Kalibrering med HCFR probe og software

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering med HCFR probe og software

Med maksimal bildeytelse i tankene, gikk jeg inn for innkjøp av Spyder2 proben for å kalibrere prosjektoren min (TW600). Målet var å kalibrere gråskala og gamma for å få det beste ut av det utstyret jeg allerede har i dag.

Spyder2 og HCFR softwaren var verktøyene som skulle brukes. Etter noen sene kvelder og mange timer med kalibrering var jeg fremdeles ikke fornøyd. Spyder2 proben var ikke sensitiv nok når det kom til lave IRE (10-30). Jeg prøvde å finne andre probe-alternativer på nettet, men prisene var altfor høye og uaktuelle.

Det var da jeg bestemte meg for å gå for HCFR proben. Etter en helg med lodding og mekking var proben klar og jeg gledet meg som en unge til å teste den.

Og WOW. Forskjellen mellom Spyder2 og HCFR proben er stor. Der Spyder2 må gi seg på grunn av menglende sensitivitet, gjør HCFR proben jobben meget nøyaktig. Den er også kjappere.

Kalibrering har resultert i en dramatisk økning av bildekvaliteten og kinoopplevelsen. Min trofaste TW600 leverer nå bilder med WOW faktor. Jeg har tidligere kun brukt DVE-dvd'en til kalibrering og har i lang tid trodd at prosjektoren var optimalt kalibrert. Men når jeg nå sammenligner det som en gang var og bildene prosjektoren leverer nå, kan jeg rett og slett ikke skjønne at jeg i det hele tatt har vært fornøyd.

Konklusjon:
    HCFR proben er absolutt å anbefale og er en rimelig løsning (ca.700 kr.). Den er presis og lett å bruke. Den kan også programmeres slik at den styrer HCFR-kalibrerings dvd'en automatisk via IR (dvd'en inneholder forskjellige patterns).
    Med litt loddekunnskap og ikke så veldig skjelvne hender (komponentene er små) er det lett å lage proben.
    Alle detaljer og programmer kan lastes ned på HCFR's webside.

Link til HCFR hjemmeside:
    homecinema-fr: Colorimètre HCFR

PS: Hvis det er noen som synes at dette høres vanskelig ut, kan jeg gjerne hjelpe til.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig spennende prosjekt det der. Lagde du PCB'en selv eller er det mulig å få kjøpt via det franske forumet?

Hadde vært utrolig nyttig å teste denne proben opp mot proft fargekalibrerings utstyr.

Fikk veldig lyst til å bygge en slik en.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lagde PCB'en selv. Måtte også kjøpe inn utstyr for etsing av kort og hulltagning.
    Det er også viktig å huske at PIC-brikken skal programmeres. Til dette trenger du en PIC-programmerer.
    Det er en del utstyr som må kjøpes, men det er verdt det.

Jeg er også på hugget etter en direkte sammenligning med proffe prober. Vi får i første omgang nøye oss med HCFR vs. Spyder.

Jeg legger snart ut noen kalibrerings-resultater tatt med Spyder og HCFR.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi benytter PIC prosessorer på jobben, så programmerer og det meste av det utstyret som trengs har vi på jobben. Spørs om jeg ikke skal få laget en slik en når jeg får tid.

En kamerat av meg skal mest sannsynlig få kalibrert projektoren sin på nytt av Bjørn Hegelstad. Kunne vært nyttig å gjordt en sammenligning da, men det må jo være opp til han. Skal ikke utfordre levebrødet hans heller.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke lest byggebeskrivelsen, men lurer på en ting. Hvordan (og hvem) utføreres kalibreringen av proben?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Probene blir ikke kalibrerte, men "blir som de blir". Jeg anntar at de har testet noen av de, og funnet ut at alle er innenfor en viss spesifikasjon.
    Forøvrig er jeg imponert over arbeidet denne gjengen har gjort, og det er nok bare et tids-spørsmål før programvaren ikke er gratis lenger.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke riktig.

Selvfølgelig må proben kalibreres. HCFR programvaren inneholder kalibreringsfiler for de fleste populære projektorene på markedet. Altså kalibrerer du proben i henhold til den projektoren du har.

Meget enkelt og presist.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke riktig.

Selvfølgelig må proben kalibreres. HCFR programvaren inneholder kalibreringsfiler for de fleste populære projektorene på markedet. Altså kalibrerer du proben i henhold til den projektoren du har.

Meget enkelt og presist.
    Du misforstår veldig ! Det Gorm lurer på er om probene i seg selv blir kalibrert opp mot en referanse. Typisk vil det da være et referanse colorimeter, som f.eks PR-680 til 30k$.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nettopp det jeg mener.

Kalibreringsfilene inneholder data som er optimert for de forskjellige projektorene.

For å ta et eksempel:
    Hvis du har en TW600, velger du "Epson TW600 natural" filen i programvaren. Deretter velger du NATURAL modus på projektoren og trykker på "calibrate sensor" i programvaren. Du får da beskjed om velge forskjellige patterns i HCFR dvd'en (rød, grønn, blå, 100 IRE og 0 IRE). Etter denne prosessen, er proben kalibrert i henhold til projektor som er brukt. En melding om eventuelle avvik i henhold til bestemt data kommer opp på skjermen.

Hvis du foreksempel prøver å bruke Hitachi-filen på en TW600, vil du etter kalibreringen få melding om MEGET store avvik. Med andre ord vil alle registrerte verdier i proben bli feil.

Det er dette som er det optimale, altså en probe som er kalibrert til bruk med akkurat den projektoren man har.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibreringsfilene inneholder data som er optimert for de forskjellige projektorene.

For å ta et eksempel:
    Hvis du har en TW600, velger du "Epson TW600 natural" filen i programvaren. Deretter velger du NATURAL modus på projektoren og trykker på "calibrate sensor" i programvaren. Du får da beskjed om velge forskjellige patterns i HCFR dvd'en (rød, grønn, blå, 100 IRE og 0 IRE). Etter denne prosessen, er proben kalibrert i henhold til projektor som er brukt. En melding om eventuelle avvik i henhold til bestemt data kommer opp på skjermen.

Hvis du foreksempel prøver å bruke Hitachi-filen på en TW600, vil du etter kalibreringen få melding om MEGET store avvik. Med andre ord vil alle registrerte verdier i proben bli feil.

Det er dette som er det optimale, altså en probe som er kalibrert til bruk med akkurat den projektoren man har.
    Det er vel og bra, men det er stadig ikke det vi mener. Det du skriver har jo ingenting med nøyaktigheten på selve sensoren å gjøre. Hvorfor tror du f.eks at de litt dyrere sensorene, som f.eks X-Rite C5, GM Eye-One Pro etc. må rekalibreres? En projektor vil ALDRI kunne operere som en målereferanse for en slik type sensor. Som jeg sa tidligere, trenger en referanseutstyr for å sikre nøyaktigheten på selve målesensoren.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Eye One Display LT i bestilling, og tenker å bruke HCFR med den. Blir spennende å se om det er noe særlig å hente på å kalibrere jVC-RS1.
    Tenkte først på HCFR-proben, men er usikker på om PIC-programmereren vi har på jobb tar PIC18F2550.

Probene blir ikke individuelt kalibrert, men ser ut til å måle tilstrekkelig nøyaktig likevel. Det er jo riktig at det brukes kalibreringsfiler som er tilpasset projektoren som skal kalibreres, men dette er jo ikke for å ta opp avvik i den enkelte proben.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan forklare litt anerledes.

Hva er hensikten med å kalibrere en probe (sensor) i henhold til en annen probe (uansett prisklasse)? Hvordan tror du den "dyre" proben kalibreres?

Sensoren skal kalibreres i henhold til kilden den skal måle. Alle kilder har standardverdier som måleutstyret skal kalibreres etter for å kunne gi best mulig resultat i videre kalibrering av selve kilden.

Når det gjelder nøyaktigheten, så har jeg aldri påstått att HCFR-proben er mer nøyaktig enn de dyre. Den er mye mer nøyaktig enn Spyder.

Det hadde vært moro kjøre en vs. mot andre sensorer:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder rekalibrering, gjelder det samme for HCFR. Alle sensorer bør rekalibreres en gang iblant. Dette kan være på grunn av f. eks. lysforhold eller svakere projektorlampe, ny dvdspiller o.l.

Gorm lurte på hvordan proben kaliberes og det har jeg gitt svar på.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    Jeg har en Eye One Display LT i bestilling, og tenker å bruke HCFR med den. Blir spennende å se om det er noe særlig å hente på å kalibrere jVC-RS1.
    Tenkte først på HCFR-proben, men er usikker på om PIC-programmereren vi har på jobb tar PIC18F2550.

Probene blir ikke individuelt kalibrert, men ser ut til å måle tilstrekkelig nøyaktig likevel. Det er jo riktig at det brukes kalibreringsfiler som er tilpasset projektoren som skal kalibreres, men dette er jo ikke for å ta opp avvik i den enkelte proben.

Gunnar

"Avviket" som jeg nevnte er kun en indikasjon på forholdet mellom de virkelige måleverdiene og de bestemte standardverdiene for kilden.
    Proben blir selvfølgelig kalibrert i henhold til de verdiene den måler.

Det blir spennende å høre hvordan Eye One proben fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balijoka

Noen ganger går det litt for fort i svingene:-D
    Selvfølgelig blir IKKE verdiene i proben feil, men programvaren vil prøve å gi en indikasjon på at noe er galt siden målte verdier og verdiene i kalibreringsfilen er forskjellige.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder rekalibrering, gjelder det samme for HCFR. Alle sensorer bør rekalibreres en gang iblant. Dette kan være på grunn av f. eks. lysforhold eller svakere projektorlampe, ny dvdspiller o.l.
    "Avviket" som jeg nevnte er kun en indikasjon på forholdet mellom de virkelige måleverdiene og de bestemte standardverdiene for kilden.
    Proben blir selvfølgelig kalibrert i henhold til de verdiene den måler.
    Du kan si hva du vil, men selve sensoren blir IKKE kalibrert på den måten. Det du seier er jo at softwaren tilpasser seg, noe som helt sikkert stemme. Avvik i selve senoren kan den metoden likevel ikke gjøre noe med.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balijoka
    Jeg kan forklare litt anerledes.

Hva er hensikten med å kalibrere en probe (sensor) i henhold til en annen probe (uansett prisklasse)? Hvordan tror du den "dyre" proben kalibreres?

Sensoren skal kalibreres i henhold til kilden den skal måle. Alle kilder har standardverdier som måleutstyret skal kalibreres etter for å kunne gi best mulig resultat i videre kalibrering av selve kilden.

Når det gjelder nøyaktigheten, så har jeg aldri påstått att HCFR-proben er mer nøyaktig enn de dyre. Den er mye mer nøyaktig enn Spyder.

Det hadde vært moro kjøre en vs. mot andre sensorer:-D
    skjønner ikke helt hva du mener med å kalibrere sensoren etter kilden, når kilden er en projektor. Poenget med å fargekalibrere en projektor via en probe er å få den D65 kalibrert og riktig gråtone skala, slik at den til slutt viser fargenebildene så nøyaktig og slik standarden er for kildematerialet.

Litt mere om deffinisjonen D65 kan finnes her . (sikkert noen som kan forklare det bedre enn meg dette også.)

På lampebaserte projektorer, er det fargespektrum egenskapene til lampemodulen (noe som varierer mellom like lapemoduler og brenntid osv) og hvordan andelene av RGB blir behandlet i de tre korrespomderende panelene som avgjør om bildet på lerretet blir vist slik at den følger D65.

Om projektor fabrikanten mot formodning hadde fargekalibrert nøyaktig fra fabrikk, (noen produsenter gjør det) så vil dette ikke bli nøyaktig nokk til å bruke som en Probe kalibrerings refferangse når lampemodulen har kjørt noen hundre timer.

Det å kalibrere proben etter projektorens originale 6500K innstilling blir litt som å finne en trestokk i skogen som man via øyemål antar er en meter, for så å dele den i hundre for CM og tusen for mm inndelinger og bruke denne til å bygge hus etter. Tror man lett får problemer med å tilpasse og få riktige skjøter over stenderene for 2400x1200 gipsplatene med reisverket som er spikret opp etter det nye metermålet, for å si det sånn.

Når det gjelder HCFR-proben vs spyder så har jeg nokk intrykk etter å ha lest en del om disse to på nettet, at HCFR-proben er mere følsom og dermed bedre egnet ved lave lysstyrker enn det Spyder proben er, men kan ikke helt skjønne at den er mere nøyaktig til å kalibrere riktig, hvis den ikke er kalibrert så den følger D65 målestandarden.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker jo helt meningsløst, en probe som ikke er kalibrert (gitt offset filer for å kompensere for måleavvik i forhold til en gitt standard) er bare tull. Hva i all verden er det en måler da? Proben sier kanskje at du måler en gitt fargetemperatur, men avvik i proben kan jo resultere i at alt er feil. Det er ikke mulig å kalibrere et måleinstrument med mindre en har en referanse. Det blir jo som å justere speedometeret på en bil ut i fra hvor fort du tror den triller.

Bor du i nærheten av Gardermoen kan du sjekke avviket i forhold til min C-5 probe (som er nykalibrert).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig melding:

GLEM ALT JEG HAR SKREVET!!! JEG LEGGER MEG FLAT!

Jeg leste gjennom alt jeg hadde skrevet og DÆVEN!
    Jeg har ikke vært sånn på bærtur siden........ja, aldriops:
    Snakk om å ha hjernen i feil modus:-D

Tror jeg trenger litt søvn.

PS: Det hadde vært moro å sammenligne probene. Jeg bor i Oslo.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oslo ja, det var jo ikke langt unna. Bare si i fra (via mail eller PM) om det passer en gang.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •