Hoya FL-Day filter på AE300

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 61
    Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hoya FL-Day filter på AE300

Etter å ha mottatt et Hoya FL-Day filter i forrige uke har jeg endelig fått tid til å prøve dette.

Jeg prøvde filteret på To Tårn (3 min) og en film som heter Sunshine (hele filmen)

AE300 er som kjent litt svak når det gjelder sortnivå. Med bruk av greyline lerret, og litt tweaking på innstillinger så nådde jeg et punkt hvor jeg forsåvidt var fornøyd. MEN....da jeg sitter å ser på film i min stue, som jeg forsåvidt får ganske mørk nå i vinterhalvåret, så er det på en måte et grålig skjær over hele bildet, og da spes i mørke partier. Det kan sammenlignes litt med når man har en svak lyskilde som treffer lerret og danner et grålig skjær (gjerne ikke den beste forklaring og beskivelse, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener). Jeg tror også dette grålige skjæret kan ha litt å gjøre med mine hvite vegger og tak, som vil reflektere lys, samt min mangel av maskering rundt lerret.

Så...jeg sto i den nesten mørke stuen min og kjørte den sekvensen i To tårn hvor Gandalf kjemper mot balrogen i morias mørke huler. Jeg pauset bilde i en sekvens hvor dette grålige skjæret var spes synlig. Så holdt jeg filtret opp foran linsen. Det første jeg la merke til var at dette grålige skjæret forsvant helt. Jeg sier ikke at sortnivået ble 100% bra, men dette skjæret som jeg alltid har sett ble fullstendig borte. Det andre jeg la merke til var at bilde ble litt mørkere. Jeg er litt usikker på om jeg mister litt detaljer i mørke partier, men sorte uniformer (nazi uniformer i filmen sunshine som jeg kjørte etter To Tårn) så tilsynelatende kullsvart ut. Og mitt inntrykk av hvitnivå var fremdeles hvit, dog kanskje med en svak grårlig tone. Jeg konkluderte for meg selv at sortnivået ble ufattelig mye bedre (Det grålige skjæret var borte). Dette går kanskje litt utover detaljer i mørke partier, men uten at jeg kunne sette fingeren på det.

Det andre jeg la merke til var at fargene ble mer livlig. Eksempelvis så ble hudfarge litt mer levende eller varmere.

Jeg spurte også min kone om hvilke forandringer hun så når jeg skiftet mellom å holde filter foran linsen og uten filter. Hun sa at det eneste hun så var at bilde ble en tanke mørkere. Men det skal sies at hun ikke har en anelse om hva hun skal se etter :lol:

Min konklusjon er at et HOYA FL-Day filter kan anbefales til AE300, og helt sikkert til alle andre projektorer som sliter litt med sortnivå.

Mitt neste projekt er å Tweake innstillingene slik at det blir et optimalt bilde.

En annen ting er at filteret jeg kjøpte var 52mm. Dette passet perfekt inni linsen på AE300, slik at det føltes som om filtret er konstruert for å passe i AE300.

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det samme på på min AE100 og har brukt det i over et år.
    Min erfaring er lik den til runar og jeg kan anbefale det på det sterkeste.

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter på mitt filter som tar sin tid å levere :cry: Holder motet oppe med Raven Shield online :lol: Kommer til å poste mine erfaringer og når eg ein gang får mitt filter.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må ikke glemme å takke freddyper og kimsnaf. Det var i hovedsak dems erfaringer som fikk meg til å kjøpe filteret.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Forstår jeg rett at du benytter både filter og grått lerret samtidig?

Har du i såfall mulighet til å teste filteret mot hvitt lerret?
    Om FL-D filteret på hvitt lerret har omtrent samme effekt for sortnivå som grått lerret alene?

Er det et MC (multi-coated) filter eller et single-coated filter?
    Hvor kjøpte du? Online?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har AE-100 med filter og hvitt lerret. Er fremdeles ikke 100% fornøyd med sortnivået, selv om det ble endel bedre med filteret. Kommer til å lage meg et Greyline rammelerret etterhvert.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg rett at du benytter både filter og grått lerret samtidig?
    Ja!

Har du i såfall mulighet til å teste filteret mot hvitt lerret?
    Har vel egentlig ikke mulighet nei

Hvor kjøpte du? Online?
    Tror det er single-coated, da det ikke står noe annet. Jeg kjøpte det på den lokale fotobutikken til 284kr...bestillingsvare...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene, Runar!
    Du synes ikke lysutbyttet ble for mye redusert med både filter og grått lerret, altså?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du synes ikke lysutbyttet ble for mye redusert med både filter og grått lerret, altså?
    Jeg tror ikke det. Jeg er faktisk ikke helt sikker...jeg må nesten se noen filmer til, så skal jeg komme med en konklusjon.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Hvor kjøpte du? Online?

Tror det er single-coated, da det ikke står noe annet. Jeg kjøpte det på den lokale fotobutikken til 284kr...bestillingsvare...
    Jeg må rette meg selv her. Det er multi-coated!!! Dette er viktig å få med seg, da jeg tror multicoated er best kvalitet. Men jeg tror kanskje at dem som selges for tiden er multi-coated, fordi jeg spurte ikke spes om dette.

Newcomer Freddy sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker et FL-D på min AE100 på et standard hvitt lerret (Projecta Proscreen) og effekten er klar. Lysutbytte senkes og det gir opplevd bedre sortnivå. I tillegg virker fargene mer mettet. Hudtoner blir mer realistiske mener jeg ihvertfall. Jeg har også lyst til å prøve grått lerret i mitt oppsett for å senke sortnivået mer.

Jeg mener å ha lest et sted at lampene sopm brukes i de fleste prosjektører har mye kraftigere utbytte i det blå og grønne spekteret. Derfor denne forbedringen av bildet med et filter som demper disse fargene.

Jeg har prøvd FL-D filtere på noen andre prosjektører, og forandringene er lik på de aller fleste.

- Freddy 8)

Newcomer Frink sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å få noen "før-etter" bilder med dette filteret?
    Tenker ikke på til referansebruk, men bare for nysjerrighet

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når filteret dukker opp skal eg ta bilder før og etter berre for å sjekke det ut, men virker som filteret skal eit par ganger rundt kloden først......har ventet i 2 uker no

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Når filteret dukker opp skal eg ta bilder før og etter berre for å sjekke det ut, men virker som filteret skal eit par ganger rundt kloden først......har ventet i 2 uker no
    Da håper jeg du har speilreflekskamera hvor du kan sette lukkertiden osv. manuelt. Et "kompaktkamera" har jo sjeldent mulighet for å låse innstillingene, slik at kameraet til en viss grad vil kompensere for forskjellene du skal ta bilde av.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av jolly
    Da håper jeg du har speilreflekskamera hvor du kan sette lukkertiden osv. manuelt. Et "kompaktkamera" har jo sjeldent mulighet for å låse innstillingene, slik at kameraet til en viss grad vil kompensere for forskjellene du skal ta bilde av.
    Klart eg har

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

FL-DAY samme som Skylight ?

FL-DAY samme som Skylight ?
    Er det noen (fotografer) som vet dette ?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I helgen så jeg Pirates of the car...med filteret på hele tiden. Jeg syntes kanskje at det mangler litt detaljer i mørke partier. Jeg klarer ikke sette fingeren på det, men jeg føler liksom ikke at det stemmer helt. Jeg syntes kanskje at det ble litt i mørkeste laget også, og valgte å kjøre projektoren i high lamp modus. Det ble en tanke bedre da.

Men jeg må fremdeles si at fargene er dødsmye bedre med filter enn uten filter. Det er mye mer riktig smell i fargene. De røde uniformene til de engelske kolonisoldatene var virkelig blodrød.

I kveld skal jeg teste litt mer på pirates of the car...med å veksle mellom å ha filter på og filter av..

Dette med at folk har angst for å bruke lampen i high modus syntes jeg er litt snodig. Det står noe sånt som at man kan halvere lampens levetid med å bruke den i high modus, og dvs at lampen kan vare i en 2000-3000 timer. Dette er mer enn nok for meg, da jeg etter å ha hatt projektoren nå i over et halvt år bare har sett rundt 200 timer på den. med andre ord så varer pæra i årevis før den går. Jeg kommer sikkert til å kjøpe ny proj lenge før pæra går for å si det slik. OK...projen bråker litt mer i high modus, men jeg syntes nesten det er skummelt stille med projen i low-lamp modus.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg sett litt mer film med filter.....og rart med det...jeg klarer ikke bestemme meg for om det er hakket for mørkt eller ei.

Fargene er uten tvil ekstremt mye bedre med filter enn uten.

Jeg holder på å prøve ut litt med gamma korreksjon for å prøve å få fram mer detaljer i mørke partier.

Kona sin kommentar i går da jeg vekslet mellom filter og uten var at det virker mer naturlig med filter. Men da tenkte hun ikke på annet enn fargene da.

Det som plager meg mest er at i dagslyse scener så kan det av og til se ut som en tanke "skumring" med bruk av filter.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med runar....
    Det kan bli en tanke mørkt med filter til tider....
    Det virker som om alle scener er filmet en sommerkveld...
    Jeg for min del var heftig tilhenger av disse filtrene, men nå har jeg faktisk tatt det av...
    Fikk ny dvd der jeg kunne stille sortnivået og dette hjalp meg litt på veien.
    Nå er filmen (bildet) veldig mørkt og fint, men de 16:9 stripene på topp og bunn holder på å ta livet av meg....
    De er så lysegrå at døden virker som en like bra utvei
    Har ikke mulighet for å maskere så jeg må uansett leve med det.
    Men filteret ligger foreløpig i en skuff....
    Er usikker, men etter at jeg fikk mulighet til å stille farger og lysstyrke på signalet så var det for min del et bedre alternativ.
    Det sagt så er ikke tvil om at filteret gjør mye bra, det blir mer "film", men det blir litt for mørkt når det først er mørke scener.
    Noen som har lyst på et billig filter?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja..det kan se ut som det er slik som jeg egentlig trodde før jeg kjøpte filter. At projektoren gir best mulig bilde ut ifra den teknologien som er brukt til å produsere den. Hadde et filter gjort det så mye bedre hadde sikkert projektor produsenten lagt inn filteret selv.

Jeg vil konkludere med at i utganspunktet så gir kombinasjonen AE300, greyline lerret og FL-Day filter et litt for mørkt bilde. Hvor da hovedproblemet ikke ligger spes i mørke scener, men i dagslyse scener som ser ut som..ja nettopp en sommerkveld

Men hvis man er villig til å ofre dagslys for et klart bedre sortnivå, så er FL-Day tingen. Jeg vet ikke selv om jeg vil det.

Men foreløpig bruker jeg filter i håp om at jeg blir vant med det

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •