Samsung M86/M87 kalibreringstråd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 85
    Newcomer crackerjack sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung M86/M87 kalibreringstråd

link til innstillingene som ble brukt av hdtvtest
    Her kan vi poste/diskutere egne tips for HDMI, komponent, scart, analog etc.

Samsung LE40M86BD Settings

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crackerjack
    link til innstillingene som ble brukt av hdtvtest
    Her kan vi poste/diskutere egne tips for HDMI, komponent, scart, analog etc.

Samsung LE40M86BD Settings
    De innstillingene som er satt opp i denne testen gjelder vel kun for de som har HD sendinger? Jeg har kun digital parabol sendinger fra Canal Digital.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du vil aldri kunne blåkopiere andres innstillinger med mindre du benytter EKSAKT samme kilde og befinner deg under stort sett samme lysforhold osv.

Kjøp DVE, den får du tak i over alt, der får du finstilt i forhold til dine ulike kilder...

Dere må selvsagt også velge å dele instillinger, men som nevnt; er kilden ulik vil ett sett innstillinger svært sjelden gi samme resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Du vil aldri kunne blåkopiere andres innstillinger med mindre du benytter EKSAKT samme kilde og befinner deg under stort sett samme lysforhold osv.

Kjøp DVE, den får du tak i over alt, der får du finstilt i forhold til dine ulike kilder...

Dere må selvsagt også velge å dele instillinger, men som nevnt; er kilden ulik vil ett sett innstillinger svært sjelden gi samme resultat.
    Er helt grønn når det gjelder DVE. Er det en DVD plate man setter inn i DVD spilleren og kalibrerer derfra, eller gjør man det via PC?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVE er en dvd ja, du kalibrerer gjennom dvd-spilleren.

Jeg brukte hdtvtest settings på hdmi fra min denon dvd-1930 i mørke omgivelser (bortsett fra at jeg slo av xvycc, vet ikke egentlig hva den gjør men den ga en grønn blinkende stripe øverst i skjermen)
    Kalibrerte standard-modus for lysere omgivelser via DVE. Jeg ser forøvrig at fargemetningen blir helt forskjellig gjennom fargefiltrene som følger med DVE avhengig av om jeg velger fargerom=bred(best) eller auto

spørsmål: hvis man ser bort fra ytre faktorer (lysforhold i rommet, dvdspiller), vil man da kunne bruke samme innstillinger på to forskjellige tver av samme type (her M86) og få samme resultat, eller er hver tv så forskjellig at dette ikke lar seg gjøre?
    Hvis sistnevnte stemmer har det vel ikke så mye for seg å poste settingene sine?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Dette har du garantert rett i, men det er jo feks interessant å dele erfaringer med feks GetBox, Get PVR, CD osv. Da er jo kilden lik.

Når det gjelder M87'n, har jeg et litt annet problem. Vel, det var vel det samme på Fine Arts'n også.
    Når jeg bruker DVE til å kalibrere TV'n med, så får jeg veldig bra bilde på DVD-kanalen, men feks GetBox-kanalen blir ikke påvirket av disse instillingene fordi man tuner/kalibrere hver enkelt kanal/kildeport for seg.
    Hvordan kommer jeg med rundt dette? Jeg skulle veldig gjerne ha fått tunet GetBox-kildeporten også, og helst etter Getbox-signalet, ettersom den viser noe sinnsykt varme farger og mye rødt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde vært fint om noen kunne lagt opp sine instillinger, fra foreksempel htpc med windows eller en PS3. Enten for de som ikke har dve eller ikke er flink nok til å sette opp selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk min m86 fra PowerBuy her iløpet av uka. Må si jeg er veldig fornøyd med bildet fra HD-kilder, men Digital-TV(Get koblet med scart) og DVD(ordinær dvd-spiller via scart eller xbox360 via komponent) ser ganske jævlig ut.

Bildet ser liksom ut som om det er filmet med håndholdt amatørkamera, og det hakker når det er panorering eller mye bevegelse i bildet. Rundt mennesker hender det at det dukker opp en halvgjennomsiktig skygge. Har prøvd både med standardinnstillinger i dynamic og movie mode, og også innstillingene fra HDTVTest. Må være noe med innstillingene, men jeg har prøvd endel forskjellig uten at det har blitt bedre. Noen som har noen tips?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    thomey: de "skyggene" så jeg også med dvd-spiller/scart tilkoblet og på vanlige tv-signaler i antenneinngangen. Jeg tror det er en form for skaleringsproblematikk.
    Ser ikke noe særlig av det når jeg bruker denon dvd spilleren (1930) med hdmi og 1080p oppskalering.

Den "håndholdt kamera" følelsen har jeg lest om andre steder, tror man skylder på movie plus innstillingen der, men er ikke helt sikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomey
    Fikk min m86 fra PowerBuy her iløpet av uka. Må si jeg er veldig fornøyd med bildet fra HD-kilder, men Digital-TV(Get koblet med scart) og DVD(ordinær dvd-spiller via scart eller xbox360 via komponent) ser ganske jævlig ut.

Bildet ser liksom ut som om det er filmet med håndholdt amatørkamera, og det hakker når det er panorering eller mye bevegelse i bildet. Rundt mennesker hender det at det dukker opp en halvgjennomsiktig skygge. Har prøvd både med standardinnstillinger i dynamic og movie mode, og også innstillingene fra HDTVTest. Må være noe med innstillingene, men jeg har prøvd endel forskjellig uten at det har blitt bedre. Noen som har noen tips?
    Sliter med samme skygger som du snakker om. Når jeg nå ser på Ålesund - Viking på TV2 Zebra gjennom min Canal Digital dekoder er ikke bilde mye å skryte av. Den vite 16-metersstreken går i bølger, og det blir spesielt ille når kameraet flytter på seg. Har prøvd både med movieplus av og på.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen kalibreringsspørsmål:
    1. Er de tre modusene(dynamisk, standard, film) Bare 3 forskjellige lagringsmuligheter? Kan man f.eks stille Dynamisk og film likt, eller er det forskjeller (som kanskje er lagt til i service menyen?) som vi ikke ser?

Mao, er det likegyldig hvilken man velger for å kalibrere ut fra?

2. Ang fargekontrollen var den rett i henhold til fargefiltrene fra DVE på ca 50%. Hva er det egentlig som skjer med fargene ved justering her, endres alle like mye eller er det noen som svekkes/styrkes på bekostning av andre? (Og hvorfor kan man ikke stille hver primærfarge separat?)

3. Hva betyr fargerom (bred vs auto) og xvycc(av, på) for bildet (har det noen betydning?) Kan ihvertfall nevne at fargene ble mer korrekt med fargefiltrene med fargerom=bred, men xvycc gir forstyrrelse i bildet med en flimrende grønn strek øverst.

4. litt OffTopic, men hva er best å bruke som utsignal fra dvdspilleren (dvd-1930) over hdmi:YCbCr eller RGB?

5. Har dere clouding-fenomener på tv-ene deres i mørkt el lyst rom, og hvordan er isåfall baklyset og brightness innstilt? Jeg har spesielt et ømråde i hjørnet som vises godt i svak belysning, selv med backlight 1-2 og hdtvtest-settings og DVE kalibrert.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kontrast

Kontrast-innstillingen på DigitalVideoEssentials synes jeg er noe av det vanskeligste.
    Jeg bruker "reverse grey ramps" (title 12-kap 14 på DVE) men klarer jeg ikke se noe stort utslag på de lysere områdene. Ifølge teorien skulle vel de lyseste områdene (hvitt og 5% over hvitt)"smelte sammen"når kontrasten økes, men jeg klarer fint å skille dem fra hverandre selv på maks kontrast. Eneste som skjer, er at hele bildet blir mer lyssterkt og svartnivået heves slik at below-black informasjon blir godt synlig. Gjør jeg det riktig, eller er det noe jeg overser?

Newcomer zedarix sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crackerjack
    Jeg brukte hdtvtest settings på hdmi fra min denon dvd-1930 i mørke omgivelser (bortsett fra at jeg slo av xvycc, vet ikke egentlig hva den gjør men den ga en grønn blinkende stripe øverst i skjermen)
    Kalibrerte standard-modus for lysere omgivelser via DVE. Jeg ser forøvrig at fargemetningen blir helt forskjellig gjennom fargefiltrene som følger med DVE avhengig av om jeg velger fargerom=bred(best) eller auto
    Jeg har også Denon 1930 og har brukt HDTVtest kalibreringen som utgangspunkt, men jeg får et veldig merkbart grønnskjær i gråtonene. Spesielt med fargerom-bred. Så jeg har satt det til auto. Pluss litt andre personlige justeringer.

Men alt i alt så plager dette grønnskjæret meg mer og mer. Det kan da ikke stemme at alle mørke/difuse(ikke svarte) områder i alle filmer skal se grønt ut. Jeg har testa i,robot, Rambo 2 og 3, Miami Vice, Troja og Transporter 2. Dette er i alle fall ikke noe som har irritert meg på tidligere skjermer(Samsung 40M61 og Toshiba 37WL68 ).

Er det bare jeg som er plaget med dette? Leste i HDTVtest at det var noe farge unøyaktighet, men jeg opplever dette som ille.

Jeg har også prøvd med Samsung dvd-hd950, men samme grønnskjær+generelt dårligere bilde.

DVE platen min er bortlånt, så jeg har ikke fått kalibrert etter den, men hvis du, crackerjack, er fornøyd med HDTVtest settings, hvorfor fungerer ikke de for meg?

xvYCC er "deep color" for HD signaler. Man trenger en kilde med HDMI 1.3. Jeg får også en grønn stripe i toppen, men den blinker ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte HiFi-klubben og de kommer hjem til deg å kalibrerer TVen for 500 spenn. Tror jeg koster meg på den utgiften. Burde vente et par måneder til skjermen hadde "kjørt seg inn".

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zedarix det var rart at du skulle få et slikt grønnskjær. Jeg har imidlertid ikke noen av de filmene du nevner til å sammenlikne. Imidlerrtid har jeg noe som kan minne om det samme?:
    I den norske dvd-filmen "reprise" er det en lettkledd scene i dunkel belysning ca en time uti. Med Hdtvtest sine settinger blir huden på folka her ganske så oppdelt med et digitalt grovt utseende med et visst grønnskjær, lurer på om det kan være det jeg har lest om som fargebanding? Ser ihvertfall ikke naturliig ut på en flekk (tenk a-ha`s take on me møter fargeblyant)

Dette så imidlertid mye mer normalt ut på den ukalibrerte standard-modusen (kanskje det har noe med å gjøre at flere av bilde-vask funksjonene er aktive her?)

Newcomer zedarix sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40M86 har et potensielt nydelig bilde, men den er bare så grønn. Nå har det blitt slik at jeg bare leter etter feil i bildet og det blir bare dumt. Kan godt hende jeg hart vært uheldig med min skjerm, men jeg lever den i allefall tilbake. Nå satser jeg på Sony KDL-40D3000.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hatt min M86 i snart 2 uker å har ikke noe å utsette på den. Har kalibrert med DVE og har ikke noe "feil"skjær av farger. Men har justert litt etterhvert for å finne innstillingen som gir ett bra resultat på alle kanaler da det varierer noe fra kanal til kanal.. Har signaler fra parabol via Strong 8700. Men det skal og sies at de første timene var jeg noe skeptisk men det virker som skjermen må ha noen timer på seg før alt blir "berre lekkert"...

Innstillinger scart:
    Modus: Film
    Kontrast 94
    Lysstyrke 40
    Skarphet 25
    Farge 47
    Fargetone Normal
    Bakgr.bel. 6
    resten av

Detaljerte innstillinger:
    Juster svart medium
    gamma 0
    Hvitbalanse: R.Øknig 7, resten 15
    fargerom bred
    resten av/uendret

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akita
    Har nå hatt min M86 i snart 2 uker å har ikke noe å utsette på den. Har kalibrert med DVE og har ikke noe "feil"skjær av farger. Men har justert litt etterhvert for å finne innstillingen som gir ett bra resultat på alle kanaler da det varierer noe fra kanal til kanal.. Har signaler fra parabol via Strong 8700. Men det skal og sies at de første timene var jeg noe skeptisk men det virker som skjermen må ha noen timer på seg før alt blir "berre lekkert"...

Innstillinger scart:
    Modus: Film
    Kontrast 94
    Lysstyrke 40
    Skarphet 25
    Farge 47
    Fargetone Normal
    Bakgr.bel. 6
    resten av

Detaljerte innstillinger:
    Juster svart medium
    gamma 0
    Hvitbalanse: R.Øknig 7, resten 15
    fargerom bred
    resten av/uendret

Har prøvd innstillingene dine og det ble ikke så galt, men opplever enkelte ganger fortsatt en gjennomsiktig skygge av personer som beveger. Har du opplevd noe lignende?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke opplevd noe slags skygger eller lign. Hverken på DVD filmer eller under fotballkamper ol... Ser i den offisielle tråden at flere har erfart dette..?? Eneste problemet som jeg har hatt var det til tider virket som det la seg ett gult "filter" over bildet men det visste seg mest sannsynelig at det kom av at jeg brukte HDD/DVD (pioneer 645) opptakeren mellom tuner/tv. Ved at jeg koblet tuner direkte til tv'n forsvant det og bildet ble også om enda bedre etter det.. Bruker HDMi fra dvd og kvaliteten på bildet der er helt sykt bra..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har tv fra lyse, noen som har det samme og kan dele sine settinger?

kommer da til å enten være koblet til via scart eller s-video, det blir scart, hvis det da ikke viser seg at scart har interference.

skal nå første prøve akita sin setting seff, men kan jo kanskje bruke den på s-video også tenker jeg.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •