Kalibrering av sub (svs sb-12+)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av sub (svs sb-12+)

Jeg har nettopp komplimentert anlegget mitt (Denon 2807, Lyngdorf SDA 2175, B&W 683, 685 og HTM 61) med en SVS sub (sb-12 plus), og følgelig siden jeg er en nybegynner når det kommer til subwoofer kalibrering har jeg en del spørsmål. Jeg har kjøpt meg en Radioshack analog SPL og har lastet ned Sinus-toner fra nettet, og har en del spørsmål ang. bruken av disse.

Til film har jeg satt Denon'en til å kun sende LFE til sub. Til musikk har jeg satt Denon til Sub: LFE + Main. Høyttalerene står foreløpig på Large (683 og HTM61). Crossover på sub er satt til 80Hz

1. Når man kalibrerer fra cd med sinus-toner måler man kun sub eller måler man sub + fronter? Tenker i utgangspunktet å bruke sub'en til både film og musikk, blir det da viktig å kalibrere sub + fronter sammen for å unngå utfasing?

2. Jeg ønsker i utgangspunktet å fortsette å ha frontene på LARGE, vil dette vanskeliggjøre kalibreringen eller er det gunstig å sette dem på SMALL, og i såfall hvorfor?

3. Hvor lineær bør bass-kurven være? Tenker da på avvik i dB (topper, bunner) som kan være akseptable, snakker vi da om 2-4 dB området eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homer Thompson
    Jeg har nettopp komplimentert anlegget mitt (Denon 2807, Lyngdorf SDA 2175, B&W 683, 685 og HTM 61) med en SVS sub (sb-12 plus), og følgelig siden jeg er en nybegynner når det kommer til subwoofer kalibrering har jeg en del spørsmål. Jeg har kjøpt meg en Radioshack analog SPL og har lastet ned Sinus-toner fra nettet, og har en del spørsmål ang. bruken av disse.

Til film har jeg satt Denon'en til å kun sende LFE til sub. Til musikk har jeg satt Denon til Sub: LFE + Main. Høyttalerene står foreløpig på Large (683 og HTM61). Crossover på sub er satt til 80Hz

1. Når man kalibrerer fra cd med sinus-toner måler man kun sub eller måler man sub + fronter? Tenker i utgangspunktet å bruke sub'en til både film og musikk, blir det da viktig å kalibrere sub + fronter sammen for å unngå utfasing?

2. Jeg ønsker i utgangspunktet å fortsette å ha frontene på LARGE, vil dette vanskeliggjøre kalibreringen eller er det gunstig å sette dem på SMALL, og i såfall hvorfor?

3. Hvor lineær bør bass-kurven være? Tenker da på avvik i dB (topper, bunner) som kan være akseptable, snakker vi da om 2-4 dB området eller?

Jeg mener at bass-kurven ikke trenger være så linjær, trenger mer db i bånn for at det skal høres linjært ut.
    Jeg synes det er best når det faller med
    5-10 db fra ca. 20-30 hz (avhengig av dypt sub/fronter spiller) opp mot
    100hz og deretter mest mulig linjært.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den reciveren har audyssey, audyssey flater ut kurvene ganske bra og justerer subwoofer slik at den kommer i riktig fase osv.

følg guiden på følgende link:

"Official" Audyssey thread. - Page 191 - AVS Forum

Ha høyttalerne som SMALL etter du har kjørt audyssey, prøv deg frem mellom 80-100Hz crossover på frontene om det er mulig. Etter det kan du øke BASS(ikke LEVEL, men level kan og økes om ønskelig) på subben med ca 5db for å få "housecurve".

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Homer Thompson

Her er mine tips etter noen runder med subkalibrering:
    1) Hvis du har tid og tålmodighet (jeg vil faktisk sterkt anbefale å prøve å bruke RoomEqWizard, da tar målingen kun noen sekunder) kan det være lurt å måle sub og fronter hver for seg og til slutt sammen (altså 3 grafer), og sette alle målingene inn i samme diagram. Da får du et bilde av hvordan de spiller sammen og du får avdekket evt. utfasinger.

2) Sjansen for utfasinger blir større når suben og frontene spiller sammen over et såpass bredt frekvensområde. Jeg ville nok prøvd meg frem en del før jeg konkluderer med at den løsningen du har planlagt er den beste. Kan hende det kan være lurt å sette crossover på suben lavere enn 80 Hz, selv om crossover i receiver står på 80 eller 100 Hz. Igjen så må man prøve seg frem, det kan bli ganske mange runder med testtoner før man er i mål.

3) Hvor store avvik som er "akseptable" kommer an på hvor bredt frekvensområde dipen er på. Er det snakk om en veldig smal dip over bare noen få Hz så er det sjanser for at den også er veldig kraftig, kanskje 10-20 dB. I så fall er det antagelig romrelatert, og såpass smale diper er som regel uproblematiske, men kan kanskje løses med plassering av suben og frontene. Ellers er det ikke uvanlig å ha problemer mellom 100 og 200 Hz, jeg har sett mange målekurver som har en dip på 5-10 dB i dette området. Dette er nok også gjerne relatert til rommet samt at dette er et område hvor sub og fronter spiller sammen, slik at det gjerne oppstår utfasninger. Pga. at faseresponsen på suben er forskjellig fra frontene, vil man aldri kunne oppnå full faseintegrasjon, man vil alltid få utfasninger i noen frekvensområder. Uten gode kalibreringsmuligheter og EQ er det veldig vanskelig å få en flat kurve, men det er mulig du kan få hjelp av Audyssey, men jeg kjenner ikke det systemet noe særlig.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm... 2007?! :P.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er en zombietråd.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager folkens, har ingen anelse hvordan jeg klarte å svare på denne tråden:S

Beklager at jeg vakte liv i den igjen...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Ja, det er en zombietråd.
    Haha, jasåmenn, tanken slo meg faktisk ikke i det hele tatt. Jaja, det er snart helg, begynner å bli trøtt i gangsynet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •