Susing og skarp diskant ( Dali Concept og Pioneer )

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Susing og skarp diskant ( Dali Concept og Pioneer )

Utstyr:
    Reciever: Pioneer VSX 916
    Signal: Pioneer DV 696 AV
    Front: Dali Concept 6
    Bak: Dali Concept 1
    Senter: Dali Concept CT
    Sub: Dali Concept Sub 12

Når det gjelder kabler er det benyttet stort sett standard (billige) kabler fra Hifiklubben.

Jeg har problemer med at jeg hører en lav susing fra høyttalerene når det ikke er annen lyd, så lenge forsterkeren er på. Dette er spesielt fremtredende i stille partier i filmer. Er dette vanlig for denne recieveren, eller er det noe man kan gjøre for å begrense dette?

Jeg synes også at diskanten er "skrikende" ved høyt volum. Vurderer derfor å bytte reciever da det virker som det er flere som har problemer med "feil" reciever til Dali høyttalere. Er det noen som har tro på at det vil hjelpe?

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sleit en del med skarp diskant på min Dali 6006 (forgjengeren) men det endret seg da jeg bytta fra NAD til Denon forsterker. Kanskje det er noe lignende med Pioneer?

Sjekk hvertfall diverse tråder om skarp diskant. Det er alltid noe du kan prøve før du gir fra deg forsterkeren..

Lykke til! :-D

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at det er receiveren din som er "problemet".
    en skrikende diskanten er vel et symptom som viser at receiveren ikke helt matcher høyttalerne dine.
    Ville kanskje prøvd noe fra NAD til Dali, mange mener det er en god kombinasjon.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sleit selv med skarp diskant, forsvant nå jeg gav meg med NAD.. ikke den beste på det denne heller..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve DIY SATA signal kabler,di demper diskenten en god del.
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...tml#post667327
    Mulig det hjelper på susingen og.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løsningen

Jeg var på HIFIKlubben her om dagen for å kjøpe en Denon AVR 2807 til den ekstra hyggelige prisen de har nå. Desverre så hadde de den ikke på lager i svart, så det ble ikke noen handel. (Heldigvis)

Jeg har egentlig aldri tenkt på / hatt så mye tro på at rommet har stor innvirkning på lyden. Har trodd dette var for de som skal tune det ytterste ut av utstyret sitt. Men, da det er så mye snakk om demping og plassering bestemte jeg meg for å prøve litt. Forsøkte først å endre plassering på høyttalerene. Ved å flytte de litt lenger ut fra bakveggen klarte jeg å få frem litt mere bass, men diskanten var den samme.

Det var ikke før jeg hengte opp 2 store dyner i rommet jeg fikk den store "aha" opplevelsen. En dyne ble hengt over vinduet som høyttalerene spiller mot, og en over verandadøren som står på sideveggen. Når dynen ble hengt over verandadøren ble lyden totalt forandret. Nå er klangen varm og rolig, selv ved høyt lydvolum. Akkurat slik jeg vil ha den! :-D

Kona ble ikke så veldig begeistret for å ha dyner hengende i stuen, så neste skritt blir å finne noen tykke gardiner som hun kan leve med! :lol:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av digidc
    Det var ikke før jeg hengte opp 2 store dyner i rommet jeg fikk den store "aha" opplevelsen. En dyne ble hengt over vinduet som høyttalerene spiller mot, og en over verandadøren som står på sideveggen. Når dynen ble hengt over verandadøren ble lyden totalt forandret. Nå er klangen varm og rolig, selv ved høyt lydvolum. Akkurat slik jeg vil ha den! :-D

Kona ble ikke så veldig begeistret for å ha dyner hengende i stuen, så neste skritt blir å finne noen tykke gardiner som hun kan leve med! :lol:
    Akkurat dette som er grunnen til at man burde få eget rom på blåresept ;-)

Sliter litt med å få aksept for en del ting i stua jeg også, om det er til trøst Men hun er da stort sett forståelsesfull.

Men det var spennende å lese hvor "lite" som egentlig skal til.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •