Noen tips til kurven min? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Trangt om plassen - få plasseringsmuligheter - grei skisse.

Ser ut som en billig Behringer kan brukes til å dempe 50Hz med 8dB, men først ville jeg prøvd følgende:

Snu subben i høyre hjørne slik at portene peker mot racket og den står med bredsiden mot senga.

Hvordan ser kurven ut da?
    Skal høre hvordan det høres ut i morgen. Har behringer 1124 å korigere med. Blir da spennende å finne beste plassering, innstillinger på sub osv, for å så diskutere hva behringeren kan bidra med.

Subben kan forøvrig plasseres nesten hvor som helst i rommet så lenge lyden blir bra. Andre møbler må flytte seg for lyden sin del!

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målte kurven med ny plassering nå, og var ikke store forskjellen bortsett fra 125hz som steg en god del. Andre plasseringer er mulig men har prøvd å ha den ved siden av sengen og det blir litt øredøvende i tilsvarende øre.

Skal prøve flere plasseringer, men hva vil folket annbefale å gjøre med behringeren slik som kurven ser ut nå?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det prøvd og sette suben i andre hjørnet foran ?
    La porten spille mot side/forveggen ?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Målte kurven med ny plassering nå, og var ikke store forskjellen bortsett fra 125hz som steg en god del. Andre plasseringer er mulig men har prøvd å ha den ved siden av sengen og det blir litt øredøvende i tilsvarende øre.

Skal prøve flere plasseringer, men hva vil folket annbefale å gjøre med behringeren slik som kurven ser ut nå?
    SVS går "bare" til 15 HZ? Ikke særlig høyt ved lave frekvenser, trodde SVS var kraftigere på dette stadiet.

Ellers; Framgang! Hva koster utstyret du kalibrerer med?

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    SVS går "bare" til 15 HZ? Ikke særlig høyt ved lave frekvenser, trodde SVS var kraftigere på dette stadiet.

Ellers; Framgang! Hva koster utstyret du kalibrerer med?
    Enig. Skulle tro det var bedre respons i nedre frekvenser, men har ikke hatt en sub som spiller så dypt og godt på lavt volum heller

Har ikke kalibrert noe enda. Skal bruke en Behringer 1124 til å rette opp dippene når jeg har funnet optimal plassering og deling. Tror de grafene jeg postet i første post må ha vært noe feil med, ettersom dippet ved 80hz er mye større en senere målinger.

Skal teste venstre hjørne i morgen, både normalt og sidenlengs plassert så får vi se.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips som gjør jobben enklere og morsommere;

Last ned Room Eq Wizard
    Kalibrer lydkortet på pcen vha en kabel fra Line out til Line in /mic. (Settings -> Soundcard -> Make cal)
    Legg inn kalibreringsfil for Radioshack (Settings -> Mic/meter, og huk av for C weighted) Kalibreringsfil finner du på nettet.
    Koble Radioshack til Line in/mic, og Line out til forsterker eller direkte til sub. Og deretter er det bare å klikke på Measure og resten ordner seg selv på et minutt! :razz:
    Utrolig mye raskere, og veldig enkelt å sammenligne flere målinger.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør som flageborg sa og ta -8dB på 50 hz. Så skal du i teorien få en ganske rett kurve. Og da kan du ta max dB måling

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Last ned Room Eq Wizard
    Kalibrer lydkortet på pcen vha en kabel fra Line out til Line in /mic. (Settings -> Soundcard -> Make cal)
    Legg inn kalibreringsfil for Radioshack (Settings -> Mic/meter, og huk av for C weighted) Kalibreringsfil finner du på nettet.
    Koble Radioshack til Line in/mic, og Line out til forsterker eller direkte til sub. Og deretter er det bare å klikke på Measure og resten ordner seg selv på et minutt! :razz:
    Ved første øyekast så det ganske komplisert ut, men jeg skal prøve å sette meg inn i det. Ble litt vanskelig å finne denne kalibreringsfilen du snakker om, siden jeg ikke vet helt hva jeg leter etter. Du kunne ikke gitt en link?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Home Theater Systems and Design, Electronics Retailer and Forum: HomeTheaterShack
    Du må registrere deg for å få tilgang til å laste ned mener jeg.

Se etter logoen under for å få veiledning på nedlasting.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Home Theater Systems and Design, Electronics Retailer and Forum: HomeTheaterShack
    Du må registrere deg for å få tilgang til å laste ned mener jeg.

Se etter logoen under for å få veiledning på nedlasting.
    Har lastet ned programmet og det funker fint. Men finner ikke kalibreringsfilen for raidoshack som norcad snakker om. Ikke at jeg vet hva det er heller

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny måling med sub i venstre hjørne. Bedre dypbass men en håpløs dip ved 71hz. Etter det jeg kan se så er høyre hjørne et bedre alternativ? Hva kan egentlig gjøres for å få vekk dippen?

Og hvordan stoff er best til å dempe bak og sidevegg?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad

Last ned Room Eq Wizard
    Finnes det en guide på dette?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kalibreringsfiler for Radioshack finner du til nedlasting her:

Home Theater Systems - Electronics and Forum - HomeTheaterShack
    (Bare se litt lenger ned på siden)

Radioshack (som alle andre dB-målere og mikrofoner) måler ikke 100% riktig i utgangspunktet, og jo lavere frekvens jo større er feilen.
    Kalibreringsfilen inneholder data som kompenserer for dette, og gjør at du får et riktig måleresultat. (I regnearket du benytter er disse kompenseringene lagt inn)
    Last ned kalibreringsfil til din utgave av Radioshack (ny eller gammel analog eller digital), og legg den inn i Room Eq Wizard (Settings -> Mic/Meter -> Browse), så får du nøyaktige målinger hver gang.

Et tips; Etter at du har trykket på "Measure" så kan du klikke på linjen øverst der det står: "Measure using 256k log sweep.............." Og sette End Freq(Hz) ned til f.eks 200Hz, så slipper du å kjøre sinussweep helt opp til 20.000Hz hver gang.

Lykke til!

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe her jeg ikke får til ihvertfall, sikkert en fillefeil... Har ikke kabel så jeg får kalibrert lydkortet da, men kan ikke forstå at det skal være problemet. Men når jeg kobler radioshack'en til mic på lydkortet spretter nåla på radioshack'en opp til 0, hvorfor?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøk å bruke Line In på kortet i stedet for mic.

Ellers er dine spørsmål nå blitt hørt, og en guide til REW er lagt ut!

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Gjør som flageborg sa og ta -8dB på 50 hz. Så skal du i teorien få en ganske rett kurve. Og da kan du ta max dB måling
    Tenkte jeg skulle gjøre det, må bare finne beste plasseringen først. Hva skal båndbredden rundt 50hz stå på? Burde jeg bruke flere filtre til å senke helheten ned mot dippen?

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny plassering og nye fronter (Klipsch RF-82), samt ny graf målt med begge fronter+sub. Subben er satt på delning 100hz i grafen.

Plasserte racket på siden av rommet og subben på langs i midten framme. Noe slikt:

[_] [____] [_]
    L Sub R

Synes subben ble bedre integrert med resten, men grafen er litt rar.

Noen tanker? Burde jeg bytte tilbake til forige plassering, for grafen så bedre ut der, men jeg synes selv den nye plasseringen låter bedre. En faktor som kan spille inn er at ved den forige plasseringen følte jeg at bassen kom fra hjørnet og ikke var spredt rundt i rommet. Men grafen ser da bedre ut med den gamle plasseringen?

Noen tanker?

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde at jeg hadde fått til ting nå da jeg prøvde å plassere subben i midten mellom Klipsch med bunnplata mot veggen. Endelig følte jeg bassen klaffet sammen med resten. Så tok jeg en måling, og fikk kurven nedenfor.

Den stemmer jo overhodet ikke med lytteintrykket! Sitter igjen som et spørsmålstegn jeg nå. :S

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •