Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 13 av 27 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 533
    Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg er rimelig sikker på det ja, og det overrasker meg litt at du fikk bedre resultater med full.field bilder på din HS51. Det eneste jeg kan tenke meg i den forbindelse, er at HS51 har en gammel iris-design.
    Ja, tror det var en av de første DI-projektorene til Sony, det kan jo forklare saken.

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så at jeg glemte og krysse av på BT709, gjorde litt småjusteringer og de ble det bedre, men glemte selvfølgelig og lagre resultatet.

Jeg ser at jeg har synlig rødstikk i bånn og lurer litt på hvordan jeg skal bli kvitt det, men det er på 0- 20 ire.
    Måtte dra ned grønn og blå ganske mye, mulig jeg har tatt i litt mye og at det er derfor jeg ikke er helt fornøyd med bildet. Kaskje jeg skal prøve og dra på litt mer rødt isteden. Alternativt dra hue mot rødt først?
    Har justert RGB på 20 og 80 IRE.

ser at delta E ikke ser så verst ut(ble enda bedre på den runden jeg ikke lagra), men hva er delta e? Har det noe med gamma og gjøre, kanskje forholdet mellom gamma og luminace?

Ser også at på CIE diagrammet at grønt ligger litt vel mye mot gult.
    Skal jeg da i RCP menyen dra grønt over mot cyan sammtidig som jeg øker omfanget (breden)av grønt eller skal jeg øke saturasjonen på grønt?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Ja, tror det var en av de første DI-projektorene til Sony, det kan jo forklare saken.
    Nyere projektorer bruker en kombinasjon av dynamisk iris og dynamisk gamma, og det er grunnen til at bruke window-patterns for å komme fram til et godt resultat. HS51 er nok fra tiden da dynamisk iris "sto på egne ben", uten dynamisk gamme til å maskere driften (pulsingen i lysintensiteten).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvilsomt a)

Dog, det kommer selvsagt ann på hvem som kalibrerer. Fordelen med alternativ b) er at du kan kalibrere skjermen selv etter behov.
    En annen fordel er at du kan kalibrere projektoren, din neste projektor, TVen i stuen, TVen på barnerommet, hos svigerforeldre, naboen, sjefen - og du blir flinkere og flinkere for hver gang. Derfor er kalibreringsutstyr (+ egeninnsats) god valuta for pengene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke innstillinger påvirker gammakurven (mest)? Jeg har en sterkt fallende sak på min W10000 jeg gjerne skulle rettet ut...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du poste et bilde/screenshot?

Når det gjelder å påvirke gammaen, kan man ikke gjøre så veldig mye utover de gamma presets projektoren har, og passe på at gråskalaen er korrekt.

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Hvilke innstillinger påvirker gammakurven (mest)? Jeg har en sterkt fallende sak på min W10000 jeg gjerne skulle rettet ut...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    men hva er delta e?
    Delta E angir forskjellen mellom to farger (mao avvik).

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer vel ikke helt, for den angir målt avvik i forhold til hva nivåforskjellen egentlig skal være. Ergo, minst mulig nivåforskjeller i Delta, betyr at man har gjort det meste rett. ;-) Gamma angir forskjellen mellom to grånyanser.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker på helt generelt grunnlag.

Forskjellen på to farger i L*a*b*:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jo jeg også skyte inn

Det heltkorrekte er: Den "linjære synlige" forskjellen mellom to farger
    Det er også korrekt å si: Forskjellen mellom to farger hvor den ene er en referanse.

For dE 94 vil det si at jo større avvik det er i dL (delta Lightness) og dC (delta Chroma) sett mot en referanse, eksempelvis i Rec.709, jo større vil dE 94 være.

Det finnes mange forskjellige dE kalkuleringer, men dE76 og dE94 er de mest brukte. Disse to vektlegger litt forskjellig, og dE76 vil eksempelvis rapportere større feil dersom dL er stor, enn hva som er tilfellet for dE94.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fant jeg endelig en Eye-One Display LT til salgs i Norge (hos Apple faktisk) riktignok med et helt annet navn enn X-rite som det heter i USA. Dermed skal jeg også forsøke meg på dette. Har prøvd i lange tider å få riktige farger på min LG LCD TV men det blir liksom aldri "kinofarger" av det. Bildene blir enten for kalde, eller for varme med for mye rødskjær og grønnfargen ser alltid unaturlig ut.

Det eneste jeg får ut av den nå er imponatoreffekt som riktignok gir en fantastisk effekt på spesielt blu-ray, men som ikke ser helt naturlig ut.

Men ett spørsmål:
    HD bruker jo en annen standard enn SD. Når jeg da kalibrerer monitoren for HD vil dette da bli riktig på SD siden jeg bruker samme avspilleren i begge tilfeller (PS3) og bildet blir oppskalert?
    Er det noe automatikk i at dette skjer i oppkonverteringen fra SD til 1080P? Eller må jeg egentlig velge mellom SD og HD?
    Hva vil forskjellene gi seg utslag i eventuelt? Forskjeller i gråskala eller farger?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SD (SMTP-C) og HD (Rec.709) fargerom er nesten like, så det burde ikke by på store problemer. Det er litt større forskjell mellom HD og NTSC, men det er vel kanskje ikke så viktig?

Gråskalaen er identisk uansett fargerom.

Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Nå fant jeg endelig en Eye-One Display LT til salgs i Norge (hos Apple faktisk) riktignok med et helt annet navn enn X-rite som det heter i USA. Dermed skal jeg også forsøke meg på dette. Har prøvd i lange tider å få riktige farger på min LG LCD TV men det blir liksom aldri "kinofarger" av det. Bildene blir enten for kalde, eller for varme med for mye rødskjær og grønnfargen ser alltid unaturlig ut.

Det eneste jeg får ut av den nå er imponatoreffekt som riktignok gir en fantastisk effekt på spesielt blu-ray, men som ikke ser helt naturlig ut.

Men ett spørsmål:
    HD bruker jo en annen standard enn SD. Når jeg da kalibrerer monitoren for HD vil dette da bli riktig på SD siden jeg bruker samme avspilleren i begge tilfeller (PS3) og bildet blir oppskalert?
    Er det noe automatikk i at dette skjer i oppkonverteringen fra SD til 1080P? Eller må jeg egentlig velge mellom SD og HD?
    Hva vil forskjellene gi seg utslag i eventuelt? Forskjeller i gråskala eller farger?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du poste et bilde/screenshot?

Når det gjelder å påvirke gammaen, kan man ikke gjøre så veldig mye utover de gamma presets projektoren har, og passe på at gråskalaen er korrekt.
    Denne gammakurven:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved 90% stimulering er du helt nede i en gamma på 1.5. Det er veldig lavt, og kan medføre stort dynamikktap i lysere scener. Har du mulighet til å gjøre noe med det ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg rekalibrerte projektoren (den har snart gått 700 timer uten rekalibrering...) og tok utgangspunkt i Cinema istedet for Home Theater-modus.

Gråskala, gamma og temperatur ser nå ut som på vedleggene her. Jeg hadde bedre DeltaE tidligere, så litt mer jobbing må visst til ser jeg. Men i motsetning til tidligere kjører jeg nå med iris helt åpen, for jeg får ikke supersvart uansett, så mer smell i lyse scener er for øyeblikket preferansen.

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått probe i posten, og tenkte å prøve meg med HFCR på min Sony VW40.
    Men finner ingen fargeprofil for denne i HFCR.. Finner i HFCR forumet at jeg kan bruke en lignende fargeprofil, men hvilken ligner mest? Bør jeg bruke profilen til VW-60?

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lagt i egen tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Har fått probe i posten, og tenkte å prøve meg med HFCR på min Sony VW40.
    Men finner ingen fargeprofil for denne i HFCR.. Finner i HFCR forumet at jeg kan bruke en lignende fargeprofil, men hvilken ligner mest? Bør jeg bruke profilen til VW-60?
    Hvis du bruker display 2 eller spyder trenger du ingen profil. Det er bare ved HFCR sin hjemmebygg probe... Plugg i og mål i vei :-D

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg min Eye-One sensor i dag, og jeg har foretatt min første kalibrering noensinne på min LG 47LG5000 LCD TV

Før resultater, stilt inn etter øyemål:
    -rgb-jpg

-gamma-jpg

-cie-jpg

Etter kalibrering:
    -rgb-jpg

-gamma-jpg

-cie-jpg

Bildet ble mye bedre fargemessig, og ser betraktelig mer naturlig ut. Alt i alt definitivt verdt pengene og vel så det!
    LG TVen har jo innebygget et CMS, men har kun justering for Color og Tint per primær og sekundærfarge i CMSet. Det virker som om det er en tredje innstilling man trenger for å få korrigert problemene jeg har med grønnfargen i følge CIE diagrammet. Sekundærfargene falt så langt det var mulig på plass etter fargekorrigeringen, men primærfargene vil liksom ikke rikke seg.
    Hvilken innstilling er det jeg mangler, eller eventuelt hva skal til for å flytte primærfargene i perfekt posisjon?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at vi har fått probe eiere også på mars!

Gøy ikke sant?

:-D

Side 13 av 27 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •