Hvilke tweak har du?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke tweak har du?

Hvilke små nytte tweak bruker du?
    Ga de noen lydmessig gevinst?

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Auralex Gramma Dempeplatformer under frontene mine.

Forbedret lydbildet mitt betraktelig.
    Lyden fikk mer helhet og ble mer sammensatt. Anbefales. :-)

Ellers så har jeg ei svær bikkje, som som i vannrett stilling på gulvet forran høyttalerene, fungerer gilmrende som dempemateriale..

-snill tweak.., bliii..., flinke tweaken... :razz:

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den enkleste og beste kalibrerings/Tweaking verktøyet jeg har brukt og som jeg bruker er MCACC, DET HJELPER, MYE :-D

Ellers har jeg prøvd ute diverse dempematter/Granitt stein osv med forskjellige spikes, men siden jeg ikke merker forskjell har jeg droppa det inntil videre.

Men fikk nye høyttalere i går, da det fulgte SPIKES med høyttalerene og de er konstruert for å brukes med spikes må jeg pent og pyntelig montere disse

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg benytter en mengde tweak! Lydmessig gir de alle litt utslag sammen men hver for seg er noen bedre en andre.

Trekker frem mine:

-Finite Elements Ceraballs
    -SoundCare Superspikes
    -SolidTech IsoClear
    -PS Audio Noise Harvester
    -Voltex Nettstøyfilter
    -LMC Nettkabler med Furutech Støpsler
    -Supra Nettkabler
    -Akustikkplater og tepper
    -Bitumenplater i drivverk
    -Holfi The Magician

Så twekaes det selvfølgelig med diverse rørtyper og kabeltyper

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke glemme Monster HT800! Strømfilteret/Overspenningsvernet mitt! Merker ingen forskjell, men når feilspenningene fra EL-Nettet strømmer på merker jeg jo forskjell med at alt fungerer pent og pyntelig

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nordost Pulsar Points under høyttalerne i front, samt cd-spiller, forsterkerne står på holfi dempeputer og denne uken driver jeg og tester Daruma dempeføtter.
    For de som ikke vet hva det er så er det enkelt forklart to metallkopper med en kule i midten som gjør at forsterkeren "flyter" litt i racket.
    Ja, og øl såklart

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Daruma dempeføtter.
    For de som ikke vet hva det er så er det enkelt forklart to metallkopper med en kule i midten som gjør at forsterkeren "flyter" litt i racket.

Fortell oss litt mer? Link?

Intermediate thode sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker tema isolator under høyttalerne mine. Merker at lyden blir litt bedre med disse, uten å kunne beskrive forskjellen. I tillegg sprer ikke bassen seg like mye til de andre rommene, så jeg kan høre på musikk når jeg skal sove uten at noen andre hører det:-D

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forhandles av Planetsnapa, prisforlangende 1095kr.

Hiver like godt inn hva jeg skrev på mail til Snapa, er stor fan av enkle løsninger :

Har fått testet Daruma-føttene litt, og rent utenom at de var intet mindre enn et ******* å plassere under en litt uhåndterlig Stereo90, er det åpenbart at de gjør noe med bassområdet. Ikke i den forstand at trommer nå slår enda hardere, men jeg hører plutselig hver enkelt anslag på hver enkelt tromme, således kan vi vel anta forbedringen strekker seg opp i mellomtonen et sted. Hører også noe mer detaljer i øvre mellomtone, men i diskantområdet kan jeg ikke si jeg opplever noen særlig endring.
    Det som definitivt har endret seg er sweetspot. Vokal er fremdeles godt spikret i midten, men der man tidligere kunne lure på om senterhøyttaleren var med og spillte av vokalen, er det nå nesten som det kommer vokal ut av hele lerretet! Sånn sett er faktisk plassering av vokal og instrumenter i lydbildet blitt mer utflytende. Klarer ikke helt bestemme meg for om det bare er lydbildet som har vokst i størrelse eller ei...mer testing i kveld tenker jeg.

Akkurat det med sweetspot mistenker jeg kan være fordi jeg etter en liten omorganisering måtte bytte signalkabel mellom forforsterker og effektforsterker, men nå skal jeg til med en liten omorganisering igjen, så vi se om vi ikke får oppklart det mysteriet

Skal forøvrig teste dem under cd-spiller i løpet av helgen, og jeg fant noen tester på nettet i samme slengen for de som måtte være interesserte:

SoundStage! Equipment Review - Final Laboratory Daruma 3-II Isolation Devices (7/2001)
    Review: Final Labs Daruma 3ii Isolation Bearings
    daruma
    Audio-Buff.com Daruma 3-II Ball Bearing Audio Insulator

EDIT: Brukes også Tema isolator under subwooferen, og det må til, ellers rister den nesten bortover gulvet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DET ER KULT DET! :-D

"Flyter i racket". Som en vannseng

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, faktisk er det akkurat sånn. Gir jeg forsterkeren en liten dunk med fingertuppen vugger den litt frem og tilbake, men stabiliserer seg fort. Under avspilling, selv på helt ekstreme lydtrykk er bevegelsene knapt synlige.

Satt forresten nettopp føttene under cd-spilleren, og det var laaaangt enklere å plassere. Kan ha noe med at cd-spilleren bare veier 9 kilo, mens effektforsterkeren veier noe meget nært 30...

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode
    Ja, og øl såklart
    :-D

-altid en vinner!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tweaks er en betegnelse på noe som skal forbedre lyden i et HIGH-END system i dette tilfellet, hvis dere trenger ØL for å forbedre lyden, så er det på tide med oppgraderinger!!

GOT YA REAL GOOD THERE!!!!! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Tweaks er en betegnelse på noe som skal forbedre lyden i et HIGH-END system i dette tilfellet, hvis dere trenger ØL for å forbedre lyden, så er det på tide med oppgraderinger!!

GOT YA REAL GOOD THERE!!!!! :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker ikke en skit.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har egentlig veldig få tweaks. Bruker GRAMMA under sub for å skåne naboen og slippe at gulvet spiller med sub. Så bruker jeg noen Valhalla dempeputer under senter-høyttaler for å "skille" den fra racket, og for å vinkle den rett.

Og til slutt har jeg en skilletrafo, om man kan kalle det et tweak. Men den bruker jeg ikke for tiden. Men funker bra, det gjør den.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet de der sandfylte skinnmusene? Vibb-eaters eller hva de nå het?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg i dag Valhalla VT Spike Feet som motparter til Spikes'ene jeg har på mine IQ5 fronter, er ikke sikker på om jeg merker forskjell, tror det heller er høyttalerene som begynner å bli innspillte :twisted:

MEN 350,- FOR NOEN MOTPARTER?!?! Det er sykt det....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg nok å annse som en skeptiker, sant akkurat det er en sunn egenskap også, i min verden kan man dele alt inn i to kategorier:

1: Det som har noe for seg
    2: Det som ikke har noe for seg

Det andre har som alle forstår aldri verdi, det første igjen kan deles inn i to underkategorier:

1: Det som forsvarer prisen og kan innvisteres i
    2: Det som ikke forsvarer prisen og man burde styre unna

Men, og her er ett kraftig men da nok de fleste driter på draget så det suser hva gjelder tweak rett og slett fordi det er idioti å innvistere tungt i forskjellige tweaks om man har "feil" komponenter. Hva skal man med tweaks til 5000 på ett anlegg til 10.000, eller kabling til 1500 på en CD-spiller til 2500 og forsterker til 3000? I veldig mange tilfeller så burde fokus være på helt andre ting...

Greit nok, har man tungt og komprimissløst utstyr og har funnet de rette komponentene, da kan man begynne å eksprimentere med forskjellige tweaks, om ikke så burde man fokusere på annet mener bestemt jeg.

Og er man der, at man vil prøve ut tweaks så kjør ALLTID blindtester, det er det eneste som er nøytralt. Kanskje overasker ørene enn også, at man faktisk foretrekker den billigste kabelen kontra den ti ganger dyrere (blindtester er upåvirket av annet enn hva musikken handler om, det ørene hører).

Desverre kjøper mange tweaks med øynene heller enn med ørene, de kunne spart seg pengene. Som sakt skal enn drive hifi-interessen ganske så komprimissløst for å legge betydlige middler i tweaks, mange skulle rett og slett droppet det hele og heller sett mot bedre komponenter (hvor det er mer å hente) som igjen i større grad kunne forsvart utlegg til diverse tweaks. Men selv på det beste utstyr og i de beste ører tåler langt fra alle tweaks en enkel blindtest.

Om ikke ørene kan skille uten hjelp av øynene så er det fullstendig verdiløst å bruke penger på i realiteten ingenting.

Mine tweaks har ikke alltid hatt noe for seg og jeg har dummet meg ut, men livet og det å ha trådt i salaten noen ganger har lært meg en ting, at nå har ALLTID mine tweaks noe for seg da jeg som skeptiker må finne en forandring... Finner jeg så en forskjell, ja da stopper jeg opp og spør meg selv om den er til det bedre (noe den ikke nødvendigvis alltid er og dyrt kan jeg i noen tilfeller like mindre enn billig)... Om jeg så finner at det har livets rett, ja da innvisterer jeg mer enn gjerne.

For å si det slik: Hadde jeg hatt ett par småhøytalere til la oss si 3000 kroner paret, ja da hadde dem fått ordentlige stativer som jeg hadde sandfylt og jeg hadde funnet den beste plassering til dem, høytalerkabelen skulle vært av billigste sort - og der skulle det stoppet knallhardt og kontant...

Spikes, dyrere høytalerkabler... behovet hadde ikke vært der rett og slett (ser dere poenget mitt?). Det er ikke slik at jeg sier at spikes ikke har noe for seg, da det er av det som kan ha noe for seg men da ikke i dette tilfellet (ei heller dyre høytalerkabler)

Desverre tar mange den for mye ut, noe som skaper ett større marked for dette enn hva det burde ha vært. Hender ofte jeg har hørt anlegg med dill og dall til gud vet hvor mange tusenlaper, så møter man ett anlegg uten mye dill og dall som setter mye dypere inntrykk på enn enn det med en endeløs liste av tweaks... Da spør jeg meg selv hva pokker det er dem driver med, de som har lagt ut til både det ene og det andre, så låter rett og slett det helt enkle så uendelig mye bedre...

Tør påstå at de fleste her kan klare seg godt med noen få men da nyttige tweaks som har noe for seg, spar meg og dere selv også for resten... det er bare unødvendig!!

Mitt største tweaks, tja: Å skifte signalkabel fra den midertidige jeg hadde (kjøpt på Europris til 19,90) til kabel kjøpt hos Eltek (Dynabel's billigste).

Tenke seg til, jeg har kabel til 3000 kroner meteren som jeg ikke bruker da den ikke har noe for seg her og mest verdi for meg om jeg bare selger den (noe jeg skal). Var så dum å kjøpe den en gang i tiden...

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er absoulutt ingen debatt, hod dine meninger for deg selv og si hvilke tweak du buker! Så enkelt er det og følge overskriften

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •