Basstrykket reduseres i sittehøyde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Basstrykket reduseres i sittehøyde

Har en liten hjemmekino i en loftstue på 20 m2. Det er skråtak på langsidene i den fremre delen av rommet. Har en sub på utsiden av hver fronthøytaler med elementet mot lytteposisjon.

Utfordringen er at jeg hører bassen bedre når jeg står enn sitter ved lytteposisjonen. Kan det være refleksjon fra skråtakene som gjør det?

Forslag til å få høyere basstrykk lenger ned i rommet?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje du har noe å hente på å prøve ut litt forskjellige plasseringer i rommet, bak , ved siden av lytteposisjon osv. ellers er hadde det kanskje hjulpet med sånne bassfeller som du henger i taket...

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en tannlegestol i garasjen som du kan få billig, så kan du justere deg til riktig høyde.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    kanskje du har noe å hente på å prøve ut litt forskjellige plasseringer i rommet, bak , ved siden av lytteposisjon osv. ellers er hadde det kanskje hjulpet med sånne bassfeller som du henger i taket...
    Hadde håpet å unngå ommøblering, men det er vel et valg, optimal lyd vs optimal møblering/utseende.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha optimal bass, så kommer du nok ikke utenom å flytte på subwooferne.

Problemet med bassen er at den ikke kommer som en "trykkstråle" fra membranen til lytteposisjonen. Bass setter all luft i rommet i bevegelse, og mer enkelte steder i rommet enn andre steder. Noen steder får man nullpunkter ved enkelte frekvenser, og i så måte er det verste stedet å ha ørene midt i rommet, altså like langt fra gulv og tak, like langt fra hver sidevegg og like langt fra frontvegg og bakvegg.

Newcomer espengundersen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett suben i lytteposisjonen(sofan) gå så rundt i rommet å hør hvor du får best resultat.Sett så suben der.Enkelt og greit.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har også kino i loftstue med skråtak.

Bassen liker veldig godt hjørner og spisser som f.eks. spissen på skråtaket. Her vil bassen bygge seg opp og til dels fase ut bassen andre steder i stua.

Løsningen på dette hos meg var å henge doble akustikkplater på 5 cm tykkelse vannrett bortover i skråtaket. Dette hindrer bassen i å bygge seg opp og jeg fikk mye mer bass i sweetspot. Før jeg hengte opp platene hadde jeg 17dB i forskjell fra spissen i skråtaket mellom høyttalerne til sweetspot.

Dersom du tar en runde inntil kneveggene og hører at det er masse bass der også, så kan det være lurt med tilsvarende plater satt opp vertikalt mot kneveggene.

Hvis du ser på det første bildet på kino-presentasjonen min, så ser du hvordan jeg har gjort det. (Link nedenfor).
    Platene på sidene er for å dempe førsterefleksjonene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hei, jeg har også kino i loftstue med skråtak.

Bassen liker veldig godt hjørner og spisser som f.eks. spissen på skråtaket. Her vil bassen bygge seg opp og til dels fase ut bassen andre steder i stua.

Løsningen på dette hos meg var å henge doble akustikkplater på 5 cm tykkelse vannrett bortover i skråtaket. Dette hindrer bassen i å bygge seg opp og jeg fikk mye mer bass i sweetspot. Før jeg hengte opp platene hadde jeg 17dB i forskjell fra spissen i skråtaket mellom høyttalerne til sweetspot.

Dersom du tar en runde inntil kneveggene og hører at det er masse bass der også, så kan det være lurt med tilsvarende plater satt opp vertikalt mot kneveggene.

Hvis du ser på det første bildet på kino-presentasjonen min, så ser du hvordan jeg har gjort det. (Link nedenfor).
    Platene på sidene er for å dempe førsterefleksjonene.
    Takker for forklaring.
    Dette virker å være noe jeg kan teste ut.
    Kommer tilbake med resultater etterhvert.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espengundersen
    Sett suben i lytteposisjonen(sofan) gå så rundt i rommet å hør hvor du får best resultat. Sett så suben der. Enkelt og greit.
    Det er to ting som er viktige her: Du må bygge opp under subwooferen, slik at den kommer omtrent i hodehøyde. Når du lytter må du krype rundt i subwooferhøyde. Da skal det fungere også i forhold til høydedimensjonen i rommet.

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nok med romkorreksjon å gjøre ja

Hvis jeg sitter 30 cm lengre fram enn sweetspot tar plutselig bassen helt over og dominerer 100%, mens hvis jeg setter meg ved pcen (1 meter unna) må jeg stille inn ekstra bass på equalizeren

prøv litt forskjellige plasseringer som det blir sagt her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •