HOYA FL-Day filter reduserer det grønne lyset ut. I fotosammenheng kan det ha hensikt p.g.a blå blitz + gult taklys gir grønnskjær.(blå+gul=grønn)
altså reduserer filteret 2 ting: grønn farge og lysstyrke.
for LCD kommer størsteparten av lysstyrken fra det grønne panelet, da det er lysest. Men, samtidig som grønt reduseres vil blått og rødt virke fremhevet.(ref; hudtoner blir bedre, Darlas øyenbryn mister detaljer i Jollys siste bilde) Men det som er viktig å huske, er at det skjer ting med fargene også i det mørkeste spekteret; detaljer i mørkt består av disse tre fargene, og reduseres noe av det, vil også detaljering reduseres. mørke detaljer er dessuten mye mer følsomt for påvirkning, da utslaget vil være større pr. enhet lysstyrke. Altså, det jeg vil fram til er at filteret er positivt på ene siden, og negativt på den andre. for å unngå å miste farge/detaljer i sort, og samtidig få bedre sortnivå anbefaler jeg et filter som kun reduserer lysstyrke. det skal finnes på nett, tror det ble nevnt i en eldre HOYA tråd. eller... rett og slett... solbriller!
kjøp et par billige solbriller, røsk ut et glass, og teip det på.
det behøver ikke være like stort som linsen i diameter, da bildet kommer ut midt på linsen. (test dette ved å holde et A4 ark inntil linsen.)
jeg vil anbefale å lete etter en type som ikke er veldig mørke, helst så lyse som mulig.
til slutt er det nærmest et must å kjøre en runde med DVE, uansett hvilken løsning man velger.