Soundcare spikes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Soundcare spikes

Tenkte så smått å investere i noen Soundcare spikes for å gjøre det lettere å flytte på høyttalerne. Fram til nå har jeg vegret meg mot å bruke de orginale spikene da flytting av ht ville blitt et lite hel****.

Men på denne siden fant jeg denne grafen. Se linken for mere detaljer.

Soundcare spikes-image003-gif

Jeg hadde planer om å kjøre frontene som large, men disse spikene demper jo noe vanvittig under 200Hz. Hvordan henger dette sammen?

Noen som har erfaring med Soundcare spikes?

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så da radikalt ut. Effekten av spikes vil nok avhenge meget av HT kontruksjonen + rommet + refleksjonsflatene HT jobber mot. At det skal ha slike konsevenser finner jeg merkelig. Det foreligger et uttall tester av spikes (og sound care - som jeg benytter selv) - og ingen av de jeg har lest indikerer slike utslag. Kan nok være nyttig å lese fler / mange ulike meninger om samme produkt før man kjøper. På den annen side - så koster jo ikke dette produktet all verden - så om det skulle slå uheldig ut, så er allikevel feriepengene reddet....
    Edit:
    Etter å ha lest pekeren gir dette mer mening:
    Grafen viser dempning TIL UNDERLAG - ikke fra selve HT til omgivelsene. Sitat:
    "At 50Hz (the most important frequency to damp) we had a reduction of 11 dB, which means that appr. 95% of the feedback energy was stopped."
    Dette ligner mer på de testene som vi har lest angående gjeldende produkt.
    Ergo = høy dempning ved lave frekvenser = som også "alltid" er motivet bak bruk spikes.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå i dagslys gir det du sier mening ja. Men jeg leste også denne testen fra audiophile.no:

Sitat Opprinnelig postet av audiophile.no
    Umiddelbart verka bassen svakare, men det tok berre nokre sekund før eg vart klar over at lyden faktisk var betre. Det som vart svakare, var dei typiske ”buldre-lydane”, upresis bass. Det som no vart igjen, var den kontante og dynamiske basslyden. Høgtalarane vart endå kvikkare, nesten som eit basshorn som går ned under 30 Hz. Og dette var noko alle opptaka profiterte på. Her var mykje meir nyansar og detaljar, ikkje berre i bassen, men langt opp i mellomtoneregisteret. All rytmisk musikk vart rikare på nyansar, og klangen i vokalmusikk vart rett og slett betre, spesielt kom artikuleringa seg mykje. Soundcare sendte meg måleresultat som syner at frekvensgongen vert påverka, særleg i bassområdet, men også i 3kHz-området og oppover.
    Teksten som jeg markerte førte til at jeg fikk inntrykk av at måleresultatene gjalt frekvensgang og ikke energi ned i gulvet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som refereres over i fra audiophile.no sin test er også nøyaktig mitt inntrykk. Soundcare strammer opp bassen betydelig.

Bruker forøvrig B&W 604s3 på parkett.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå er de bestilt, så får vi se....

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tro den testen er gjort med høytalerne rett på gulvet i den ene runden, og på Soundcare-spikesene i den andre. Det overrasker meg ikke at dette gir utslag.

For min del hadde det vært mer interessant å se den samme testen opp mot spikes fra andre fabrikanter, alt fra Biltem-spikes til Pulsar points (kanskje i titan, for sikkerhets skyld). Min antagelse er at det i en slik test kun vil være marginale og kanskje ubetydelige forskjeller.

Spent på om noen her kan vise til en slik test, som altså baserer seg på elektroniske målinger, og ikke følelesene til en eller annen eksentriker med gullører og en poetisk penn?

For øvrig kan jeg legge til at jeg har Soundcare selv. For sikkerhets skyld ;-)

Newcomer kyrjens sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på det samme som deg over her. Hva er forskjellen på f.eks en Dali spike og en Biltema spike! Det er jo stort sett bare messing koner? Noen der ute som har erfaringer?
    Har både Soundcare spikes og biltema spikes selv, men har ikke prøvd å bytte disse frm å tilbake på høytalere for å prøve.
    Mår legge til at jeg nok kommer til å bytte ut biltema sine med soundcare sine pga lettvint å flytte høtalere uten å være redd for å ripe gulvet:-?

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpte meg to pakker med Soundcare Spikes og to pakker med Gjenge konvertere fra M6 til M10. Problemet er at Euphonia bruker M12 gjenger...

Noen som vet hvor jeg får tak i konvertere fra M6 til M12?
    Min tråd

Newcomer Griffin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mina högtalare har ganska mycket bas.
    Jag upplevde också en uppstramning av basen med soundcare spikes. Basen försvinner inte utan blir renare, det är inte samma sak, men rent ljud låter alltid som det har mindre nivå än orent ljud.

Jag tror att effekten kommer av att högtalaren kommer upp en bit från golvet, på samma sätt som att den också spelar renare om den står en bit ut från väggen. Mina soundcare är väldigt höga så högtalaren kommer upp en ganska bra bit.

Nu står dom dock på sd-fötter. Blev lite vingligt med soundcare när man fick barn som springer omkring, speciellt eftersom jag bara har 3st punkter under högtalaren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •