Min subkalibrering og frekvenskurver - Siste: Audyssey korrigert kurve - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Stemmer selvsagt, for tidlig på morran for meg å begi meg inn på en diskusjon

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Stemmer selvsagt, for tidlig på morran for meg å begi meg inn på en diskusjon
    Hehe, kom nettopp fra jobb jeg, våken som bare det :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det ja, ble fintet litt der siden jeg ikke kan sette sub til bare å spille LFE på min reciever.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Stemmer det ja, ble fintet litt der siden jeg ikke kan sette sub til bare å spille LFE på min reciever.
    Leste manualen din nå. Sett høyttalerene til Large og sub til Present så kommer det kun LFE ut av subben.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Ingenting, selvsagt. Men fronter+sub samspiller om å generere den frekvenskurven ørene dine mottar. Fo min egen del har subben alene og frontene alene temmelig groggy kurver under 150Hz. Samspillet mellom de to er derimot til å leve med enn så lenge.
    Målet med en flat frekvenskurve er jo at en høyttaler skal produsere likt lydtrykk over hele frekvensområdet. Det er jo umulig å få et summert likt lydtrykk fra to høyttalere som spiller forskjellig signal.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Leste manualen din nå. Sett høyttalerene til Large og sub til Present så kommer det kun LFE ut av subben.
    Etter litt finlesing så stemmer nok dette også he he

Jeg har satt frontene til Small ved både stereo og film. For film sin del er begrunnelsen at recieveren definerer Large høyttalere med frekvensrespons fra 20-20000 Hz. De færreste har høyttalere som går så dypt, inkludert meg. De signalene under 30 Hz (for mine høyttalere) som sendes frontene når de står som Large, vil da gå tapt hvis ikke frontene faktisk går ned til 20Hz.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målet med en flat frekvenskurve er jo at en høyttaler skal produsere likt lydtrykk over hele frekvensområdet. Det er jo umulig å få et summert likt lydtrykk fra to høyttalere som spiller forskjellig signal.
    Mulig du har rett. Min tanke var at flat responskurve uansett kun er noe vi kan måle ved å måle reponsen til rene sinustoner. Og at denne frekvensresponsen aller helst skal reproduseres av samtlige høyttalere i fellesskap. Du har selvsagt rett i at det kompliserer ganske så mye at høyttalerne og subben spiller ulike signaler til enhver tid når man ser film eller lytter til musikk.

Her må det mer kunnskap til enn det jeg har. Hjelp! :-|

Dersom du har rett, er oppsettet mitt helt på bærtur. Jeg bruker nemlig subben til å rette ut den felles frekvenskurven under 80Hz, for å unngå en stygg dipp ved 61 og 73 Hz, samt dempe rom-noden ved 41Hz. Blir dette altså helt feil?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir dette altså helt feil?
    Høres det feil ut? Hvis ikke, er svaret nei! :-)

Uttrykket "romnode" har jeg ikke hørt før. Er dette min megaspike på 31,5hz?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Høres det feil ut? Hvis ikke, er svaret nei! :-)
    Hehe, bra filosofi. Men så er det greia med at vi/jeg ikke helt stoler på ørene alene. Det er derfor jeg måler....

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Uttrykket "romnode" har jeg ikke hørt før. Er dette min megaspike på 31,5hz?
    Godt mulig. Har sett flere betgnelser. Ethvert legeme ha egenfrekvenser, og på engelsk har jeg sett begrepet room modes om toppene i lydtrykk - disse som kommer av konstruktiv interferens. Mitt rom er på 3.9x4.3x2.35m3, og jeg har slike modes (noder) på 43, 86, 172Hz osv. Enkleste måte er å bruke

F = a / L
    F er frekvens i Hz
    a er lydens hastighet i m/s (ca 330 m/s)
    L er bølgelengde, tilsvarende multipler av romdimensjonene dine

Du får noder (room modes) på bølgelengder som gå opp i romdimensjonene dine. Hos meg: F=330m/s / 4.3 m = 76 Hz, og også halve bølglengden 76/2 = 38Hz osv. Pga de andre veggene kommer ikke som resultat av 3D interferens, så de virkelige toppene hos meg er på ca 86Hz og multipler av denne.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker nemlig subben til å rette ut den felles frekvenskurven under 80Hz, for å unngå en stygg dipp ved 61 og 73 Hz, samt dempe rom-noden ved 41Hz. Blir dette altså helt feil?
    Dette blir riktig HVIS frontene og subben spiller SAMME signal. Du har da i realiteten flere "subber" som jevner ut frekvensresponsen i rommet ditt, sett at du har fronthøyttalere som går dypt nok.

For at sub og fronter spiller samme signal under delefrekvensen i Denon receivere (som jeg har) må frontene være satt til Large og sub til LFE+sub. Av de 3 kombinasjonsmulighetene med front og sub har jeg aldri brukt den ovennevnte kombinasjonen, da det i min hjemmekinoreligion er den minst puristiske :wink: Men som nevnt av Hellnoob, fullstendig overordnet er om det høres bra ut.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argh. Har kalibrert suben med RoomEQ satt til Front istedet for Off. Jeg har nå lært/opplevd at RoomEQ også justerer suben, så nå er det ny kalibreringsrunde :-( Ikke fordi det høres feil ut, men det er mulig jeg ikke har tynt max ut av suben(e).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir riktig HVIS frontene og subben spiller SAMME signal. Du har da i realiteten flere "subber" som jevner ut frekvensresponsen i rommet ditt, sett at du har fronthøyttalere som går dypt nok.
    De går finfint ned til 30 Hz (-3dB). Subben legger til 10-13 Hz ned til 20Hz(-3dB)/17Hz(-6dB).

For at sub og fronter spiller samme signal under delefrekvensen i Denon receivere (som jeg har) må frontene være satt til Large og sub til LFE+sub.
    Arcamen setter sub/front-innstilling separat for stereo og flerkanals lyd. Foreløpig har jeg satt Large+sub både i stereo-modus og flerkanals. Det fine med Arcamen er at jeg er fullstendig utav stand til å høre forskjell på Stereo (Pure) Direct (bypass av DSP-kretser, men kun fronter) og Stereo (DSP med eller uten sub). Forskjellen mellom pure direct og digitalt behandlet stereo blir bare at sistnevnte låter fetere. I alle fall på pop/rock. Klassisk kjøres som regel i pure direct uten sub. Bare sånn i fall det skulle være mer crispy og detaljert :-D

For at sub og fronter spiller samme signal under delefrekvensen i Denon receivere (som jeg har) må frontene være satt til Large og sub til LFE+sub. Av de 3 kombinasjonsmulighetene med front og sub har jeg aldri brukt den ovennevnte kombinasjonen, da det i min hjemmekinoreligion er den minst puristiske :wink:
    Hva kjører du med da? Small/sat + sub?

Men som nevnt av Hellnoob, fullstendig overordnet er om det høres bra ut.
    Som nevnt over - det er lett å venne seg til den fetere lyden når subben er med

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •