Hjelp meg! Frekvenskurven fra et visst varmt sted!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp meg! Frekvenskurven fra et visst varmt sted!

Jeg sliter med et nesten kvadratisk rom, der jeg på forhånd visste at jeg kom til å få stående bølger rundt 43 og 86 Hz. Disse klarer jeg å hanskes med sånn noenlunde ved hjelp av nennsom plassering og møblering.

Derimot klarer jeg IKKE å få bukt med en skikkelig dip mellom 45 og 85Hz, dersom jeg kjører ren stereo uten bruk av sub og korrigering. Det ser nesten ut som to ganske smale dipper på ~60 og ~75 Hz som faller sammen (se bilde 1).

En subb plassert bak sweetspot hjelper meg å rette ut dette området (bilde 2, grønn kurve), men da mister jeg all dypbass.

Plasserer jeg subben mer optimalt, får jeg bass ned mot 20 Hz, men klarer ikke å rette opp området mellom 45 og 80 Hz. I tillegg øker boom-problemet ettersom det blir en topp rundt 87Hz.

Rommet er på 3.9x4.1m. Veggen bak høyttalerne er 2/3 glassvindu. Det er en drager tvers over rommet i taket rett bak lytteposisjon. Den stikker 40cm ned i rommet.

Er det noen som har en teori hvor det øvre bassområdet mitt har stukket av, og hvorfor?

Bilder av rommet finnes på MinHjemmekino.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en SB 12plus til ...

Hva er subens delefilter satt til?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lånt en subb til å teste med i helga.
    Ha prøvd delefrekvenser fra 50 til 120Hz med varierende hell. Står nå på 70Hz.
    Har også målt (RadioShack+REW) og lyttet for å finne best mulig PEQ-innstilling på subben.

Men målet er at frontene skal kunne spille fritt uten digital prosessering og hjelp av subb. De går tross alt greit ned til 30Hz, og liker aller best 'pure direct' på klassisk og annen akustisk musikk.
    Jeg har en slags formening om at rommet må gjøre grovjobben, og prosesseringen skal kunne brukes for siste finpuss...

Jeg har en mistanke om at viduene demper bass i et visst register, det har jeg i alle fall hørt av en akustiker. Det er bare så veldig lite jeg kan gjøre med det...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Jeg sliter med et nesten kvadratisk rom, der jeg på forhånd visste at jeg kom til å få stående bølger rundt 43 og 86 Hz. Disse klarer jeg å hanskes med sånn noenlunde ved hjelp av nennsom plassering og møblering.

Derimot klarer jeg IKKE å få bukt med en skikkelig dip mellom 45 og 85Hz, dersom jeg kjører ren stereo uten bruk av sub og korrigering. Det ser nesten ut som to ganske smale dipper på ~60 og ~75 Hz som faller sammen (se bilde 1).

En subb plassert bak sweetspot hjelper meg å rette ut dette området (bilde 2, grønn kurve), men da mister jeg all dypbass.

Plasserer jeg subben mer optimalt, får jeg bass ned mot 20 Hz, men klarer ikke å rette opp området mellom 45 og 80 Hz. I tillegg øker boom-problemet ettersom det blir en topp rundt 87Hz.

Rommet er på 3.9x4.1m. Veggen bak høyttalerne er 2/3 glassvindu. Det er en drager tvers over rommet i taket rett bak lytteposisjon. Den stikker 40cm ned i rommet.

Er det noen som har en teori hvor det øvre bassområdet mitt har stukket av, og hvorfor?

Bilder av rommet finnes på MinHjemmekino.
    Har du mulighet til å plassere anlegget langs en annen vegg da? Kanskje det endrer saken noe

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, forsøk flere løsninger, heng opp gardiner langs vegger vinduer og sånne ting

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan høres det ut?? er det forferdelig lyd? eller er du fornøyd med den bassen du får nå??

Det er ikke alltid lurt å henge seg opp i disse kurvene. Noe jeg har erfart

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også målt (RadioShack+REW) og lyttet for å finne best mulig PEQ-innstilling på subben.
    Bittelitt OT: jeg får ikke REW til å virke sammen med Radioshacken min - den leser ikke RSen riktig. Har kalibrert alt etter oppskriften. Hvordan har du koblet lydkort, RS og receiver?

Takk :-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Bittelitt OT: jeg får ikke REW til å virke sammen med Radioshacken min - den leser ikke RSen riktig. Har kalibrert alt etter oppskriften. Hvordan har du koblet lydkort, RS og receiver?

Takk :-)
    Bruker M-AUDIO Audiophile USB-kort, og kobler RS på analog inn (kun høyre kanal) og stereo RCA ut til en ledig inngang på receiver. Funker brillefint.
    Lastet ned kalib-fil for RS samme forum som REW (Home Theater Shack?)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Ja, forsøk flere løsninger, heng opp gardiner langs vegger vinduer og sånne ting
    Jeg har prøvd flere løsninger. Ganske tunge gardiner er på plass foran alle glassflater. Nå hjelper disse selvsagt bare på høyere frekvenser, de er no good for justering i bassområdet.

Det gjenstår å få møbler skikkelig på plass, og det mangler også noen bokhyller og plassbygde hyller i to hjørner. Det burde hjelpe noe, eller evt gjøre problemet værre...

Forøvrig er jeg låst på valg av bakvegg, siden projektoren er plassert i naborommet med høl i veggen

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    RS med phonokabel til lydkort inn, phonokabel fra lydkort ut til receiver. Hvilket lydkort har du?

EDIT: du kan svare i din egen tråd hvis du vil

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Men hvordan høres det ut?? er det forferdelig lyd? eller er du fornøyd med den bassen du får nå??

Det er ikke alltid lurt å henge seg opp i disse kurvene. Noe jeg har erfart
    Helt enig, og jeg er ikke på jakt etter +/-2dB-kurve. Men det låt veldig mye klarere og bedre da jeg fikk bort de aller værste toppene rundt 40 og 86 Hz. Og fikk med rekvensene ned til 20Hz! Jeg vil tro at tale og stemmer låter noe spakere nå som mellombassen er mer eller mindre borte.

Men du har evig rett i at jeg syntes det låt veldig ok før jeg begynte å måle. Problemet er at nå vet jeg at potensialet er der :???:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men du har evig rett i at jeg syntes det låt veldig ok før jeg begynte å måle. Problemet er at nå vet jeg at potensialet er der :???:
    Akkurat, det man er fornøyd med lar man ligge Jeg har også sett at om man begynner å "lage problemer" så får man et enda større problem

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få tak i en EQ til og temme suben med da ....
    Det gjorde jeg pga stor dip samme sted som du har den. Fjerner ikke alle problemene men nok til at lyden høres bar ut :-)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Få tak i en EQ til og temme suben med da ....
    Det gjorde jeg pga stor dip samme sted som du har den. Fjerner ikke alle problemene men nok til at lyden høres bar ut :-)
    Har lest litt om Behringer FBQ2496, tror kanskje jeg skal prøve den. Det fine med AVR350 receiveren er at prosesseringen er så bra at jeg ikke klarer å skille lyden gjennom den og via pure direct (ser bort fra dypbassen, da).

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt poenget med en EQ her. Dippen du har jeg jo borti 20db. Umulig å korrigere med EQ. Hva med sitteplassen din, kan den flyttes?

Når du forsøkte 2 subber hvordan plasserte du dem?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde du og sette subene i hjørenen bak eller på siden av Sweetspot?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ha spurt. Du har sjekket at høyttalerne og suben spiller i fase?

Et godt gammelt tips er den klassiske suben i sweet og du på gulvet for å lytte

Problemet med rommet ditt er at det er så "gjennomført" at suben kanskje ikke kan stå på ønsket sted..

Et tips som jeg fikk : Ikke bry deg om kurvene finn den plassen der den er best og lev med det Men hvordan er rommet dempet?? dette er også noe man må tenke på når man driver med kalibrering!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Ser ikke helt poenget med en EQ her. Dippen du har jeg jo borti 20db. Umulig å korrigere med EQ. Hva med sitteplassen din, kan den flyttes?

Når du forsøkte 2 subber hvordan plasserte du dem?
    Helt klart, å tyne ut 20dB med EQ tar nuven av alle tilgjengelige krefter i subben, så det er uaktuelt. Det måtte være for å bli kvitt stående bølger pga resonanser i rommet (ca 43 og 86 Hz). Disse kommer fort opp i over 10dB. Ved å dempe disse vil relativ forskjell ned til den stygge dippen bli mindre.

Jeg presiserer at den stygge dippen kommer fra frontene alene, mer eller mindre uavhengig av plassering. Subben har jeg brukt til å rette ut frekvenskurven på en ytterst primitiv måte ( i tillegg til å få litt dypere bass, selvsagt).

2 subber er ennå kun planlagt, ikke testet. Poster nye kurver når jeg har fått tak i det manglende Y-stykket.

Jeg har tidligere funnet sub-plassering ved å sette den i sweetspot, deretter måle/lytte meg fram til der hvor det er best respons. Det er i høyre hjørne bak lytteposisjon (1) og venstre hjørne foran (2).
    Posisjon (1) gir bass ->20Hz, men roter til >50Hz.
    Posisjon (2) gir overhodet ingen dypere bass enn frontene klarer alene, men retter ut den stygge dippen relativt bra.

Jeg har ikke testet andre lytteposisjoner ennå, mest fordi det vil kreve drastisk ommøblering av bl.a. bokhyller.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ha spurt. Du har sjekket at høyttalerne og suben spiller i fase?

Tilkoblingene er sjekket, og jeg har gjort målinger med ulik faseinnstillinger på subben. Satte den der lydtrykket ble størst. Veldig små forskjeller, forøvrig.

Problemet med rommet ditt er at det er så "gjennomført" at suben kanskje ikke kan stå på ønsket sted..
    Utover å plassere den midt på gulvet har W for lenge siden gitt opp dette rommet og gitt meg carte blanche. Så lenge det ikke går utover familieøkonomien på en merkbar måte

Men hvordan er rommet dempet?? dette er også noe man må tenke på når man driver med kalibrering!
    Bokhyller og cordfløyelsgardiner på alle glassflater. Mangler litt demping på førsterefleksjonene ennå, men det vil bare hjelpe på diskanten så vidt jeg vet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er virkelig ikke bra med et firkantet rom....men det er litt biktigt at du har alle møbler osv på plass før du måler.....
    Har du en svær sofa eller bare pinglete stoler derinne ?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •