Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 14 av 27 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 533
    Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dve

Fikk idag min DVE HD Basics.

Tenkte å stille inn den på min TV fra LG 42 LC46 .. er det noen som har erfaringer med det ??

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Bildet ble mye bedre fargemessig, og ser betraktelig mer naturlig ut. Alt i alt definitivt verdt pengene og vel så det!
    LG TVen har jo innebygget et CMS, men har kun justering for Color og Tint per primær og sekundærfarge i CMSet. Det virker som om det er en tredje innstilling man trenger for å få korrigert problemene jeg har med grønnfargen i følge CIE diagrammet. Sekundærfargene falt så langt det var mulig på plass etter fargekorrigeringen, men primærfargene vil liksom ikke rikke seg.
    Hvilken innstilling er det jeg mangler, eller eventuelt hva skal til for å flytte primærfargene i perfekt posisjon?
    CIE diagrammet er kun en 2-d visning, og tar således ikke hensyn til den skjulte Z-aksen. CIE diagrammet vil kun vise fargetone og fargemetning, ikke fargelysstyrke (lightness), som Z-aksen. Dette gjør at man ved å kun justere etter CIE diagrammet, etter all sannsynlighet vil ende opp med helt feil lysstyrke i fargene. Dette vil kunne gi et unaturlig bilde med for intense eller blasse farger, samt et bilde med for lite dynamikk.

Et av problemet med CMS'er er at alle produsentene benytter forskjellige benevninger på kontrollene. Det gjør det hele ganske forvirrende.

"Color" er vanligvis en Chroma-kontroll. Chroma er en kombinasjon av fargemetning og fargelysstyrke (lightness). Dersom dette stemmer for kontrollene i din TV, vil det si at man justerer både fargemetning og fargelysstyrke samtidig. Det kan fungere, men jeg tviler vel egentlig på at det fungerer godt nok.

'"Tint" er vanligvis det samme som Hue (når man snakker CMS), som da er en fargetone-kontroll. Denne kontrollen benyttes da for å endre utseendet på fargen man justerer.

I ditt tilfelle er det Tint som må brukes for å flytte grønt, men dersom det ikke fungerer er det nok ikke så mye du kan gjøre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michael1
    Fikk idag min DVE HD Basics.

Tenkte å stille inn den på min TV fra LG 42 LC46 .. er det noen som har erfaringer med det ??
    En bra plass å begynne vil være guiden Gorm har laget.
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    CIE diagrammet er kun en 2-d visning, og tar således ikke hensyn til den skjulte Z-aksen. CIE diagrammet vil kun vise fargetone og fargemetning, ikke fargelysstyrke (lightness), som Z-aksen. Dette gjør at man ved å kun justere etter CIE diagrammet, etter all sannsynlighet vil ende opp med helt feil lysstyrke i fargene. Dette vil kunne gi et unaturlig bilde med for intense eller blasse farger, samt et bilde med for lite dynamikk.

Et av problemet med CMS'er er at alle produsentene benytter forskjellige benevninger på kontrollene. Det gjør det hele ganske forvirrende.

"Color" er vanligvis en Chroma-kontroll. Chroma er en kombinasjon av fargemetning og fargelysstyrke (lightness). Dersom dette stemmer for kontrollene i din TV, vil det si at man justerer både fargemetning og fargelysstyrke samtidig. Det kan fungere, men jeg tviler vel egentlig på at det fungerer godt nok.

'"Tint" er vanligvis det samme som Hue (når man snakker CMS), som da er en fargetone-kontroll. Denne kontrollen benyttes da for å endre utseendet på fargen man justerer.

I ditt tilfelle er det Tint som må brukes for å flytte grønt, men dersom det ikke fungerer er det nok ikke så mye du kan gjøre.

Takk for svar!

Dette med lysstyrke tas vel høyde for når man overvåker Y-verdien (lysstyrke) manuelt og sørger for at denne holder seg på riktig verdi eller har jeg misforstått?
    Så i hvertfall at Y-verdien ble feil i henhold til riktig verdi i forhold til Y-verdien på 100% IRE referansen når jeg justerte, så jeg prøvde å ta hensyn til dette også. Jeg gjorde imidlertid kun dette på Rød, grønn og blå, siden disse var de som var nevnt i guiden jeg fulgte:
    GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES

Behøver jeg da i tillegg å bekymre meg om riktig lysstyrke på sekundærfargene når primærfargene er riktig i forhold til hverandre og 100% IRE?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så forresten nå at man kunne velge primaries and secondaries og se på DeltaE verdien, som også tar høyde for Z-aksen (Y-verdien)

Men jeg vet fremdeles ikke korrekt Y-verdi (luminence) for cyan, magenta og yellow. Skal google litt, må jo stå en plass.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har kontroll på Y for hver farge er du reddet. Det er nettop den som ligger i Z-aksen.

Sekundærfargene bestemmes i hovedsak av gråskala kalibreringen, men dersom man jobber med et CMS bør man helt klart følge ekstra nøye med hvordan de blir påvirket.

Dersom du benytter et "absolute luminance" diagram i Calman V3, vil du ha kontroll på både målt verdi og target verdi på lysstyrken i fargene.

Her er verdiene til Rec.709:

----x-------y--------Y
    R---0.6400--0.3300---0.2126
    G---0.3000--0.6000---0.7152
    B---0.1500--0.0600---0.0722
    Y---0.4193--0.5053---0.9278
    C---0.2246--0.3287---0.7874
    M---0.3209--0.1542---0.2848
    W---0.3127--0.329----1.0

Håper dette hjelper deg litt.

Takk for svar!

Dette med lysstyrke tas vel høyde for når man overvåker Y-verdien (lysstyrke) manuelt og sørger for at denne holder seg på riktig verdi eller har jeg misforstått?
    Så i hvertfall at Y-verdien ble feil i henhold til riktig verdi i forhold til Y-verdien på 100% IRE referansen når jeg justerte, så jeg prøvde å ta hensyn til dette også. Jeg gjorde imidlertid kun dette på Rød, grønn og blå, siden disse var de som var nevnt i guiden jeg fulgte:
    GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES

Behøver jeg da i tillegg å bekymre meg om riktig lysstyrke på sekundærfargene når primærfargene er riktig i forhold til hverandre og 100% IRE?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så forresten nå at man kunne velge primaries and secondaries og se på DeltaE verdien, som også tar høyde for Z-aksen (Y-verdien)
    Delta E er et veldig bra utgangspunkt, og tar høyde for den totale fargefeilen. Det vil si både fargemetning, fargetone og fargelysstyrke. Måler er naturligvis lavest mulig verdi.

Men jeg vet fremdeles ikke korrekt Y-verdi (luminence) for cyan, magenta og yellow. Skal google litt, må jo stå en plass.
    Se mitt forrige innlegg.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå gått igjennom kalibreringen på nytt, og spesielt magenta var totalt på jordet Z-messig, selv om den er spot on i følge CIE. (I følge HCFR hele 42,5% off på Z-verdi (Y i HCFR))

Men HCFR oppgir en egen Delta Luma error verdi (fant jeg ut) i prosent i forhold til 100% IRE. Dermed slapp jeg å egentlig vite korrekt verdi per farge, det er bare å se på deltafeilverdiene og justere.

Jeg kom ikke helt i mål siden grønn, som nekter å flytte noe særlig på seg fremdeles er et godt stykke unna målet, men nå er jeg i hvertfall så nærme som mulig på alle farger, og Z-verdien er rimelig jevn og riktig for alle farger.
    Uansett så viser deg seg at Color fungerer som du sier. Med andre ord må man følge nøye med på Z-verdien når man justerer i CMSet.
    Gammaen kom seg også i denne kalibreringsrunden, og er nå average på 2.21, noe som også gjorde bildet et hakk bedre i forhold til min forrige noe lave gammaverdi.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det fortsatt Pantone eye one LT proben som gjelder i 2k prisklassen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Det er den av de rimeligste probene som er best (sammenlignet mot eksemplvis Spyder...)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere som har problemer med AVCHD709 1.2b disken på color windows? Meny henger fælt på Sony bdp350 her ihvertfall.

AVS HD 709 - Blu-ray, HD DVD, & MP4 Calibration - AVS Forum

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den fungerer helt strøken på min Sony-spiller. Først brant jeg en platen på max hastighet, og den fikk jeg enkelte feil på. Den jeg har brent på 1x fungerer som bare det.
    Uansett er det raskere å navigere på en DVD, og jeg kan virkelig anbefale GetGray. På Sonyen må du imidlertid passe på å kjøre 4.2.2 og ikke 4.4.4 oppkonvertering, for ellers gir den feil fargerom fra DVD kalibreringsplatene (4.2.2 gir nydelig konvertering til BT709).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, da prøver jeg det, eller kjøper "BliGrå"

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Noen tips til hvor denne kan skaffes fra til en fornuftig penge.
    Ser at Amazon og B&H har den.
    Noen i Europa?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Noen tips til hvor denne kan skaffes fra til en fornuftig penge.
    Ser at Amazon og B&H har den.
    Noen i Europa?
    Jeg kjøpte min på apple.no, men finner den ikke der nå i farta.
    Edit: Der var'n: Gretag Macbeth i1Display LT - Apple Store (Norge)

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk...

Ikke så gal pris det der...
    Sammenlignet med import fra UK/US så er det ikke mange kroner i forskjell. Ca.160,- å spare... Og da er det nesten så og si ikke verdt det.

Hadde vært kult med en slik sak...

Newcomer darkwing sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Takk takk...

Ikke så gal pris det der...
    Sammenlignet med import fra UK/US så er det ikke mange kroner i forskjell. Ca.160,- å spare... Og da er det nesten så og si ikke verdt det.

Hadde vært kult med en slik sak...

Vær obs på at det finnes flere utgaver? På UK/US er det vel D2 som selges, mens på Apple er det LT, som er midt-på-treet-utgaven.
    På apple står det riktig nok at det kun er software som er forskjellen på LT og D2.

Pantone Eye One Display 2 monitor profiling review

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darkwing
    Vær obs på at det finnes flere utgaver? På UK/US er det vel D2 som selges, mens på Apple er det LT, som er midt-på-treet-utgaven.
    På apple står det riktig nok at det kun er software som er forskjellen på LT og D2.

Pantone Eye One Display 2 monitor profiling review
    Selve måleprobene er identiske, og det er som du nevner, kun softwaren som skiller.

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med CRT-TV, LCD/Plasma-TV`er tro. Er det mulig å få det beste ut de ved hjelp av LT`en? Trenger man alle justeringsmulighetene for få nytte av denne?
    Tenker da på far som synes fargene er for sterke, mens min mor sier at de er flotte å se på :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering av BenQ W5000

Hei,

har kjøpt en BenQ W5000 som jeg ønsker å kalibrere. Hadde tenkt å prøve å få til dette selv.

Ser av diverse tråder på forumet at det finnes en mengde forskjellige måleutstyr og programmer.
    Har et rom med hvite vegger og tak men med god lyskontroll ellers.
    Kan jeg benytte SpectraCal Chroma 5 under slike forhold eller finnes det annet utstyr som er bedre egnet i noenlunde samme prisklasse?

Ser at det måles på lerretet og rett ut av linsen. Hva anbefales i dette tilfellet?

Ellers om noen har gode tips for kalibrering av denne pj?

Håper på raskt svar.

Mvh
    Carlos

Side 14 av 27 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •