Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 11 av 27 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 533
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Display LT/2 er en helt grei entry level probe, men man kan ikke forvente enorme ytelser, og probene har vist seg a ha ganske store individuelle forskjeller.
    Men når det er sagt, er de mer enn nøyaktige nok til å forbedre de aller fleste av dagens projektorer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Display LT/2 er en helt grei entry level probe, men man kan ikke forvente enorme ytelser, og probene har vist seg a ha ganske store individuelle forskjeller.
    Men når det er sagt, er de mer enn nøyaktige nok til å forbedre de aller fleste av dagens projektorer
    Guruen har talt og jeg er selvsagt enig. Display LT/2 er på langt nær noen referanse probe. Men den beste (eneste) av de billige som funker. Skal en opp ett nivå så er det nærmere 10 tusen kroner og da er man jo litt mer enn litt interessert... dvs jeg vurderer det hele tiden.... :-D

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hjelp...

gråskalaen og temperatur sitter, men fargerommet går ikke like bra

noen som kan gi meg konkrete tips til justering? Sliter med å skjønne hvordan jeg skal få trekt fargerommet nærmere referansepunkter. jeg forstår teorien men får det ikke til i praksis, da jeg har nada peiling på hvilken "spake" som gjør hvilke endringer i fargerom.

Har BenQ W10000, vært flott om noen med kjennskap til denne kunne gitt meg noen tips

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem å få fargerommet på den projektoren korrekt, det er ikke mulig å få til med noe som minner om lineær respons. For å få til det er en helt avhengig av tre parametre pr. farge, og det er fargemetning, fargebalanse og lysstyrke. Du mangler det siste, og kan ikke fullt ut kompensere for avviket du får i lysstyrke når du justerer metningen (for hver primær- og sekundærfarge).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Glem å få fargerommet på den projektoren korrekt, det er ikke mulig å få til med noe som minner om lineær respons. For å få til det er en helt avhengig av tre parametre pr. farge, og det er fargemetning, fargebalanse og lysstyrke. Du mangler det siste, og kan ikke fullt ut kompensere for avviket du får i lysstyrke når du justerer metningen (for hver primær- og sekundærfarge).
    takk! godt å vite at den manglet noe da i det minste, og at jeg ikke er totalt evneveik allikevel

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grå skala kalibrering ??

feil post

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen input ??

Har prøvet meg fram med kalibrering og legger ved filen, noen som kan gi meg noen råd, er jeg inne på riktig spor med grå skalaen ??? Hvor høyt opp i grå intensitet går en med Offsett RGB regulering og hvor begynner en og justere med Gain RGB jeg prøvet med og bruke Offsett RGB opp til 60 % og justert 70 % og oppover med Gain RGB er dette riktig eller ??

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering

Noen screen shots av grå skala, rar avlesning på Gamma eller ?? Disse instillingene er utført med Epson TW 2000, brightness er innstilt på høy.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt opp i grå intensitet går en med Offsett RGB regulering og hvor begynner en og justere med Gain RGB jeg prøvet med og bruke Offsett RGB opp til 60 % og justert 70 % og oppover med Gain RGB er dette riktig eller ??
    RGB Offsett virker sansynligvis like mye over hele gråskalaen, men effekten sees tydligst lengst nede. En liten endring vil med andre ord vise mye mer igjen der hvor det er lite lys i ugangspunktet.

Noen screen shots av grå skala, rar avlesning på Gamma eller ?? Disse instillingene er utført med Epson TW 2000, brightness er innstilt på høy.
    Gråskalaen ser ganske bra ut, men du bør senke kontrasten litt for å få bort peaken på 90% - 100%.

Gammakurven ser ikke bra ut, og ut fra de bildene du har lagt ved så har du så og si ingen detaljer i de mørkeste scenene. Stemmer dette?
    Benytter du noen "dynamic gamma" funksjoner ?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kalibrering av grå skala

RGB Offsett virker sansynligvis like mye over hele gråskalaen, men effekten sees tydligst lengst nede. En liten endring vil med andre ord vise mye mer igjen der hvor det er lite lys i ugangspunktet.

Gråskalaen ser ganske bra ut, men du bør senke kontrasten litt for å få bort peaken på 90% - 100%.

Gammakurven ser ikke bra ut, og ut fra de bildene du har lagt ved så har du så og si ingen detaljer i de mørkeste scenene. Stemmer dette?
    Benytter du noen "dynamic gamma" funksjoner ?
    Hei takk for svar, jeg har bare kalibrert grå skala og ikke farger enda. Det virker som proben Henning anbefalte ikke takler under 30 %, da begynner målingene og hoppe opp og ned ?
    Jeg er ingen ekspert når det gjelder bilde kalibrering og trenge all den hjelp jeg kan få til dette men jeg ser at Epsonen TW 2000 min har følgende innstillinger:
    Iris satt til off, etter anbefalinger i duskusjonsforumet
    Brightnes satt til Høy er det en fordel ? blir mindre støy ved denne satt til lav ? Jeg har 100 % lyskontroll i kinoen.
    Hvor finner jeg ut om "Dynamic gamma" er på ? ser gamma er innstil på 2.2 i meny, vil gamma bli riktig før en har justert alle farger ?
    Hvordan senker jeg kontrasten ? er dette det samme som brightness nivå ? Mangen spørsmål fra en Ammatør ops:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei takk for svar, jeg har bare kalibrert grå skala og ikke farger enda. Det virker som proben Henning anbefalte ikke takler under 30 %, da begynner målingene og hoppe opp og ned ?
    Det er ingen prober som er stabile på veldig lave nivåer når man måler fra lerretet. Ved 0% - 20% er det på nyere projektorer ikke så mye lys å måle. Dersom man måler direkte fra projektoren er dette et mindre problem.

Iris satt til off, etter anbefalinger i duskusjonsforumet
    Tja, dette er vel smak og behag, men TW2000 har såpass bra kontrast at dette burde funke bra.

Brightnes satt til Høy er det en fordel ? blir mindre støy ved denne satt til lav ? Jeg har 100 % lyskontroll i kinoen.
    Snakker vi om master brightness-kontrollen nå, eller spenningen på lampen? Er det spenningen på lampen det er snakk om, ville jeg satt den til low/economy gitt at du har et bra lyskontrollert rom. Dersom det er snakk om master brightness-kontrollen på projektoren, skal den settes vha. eksempelvis DVE. Dette er forklart i kalibreringsguiden til Gorm (ligger under kalibrering/tweaking).

Hvor finner jeg ut om "Dynamic gamma" er på ? ser gamma er innstil på 2.2 i meny, vil gamma bli riktig før en har justert alle farger ?
    En gamma på 2.2 er hvertfall et greit utganspunkt, men personlig liker jeg vanligvis en litt høyere gammaverdi. Dog, dette kommer helt ann på projektoren/skjermen det er snakk om. Når det er sagt så er ikke dette ditt problem siden både gammakurven og pointgamma viser at du har et stort problem. Dette kan i stor grad skyldes at master brightness-kontrollen er satt helt feil.

Hvordan senker jeg kontrasten ? er dette det samme som brightness nivå ?
    Alle projektorer har en master kontrast-kontroll. Vanligvis heter denne "contrast", men Epson har også brukt "Whitelevel", som er det samme. Det samme gjelder for brightness, og i tillegg til "brightness" kan den hete "Blacklevel".

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen prober som er stabile på veldig lave nivåer når man måler fra lerretet. Ved 0% - 20% er det på nyere projektorer ikke så mye lys å måle. Dersom man måler direkte fra projektoren er dette et mindre problem.

Tja, dette er vel smak og behag, men TW2000 har såpass bra kontrast at dette burde funke bra.

Snakker vi om master brightness-kontrollen nå, eller spenningen på lampen? Er det spenningen på lampen det er snakk om, ville jeg satt den til low/economy gitt at du har st bra lyskontrollert rom. Dersom det er snakk om master brightness-kontrollen på projektoren, skal den settes vehs. eksempelvis DVE. Dette er forklart i kalibreringsguiden til Gorm (ligger under kalibrering/tweaking).

En gamma på 2.2 er hvertfall et greit utganspunkt, men personlig liker jeg vanligvis en litt høyere gammaverdi. Dog, dette kommer helt ann på projektoren/skjermen det er snakk om. Når det er sagt så er ikke dette ditt problem siden både gammakurven og pointgamma viser at du har et stort problem. Dette kan i stor grad skyldes at master brightness-kontrollen er satt helt feil.

Alle projektorer har en master kontrast-kontroll. Vanligvis heter denne "contrast", men Epson har også brukt "Whitelevel", som er det samme. Det samme gjelder for brightness, og i tillegg til "brightness" kan den hete "Blacklevel".
    Takker og bukker for tipsene dine AK, det er bare så synd at en ikke har ubegrenset med tid til kalibrering med 2 små unger i huset, men jeg skal kalibrere til krampa tar meg når det blir en mulighet til dette, skal ellers sjekke ut dette med master kontroll og muligens få grå skalaen enda bedre med litt prøving og feiling tror jeg.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som jeg har fått tilbake en ny projektor, etter at den gamle sa takk og farvell, må jeg få kalibrert litt igjen.

Fikk fikk RGB + fargetemperatur på plass tror jeg, og tenkte jeg skulle styre litt med CIE-diagrammet.
    Men da lurer jeg:
    I alle guidene jeg har lest så beskrives det hvordan man bruke color og tint til å justere dette.
    Men jeg har mulighet til å endre verdiene på alle sekunder og primærfarger hver for seg, så jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre.
    Er det meningen at jeg skal ta fargene i tur og orden, også justere dem til de treffer trekanten i HCFR?

Også er jeg litt i tvil om de forskjellige alternativene jeg får på hver farge, for jeg husker ikke hva de gjør.
    Jeg kan justere hue, saturation og intensity på hver farge.
    Hva gjør de forskjellige egentlig? Jeg så jo at prikken på diagrammet beveget seg når jeg endret på de forskjellige parameterne, men akkurat hva de forskjellige betyr vet jeg jo ikke.
    Og, intensity gjorde ingen synlig endring når jeg målte i CIE-diagrammet.
    Hvorfor det egentlig?

Og ett siste spørsmål.
    Jeg skulle justere litt på gamma tenkte jeg, for den var ikke helt riktig.
    Men jeg har jo ikke noe alternativ i noen meny som heter gamma.
    Er det et annet navn jeg skal se etter?

PS: Jeg glemte å måle hvordan CIE, gamma og RGB så ut før jeg stilte på ting

Active Payen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    434
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som kunne tenke seg å kjøre en Work-shop på hvordan man gjør måligene og nødvendige justeringer?
    Gjerne i Bergen.........
    Vurderer nå ny prosjektor og flere tester indikerer at den jeg ser på trenger endel justeringer for å yte optimalt.

Newcomer Archdevil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Eye-one LT kjøpt på eBay :-D . 130 dollar inkludert frakt. Anbefaler folk som tenker på å skaffe seg probe til å sjekke litt innom eBay avogtil, da det jevnlig ligger ute ekstremt gode tilbud her.
    Jeg er fullstendig grønn når det gjelder kalibrering og andre dyr fra hakkebakkeskogen, men jeg havnet innom en side som forklarer "step by step" hvordan du skal gå fram for å få det beste ut av PJ'en din.

GREYSCALE & COLOUR CALIBRATION FOR DUMMIES

Endelig en framgangsmåte som jeg også kan forstå ops: . Her ligger også linker til det du trenger av software og utstyr. Vel... egentlig så ligger det meste her.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gråskalakalibrering av projektor med dynamisk iris

Stilte (og fikk svar på) dette spørsmålet for ca halvannet år siden:
    Bør man bruke 'IRE Fields' eller 'IRE Windows', evt begge og i hvilken rekkefølge?

Har hittil holdt meg til 'IRE Windows', men har en mistanke om at det ikke blir helt riktig, ettersom den mørke rammen rundt IRE-feltet 'lurer' projektoren til å tro at bildet er mørkere enn det er...
    Svaret da var å bruke 'IRE Fields'.

I en tråd på AVS anbefales det å bruke både fields og windows:
    Sitat Opprinnelig postet av AVS
    ...But I would get a 70 or 75 IRE full field as close to D65 as possible while still achieving a dE of 3 or less on a 100 IRE field, 70 or 75 IRE window, and everywhere else down to about a 10 IRE window. It's an iterative process.
    Jeg gjorde en kjapp måling på min nye VW40 i går, og fulgte AVS-oppskriften der med godt resultat, mens jeg på min gamle HS51 var nødt til bruke fields for å få noe som lignet på en nøytral gråskala.

Så hva er egentlig 'best practice' nå om dagen?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et lite spørsmål til dere som har kalibrert en del projektorer. Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke forstår dette med forskjellige fargerom skikkelig.

Jeg har gjort en grovkalibrering av min VPL-VW50 og ble relativt godt fornøyd med det. Når føler jeg likevel at jeg snart er klar for å perfeksjonere litt. I utgangspunktet ønsker jeg et bildet som er så korrekt som mulig, fra både DVD og BR. Her kommer vel dette med forskjellig fargerom inn i bildet?

I utgangspunktet gjør jeg kalibreringen med HD-testbilder og setter selvfølgelig programmet (HCFR) til REC.709. Projektoren kalibreres så nært opp mot referanse som mulig (gråskala, fargerom, kontrast, birghtness, etc.) Det betyr i praksis at denne nå er kalibrert til å vise HD slik det skal være. Hva skjer da når jeg spiller av SD?

Blir dette korrekt eller skulle projektoren vært kalibrert annerledes til DVD? Det er i denne sammenhengen at mine kunnskaper svikter litt. Er tross alt selvlært. Oppskalering gjøres i VP, så det betyr jo at projektoren tror den får HD fremdeles, selv om dette kun er oppskalert SD... Kanskje noen kan forklare litt?

Mitt oppsett består forøvrig av BDP-S1E (med 576i for DVD og 1080p24 for Blu-ray) -> AV-Receiver med HDMI -> DVDO VP med HDMI -> VW50.

Edit;
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Så hva er egentlig 'best practice' nå om dagen?
    Dette lurer jeg også på!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Har et lite spørsmål til dere som har kalibrert en del projektorer. Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke forstår dette med forskjellige fargerom skikkelig.

Jeg har gjort en grovkalibrering av min VPL-VW50 og ble relativt godt fornøyd med det. Når føler jeg likevel at jeg snart er klar for å perfeksjonere litt. I utgangspunktet ønsker jeg et bildet som er så korrekt som mulig, fra både DVD og BR. Her kommer vel dette med forskjellig fargerom inn i bildet?

I utgangspunktet gjør jeg kalibreringen med HD-testbilder og setter selvfølgelig programmet (HCFR) til REC.709. Projektoren kalibreres så nært opp mot referanse som mulig (gråskala, fargerom, kontrast, birghtness, etc.) Det betyr i praksis at denne nå er kalibrert til å vise HD slik det skal være. Hva skjer da når jeg spiller av SD?

Blir dette korrekt eller skulle projektoren vært kalibrert annerledes til DVD? Det er i denne sammenhengen at mine kunnskaper svikter litt. Er tross alt selvlært. Oppskalering gjøres i VP, så det betyr jo at projektoren tror den får HD fremdeles, selv om dette kun er oppskalert SD... Kanskje noen kan forklare litt?

Mitt oppsett består forøvrig av BDP-S1E (med 576i for DVD og 1080p24 for Blu-ray) -> AV-Receiver med HDMI -> DVDO VP med HDMI -> VW50.

Edit;

Dette lurer jeg også på!
    Gråskala samt sortnivå og kontrast er uavhengig av fargerom standard. Endrer du referansen i HFCR så endrer ikke disse kurvene seg ved en ny måling.

Når det gjelder SD (REC. 601) og HD (REC.709.) fargerom og skjermer og projektorer er dette ofte en mess...

De fleste bildefremvisere skiller ikke på inngangsignal og har ett fargerom preset for alt som kommer inn (og som sjelden kan endres...). Dette fargerommet er i alle fall på nyere produkter enten de er flate eller henger i taket langt utenfor (dvs mer farger) enn det som er standard både for SD og HD. (Hvorfor? Samme grunn som at alle TV i butikk står på maks kontrast, fordi det trekker forbrukere (se på de flotte sterke fargene kjære, den må vi ha)…)

Noen bildefremvisere er litt mer avanserte og velger automatisk SD fargerom hvis en få ett inn ett SD signal og tilsvarende HD hvis de får inn ett HD signal. Men da har en problemet at hvis en sender ett oppskalert SD bilde (fra DVD eller BR spilleren) som er ganske vanlig i dag så tolker bildeviseren det som ett HD signal og bruker HD fargerom (Dvs ikke korrekt for dette bildet).

Etter det jeg forstår så kan en over HDMI sende info om bildet er oppskallert eller ei og dermed ha mulighet til å bruke rett fargerom for original signalet men etter sigende så er det få produsenter som har implementert dette og i alle fall ikke riktig. Dvs at ofte blir feil fargerom brukt i forhold til det kildematerialet en får inn.

For å gjøre "farsen" komplett så var situasjonen for i alle fall for ett års tid siden i følge Greg Rogers i Widescreen review at "alle" mastering skjermer som ble brukt i prosessen med ta film fra film til HD video (til TV eller BR (HD-DVD)) Rec. 601 fosfor. Dette betyr for å få HD materiale til å se ut som den som mastret så det så må en bruke REC 601 fargerom....

Det er mulig at dette er blitt bedre nå da jeg vet at det finnes proff produkter som har korrekt HD fargerom på markedet nå. Men om alle mastering studioer har skiftet ut skjermene sine er vel ikke helt sikkert…

Som sagt så er dette en "mess" Hadde bare produsentene gitt oss mulighet til å velge selv på bildefremviseren, men jeg vet ikke om noen produkter der en kan det. Kanskje noen andre vet?

Jeg har ikke kalibrert VW50 men etter det jeg forstår har den som VW60 ikke en CMS som fungerer spesielt godt. Det vil si at fargerommet er det vanskelig å justere med godt resultat. VW60 har man valget mellom wide og normalt fargerom og normalt er rimelig korrekt i forhold HD fargerom.

Mitt råd er derfor på denne å ligge unna CMS en og bruke Normal fargerom og justere inn korrekt gråskala (og brigtness/kontrast). Når det er gjort er det ikke så mye mer å gjøre ”dessverre”, og så kose seg med det bildet en da får, og det er jo ett flott bilde!

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for et godt svar. Det er bra at det også er mulig å lære noe på et litt tyngre nivå her på AVforum.

Kanskje denne forvirringen er noe av grunnen til at forståelsen av fargerom glipper litt hos meg? Jeg lurer faktisk på om min videoprosessor, DVDO VP50 Pro har et valg for fargerom et eller annet sted i menyen, altså om REC.601 eller REC.709 skal benyttes på inn- og/eller ut- signal. Jeg får ta og sjekke dette ved anledning...

Uansett, la oss ta en tenkt situasjon i mitt oppsett, hvor projektoren er kalibrert til REC.709 når den mottar et 1080 signal (eller i hvert fall så tett opp mot standard som mulig uten CMS). Jeg spiller så av SD (576i) og mater dette inn i videoprosessoren som da gir ut 1080p50. Da må det vel ha skjedd en konvertering? Hvis videoprosessoren er korrekt innstilt og gjør konverteringen på en skikkelig måte, så skal det jeg ser på skjermen likevel være korrekt? Eller tar jeg feil?

En av grunnene til at jeg spør er at jeg i systemet mitt ser en veldig stor forskjell på fargene med HD som kilde i forhold til SD. Jeg regner egentlig med at det skal være slik, men ønsker jo å forstå hvordan dette henger sammen. I tillegg vil jeg jo gjerne at alt skal være så bra som mulig.

Det er forøvrig en annen ting som jeg også lurer på. Det handler om justering av kontrast (hvittnivå). Jeg synes det er vanskelig å finne noen god måte å stille denne. Setter man den for høyt minster man jo detaljer. Noen sier at denne skal justeres til 30-40 ftL med et IRE100 vindu, andre sier at det er 16ftL som gjelder (standarden for kino, om jeg ikke tar helt feil). Ander igjen sier at man skal ha så mye lysutbytte som mulig for at bilde skal ha mest mulig punch. Jeg har også lest et sted at man kan finne ut om kontrasten er datt for høyt ved å se på gammakurvene for rødt, grønt og blått. Dersom man har stilt kontasten for høyt så vil man se at en eller flere av fargene kollapser ved for mye lysstyrke (her er UHP lamper mer utsatt en f.eks. xenon). Har dere noe tips til hva som gjelder ved justering av kontrast?

Edit; Jeg fant litt mer informasjon om colorspace problematikken i noen gamle tråder på AVS. Tenkte jeg kunne linke dem her. Det handler mest om oppskalering (er fra 2005) og slik jeg tolker det så må skjermen\projektoren ha et manuelt valg for REC.601 eller REC.709 for at dette skal bli korrekt. Dette fordi en oppskalering vanligvis ikke konverterer colorspace fra REC.601 til REC.709. Derfor må man sette dette manuelt, noe som ikke alle skjermer eller projektorer kan. Dersom oppskalert SD vises etter REC.709. vil dette gi seg utslag i feil/mindre farger, spesielt i grønt.

Go-to Guide for Source Options - AVS Forum Archive 2

Explanation of Color Space: HDMI and DVI - AVS Forum Archive 2

Leste også gjennom Greg Rogers review av VPL-VW50. Fant da følgende informasjon som er nyttig;

The 1080i HDMI RGB primary and complementary color measurements are shown in the CIE u’v’ diagrams relative to the standard Rec. 709 high-definition colorimetry. The CIE u’,v’ diagram, which provides a more perceptually uniform presentation of color space than a CIE x,y diagram, shows that the primaries are more saturated than the HDTV standard, but the hues of the complementary colors are very close to the standard. Although the somewhat oversaturated colors are an inaccuracy, many viewers prefer the more vivid colors.

The CIE u’v’ diagram for 1080i analog YPbPr signals isn’t shown because it is virtually the same as the 1080i HDMI RGB diagram. That indicates that there are no significant gain errors in the analog-to-digital video conversion path, and that the high-definition YPbPr to RGB color decoding matrix is accurate.

The standard-definition color gamut is smaller than the high-definition color gamut, therefore, the positions of the primaries are farther outside the SMPTE-C (Rec. 601) primaries than the Rec. 709 primaries. This is shown in the third CIE diagram. Consequently, DVDs were more saturated than intended, but in most cases the flesh tones still looked natural. However, I occasionally used the RCP function when skin tones appeared too red.

Edit2; Så til konklusjonen. Det ser ut som jeg i utgangs-signalet over HDMI i DVDO'en kan velge REC.601 eller REC.709. Dette kan tyde på at denne kan gjøre den nødvendig konvertering, slik at det i utgangspunktet holder å kalibrere projektoren til REC.709. Det var gode nyheter hvis jeg har tolket denne informsjonen korret. Da er det bare å håpe at DVDO implementerer CMS i VP50 Pro ved neste firmware oppdatering.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig!

Ikke så mye forum tid for tiden her hos oss hektisk med to små...

Når det gjelder farger i HD vs SD så er jeg enig at det er like merkbart som oppløsningen og sitter man langt fra mer merkbart.... Det lille ekstra fargerommet i et HD bildet korrekt kalibrert er et rimelig stort løft i forhold til SD.

Angående justering av kontrast og brigtness. Så er det ikke noe en strengt tatt trenger en probe til. GetGray og andre kalibreringsdiscer har møster for å gjøre det bra ved å bruke øynene. Skal en være mer anvansert og maksimere lysutbytte i en projektor så trenger man en probe for å justere kontrasten slik at den fargen som makser ut i lysstyrke ligger akkurat på maks med korrekt gråskala. På LCD er dette rødt stort sett alltid.

Når det gjelder hvor mye lys en trenger for å få ett akseptabelt bilde så er det vel sikkert mange meninger om det. Kino standart er vel 16 fot lambert med åpen frame (dvs uten film i) med film med hvitt bilde blir det typisk 12 fot lambert.

I rom med god lyskontroll (ingen lyskilder og matt svarte vegger) er min opplevelse at man har ett meget godt bilde med vesentlig mindre lys enn det. 5 - 6 fot lambert synes jeg absolutt til å leve med.

Mhp DVDO'en kjenner jeg ikke den. Mulig den gjør en konvertering mellom formatene ut i fra hvilket inngangsignal den får inn. For å være sikker så er det nødvendig med en kontrollmåling.

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Takker for et godt svar. Det er bra at det også er mulig å lære noe på et litt tyngre nivå her på AVforum.

Kanskje denne forvirringen er noe av grunnen til at forståelsen av fargerom glipper litt hos meg? Jeg lurer faktisk på om min videoprosessor, DVDO VP50 Pro har et valg for fargerom et eller annet sted i menyen, altså om REC.601 eller REC.709 skal benyttes på inn- og/eller ut- signal. Jeg får ta og sjekke dette ved anledning...

Uansett, la oss ta en tenkt situasjon i mitt oppsett, hvor projektoren er kalibrert til REC.709 når den mottar et 1080 signal (eller i hvert fall så tett opp mot standard som mulig uten CMS). Jeg spiller så av SD (576i) og mater dette inn i videoprosessoren som da gir ut 1080p50. Da må det vel ha skjedd en konvertering? Hvis videoprosessoren er korrekt innstilt og gjør konverteringen på en skikkelig måte, så skal det jeg ser på skjermen likevel være korrekt? Eller tar jeg feil?

En av grunnene til at jeg spør er at jeg i systemet mitt ser en veldig stor forskjell på fargene med HD som kilde i forhold til SD. Jeg regner egentlig med at det skal være slik, men ønsker jo å forstå hvordan dette henger sammen. I tillegg vil jeg jo gjerne at alt skal være så bra som mulig.

Det er forøvrig en annen ting som jeg også lurer på. Det handler om justering av kontrast (hvittnivå). Jeg synes det er vanskelig å finne noen god måte å stille denne. Setter man den for høyt minster man jo detaljer. Noen sier at denne skal justeres til 30-40 ftL med et IRE100 vindu, andre sier at det er 16ftL som gjelder (standarden for kino, om jeg ikke tar helt feil). Ander igjen sier at man skal ha så mye lysutbytte som mulig for at bilde skal ha mest mulig punch. Jeg har også lest et sted at man kan finne ut om kontrasten er datt for høyt ved å se på gammakurvene for rødt, grønt og blått. Dersom man har stilt kontasten for høyt så vil man se at en eller flere av fargene kollapser ved for mye lysstyrke (her er UHP lamper mer utsatt en f.eks. xenon). Har dere noe tips til hva som gjelder ved justering av kontrast?

Edit; Jeg fant litt mer informasjon om colorspace problematikken i noen gamle tråder på AVS. Tenkte jeg kunne linke dem her. Det handler mest om oppskalering (er fra 2005) og slik jeg tolker det så må skjermen\projektoren ha et manuelt valg for REC.601 eller REC.709 for at dette skal bli korrekt. Dette fordi en oppskalering vanligvis ikke konverterer colorspace fra REC.601 til REC.709. Derfor må man sette dette manuelt, noe som ikke alle skjermer eller projektorer kan. Dersom oppskalert SD vises etter REC.709. vil dette gi seg utslag i feil/mindre farger, spesielt i grønt.

Go-to Guide for Source Options - AVS Forum Archive 2

Explanation of Color Space: HDMI and DVI - AVS Forum Archive 2

Leste også gjennom Greg Rogers review av VPL-VW50. Fant da følgende informasjon som er nyttig;

The 1080i HDMI RGB primary and complementary color measurements are shown in the CIE u’v’ diagrams relative to the standard Rec. 709 high-definition colorimetry. The CIE u’,v’ diagram, which provides a more perceptually uniform presentation of color space than a CIE x,y diagram, shows that the primaries are more saturated than the HDTV standard, but the hues of the complementary colors are very close to the standard. Although the somewhat oversaturated colors are an inaccuracy, many viewers prefer the more vivid colors.

The CIE u’v’ diagram for 1080i analog YPbPr signals isn’t shown because it is virtually the same as the 1080i HDMI RGB diagram. That indicates that there are no significant gain errors in the analog-to-digital video conversion path, and that the high-definition YPbPr to RGB color decoding matrix is accurate.

The standard-definition color gamut is smaller than the high-definition color gamut, therefore, the positions of the primaries are farther outside the SMPTE-C (Rec. 601) primaries than the Rec. 709 primaries. This is shown in the third CIE diagram. Consequently, DVDs were more saturated than intended, but in most cases the flesh tones still looked natural. However, I occasionally used the RCP function when skin tones appeared too red.

Edit2; Så til konklusjonen. Det ser ut som jeg i utgangs-signalet over HDMI i DVDO'en kan velge REC.601 eller REC.709. Dette kan tyde på at denne kan gjøre den nødvendig konvertering, slik at det i utgangspunktet holder å kalibrere projektoren til REC.709. Det var gode nyheter hvis jeg har tolket denne informsjonen korret. Da er det bare å håpe at DVDO implementerer CMS i VP50 Pro ved neste firmware oppdatering.

Side 11 av 27 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •