bedre bilde av det så er jo det kanon.
    Er det mye arbeid som skal til og tar det lang tid å lære seg?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet begge programmene og sjekket brukervennligheten? Bestilte meg en LT i dag for å leke litt. Blir det bedre bilde av det så er jo det kanon.
    Er det mye arbeid som skal til og tar det lang tid å lære seg?
    Sjekk denne siden:
    GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES

Den leder deg gjennom HFCR. Når du har brukt HFCR litt og blitt kjent med metodikken kan du gå over til CalMan (som jeg foretrekker av de to).

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til AK for interessant kurs forrige lørdag..
    Det er vel bare å komme igang så jeg bestilte Eye-One LT på Apple.
    Det må bli billigere enn å kjøpe den utenlands? Det billigste jeg fant var 147$ og det er litt over 1000 NOK.
    Så kommer frakt, MVA og gebyr og da er du nok over 1490 ink. frakt som Apple har.
    Begynner med HFCR så får vi se om det blir CalMan etterhvert. Kan vel bruke dette på PJ`en og 42"`ern så da har det vel gått noen timer :-)

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Sjekk denne siden:

Den leder deg gjennom HFCR. Når du har brukt HFCR litt og blitt kjent med metodikken kan du gå over til CalMan (som jeg foretrekker av de to).
    Dette ser jo bra ut. Til og med jeg bør klare dette, tror jeg.
    Utfordringen blir vel, som i visse andre situasjoner, å trykke på de rette knappene på PJ`en.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min Eye-One i går, og kalibrerte kjapt. Det var jo meget lett, og min BenQ W10000 var lett å kalibrere.

Gråskalaen ble mer eller mindre perfekt og både primærfarger og sekundærfarger fikk jeg veldig nøyaktig, med unntak av grønt og cyan, men de var ikke langt bort fra målet, så jeg vil si det er nok det beste en kan få ut av projektoren.

Eneste problemet er at på tross av alt andre ser pent ut (gråskalen er helt lineær helt opp til 100 IRE) så får jeg en fallende gammakurve helt i toppen (Gamma gjennomsnitt er 2.21). Er det noen kjappe tips for å fikse gammakurven? (Jeg kan poste bilder av grafene når jeg kommer hjem)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Fikk min Eye-One i går, og kalibrerte kjapt. Det var jo meget lett, og min BenQ W10000 var lett å kalibrere.

Gråskalaen ble mer eller mindre perfekt og både primærfarger og sekundærfarger fikk jeg veldig nøyaktig, med unntak av grønt og cyan, men de var ikke langt bort fra målet, så jeg vil si det er nok det beste en kan få ut av projektoren.

Eneste problemet er at på tross av alt andre ser pent ut (gråskalen er helt lineær helt opp til 100 IRE) så får jeg en fallende gammakurve helt i toppen (Gamma gjennomsnitt er 2.21). Er det noen kjappe tips for å fikse gammakurven? (Jeg kan poste bilder av grafene når jeg kommer hjem)
    Nå er jeg på gyngende grunn her, men min gammakurve blir synkende i toppen dersom jeg går over en viss grense på kontrasten. Når jeg når denne grensen er gråskalaen fremdeles riktig, men gammaen får lide i toppen.

Så test med en noe lavere kontrast på projektoren, kanskje det hjelper.
    Men her er det sikkert noen guruer som har noen tips.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lavere kontrast vil normalt senke de øverste nivåene, ikke øke dem.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    lavere kontrast vil normalt senke de øverste nivåene, ikke øke dem.
    Ja, det er logisk, men jeg mener når jeg har passert punktet der TVen ikke lenger har mer reell kontrast å gi til tross for at kontrasten kan økes enda mer rent innstillingsmessig men at kontrasten ikke lenger øker lineært. Men det er som sagt godt mulig det var tilfeldigheter på min TV.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at det er så drastisk, men det betyr at detaljer i øverste siktet vil gli litt over hverandre.

På DVD spilleren derimot (bruker en Denon 3910 til vanlig DVD) så er det finstilling av gamma på hvert punkt i gråskala, så der kan jeg sikkert finjustere gamma til perfeksjon der ihvertfall skulle jeg ikke få det helt til på projektoren.

Hvordan vil gammainstillingene i projektoren (Red Gamma, Green Gamma og Blue Gamma i servicemenyen) påvirke denne kurven (og evt. resten av instillingene)?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og der kom One-Eye proben

Rask levert fra apple store (1490,-). Bestilte torsdag ettermiddag. Levert tirsdag.

Gleder meg til å rote bort en masse timer på kalibrering.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har allerede rotet bort timevis i kalibrering. Om det er hvert det? Joda, det er vel det. Syntes til å begynne med at alt ble helt underlig i forhold til tidligere.
    Etter 3de runde så er alt så mye bedre. Det jeg lurer på er om blåfargen skal være så fremtredende da den tross alt står iflg. HCFR på "rett plass". Dette er selvfølgelig i forhold til det tidligere bildet.
    Har dessverre ingen bilder å legge ut, er det vanlig at enkelte farger plutselig dukker opp?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har allerede rotet bort timevis i kalibrering. Om det er hvert det? Joda, det er vel det. Syntes til å begynne med at alt ble helt underlig i forhold til tidligere.
    Etter 3de runde så er alt så mye bedre. Det jeg lurer på er om blåfargen skal være så fremtredende da den tross alt står iflg. HCFR på "rett plass". Dette er selvfølgelig i forhold til det tidligere bildet.
    Har dessverre ingen bilder å legge ut, er det vanlig at enkelte farger plutselig dukker opp?
    Det at den står på rett sted i CIE-diagrammet er bare den ene delen av historien. Det viktigste er at den er plassert riktig på Z-aksen utover som du ikke ser. Jeg tror det er en verdi som heter delta luma eller noe per farge som du kan se i tallmaterialet. Denne må du følge med på i tilllegg til CIE-plasseringen. Må du velge er det viktigst å prioritere korrekt styrke fremfor helt riktig CIE plassering.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg må begynne fra scratch igjen. Finnes det noen enkel forklaring på norsk?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken rekkefølge justerer man fargene?
    Har noe som heter RCP horisontal og diagonal. Samt noe "halvmåner" i forskjellige farger som kan justeres på forskjellige måter.
    Føler meg temmelig syl på dette nå gitt...

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synes jeg dette er den beste guiden når det gjelder dette temaet på nett:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Det at den står på rett sted i CIE-diagrammet er bare den ene delen av historien. Det viktigste er at den er plassert riktig på Z-aksen utover som du ikke ser. Jeg tror det er en verdi som heter delta luma eller noe per farge som du kan se i tallmaterialet. Denne må du følge med på i tilllegg til CIE-plasseringen. Må du velge er det viktigst å prioritere korrekt styrke fremfor helt riktig CIE plassering.
    Z-aksen i CIE-diagrammet er lightness, som definerer lysstyrken i fargen(e). Det er utvilsomt et ønske å få korrekt lightness for alle fargene, men min erfaring sier likevel at det er mye viktigere med fargetone og fargemetning. Selvsagt forutsatt at lightness ikke er utrolig mye feil, og i verstefall mye lavere enn den skal være.

Dersom man tar utgansgpunkt dE94, som er den anbefalte Delta E kalkulasjonen for å gjenspeile feil i fargene (ikke gråskala), ser man at Delta L (lightness) vektlegges i MYE mindre grad enn hva tilfellet er for Delta H (hue/fargetone) og Delta C (Chroma/fargemetning).

Var det forklarende?

Side 15 av 27 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •