Kalibrering av bilde med måleutstyr ikke så dyrt/vanskelig som du tror!!! - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Side 10 av 27 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 533
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er det samme for meg, egentlig, men vi bli enige når du har fått det nye utstyret ditt

Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Vel, hvor bra det er får vi sette oss ned å finne ut av i fellesskap AK. Jeg står selvfølgelig for "kost og losji". :-D
    Eller kanskje jeg burde invitere meg selv "over åsen", siden modifiseringen av rommet mitt tydeligvis dra ut i tid. Norsk Custom Installasjon har dessverre alt for mye å gjøre om dagen (dessverre for meg altså). Din "bat-cave" derimot, er jo ferdig. ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg gått til innkjøp av ProgressiveLabs MicroSpec spectroradiometer, sammen med en Accupel HDG-4000 Level2. Da skulle det med andre ord være duket for svært nøyaktig målinger, og det gjerne direkte fra lerretet.
    Det som kanskje er relevant til denne tråden, er at det da finnes en svært nøyaktig referanse tilgjengelig (til å lage offset filer ut i fra?). Samtidig jobbes det med å gjøre testrommet om til en skikkelig "batcave", for å maksimere nøyaktigheten i målingene. Skal gi tilbakemelding når utstyret er kommet, og rommet er bygget om, så kan de interesserte invitere seg selv.
    Gratulerer med krem utstyr, kjekt at noen slår til med skikkelige saker. Du er heldig som har litt inntekter på hobbyen, vi andre sliter med å retferdigjøre så store utlegg selv om lysten er der ....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, hvor bra det er får vi sette oss ned å finne ut av i fellesskap AK. Jeg står selvfølgelig for "kost og losji". :-D
    Eller kanskje jeg burde invitere meg selv "over åsen", siden modifiseringen av rommet mitt tydeligvis dra ut i tid. Norsk Custom Installasjon har dessverre alt for mye å gjøre om dagen (dessverre for meg altså). Din "bat-cave" derimot, er jo ferdig. ;-)
    Du er velkommen i andre batcaver også :-)

Blir spennende å høre om erfaringene. Er det Progresive Labs programvare du skal bruke?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    . Jeg får be om mere lønn på jobben tror jeg, så kanskje jeg også kan kjøpe et om noen år.. :twisted:

!
    Kjempe ide, jeg er klar for det samme :-) Vi får spørre sjefen i morgen!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Er det Progresive Labs programvare du skal bruke?
    Ja det er det. Har brukt det over flere år nå, og det er vel uansett en av de mest stabile software en kan bruke. Det er noen år siden barnesykdommene ble luket vekk, for å si det sånn. Har også hatt flere lengre samtaler med Clifford Plavin, og han har definitivt greie på det han driver med. Jeg sitter akkurat nå og tester ut en ny (og utvidet) versjon av programmet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er det. Har brukt det over flere år nå, og det er vel uansett en av de mest stabile software en kan bruke. Det er noen år siden barnesykdommene ble luket vekk, for å si det sånn. Har også hatt flere lengre samtaler med Clifford Plavin, og han har definitivt greie på det han driver med. Jeg sitter akkurat nå og tester ut en ny (og utvidet) versjon av programmet.
    Blir spennende å høre erfaringen dine med grom utstyret....

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Feil på kalibreringssensor?

Jeg kjøpte meg en Eye-One Display LT for noen dager siden. Kjøpte den hovedsaklig for å kalibrere prosjektor og LCD TV'en i stua, men har ikke fått testet den der ennå (må lage meg en holder for sensoren for å få målt prosjektoren først). Har foreløpig kun brukt sensoren med Pantone Eye-One Match skjermkalibreringsoftware på min LCD monitor (Dell 2407-HC) og lekt/satt meg inn i HCFR (inkl skaffet GetGray) og brukt det på samme skjerm.

Jeg har prøvd å kalibrere lcd skjermen min både med Eye-One Match og HCFR, men jeg synes fargebalansen etter kalibrering får alt for mye og unaturlig grønt i seg. Noen tips om hva jeg evt kan gjøre galt? Eller kan det være et problem med min sensor?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Jeg kjøpte meg en Eye-One Display LT for noen dager siden. Kjøpte den hovedsaklig for å kalibrere prosjektor og LCD TV'en i stua, men har ikke fått testet den der ennå (må lage meg en holder for sensoren for å få målt prosjektoren først). Har foreløpig kun brukt sensoren med Pantone Eye-One Match skjermkalibreringsoftware på min LCD monitor (Dell 2407-HC) og lekt/satt meg inn i HCFR (inkl skaffet GetGray) og brukt det på samme skjerm.

Jeg har prøvd å kalibrere lcd skjermen min både med Eye-One Match og HCFR, men jeg synes fargebalansen etter kalibrering får alt for mye og unaturlig grønt i seg. Noen tips om hva jeg evt kan gjøre galt? Eller kan det være et problem med min sensor?
    Det kan være sensoren, men er vanskelig å si hvis du ikke har noe å sammenlikne med. Du kjenner ingen som har måleutstyr?

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner ingen andre som har slikt måleutstyr nei.
    Har kjøpt enheten lokalt - hos FotoVideo i Møllergata/Oslo så det skulle være relativt greit å reklamere på den, men hadde vært greit å vært litt mer sikker på at det er problem med sensoren og ikke brukerfeil .

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si litt om hvilke målinger du har fått med ColourHFCR?

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering med HCFR

Hei, jeg er helt i startgropen med null peiling på kalibrering med Eye-one display LT og HCFR, men har fulgt Hennings råd og kjøpt Probe og prøver meg på kalibrering av Epson TW 2000, men har mangen spørsmål

Har kjørt målinger med Get Gray og fått noen lunde jevne nivåer mellom 30 IRE og 80 IRE tror jeg ops:

Har nå prøvet og Zippe filen jeg kalibrerer på og legger denne ved, er jeg helt på tryne med målingene eller ? Når jeg skal begynne og kalibrere med farger skjønner jeg ikke mye ? får ikke opp mere en 1 rektangel med punkt ? skal ikke her komme opp 2 stk slik at en hvet hvor en ligger an i forhold til D 65 ? Ser Henning skriver følgene i et annet inlegg sitat:
    HVIS DU GÅR INN I NEDERSTE VENSTRE HJØRNE AV HFCR SÅ KAN DU TA EN TARGEROMS MÅLING, DA SPLR PROGRAMMET OM DE FORSKJELLIGE FARGENE ETTER TUR OG SÅ FÅR DU UT ET STILLBILDE TIL SLUTT. Jeg for min del finner ikke den muligheten i nederste venstre hjørne ?

Håper noen kan komme med innspill på hva jeg ikke har fått med meg på denne måten og kalibrere på ?

Hvilke test bilder fra Get Gray skal brukes når jeg skal kalibrere fargerommet, 75% farger også 100 % eller ?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Hei, jeg er helt i startgropen med null peiling på kalibrering med Eye-one display LT og HCFR, men har fulgt Hennings råd og kjøpt Probe og prøver meg på kalibrering av Epson TW 2000, men har mangen spørsmål

Har kjørt målinger med Get Gray og fått noen lunde jevne nivåer mellom 30 IRE og 80 IRE tror jeg ops:

Har nå prøvet og Zippe filen jeg kalibrerer på og legger denne ved, er jeg helt på tryne med målingene eller ? Når jeg skal begynne og kalibrere med farger skjønner jeg ikke mye ? får ikke opp mere en 1 rektangel med punkt ? skal ikke her komme opp 2 stk slik at en hvet hvor en ligger an i forhold til D 65 ? Ser Henning skriver følgene i et annet inlegg sitat:
    HVIS DU GÅR INN I NEDERSTE VENSTRE HJØRNE AV HFCR SÅ KAN DU TA EN TARGEROMS MÅLING, DA SPLR PROGRAMMET OM DE FORSKJELLIGE FARGENE ETTER TUR OG SÅ FÅR DU UT ET STILLBILDE TIL SLUTT. Jeg for min del finner ikke den muligheten i nederste venstre hjørne ?

Håper noen kan komme med innspill på hva jeg ikke har fått med meg på denne måten og kalibrere på ?

Hvilke test bilder fra Get Gray skal brukes når jeg skal kalibrere fargerommet, 75% farger også 100 % eller ?

Her var det dårlig respons gitt... Beklager har ikke fulgt med helt i denne tråden....

Gråskalaen din ser rimelig bra ut men du har for lite grønt (Rødt og blått tracker hverandre perfekt meget bra) så den må heves litt både grønn rød og blå skal ligge helt oppå hverandre. Forsøk å komme deg ned mot 2 dE eller i alle fall under i hele området. Eller NEI, ser på gamma kurven din (og rådata for intensitet). at kurven din at noe ikke er helt som det skal... Du har tatt alle målingene med samme grå vindu (samme intensitet). For at en gråskala kalibrering skal ha noe nytte må du måle alle nivåene fra 0 IRE (Svart) til 100 (Maks lys..) for å få en grå SKALA.

Når det gjelder farge rom. Så er det riktig som du sier at progammet spør om fargene etter tur. Bruk Getgray eller annet DVD og spill av de riktkge fargene på 100% (eller 75% men likt på alle fargene). så får du hvis du velger ikonet oppe til litt over midten høre (minatyr CIE diagram) opp et bilde av fagrerommet (Gråskalaen hvis du har tatt det først ligger i midten av diagrammet med prikker, "oppå" eller tett på hverandre hvis du har gjort det rett...). I målingen du zippet ser jeg at du ikke har målt de forskjellige fargene i denne filen.

Hvis du bruker kontinuerling avlesning så kan du både på gråskaen se RGB kurven (rød, grønn, Blå ) endre seg real time mens du justerer på instillingene på projektoren, hvis du tar opp et CIE diagram så kan du også se at farge punktene flyttere seg etter hvert som du gjør insstilliger i colour management systemet på epsonen. Ganske kjekt med kontinuerling måling så kan du se hva som skjer når du endrer instillingene :-)

Håper du får det til, post gjerne resultatet når du er klar :-)

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå prøvd meg frem med eye one LT noen kvelder, og etter x-antall reset's er dette resultatet.
    W10000 og probe rettet mot hvitt lerret.

Noen tanker eller innspill?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser utrolig bra ut, MindWaste..
    Hvordan føler du fargebalanse og fargemetning ble etter å å korrigert fargerommet ?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke begynt på fargerommet enda, kun justert rgb gain & offset + litt triksing med kontrast osv.

Føler gråskalaen er så nært optimalt som jeg klarer å få den, skal prøve meg på fargerommet i morgen kveld. Utrolig hvor fort timene kan fyke avgårde når man først begynner på kalibreringen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke begynt på fargerommet enda, kun justert rgb gain & offset + litt triksing med kontrast osv.

Føler gråskalaen er så nært optimalt som jeg klarer å få den, skal prøve meg på fargerommet i morgen kveld. Utrolig hvor fort timene kan fyke avgårde når man først begynner på kalibreringen
    Ahh... jeg trodde kanskje du hadde prøvd deg litt siden du la ved et CIE diagram... Men da tok jeg feil.

Gråskalaen er nesten strøken, hvertfall til å være på en "kinkig" 8720, som absolutt ikke er en enkel projektor å kalibrere. Gammakurven ser også bra ut, og jeg liker at du har en liten økning mot toppen. Det gir deg litt høyere bildedynamikk i lyse områder, og så lenge det ikke går for mye utover detaljenivået vil det være positivt.

Godt jobbet !

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått beskjed av samboer om at hun ønsker å vite hva jeg ønsker meg av gaver i nær fremtid. Både bursdag og bryllup den neste drøye måneden. Finnes det noe alternativer som kan kjøpes over nett her hjemme? Noen som har noen tips? Viktig at det er her hjemme, tror neppe hun vil handle fra feks Amazon uten assistanse.

Takknemlig for tips!

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Har fått beskjed av samboer om at hun ønsker å vite hva jeg ønsker meg av gaver i nær fremtid. Både bursdag og bryllup den neste drøye måneden. Finnes det noe alternativer som kan kjøpes over nett her hjemme? Noen som har noen tips? Viktig at det er her hjemme, tror neppe hun vil handle fra feks Amazon uten assistanse.

Takknemlig for tips!

Mener du kalibrerings-probe?
    Jeg kjøpte min her:
    Apple Store (Norge) - Gretag Macbeth i1Display LT

Gratis frakt og levert hjem på døra

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Mener du kalibrerings-probe?
    Jeg kjøpte min her:
    Apple Store (Norge) - Gretag Macbeth i1Display LT

Gratis frakt og levert hjem på døra
    Dette er den Henning anbefaller? Fungerer både til skjerm og eventuel projektor?

Takk for linken! Viktig med norsk butikk til min kommende frue som er i villede for å kjøpe gaver om dagen.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp det er den samme som Henning linker til i første post. Funker både på skjerm og projektor.

Det finnes en utgave som heter GretagMacBeth Eye-One Display 2 Denne koster 1000 kr mer og eneste forskjellen er softwaren. Skal du bruke HCFR til kalibrering trenger du m.a.o. ikke denne.

(Den som jeg linket til kan du uansett oppgradere til Diplay 2 på ett senere tidspunkt om du skulle ønske det)

Side 10 av 27 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •