Sliter med skarp diskant. Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sliter med skarp diskant. Hjelp!

Øreskylling fører til at man hører svakhetene i anlegget bedre, spesielt diskant, det har jeg erfart. :grin:

Men til problemet, merker nå at jeg sliter med litt skarp diskant, noen ganger på kanten til skjærende. Har følgende utstyr (tar kun med det som teller). Stikk gjerne inn på minhjemmkino linken og.
    Dali 6006 høytalere
    NAD C272 effekt
    Tara Labs Prism Nexa høytaler kabler
    QED Qunex 1 rca fra dvd til reciever
    Tara Labs Spectrum 1a rca fra reciever til effekt.

Er det noen som har et "solution to the problem" her? Er det kablene? Er det rommet? Er det rett og slett høytalerne? Vil gjerne vite litt.. Måter å dempe dette på?

På forhånd takk!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er skarpt? sibilanter eller alt som de skriker ut? Om rommet er feil er litt vanskelig si sånn ut i intet...

Kjører du digitalt fra kilde til receiver?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var litt dårlig forklart, beklager...

Jeg kjører analogt signal fra kilde til forsterker når jeg spiller av cd. DVD-2200 er en knall cd-spiller. Selve lydbildet blir ikke skrikete eller vrælete eller noe slikt, men noe s'er og harde anslag på cymbaler høres til tider veldig skarpt ut. Litt vanskelig å forklare. Jeg har ikke merket dette før nå, men det jeg var mest ute etter er tips til å kunne dempe skarp diskant så får jeg heller prøve meg fram. Klart det er vanskelig å si om det er rommet sin feil når man ikke er der.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vinklet høytalerene inn i mot lytteposisjonen?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen utstyrskombinsasjoner kan gi overhissig og slitsom diskant, men hvorvidt dette er tilfellet her kan jeg ikke uttale meg om. Uansett kan du prøve noen enkle akustiske grep som bokhyller og tepper på strategiske steder (første refleksjon). Ellers kan du forsøke å flytte litt rundt på høytalerne. Demping av veggen bak høytalerne kan også hjelpe på.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalerne er vinklet litt inn mot lytteposisjon, fy fy på Dali blå serie??

Takk for tips, skal prøves ut

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter bildene og dømme er det mye nakene flater i romet.
    Dekke til veggene, sette opp dvd hyller på sideveggene.
    Kansje prøve og henge noe dempende teppe på bakvegg.
    Vinkle front HT mere ut mot siden er en start

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis høyttalerne dine står i hjørnene slik som av bildet hadde jeg trukket dem 50 cm frem og 30-50 cm innover mot hverandre, så veldig spredt ut, og min erfaring er ihvertfall at lyden blir litt bompa-bompa med en slik plassering, men er jo ikke sikkert du opplever det slik.

Veldig vanskelig å si, men du kan prøve forslagene gitt, eller du kan eksperimentere med forsterkerdelen, jeg har merket mye forskjell på bytte av forsterker, sjeldent mer enn da Atollen min ble byttet ut med Bryston på Electra 1007ene. Receiveren din er vel ikke all verdens kraftfull utifra modellnummer (kjenner ikke ordentlig), men NAD pleier jo å spille rocka.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C272 har 2x170 watt, så det er nok mere enn nok på Daliene men har hørt at Dali og NAD ofte er en litt "dårlig" kombinasjon. vis du har noen venner som har Marantz eller lignende, som gir varmere lyd, så kan du jo spørre om å få "låne" ;D ;D good luck btw

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En greit måte å løse litt av problemet på, hvis du er litt hendig med loddebolt er å bytte ut kondesatorene på delefiltrene i høytalerne, samt internkablingen og gjerne litt bedre demping i høytaleren. Dette er noe som ikke koster all verdens (billigere enn å bytte ut elektronikken eller høytalerne). Jeg har selv ganske lang erfaring med Dali, både Concept og Blue serien, og har selv erfart at de kan bli litt skjærende i diskanten.

Se gjerne "Min modde tråd", som beskriver litt hvordan jeg gjorde det.

Ellers kan du jo prøve å sette inn et rørbuffer, for eksempel fra Music Fidelity. Dette kan være med på å dempe den litt hissige lyden fra Dali og Nad. (Prøv det selvfølgelig ut før du eventuelt kjøper, da det kan farge lyden noe).

Ellers prøv som nevnt over å endre oppsette i rommet, dersom det er mulig først. Vet ikke om det hjelper deg så veldig mye, da den hissigheten du beskriver tror jeg nok kommer fra kombinasjonen Nad og Dali.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller et lite "triks" jeg brukte på mine Cobalt 816s: Ta 2 ruter dopapir, og brett dobbelt, ta en liten teipbit og fest dopapiret foran diskanten.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for knall tips! Skal prøves ut alt sammen, utenom det som koster masse penger for det er det lite av for tiden. :-)

Jeg har hengt dempende gardiner bakerst i rommet, det hjalp MYE, DVD-hyller er på høyre side og deler av en sofa på andre siden.

Var ikke klar over at kombinasjonen Dali + Nad ikke var bra. Skal uansett byttes ut snart, men så var det denne mellomtiden da.

Igjen takk for tips. Kommer tilbake om jeg får noe resultat. :-D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Eller et lite "triks" jeg brukte på mine Cobalt 816s: Ta 2 ruter dopapir, og brett dobbelt, ta en liten teipbit og fest dopapiret foran diskanten.
    Gjorde det trikset på mine Klipsch HT før de var innspilt.
    Tapet et dobbelt papirtørk fra en dorull forran hornet. Hjalp faktisk ganske mye :-) :-) :-) Noe billigere måte og dempe diskanten på er det nok vanskelig og finne :-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å lese sånne små tweaks som ikke koster noe, og gir godt resultat.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær klar over at en del opptak faktisk har ganske skarp diskant i utgangspunktet. Hvis du har mulighet bør du prøve å få hørt den samme musikken på et relativt nøytralt referanseanlegg. Har du eksempler på musikk som gir skarp diskant i ditt anlegg?

Du har fått mange gode tips her, og jeg vil støtte dem som snakker om høyttalerplassering og vinkling. Det kan hjelpe mye å gi høyttalerne avstand til vegger, vinkle dem mindre inn mot lytteposisjon og dempe førsterefleksjonspunkter på vegger og gulv. Har du mye harde vegger kan også diskanten gjalle ekstra i rommet. Hvis du har tatt av stofframmen på høyttalerne kan du forsøke å sette det på igjen.

Jeg har mindre tro på å bytte kabler, og for min del har jeg vanskelig for å tro at NADen bidrar vesentlig til den spisse diskanten. Selv om det er lenge siden jeg har hørt C272, så har jeg som regel oppfattet NAD som produkter med lydsignatur mot det varme, ikke som skingrende i diskanten. Dali 6006 har jeg ikke så mye erfaring med, men det jeg har hatt av Dali hos meg har sjelden vinklet spesielt mye innover.

Lykke til!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok tildels rett her, men jeg må si at etter å ha hatt NAD forsterker i mange år på Dali Blue serien, så kan nok diskanten med denne kombinasjonen blir litt kvass. Uten at jeg sier at det er noen direkte dårlig kombo. Etter at jeg fikk en Marantz forsterker på Daliene ble dette vesentlig mindre. Dette gjald og på Concept 6, som jeg syntes dette var enda mer fremtredene på. Det meste forsvant etter at jeg oppgradere delefilteren og byttet internkabling.

Du kan nok gjøre mye med demping og.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. NAD'n skal dog ha kred for å ha beinkontroll på bassen! Men kan skjønne at det er litt feil kombo når det gjelder diskant. Prøvde med Denon'n til fatters og da var diskant noe dempet i forhold til NAD'n. Men vurderer å bytte til Rotel snart slik at jeg er klar for Klipsch! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du selge c272? jeg har en C372 til mine Cerwin Vega-er, og som en annen sa her over, har NAD kanon-god kontroll på bassen ;D så jeg tenkte at jeg kaaanskjje skulle brokoble for å nyte mine Cerwin Vega-er (Ve-15F såklart ) fullt ut.. Gi tilbakemeldinger om du finner noe som demper diskanten har litt problemer med det jeg og innimellom.. spørs litt sangen og om jeg har vinduet åpent eller lukket hehhe

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det nok CV høytalerne som er hovedsynderen. De har rett og slett skrikende diskant... Har hatt flere par selv.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det "årnings" på problemet? Har kanskje et lite tips som hjalp meg veldig på mine 606..

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •