Kalibrering med HCFR probe og software - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Oslo ja, det var jo ikke langt unna. Bare si i fra (via mail eller PM) om det passer en gang.

Kjempebra! Jeg tar kontakt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tilbake til det vi pratet om i går.

Jeg funnet ut litt mer om kalibreringen av proben.

1. Proben er ikke "sånn som den er". Prøver du å bruke den uten å kaliberere, får du måleverdier på gråskalaen som ikke ligner noe.

2. Kalibreringsfilene i programvaren brukes til å kalibrere proben.

3. Avvikene som jeg pratet om i går indikerer forskjellen mellom målte verdier og verdiene i kalibreringsfilen.

4. Det vil si at du alltid vil ha et lite avvik, siden ingen projektorer er helt like. Med andre ord, proben vil aldri være 100% nøyaktig (min er ca. 98% i henhold til HCFR-filene).

5. Ovennevnte punkter gjelder hvis man ønsker å kjøre en egen "kalibrering" med filene som referanse. Man kan også velge å kun bruke en av filene, uten å kalibrere. Altså en preset kalibrering laget av HCFR-teamet.

Hva er riktig og mest nøyaktig?????

Spørsmålet mitt da er hvorfor dette blir gjort på denne måten og hva som ligger til grunn for kalibreringsfilene som ligger i softwaren (disse oppdateres ved behov)???
    Kan det være mulig at denne proben kan kalibreres på en "proff" måte???

Jeg har tatt dette videre med HCFR-gutta og vil komme tilbake med svaret så fort jeg hører fra dem.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen guider for bruk av HCFR softwaren på norsk/engelsk?
    Var ikke lett å finne ut av dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    Finnes det noen guider for bruk av HCFR softwaren på norsk/engelsk?
    Var ikke lett å finne ut av dette.

HCFR programmet inneholder forskjellige tips i hjelp-filen. "HCFR for dummies" er ikke laget ennå, men er under utvikling.

Jeg fant også en enkel guide for bruk av HCFR og Spyder2-proben ved kalibrering av TW700. Se vedlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter fremdeles på svar fra HCFR-gutta.

I mellomtiden fant jeg dette.
    HCFR-proben er avhengig av å ha en nøyaktig referanse i henhold til D65 standarden for å kunne kalibreres. Sånn som jeg skjønner det, kalibreres denne proben på samme måte som de proffe.

Tar jeg feil?

To launch a new calibration of the sensor:

The profile will be carried out by a measurement of the primary colors, white, and black. This procedure makes it possible to calibrate the sensor for a diffuser which one knows the gauged beforehand. If one has neither a standard, nor of a gauged projector, HCFR Colorimeter will not be able to ensure the exactitude of colorimetric measurements around the D65 point. However, that does not remove any interest with the application, because other measurements remain coherent and exploitable.

A profile carried out by this procedure can be saved in a file of extension .thc and be re-used thereafter

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vil tro at HCFR-gutta har målt et antall prober mot en referanse og funnet at de har en akseptabel spredning for det spennet av verdier som proben skal måle. I tillegg til spredningen fra probe til probe har sannsynligvis alle probene et systematisk avvik som kan kompenseres med en kalibreringsfil. Dette er noe som ofte brukes innen måleteknikk, f eks kan en legge inn "transducer" faktor i et måleinstrument for å kompensere for frekvenskarakteristikken til en måleforsterker. På denne måten får du kompensert måleresultatet for ulineariterer i forsterkeren.

For noen instrumenter som kalibreres får du bare vite om testresultatet er innenfor spesifikasjonene, mens for andre får du f eks et plott som viser avvikene som funksjon av frekvens, trykk, temp eller hva det nå skal være.

Gunnar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar
    jeg vil tro at HCFR-gutta har målt et antall prober mot en referanse og funnet at de har en akseptabel spredning for det spennet av verdier som proben skal måle. I tillegg til spredningen fra probe til probe har sannsynligvis alle probene et systematisk avvik som kan kompenseres med en kalibreringsfil. Dette er noe som ofte brukes innen måleteknikk, f eks kan en legge inn "transducer" faktor i et måleinstrument for å kompensere for frekvenskarakteristikken til en måleforsterker. På denne måten får du kompensert måleresultatet for ulineariterer i forsterkeren.

For noen instrumenter som kalibreres får du bare vite om testresultatet er innenfor spesifikasjonene, mens for andre får du f eks et plott som viser avvikene som funksjon av frekvens, trykk, temp eller hva det nå skal være.

Gunnar
    Hei Gunnar.
    Kjenner du til hvordan andre prober kalibreres?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner du til hvordan andre prober kalibreres?
    Jeg er ikke Gunnar, men svarer likevel.

For å ta et eksempel, sendte jeg min probe (Eye-One Pro) til Sveits for resertifisering. I det ligger det at proben blir kalibrert og justert helt på nytt. Dette gjøres i enn lab med superavanserte måleinstrumenter med ekstrem nøyaktighet. Etter at de da er ferdig med resertifiseringen lager de nytt kaliibrerings-sertifikat som jeg da får sendt tilbake sammen med proben.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei alle sammen.

Her er en guide for kalibrering av HCFR-proben.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så hvis jeg skjønner dette riktig så er jeg låst til å bruke en probe jeg VET er feil til å kalibrere HCFR proben, siden det ikke finnes kalibreringsfil til min projektor... genialt....

Hvis alle disse probene er så nær hverandre i måleresultat at man kan bruke en fil som er spesifikk for en type projektor så skjønner ikke jeg hvorfor man ikke kan bruke en generell kalibreringmatrise som funker for alle projektorer?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Ok, så hvis jeg skjønner dette riktig så er jeg låst til å bruke en probe jeg VET er feil til å kalibrere HCFR proben, siden det ikke finnes kalibreringsfil til min projektor... genialt....

Hvis alle disse probene er så nær hverandre i måleresultat at man kan bruke en fil som er spesifikk for en type projektor så skjønner ikke jeg hvorfor man ikke kan bruke en generell kalibreringmatrise som funker for alle projektorer?

Hemligheten ligger i kalkulasjonen som programmet utfører.
    Jeg er ingen rev på dette området, så det blir vanskelig å forklare prosessen.

Spyder2 er ikke en dårlig probe, bare ikke følsom nok ved lave IRE. Den egner seg visst ganske bra til kalibreringen av selve HCFR-proben siden det er snakk om måling av primærfargene og hvitt.

La oss ikke glemme en viktig ting. Selve HCFR proben og programmet er designet for hverandre. At programvaren også kan brukes med tredjeparts prober er kun et pluss.

HCFR-gutta har gjort en utrolig god jobb og jeg synes at vi alle skal være glad for at det finnes sånne gutter som dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er vi takknemlige! Virker bare litt søkt at man skal måtte ha en annen probe, og kalibrere til hvert enkelt display... Men det får jeg vel se snart, eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdatering:

Kalibrerings-filene som finnes i softwaren er laget med Eye One-probe som referanse.

Dere har sikkert har lagt merke til at det er to stk. sensorer på HCFR proben. Dette har ingen fordeler ennå, men det jobbes med å finne en løsning som gjør at man kan bruke proben med hvilken som helst projektor uten kalibreringsfilene. SPENNENDE:-D

Jeg har sammenlignet min egen kalibrering av proben (med Spyder2) og filene som finnes i softwaren, og den gode nyheten er at det kun er små forskjeller (ca. +/- 1-1,5 Delta).

Jeg har ennå litt finjustering igjen på gamma, men er meget fornøyd med resultatet hittil. Jeg har ENDELIG skjønt hva det vil si å ha god dynamikk og dybde i bilde. Eller som jeg liker å si: 3D effekt.

Jeg har fått noen henvendelser om jeg er interessert i å lage proben på bestilling. Dette lar seg ordne. Send meg en PM.

Hilsen
    Balijoka

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balijoka
    Oppdatering:

Kalibrerings-filene som finnes i softwaren er laget med Eye One-probe som referanse.

Dere har sikkert har lagt merke til at det er to stk. sensorer på HCFR proben. Dette har ingen fordeler ennå, men det jobbes med å finne en løsning som gjør at man kan bruke proben med hvilken som helst projektor uten kalibreringsfilene. SPENNENDE:-D

Jeg har sammenlignet min egen kalibrering av proben (med Spyder2) og filene som finnes i softwaren, og den gode nyheten er at det kun er små forskjeller (ca. +/- 1-1,5 Delta).

Jeg har ennå litt finjustering igjen på gamma, men er meget fornøyd med resultatet hittil. Jeg har ENDELIG skjønt hva det vil si å ha god dynamikk og dybde i bilde. Eller som jeg liker å si: 3D effekt.

Jeg har fått noen henvendelser om jeg er interessert i å lage proben på bestilling. Dette lar seg ordne. Send meg en PM.

Hilsen
    Balijoka

Her er bilder av måleresultatene. Instillingene på projektoren er like for alle målingene.
    Jeg brukte HCFR-probe med Spyder2 som referanse for kalibrering av projektoren.

Poenget mitt er ikke å sammenligne måleresultatet, men differansen mellom de forskjellige filene.

Vedlegg 22983

Vedlegg 22984

Vedlegg 22985

Vedlegg 22986

Hilsen
    Balijoka

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Innkjøpsliste

Glimrende innlegg så langt!
    Litt newbee her så bær over med meg ;-)

En ting jeg lurer på er det som har med bygging/montering av selve proben.. F.eks. hvor skaffer en seg utstyr til etsing og programmering, og hvor anbefales det å kjøpe komponentene..? Hva er ca prisene? Jeg ser det er kun listet opp de innvendige komponentene, hva bruker en igrunn som "kabinett" for vidunderet..?

Og når det nevnes programmering, menes det da programmeringen som skjer gjennom usb'en etter montering, eller er det snakk om "forhåndsprogrammering"? Er det evt vanskelig å "forhåndsprogrammere"..?

Finnes det "kalibreringsfiler" til LCD-TV'er i programmet som installeres på pc'en? f.eks. Toshiba 42X3030D..?;-)

Balijoka: Om du tar imot bestilling på prober hva blir evt prisen da..?
    Send meg gjerne PM ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lemonade

En ting jeg lurer på er det som har med bygging/montering av selve proben.. F.eks. hvor skaffer en seg utstyr til etsing og programmering, og hvor anbefales det å kjøpe komponentene..? Hva er ca prisene? Jeg ser det er kun listet opp de innvendige komponentene, hva bruker en igrunn som "kabinett" for vidunderet..?

Og når det nevnes programmering, menes det da programmeringen som skjer gjennom usb'en etter montering, eller er det snakk om "forhåndsprogrammering"? Er det evt vanskelig å "forhåndsprogrammere"..?

Finnes det "kalibreringsfiler" til LCD-TV'er i programmet som installeres på pc'en? f.eks. Toshiba 42X3030D..?;-)

Send meg gjerne PM ;-)
    Du kan få en ferdig probe for 1200 kroner cirka, ikke like gøy sikkert og litt dyrere men du kommer raskere i gang med å kalibrere. Mer info her:

http://avforum.no/forum/kalibrering-...m-du-tror.html

Du har kanskje sett den tråden allerede og liker å lodde da er HFCR proben bra valuta for pengene : - )

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lemonade

Send meg gjerne PM ;-)
    Hei Lemonade

1. Etseaggregat, etsepulver, fremkallingspulver, mønsterkort og programmerer for PIC kjøpte jeg på Elektrokit.se.

2. Kretskortet kan tilpasses hvilken som helst boks, så lenge man har mulighet og kunnskap til å gjøre om kretskort-designet.

3. Førstegangs programmering av PIC må utføres før den settes i kortet. Ved senere oppdateringer er det mulig å bruke USB-porten i proben.

4.Startprisen hvis man skal kjøpe alt, inkl. verktøy, kan fort komme opp i ca. kr. 3000,-.

5. Hvis tv'en eller projektoren ikke er med på kalibreringslisten, må du selv lage en fil ved hjelp av en referanseprobe.

Jeg har dessverre ikke tid til å lage komplette prober, men jeg kan lage et kit som inneholder alle deler og ferdig programmert PIC. Jobben vil da være å lodde på komponentene og lage hull i boksen (jeg har "originalboksen" som HCFR-gutta bruker).
    Hvis du er interessert, kan du sende meg en PM.

Hilsen
    Balijoka

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •