Lyd/Bass felle på sweetspot ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd/Bass felle på sweetspot ?

No har eg hatt Yamaha RXV-1400RDS koblet opp til mine ht (signatur) en stund. Og eg hadde fått det ganske så bra på slutten. Lyden på musikk var fantastisk bra og godt med trøkk i både bass og mellomtone når eg satt i sweetspot.

Og nå har eg solgt Yamaha for å bytte til VSXLX-70. I mellomtiden til den kommer ut fikk eg låne en Harman/Kardon AVR645. Eg tengte jippi ! Endelig teste Harman/Kardon, men etter en lang instilling og litt tweeking på instillinger fant eg ut hvordan eg fikk best musikk på stereo. Men nå får eg ikke noe trøkk i mellomtone eller bass på sweetspoten min !
    Sitter eg meg derimot helt bort i hjørne på sofaen med ytterveggen i rommet blir det masse trøkk i mellomtone og bass.
    Er det HK som har problemer eller rommet ?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Da er du kanskje ikke ferdig med tweaking (hva legger du i ordet) siden jeg tviler på at H/K så for seg at golyden hører hjemme i et hjørne .. ??

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror problemet ditt minner om mitt. Kan se litt om det på tråden jeg linker til i sig'en min.
    Når du har masse bass alle andre steder enn sweetspot er det nok grunn til å mistenkte rommet. Stående bølger som nøytraliserer et frekvensområde akkurat der du sitter. I utgangspunktet bør plassering av sub kunne gjøre noe med dette, men hvis du er stilt som meg er det steder sub'en ikke kan (får lov) til å stå. Et alternativ da kan være dempematerialer i hjørnene med mest bass.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg opp en skisse av rommet ditt, så får du sikkert mye hjelp her.
    Som Snooky sier, så kan det også være at du trenger noe demping i hjørnene dine, for å få fram bassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg tror at det trådstarter egentlig er ute etter er hvorfor bytting av receiver påvirker bl.a utfasing av bass..

forstår det slik at det eneste du har gjort er å bytte ut receiver, ikke rørt verken høyttalere eller møbler.
    det kan være at du hadde mer bass på yamahaen? men hvis det er utfasing, burde det jo ikke hjelpe å skru opp "utfasing frekvensen"...
    En ting er sikkert, at forkjellige receivere gir ut forkjellige grafer (forkjellig forsterkning av frekvens skalaen, kanskje det kan ha noe å si der?

Ganske intressant, få svar på denne

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en ganske så stor forsjell på lyd og hvordan yamaha og hk spiller i stereo med dali 8008. Yamaha var mye mye bedre, men no har eg HK på lån. Og vil jo såklart teste HK til sitt fulle potensial.
    Har tweeka på samme måte som eg gjorde med yamahaen. Kjører autoklaibrering og flytter litt på frontht inn/ut fra veggen. Men uansett hvordan eg flytter de no får eg ikke noe mer trøkk i sweetspot. Med yamahaen kunne eg bare ta de litt nermer bakveggen og trøkket økte betraktelig. Tok eg de litt ut fikk eg fyldigere bass.
    Når subben spiller sammen med front får eg nok dypbass, men mangler trøkket i 30-200 hz (uten att eg kan høre hva som er 30-200hz) føler eg.
    Subbene går ikke ann å flytte på siden eg har fått stilt de ganske så bra inn. Får ett lydtrykk på 114dB i sweetspot med subbene.
    Yamahaen klarte 110dB i stereo med bare Dali 8008 på.
    HK klarer max 100dB i stereo med bare Dali 8008 på. Går eg over det blir lyden gromsetet og skrikete. Føler hken er en sinsyk dårlig match til 8008.

Legger med bilde av rommet veldig fort og enkelt laget i paint.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut som det ikke er så mange andre muligheter å plassere ting her, nei!

Veldig firkanta rom, så stående bølger er nok et tema her ja. Hvis du kjenner noen som har bass-traps hjemme, så ville jeg prøvd det i hjørnene bak subbene.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste muligheten eg har er å bytte plass med front og sub, men tror ikke det vil bli noe bedre av det. Beste blir nok å prøve noen plater/demping av noen sort. Har egentlig ikke noe peil på slikt så noen innspill og gratis metoder hadde vert fint. Ville det ha hjulpe med noen gardiner/forheng foran "dør" er bare en inngang der døren er tatt vekk. Så vil tro mye av lyden forsvinner der. Også er det jo forsjellig material på nesten alle vegger. Har vel litt å si det og.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er bass/nedre mellomtone du sliter med, så vil nok ikke gardiner hjelpe på.
    Hmmmm... Gratismetoder.....
    Du kan prøve med noen tykke madrasser på tvers i hjørnene bak subbene, men det er gjerne ikke tykt/massivt nok materiale i madrasser til å ta de laveste frekvensene, men det er verdt et forsøk. Mulig du får et roligere lydbilde av det.

Send en PM dersom du er på jakt etter noen kommersielle produkter.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hahahaha..... Da har eg tengt og tengt og tengt på hva det kunne vere. Testet masse og sett på bassene til daliene når de har spilt. Da såg eg noe uvanlig !
    venstre bass slo innover så da tengte eg det må vere + på - no !
    Testet med ett bateri og fant ut att EG hadde feilterminert bananpluggene mine.
    No spiller HK'en masse bedre en Yamaha'en

Var litt skuffa før, men no er nok HK noe av det beste eg har testet på musikk/stereo.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, sånn kan det gå