Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 12 av 27 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 533
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Angående justering av kontrast og brigtness. Så er det ikke noe en strengt tatt trenger en probe til. GetGray og andre kalibreringsdiscer har møster for å gjøre det bra ved å bruke øynene. Skal en være mer anvansert og maksimere lysutbytte i en projektor så trenger man en probe for å justere kontrasten slik at den fargen som makser ut i lysstyrke ligger akkurat på maks med korrekt gråskala. På LCD er dette rødt stort sett alltid.
    Takker for svarene igjen. Har du noen gode tips til hvordan dette kan gjøres på en fornuftig måte? Er det gamma med RGB visning som gjelder eller kan det gjøres med å lese av intensiteten i rødt kontinuerlig mens man stiller opp kontrasten? I tillegg må dette selvfølgelig passe overens med resten av oppsettet.

Vedrørende dette tema er det in interessant artikkel det nyeste nummer (136) av Widescreen Review. Den omhandler lysstryken til fargene...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontinuerlig lesing samtidig som man justerer syrken i rødt så ser en raskt når det ikke er mer "å gi".

Takker for tips om WSR, har ikke fått det i posten enda tror jeg.

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Takker for svarene igjen. Har du noen gode tips til hvordan dette kan gjøres på en fornuftig måte? Er det gamma med RGB visning som gjelder eller kan det gjøres med å lese av intensiteten i rødt kontinuerlig mens man stiller opp kontrasten? I tillegg må dette selvfølgelig passe overens med resten av oppsettet.

Vedrørende dette tema er det in interessant artikkel det nyeste nummer (136) av Widescreen Review. Den omhandler lysstryken til fargene...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et måleinstrument (Konica Minolta CS-2000) for de som har behov for å måle skjermer med en kontrast på opp til 100,000:1 ( Pioneer LX5090 er målt til mellom 30-50 000, avhengig av måleinstrumentes nøyaktighet, så det bør være noe å gå på , samt også fargetemperatur. Men den må som kjent brukes i et lyskontrollert lokale, ellers så fanger den opp alt annet lys også:

Introduction-CS-2000 | KONICA MINOLTA

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange instrumenter som kan måle høye kontrastnivå, men høy pris er felles for de alle. CS-2000 koster fort en halv årslønn.

Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Her er et måleinstrument (Konica Minolta CS-2000) for de som har behov for å måle skjermer med en kontrast på opp til 100,000:1 ( Pioneer LX5090 er målt til mellom 30-50 000, avhengig av måleinstrumentes nøyaktighet, så det bør være noe å gå på , samt også fargetemperatur. Men den må som kjent brukes i et lyskontrollert lokale, ellers så fanger den opp alt annet lys også:

Introduction-CS-2000 | KONICA MINOLTA

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange instrumenter som kan måle høye kontrastnivå, men høy pris er felles for de alle. CS-2000 koster fort en halv årslønn.
    Hehe. Jo, du har selvsagt rett i det. Det finnes (heldigvis) en del billigere alternativer som er veldig gode.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er jo et godt alternativ:
    Progressive Labs - Product Specifications MicroSpec

Den er fargekorrekt ned til 0.0015 cd/m2, og måler lysstyrke korrekt innenfor +/- 2% av dette.

Den koster vel også bare rundt 1/4 av CS-2000?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er jo heller ikke direkte rimelig da, Gorm
    Jeg regner med du er fornøyd med din?

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Denne er jo et godt alternativ:
    Progressive Labs - Product Specifications MicroSpec

Den er fargekorrekt ned til 0.0015 cd/m2, og måler lysstyrke korrekt innenfor +/- 2% av dette.

Den koster vel også bare rundt 1/4 av CS-2000?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, den er jo direkte billig i forhold til CS-2000 da. ;-)

Jeg skal sende min inn til re-kalibrering nå, for den tidlige kalibreringen jeg har, gir ikke korrekt lysmåling. Sånn er det å være beta-tester (men det vet jo du alt om). Slik det er nå kan jeg måle fargene 100% korrekt uansett lysstyrke, mens jeg må bruke C-5 proben for gamma målinger. Jeg gleder meg derfor stort til å få re-kalibrert den, noe som selvfølgelig også er gratis.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer ! Jeg tipper det blir veldig greit når Microspecen også måler korrekt lysmengde Det er jo et gromt instrument.

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    vel, den er jo direkte billig i forhold til CS-2000 da. ;-)

Jeg skal sende min inn til re-kalibrering nå, for den tidlige kalibreringen jeg har, gir ikke korrekt lysmåling. Sånn er det å være beta-tester (men det vet jo du alt om). Slik det er nå kan jeg måle fargene 100% korrekt uansett lysstyrke, mens jeg må bruke C-5 proben for gamma målinger. Jeg gleder meg derfor stort til å få re-kalibrert den, noe som selvfølgelig også er gratis.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt at gutta med dyrere kalibreringsutstyr en de fleste har biler titter innom tråden (flinke til å kalibrere er de også....).....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man ser bort fra at det er kjekt å lære / syssle med kalibrering; hva ville vært det lureste:

a) Kjøpe en ISF kalibrering av plasma 5090?
    b) Kjøpe SpyderTV3 og kalibrere selv til samme pris?

Bottomline: Hva gir best resultat?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utvilsomt a)

Dog, det kommer selvsagt ann på hvem som kalibrerer. Fordelen med alternativ b) er at du kan kalibrere skjermen selv etter behov.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig fått testet fargekalibrering for første gang med HCFR.

Vet ikke helt om resultatene ble så bra, og håper på litt hjelp her.

Her er JVC DLA-HD350 rett ut av boksen:

-081212_1rgb-jpg

-081212_1gamma-jpg

Og her etter første forsøk:

-081212_2rgb-jpg

-081212_2gamma-jpg

Noe ser bedre ut og noe ser mindre bra ut, men hva er målet her?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må legge til at dette er målt med Spyder2, så målingene er vel mest sannsynlig ikke helt korrekte?

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

første runde med HCFR på vw60

Da har jeg omsider foretatt første måling og kalibrering med HCFR på VW60. tror ikke jeg er helt fornøyd, gode råd?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av langbein
    Da har jeg omsider foretatt første måling og kalibrering med HCFR på VW60. tror ikke jeg er helt fornøyd, gode råd?
    Syns ikke det ser så ille ut. Gråskalaen er nesten på plass, øke rød bias et par klikk og dempe rød gain et par klikk, så blir den kanskje enda et hakk bedre.

Syns heller ikke gammakurven er så ille. Problemet med VW60 er den dynamiske irisen som gjør det vrient å få gammakurven helt etter boka. For at lyse objekter fortsatt skal se lyse ut når irisen lukker seg, så endrer projektoren gamma dynamisk. Dette gjøre det vanskeligere å kalibrere i forhold til en projektor med fast iris.

Kalibrerte du med 'Window' eller 'Full Field' patterns?

Active langbein sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    målte full field.
    Skal teste litt mer. her er fargerommet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibrering av projektorer med dynamisk iris på kalibreres med windowed patterns. Gammakurven din vil nok se meget bedre ut når du gjør det.

Sitat Opprinnelig postet av langbein
    målte full field.
    Skal teste litt mer. her er fargerommet.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Kalibrering av projektorer med dynamisk iris på kalibreres med windowed patterns. Gammakurven din vil nok se meget bedre ut når du gjør det.
    Tror dette kan variere fra projektor til projektor, avhengig av hvordan iris/gamma-kontrollen er implementert.

Jeg måtte kalibrere min gamle Sony HS51 med full fields for å få nogenlunde resultat. (Se http://avforum.no/forum/kalibrering-...misk-iris.html)

Min nye VW40 går det imidlertid greit å kalibrere med windowed patterns, så det er mulig det har skjedd noe med iris-kontrollen på nyere Sony projektorer.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er rimelig sikker på det ja, og det overrasker meg litt at du fikk bedre resultater med full.field bilder på din HS51. Det eneste jeg kan tenke meg i den forbindelse, er at HS51 har en gammel iris-design.

Ved å bruke windowed patters får man en gjennomsnittlig lysmengde i bildet, noe som vil bety at irisen ikke vil jobbe mot ytterpunktene. Som de aller fleste vet har alle dynamiske iriser noen ulemper, og jeg har enda ikke sett en dynamisk iris som ikke påvirker gråskalaen fra fullt åpen til fullt stengt.
    Poenget her er at dersom man da benytter full-field testbilder så vil irisen hele tiden være maksimalt åpen (maksimal apl (average percentage light) på hvert nivå man tar gråskalamåling. Det vil gjøre sitt til at feilen man da får dersom irisen lukker maksimalt (minimum apl) på samnme nivå, potensielt er større.

Alle nyere projektorer jeg har kalibrert med dynamisk iris måler mest korrekt med windowed patterns. Det vil si at resultatet ligner mest på det man får ved å ikke benytte DI.

Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Sikker?

Jeg måtte kalibrere min gamle Sony HS51 med full fields for å få nogenlunde resultat. (Se http://avforum.no/forum/kalibrering-...misk-iris.html)

Min nye VW40 går det imidlertid greit å kalibrere med windowed patterns, så det er mulig det har skjedd noe med iris-kontrollen på nyere Sony projektorer.

Side 12 av 27 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •