Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve

Har hatt BFD liggende en stund så nå var det på tide å gjøre noe med den.

Jeg koblet vekk 3806 og målte subben der den stod. Mic'en satte jeg i godstolen.

Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve-original-jpg

Deretter byttet om på plasseringen av subben og mic'en, slik at subben havnet i godstolen. Slik så grafen ut da.

Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve-swapped-jpg

I samme diagram ser de slik ut.

Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve-comp-orig-swp-jpg

Fornøyd med at det så rimelig likt ut begynte jeg å flytte mic'en rundt i rommet.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg målte langs veggene og endte opp med 20 målinger. Alle målingene var ganske rævva, men det var to som var litt bedre enn resten.

Den ene plasseringen var ved høyre sidevegg rett foran bakhøytaleren. Slik så den kurven ut.

Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve-rear-jpg

REW kalkulerte bare 2 filtre til denne kurven, og etter å ha overført filtrene til BFD så kurven slik ut.

Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve-rear-bfd-jpg

I samme diagram:

Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve-comp-rear-jpg

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt bedre syntes jeg likevel målingen midt på venstre vegg var, samt at det ville være ganske mye enklere plasserings- og kabelmessig.

Slik var utgangspunktet:

Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve-left-mid-jpg

En saftig dipp der ved 103Hz, nesten som et 8. ordens filter. Men ved å dele frontene lavere enn 80Hz håper jeg det går bra likevel.

Etter REW og BFD fikk lekt seg så det slik ut. 7 filtre ble brukt her.

Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve-left-mid-bfd-jpg

En styggstygg dipp der ved 103Hz, den ble enda værre nå. Men resten av kurva syntes jeg ikke så så værst ut. Eller?

I samme diagram:

Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve-comp-left-mid-jpg

Nå gjenstår det å se hva 3806 vil gjøre med denne kurven. Har også bestilt en KW120 til.

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med rimelig flat kurve. Selv så ville jeg ikke ha dempet så mye i 20 - 30 Hz segmentet. Ligger mye morro info her i lydsportet på film og selv så synes jeg at resultatet som oftes blir best med en liten "artig klump" i nevnte område. Flat er ikke alltid best.

Om du ikke allerede har testet med noen flere db i bunnen så anbefales dette.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hvordan dette låter gjenstår å oppleves Har holdt på noen timer nå så lyttinga får komme senere.

Jeg er redd for at du har rett med "klumpen", jeg har kanskje gjort meg selv en bjørnetjeneste der.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det noe slikt du tenkte på?

Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve-left-mid-20-30hz-bump-jpg

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns den ser veldig bra ut jeg

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg bestemte at plassering av mic ved venstre vegg hadde den beste kurven, var det nå tid for å plassere subben der og flytte mic'en til godstolen.

Slik så kurven ut da:

Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve-sub-left-corner-jpg

Den ser litt annerledes ut enn med mic'en i samme posisjon. Bl.a. er dippen ved 100Hz mindre. Under kan du se forskjellen mellom mic og sub målt i samme posisjon. Kurva til mic'en er lilla.

Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve-comp-mic-sub-left-mid-jpg

Så brukte jeg Audyssey. Jeg ville at testsignalet fra REW skulle nå subben, så jeg satte frontene til Small, delte ved 150Hz, surround mode til Dolby Pro Logic II.

Slik så den Audyssey korrigerte kurven ut:

Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve-sub-left-corner-audyssey-jpg

Hmm, hadde egentlig forventet mye bedre fra Audyssey. Mellom 20-100Hz er det gjort frustrerende lite med signalet, dippen rundt 47Hz er dog borte. Nivået er litt lavere nå men det kan like gjerne skyldes volumkontrollen på receiveren, jeg justerte ikke volum så rånøye, var mer interessert i å se kurva.

Neste skritt blir å kjøre Audyssey på en BFD korrigert frekvenskurve.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som kalibrerer sub alene, men er det ikke sånn at det er fronter+sub (evt sub + alle de 5/7 øvrige) som skal låte bra _sammen_? Evt generere en flat/riktig kurve sammen? Nå blir det spennende å se hvordan kurven ser ut når du kobler inn frontene!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du frontene skulle ha å si for frekvenskurva til subben?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slettet: leste kun siste innlegg

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Frekvenskurven til suben er jo uinteressant alene - du hører jo ikke på bare suben?

Det er samspillet med frontene som er interessant, så frekvenskurven til sub+front er den som skal optimaliseres.

Forøvrig trodde jeg ikke Audyssey justerte suben?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Ingenting, selvsagt. Men fronter+sub samspiller om å generere den frekvenskurven ørene dine mottar. Fo min egen del har subben alene og frontene alene temmelig groggy kurver under 150Hz. Samspillet mellom de to er derimot til å leve med enn så lenge.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delingen mellom sub og front skjer ikke ved en absolutt frekvens, det vil være en overlapp alt etter hvilken orden filteret er (hvor bratt det deler). I denne overlappen kan subben ødelegge for frontene eller motsatt om ikke fase etc justeres riktig.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Ingenting, selvsagt. Men fronter+sub samspiller om å generere den frekvenskurven ørene dine mottar. Fo min egen del har subben alene og frontene alene temmelig groggy kurver under 150Hz. Samspillet mellom de to er derimot til å leve med enn så lenge.
    Så det betyr at hos deg så spiller sub og frontene det samme signalet under 150Hz?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Frekvenskurven til suben er jo uinteressant alene - du hører jo ikke på bare suben?
    Dette er ikke noe musikkanlegg, brukes 95% til film.

Det er samspillet med frontene som er interessant, så frekvenskurven til sub+front er den som skal optimaliseres.
    Bare hvis frontene er satt til Small er overgangen mellom front og sub viktig. Ved avrullingen til både front og sub må en prøve å unngå både en dipp og en boost rundt delefrekvensen.

Ved frontene satt til Large og sub til LFE spiller sub'en sitt eget dedikerte signal, så hvorfor skulle ikke denne frekvensresponsen målt i rommet være mest mulig jevn?

Kun ved fronter til Large og sub som spiller LFE+sub vil frontene og subben spille samme signal.

Forøvrig trodde jeg ikke Audyssey justerte suben?
    Sitat Opprinnelig postet av www.audyssey.com/faq.html
    How well does MultEQ work at low frequencies?
    This is one of the unique strengths of MultEQ. Room correction methods based on parametric equalization do not have enough bands or processing power to apply correction in the bass frequency range. MultEQ uses a unique implementation of FIR filters that achieves very good resolution at frequencies below those that standard FIR filters can reach. The resolution of the MultEQ filters varies with frequency and this allocates more of the filter correction power where it is needed the most: in the lower frequencies.

What is a target curve?
    Once the room measurements are completed, MultEQ calculates a filter for each loudspeaker channel including the subwoofer. The role of these filters is to achieve a particular frequency response within the entire listening area for each loudspeaker. This curve is determined based on several acoustical and program materiial considerations and is called a “target” or “calibration” curve.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringsmessig skjer det ofte litt av hvert i delefrekvensen når en kobler til frontene, en må derfor tweake ytterligere med fase og evenutelt filter for å optimalisere dette området.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Delingen mellom sub og front skjer ikke ved en absolutt frekvens, det vil være en overlapp alt etter hvilken orden filteret er (hvor bratt det deler). I denne overlappen kan subben ødelegge for frontene eller motsatt om ikke fase etc justeres riktig.
    Nettopp, men Audyssey korrigerer også tidsdomenet for hver kanal.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, trodde at ved frontene satt til Large får de tilsendt ALT, inkludert LFE sporet. Sub og frontene spille da samme signal i deler av frekvensområdet. For å unngå dette skal frontene være satt til Small.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Hmm, trodde at ved frontene satt til Large får de tilsendt ALT, inkludert LFE sporet. Sub og frontene spille da samme signal i deler av frekvensområdet. For å unngå dette skal frontene være satt til Small.
    LFE-sporet går til LFE-utgangen (sub-utgangen). Fronter satt til Large betyr bare at suben ikke spiller signaler til frontene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •