Samsung M86/M87 kalibreringstråd - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 85
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av andylove
    Thank you! Skal se hva slags resultat de innstillingene gir meg. Må nok uansett kjøre DVE plata for å få det helt korrekt. Står i manualen at du skal kalibrere hver 6.måned. Kan jo tenkes at det har noe med som de fleste her sier, at skjermen blir bedre og bedre etterhvert som tiden går.

Lurer litt på hvor lenge de svenske folka hadde skjermen inne før de testet den. Jeg mener at sånne tester gjerne blir urettferdige, særlig siden LCD paneler ofte har godt av å "kjøre seg inn" før man stiller dem inn. Ellers blir jo resultatet ganske artig.

EDIT:
    Har du link til de testene eller innstillingene? Prøvde å ta meg en tur på Hemmabio Projektor Plasmaskärm Filmdukar mm till din Hembio, men fant ikke frem.
    Jeg quoter fra papirutgaven som kom i postkassen i dag.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg quoter fra papirutgaven som kom i postkassen i dag.

Aah. Kanskje jeg skal ta meg en tur på narvesen og kjøpe meg en utgave. Hvilken versjon er det du har fått i posten?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aah. Kanskje jeg skal ta meg en tur på narvesen og kjøpe meg en utgave. Hvilken versjon er det du har fått i posten?
    Nummer 8 Augusti. =)
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung (7 av 10 mulige):
    "Visar så starka färger som möjligt"
    Pluss:
    Höy kontrast og dyp svartnivå
    Maffigt insmickrande bild
    Minus:
    Mange bugger og betenkeligheter
    Vanskelig å justere farge

Kalibreringstips:
    Akkileshälen til M86/M87 er fremfor alt röde toner.
    Panelet klarer ikke å gå tilstrekkelig dypt uten å dra på med magenta eller oransje. Med fabrikkinnstillinger forvärres dette av at alle farger nådelöst öker. Det er også et problem med dårlig rekkevidde, grönt og gult. Etter kalibrering forsvinner fargestikket, men grunnproblemet er at TV'en ikke lengre kan gjengi alle nyanser som skal väre der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Samsung (7 av 10 mulige):
    "Visar så starka färger som möjligt"
    Pluss:
    Höy kontrast og dyp svartnivå
    Maffigt insmickrande bild
    Minus:
    Mange bugger og betenkeligheter
    Vanskelig å justere farge

Kalibreringstips:
    Akkileshälen til M86/M87 er fremfor alt röde toner.
    Panelet klarer ikke å gå tilstrekkelig dypt uten å dra på med magenta eller oransje. Med fabrikkinnstillinger forvärres dette av at alle farger nådelöst öker. Det er også et problem med dårlig rekkevidde, grönt og gult. Etter kalibrering forsvinner fargestikket, men grunnproblemet er at TV'en ikke lengre kan gjengi alle nyanser som skal väre der.
    Ja uten tvil om at skjermen er meget god. Sortnivå er det beste jeg har sett. Buggene kan man bli kvitt, men skulle helst sett at de ikke var der. Fabrikkinnstillingene skjønner jeg bare ikke. Må være meningen at man skal se på skjermen på 10 meters avstand, for da funker det såvidt. Det blir nok en heftig runde med kalibreringsplata i helgen. Men rødfargen var det første jeg reagerte på da jeg fikk TV'en. Leste i en annen tråd her at jeg kunne ta den med på service og få stilt fargene i servicemenyen. Da får jeg i allefall et noe lettere utgangspunkt ved kalibreringen.

Takk for innlegget ditt, rakk ikke å finne narvesen i dag.

Newcomer skreddern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Førstegangs kalibrering

Har hatt M87 40" i noen dager nå, og har kjørt DVE både på XB360 og Denon3910. Synes det ble ganske bra - hvor kommer problemene med rødt til uttrykk?

En ting jeg merket meg var hvor den store forskjellen på Bred og Auto i fargebredde. I DVE stiller man farger ut fra å se i blå rute, og først når jeg satte på bred var rød rute ok. Sliter med å få grønn til å matche perfekt på denne testen. Noen som har samme problem? De tre feltene som skal være sorte blir aldri det, og såvidt jeg kan skjønne har jeg lite mulighet til å justere grønn direkte. Kan det ha noe med LCD-teknikk å gjøre?

Her er forrestn mine settings på Xboxen. Avhengig av spill/kraftig dagslys justerer jeg lysstyrke for å få med hva som skjer i mørke partier.

Modus: Film
    Kontrast: 90-100
    Lysstyrke: 30-50
    Skarphet: 30
    Farge: 51
    Nyanse: g57 r43
    Fargetone: Normal
    Bakgrunnsbelysning: 2
    Alt annet skrudd av på neste side
    På detaljinnstillinger er eneste avvik fra standard:
    Dynamisk kontrast: Lav
    Fargerom: Bred

Settings på 3910 har jeg ikke brydd meg så hardt om. Venter på HDMI-kabel.

Bildekilde: How to Calibrate your HDTV with Avia/Digital Video Essentials - DVE

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skreddern
    Har hatt M87 40" i noen dager nå, og har kjørt DVE både på XB360 og Denon3910. Synes det ble ganske bra - hvor kommer problemene med rødt til uttrykk?

En ting jeg merket meg var hvor den store forskjellen på Bred og Auto i fargebredde. I DVE stiller man farger ut fra å se i blå rute, og først når jeg satte på bred var rød rute ok. Sliter med å få grønn til å matche perfekt på denne testen. Noen som har samme problem? De tre feltene som skal være sorte blir aldri det, og såvidt jeg kan skjønne har jeg lite mulighet til å justere grønn direkte. Kan det ha noe med LCD-teknikk å gjøre?

Her er forrestn mine settings på Xboxen. Avhengig av spill/kraftig dagslys justerer jeg lysstyrke for å få med hva som skjer i mørke partier.

Kontrast: 90-100
    Lysstyrke: 30-50
    Nyanse: g57 r43
    Fargetone: Normal
    Bakgrunnsbelysning: 2
    Alt annet skrudd av på neste side

Settings på 3910 har jeg ikke brydd meg så hardt om. Venter på HDMI-kabel.

Bildekilde: How to Calibrate your HDTV with Avia/Digital Video Essentials - DVE
    Problemet du beskriver med grønn er velkjent. Det er faktisk en veldig vanskelig farge å stille helt korrekt. De bildene du beskriver er akkurat slik det skal være. Den viktigste er blåfargen. Har du rødskjær eller problemer med dette? Jeg merker det svært godt på dårlige signaler, men på PC, DVD (dvi->hdmi) og xbox360 er dette ikke noe problem. Regner med at RiksTV sørger for litt bedre kvalitet enn hva jeg har

Hvor er det du stiller fargene dine hen? Jeg har også på bred fargemodus, det tror jeg ikke du gjør så dumt i, men alt annet kan du skru av, unntatt den siste modusen ved bruk av component og hdmi, den skal på. Men som sagt, hvor stiller du fargene dine hen? Og hva mener du med at du stiller fargene utifra "blå rute" ? Snakker du da om fargekartet du fikk med DVE? Trodde det var slik at man skulle bruke hver av fargene på kartet til sin farge.... Eller??

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet du beskriver med grønn er velkjent. Det er faktisk en veldig vanskelig farge å stille helt korrekt. De bildene du beskriver er akkurat slik det skal være. Den viktigste er blåfargen. Har du rødskjær eller problemer med dette? Jeg merker det svært godt på dårlige signaler, men på PC, DVD (dvi->hdmi) og xbox360 er dette ikke noe problem. Regner med at RiksTV sørger for litt bedre kvalitet enn hva jeg har

Hvor er det du stiller fargene dine hen? Jeg har også på bred fargemodus, det tror jeg ikke du gjør så dumt i, men alt annet kan du skru av, unntatt den siste modusen ved bruk av component og hdmi, den skal på. Men som sagt, hvor stiller du fargene dine hen? Og hva mener du med at du stiller fargene utifra "blå rute" ? Snakker du da om fargekartet du fikk med DVE? Trodde det var slik at man skulle bruke hver av fargene på kartet til sin farge.... Eller??
    Jeg synes ikke å se noe rødskjær. Men så er jeg kanskje ikke den som huger etter veldig sprakende farger heller. Enest TV-Norge kan jeg være misfornøyd med - med signalet er betydelig dårligere, og det har det alltid vært.

Til mennesker uten DVE, er det snakk om dette bildet. Vha tre plastruter i blå/rød/grønn kan man uten "synsing" stille fargene korrekt. Slik jeg har forstått dette stiller man fargene slik at de stråler ut like mye av seg selv som det de finnes i hvitt.

For å stille blå brukte jeg Farge-innstillingen, og det var tilstrekkelig til å få prøvebildet slik det skulle være:

Deretter vil DVE at du stiller rød. Det virker som om de prioriterer rød over grønn: Vi vet hvordan hud skal se ut, men ikke gress? Her måtte jeg bruke nyanse. Ved å stille denne høyere og lavere ser man tydelig hvordan rød og rosa bytter på å være mørkest når den røde brillen er i bruk. Hos meg ble g57 og r43 det som ga "balanse" i dette regnestykket, og jeg kunne ikke lenger klart skille disse rutene fra hverandre:

Så langt alt vel. Nå kommer jeg til grønnfargen, men har bare de to variablene farge/nyanse (color/tint) å få det til på! DVE sier to ting om dette, tror jeg:
    - Gå fram og tilbake for å oppnå det beste resultatet (eller gjelder dette bare kontrast/lysstyrke?)
    - Det er vanskelig å justere hver farge for seg, ettersom dette er noe man har programmert inn i tv'en.

Tar gjerne imot synspunkter på dette her.. pluss en korreksjon eller to?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er derfor jeg ikke ser noen fargeendringer når jeg stiller på Hvitbalanse eller Min Fargekontroll!! Fatter ikke hva de menyvalgene gjør for noe jeg ass. Men thank you for oppklaring i den saken

Det må være en vanskelig jobb å stille grønn kun ved å stille blå og rød. Eller har du bare vært heldig med Farge/Balanse for å oppnå korrekt farge? Leste i Manualen at Farge-innstillingen kun er for å tone fargene varmere eller kaldere, ingenting om fargen i seg selv.

Jeg skal ikke krangler på dette om du har gjort det riktig, men beviser jo bare hva AndreWerdenskrig skrev i sitt innlegg. "... vanskelig å stille fargene". Ja, det skal være sikkert og visst!!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er derfor jeg ikke ser noen fargeendringer når jeg stiller på Hvitbalanse eller Min Fargekontroll!! Fatter ikke hva de menyvalgene gjør for noe jeg ass. Men thank you for oppklaring i den saken

Det må være en vanskelig jobb å stille grønn kun ved å stille blå og rød. Eller har du bare vært heldig med Farge/Balanse for å oppnå korrekt farge? Leste i Manualen at Farge-innstillingen kun er for å tone fargene varmere eller kaldere, ingenting om fargen i seg selv.

Jeg skal ikke krangler på dette om du har gjort det riktig, men beviser jo bare hva AndreWerdenskrig skrev i sitt innlegg. "... vanskelig å stille fargene". Ja, det skal være sikkert og visst!!
    Har merket meg med at alle foreslåtte innstillinger av proffe testere foreslår å reduserer rød gain i hvitbalansen. Hvis man kjører opp et test-bilde med en ren hvitfarge og begynner å skru ned ser man det hvite blekes og blir bedre. Prøv for eksempel noen av de foreslåtte endringene her:

http://avforum.no/forum/kalibrering-...stips-m-m.html

Samsung LE40M86BD Settings

Det er ikke lett å se forskjellen mens man stiller hver enkelt verdi, men hvis du i etterkant trykker gjenopprett innstillinger ser man utslaget.

En interessant ting å merke seg er forskjellen de to har på blå gain. Personlig synes jeg det hvite blir best når man øker blå gain noen hakk - ikke redusere den. Da blir det for gult hos meg. Men igjen, så er det bare synsing fra min side når det gjelder å stille hvitbalansen. Fellesnevner ser ut til å være at man skal redusere rød ihvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke å se noe rødskjær. Men så er jeg kanskje ikke den som huger etter veldig sprakende farger heller. Enest TV-Norge kan jeg være misfornøyd med - med signalet er betydelig dårligere, og det har det alltid vært.

Til mennesker uten DVE, er det snakk om dette bildet. Vha tre plastruter i blå/rød/grønn kan man uten "synsing" stille fargene korrekt. Slik jeg har forstått dette stiller man fargene slik at de stråler ut like mye av seg selv som det de finnes i hvitt.

For å stille blå brukte jeg Farge-innstillingen, og det var tilstrekkelig til å få prøvebildet slik det skulle være:

Deretter vil DVE at du stiller rød. Det virker som om de prioriterer rød over grønn: Vi vet hvordan hud skal se ut, men ikke gress? Her måtte jeg bruke nyanse. Ved å stille denne høyere og lavere ser man tydelig hvordan rød og rosa bytter på å være mørkest når den røde brillen er i bruk. Hos meg ble g57 og r43 det som ga "balanse" i dette regnestykket, og jeg kunne ikke lenger klart skille disse rutene fra hverandre:

Så langt alt vel. Nå kommer jeg til grønnfargen, men har bare de to variablene farge/nyanse (color/tint) å få det til på! DVE sier to ting om dette, tror jeg:
    - Gå fram og tilbake for å oppnå det beste resultatet (eller gjelder dette bare kontrast/lysstyrke?)
    - Det er vanskelig å justere hver farge for seg, ettersom dette er noe man har programmert inn i tv'en.

Tar gjerne imot synspunkter på dette her.. pluss en korreksjon eller to?
    Nå har jeg sittet med kalibreringsplata hele dagen, begynner å bli temmelig lei. Uansett hva jeg foretar meg, så blir ikke rød og grønn rute riktig. Blå er helt korrekt, rød sånn ca korrekt, mens grønt er skikkelig ute å kjører. Dvs at den ikke er i nærheten av å være korrekt engang...

Kilde: Denon 1910 tilkoblet DVI -> HDMI
    Settings som følger:
    Kontrast: 90
    Lysstyrke: 42
    Nyanse: g50 r50
    Fargetone: Varm2
    Bakgrunnsbelysning: 7
    Just Svart: Lav / Av
    HDMI svart er LAV
    Strømsparing er LAV

Det som skjer er at rødfargen i disse boksene blir litt mer grått enn svart, mens grønnfargen ikke blir stilt ordentlig i det hele tatt. Det må være noe galt med skjermen, eller at kilden er dårlig. Kan være begge.

Tar gjerne i mot tips her altså

Newcomer crackerjack sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andylove: grønnfargen blir sånn hos meg også sett gjennom filteret. Mener å huske at det hadde mye å si om man velger fargerom: bred eller ikke, samt xvycc(?) innstillingen. Syns jeg husker at det virket som om de "nullet hverandre ut" mtp problemet du beskriver.

Personlig ble jeg egentlig fornøyd med svartnivå og kontrast riktig. Rødskjæret er irriterende på analoge signaler, men sliter ikke med det på dvd over hdmi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crackerjack
    Andylove: grønnfargen blir sånn hos meg også sett gjennom filteret. Mener å huske at det hadde mye å si om man velger fargerom: bred eller ikke, samt xvycc(?) innstillingen. Syns jeg husker at det virket som om de "nullet hverandre ut" mtp problemet du beskriver.

Personlig ble jeg egentlig fornøyd med svartnivå og kontrast riktig. Rødskjæret er irriterende på analoge signaler, men sliter ikke med det på dvd over hdmi.
    Det kan godt tenkes du har helt rett. Og jeg ser forrandringen i grønt når jeg endrer det i Min Fargekontroll og Hvitbalanse. Men jeg skal jobbe mer med det når jeg får RiksTV. Bor på Lørenskog og Hanaborg Antennelag er ikke særlig intr i digitalTV... J***a dritt, men det skal ut så fort som mulig. 6 September blir det mer kalibrering her i gården.

HDMI og Component (game mode - xbox360) blir svært bra, så jeg gleder meg. Dessuten skal TV'en opp på veggen og da forsvinner den ca 40cm lengre bakover i rommet. Tenker det gir meg et litt annet bilde.

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om en DVE Blueray Disc????????????

Newcomer Fade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har merket meg med at alle foreslåtte innstillinger av proffe testere foreslår å reduserer rød gain i hvitbalansen. Hvis man kjører opp et test-bilde med en ren hvitfarge og begynner å skru ned ser man det hvite blekes og blir bedre. Prøv for eksempel noen av de foreslåtte endringene her:

http://avforum.no/forum/kalibrering-...stips-m-m.html

Samsung LE40M86BD Settings

Det er ikke lett å se forskjellen mens man stiller hver enkelt verdi, men hvis du i etterkant trykker gjenopprett innstillinger ser man utslaget.

En interessant ting å merke seg er forskjellen de to har på blå gain. Personlig synes jeg det hvite blir best når man øker blå gain noen hakk - ikke redusere den. Da blir det for gult hos meg. Men igjen, så er det bare synsing fra min side når det gjelder å stille hvitbalansen. Fellesnevner ser ut til å være at man skal redusere rød ihvertfall
    Takker for link, fikk min Samsung på fredag

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme problem her, rødt og blått blir perfekt, grønt blir bare rart. Men, jeg er fornøyd med bildet uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Samme problem her, rødt og blått blir perfekt, grønt blir bare rart. Men, jeg er fornøyd med bildet uansett.
    Tenker jeg skal teste hva Snekkern har sagt om Hvitbalansen. Har DVE plata et hvitt prøvebilde som det går ann å teste i mot? Og en annen ting, hvordan vet jeg hvor mye Gain jeg skal stille på? Blir det utifra hvor hvitt det blir?

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig den har det, men det fant ikke jeg da jeg testet - ikke det at jeg leita så hardt heller.
    Du kan eksempelsvis laste ned bilder fra nettet og brenne på dvd-plate, vil tro alle dvd-spillere leser *.jpg idag!

Det er vel heller en mellomting vil jeg tro. Men contrast og brightness skal stilles før farger. Så allerede der skal hvitt være hvitt (?). Jeg har Rgain på - 12 om jeg ikke tar feil. Dette hjalp stort på det forferdelige rødskjæret som den kom 'bundlet' med

Du kan prøve med de forskjellige gain'ene på dette bildet:
    http://www.ramelectronics.net/assets.../dve-color.jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lil-H
    Det er godt mulig den har det, men det fant ikke jeg da jeg testet - ikke det at jeg leita så hardt heller.
    Du kan eksempelsvis laste ned bilder fra nettet og brenne på dvd-plate, vil tro alle dvd-spillere leser *.jpg idag!

Det er vel heller en mellomting vil jeg tro. Men contrast og brightness skal stilles før farger. Så allerede der skal hvitt være hvitt (?). Jeg har Rgain på - 12 om jeg ikke tar feil. Dette hjalp stort på det forferdelige rødskjæret som den kom 'bundlet' med

Du kan prøve med de forskjellige gain'ene på dette bildet:
    http://www.ramelectronics.net/assets.../dve-color.jpg
    Stemmer det. Og på mine høyoppløste kilder er bildet noe helt annet med tanke på farger enn det analoge kjipe signalet jeg har. Venter på RiksTV og dekoderen, så skal jeg stille inn for TV også. Men å stille ned rød Gain og rød kontrast gir en mye mykere rødfarge samt at hud ser mer "normal" ut. Dette har jeg gjort med øyemål, så hvor korrekt det er vites ikke. Tar høyde for at jeg ser nogenlunde bra

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat nå har jeg koblet den til RiksTVs Grundig dekoder og kjører følgende innstillinger:

Kontrast: 90
    Lysstyrke: 42
    Farge: 45
    Nyanse G-53 -- R-47
    Fargetone: normal
    Bakg.belysn: 6

Detaljinnstillinger:
    Juster svart: av
    Gamma: 0
    Hvitbalanse:

* R-K: 05
    * G-K: 13
    * B-K: 13
    * R-Ø: 08
    * G-Ø: 16
    * B-Ø: 10

Min fargekontroll: standard
    Kantforbedring: av
    xvYCC: På

Størrelse: 16:9
    Digital NR: Høy
    Aktiv Farge: av
    DNIe: av
    Film pluss: av

Alle innstillinger er det samme på DVD, Denon 1910 er kilde med DVI/HDMI. Eneste forrandring jeg har gjort er "nyanse" som er 57/43.

Kan noen være så vennlige å kommentere disse innstillingene kontra sine egne. Især RiksTV sin Grundig dekoder er spennende å sammenligne.

Lurer veldig på fargevalget. Enklest å stille dette fant jeg ut av med sort som bakgrunn og kraftige farger (f.eks flaggene i språkinnstillingne på ringenes herre). Da så jeg etter hvor mye blått, grønt og rødt jeg fikk i bildet. Jo nærmere sort jeg kom uten at de andre fargene ble svake eller dårlige, jo bedre ble bildet. Prøvde å holde en viss samsvar med økning og kontrast forhold under Hvitbalanse.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •