Samsung M86/M87 kalibreringstråd - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 85
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg sliter veldig med farger. Føler jeg i allefall. For denne TV'en har et voldsomt rødskjær i seg. Er det noen måte å stille dette på? Jeg så fotballkamp i går via PC hvor jeg streamet fra TV2Sumo i 1300 kbit/s. Dette gir i og for seg godt bilde på en liten skjerm, men på TV'en ble bildet dårlig. Det er jo greit siden sendingen er elendig over internett.

Problemet var bare at VIF drakta hadde mye rosa fremfor rødt. Ser dette også når jeg får en sterk rødfarge på skjermen, da blir det fort at fargen "blør" eller blir en anelse rosa. Hvordan kan jeg få stilt dette korrekt?

DVE plata er sikkert fin, men nå har jeg fått lånt en versjon for PAL og jeg har ikke disse fargekortene som skal følge med. Føler meg litt "lost" når jeg skal kalibrere TV'en. Noen tips her?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andylove
    Jeg sliter veldig med farger. Føler jeg i allefall. For denne TV'en har et voldsomt rødskjær i seg. Er det noen måte å stille dette på? Jeg så fotballkamp i går via PC hvor jeg streamet fra TV2Sumo i 1300 kbit/s. Dette gir i og for seg godt bilde på en liten skjerm, men på TV'en ble bildet dårlig. Det er jo greit siden sendingen er elendig over internett.

Problemet var bare at VIF drakta hadde mye rosa fremfor rødt. Ser dette også når jeg får en sterk rødfarge på skjermen, da blir det fort at fargen "blør" eller blir en anelse rosa. Hvordan kan jeg få stilt dette korrekt?
    Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt TVen din, men min 40M86 led også av å ha veldig dårlig evne til å gjengi fargen rød/rosa. Spesielt hudtoner var helt feil; det så ut som om alle mennesker enten rødmet kraftig eller hadde vært for lenge ute i sola. Men nå etter å ha hatt skjermen i drift i ca en måned så har dette faktisk korrigert seg selv. Menneskene har 'sluttet' å rødme og fargene ser veldig fine og naturlige ut. Det eneste som plager meg litt nå er enkelte områder på skjermen som lider av ganske betydelig clouding. Får se hvordan dette utvikler seg etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kilronan
    Jeg vet ikke hvor lenge du har hatt TVen din, men min 40M86 led også av å ha veldig dårlig evne til å gjengi fargen rød/rosa. Spesielt hudtoner var helt feil; det så ut som om alle mennesker enten rødmet kraftig eller hadde vært for lenge ute i sola. Men nå etter å ha hatt skjermen i drift i ca en måned så har dette faktisk korrigert seg selv. Menneskene har 'sluttet' å rødme og fargene ser veldig fine og naturlige ut. Det eneste som plager meg litt nå er enkelte områder på skjermen som lider av ganske betydelig clouding. Får se hvordan dette utvikler seg etterhvert.
    Min erfaring er også at ting fikser seg selv litt etter hvert.
    Syntes også at det var mye rødt i bildet, men det er borte nå. Samme med lysblødning/"clouding". Det var ganske mye de første dagene, men nå etter 1måneds tid, ser alt veldig mye bedre ut.
    Totalt sett, er M87 40" noe av det beste LCDTV jeg har sett. Skal det bli mye bedre nå, er det vel plasma som må til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hatt TV'en min i to uker engang. Men jeg har lagt merke til allerede nå så er bildet blitt bedre. Fant en innstilling som het LNA hvor manualen sa at dette burde hjelpe for dårlige forhold på antenne signalet.

For øvrig er xbox360 helt perfekt i fargene, rødt blir rødt og ikke rosa. Kjører 1080p over komponent i spillmodus.

HDMI inngangene bruker jeg for PC og DVD, begge med DVI -> HDMI. Etter å ha slått på xxyycc, så ble alt mye bedre.

Dette med clouding ser jeg ikke så veldig godt, kanskje jeg ikke har så mye av det, men dårlige divX og TV signaler gjør jo at jeg må ha på høy Digital NR, så det kan bli litt "bløtt" i bildet noen ganger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question HDMI lyd?

Fikk HD boksen fra canal digital i går, endelig blir det HD PL fotball i huset... Men har et problem... Jeg får ikke noe lyd når jeg bruker HDMI kanalen (?) verken på Tv`n eller i surround anlegget. Men når jeg tar det på en av ext kanalene, funker det... Jeg er ikke akkurat mr. fix it, så jeg vet ikke helt hvor jeg kan finne ut slike ting.... Noen som har peiling??? Blir kjedelig å se HD fotball uten lyd...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen som gidder å svare?

Hvor blir det av alle "ekspertene" her? Jeg kom til dette forumet fordi jeg ble anbefalt at mange her hadde god peiling og at hjelp alltid kunne bli funnet her... Tror 1 av 13 poster er blitt besvart...

I allefall, om noen føler for å hjelpe meg, blir jeg glad:

Har fått tak i DVE plata og skal kalibrere min TV. Men det står i bruksanvisningen at det anbefales å sette den på "standard" eller "egendefinert" i modus. Denne TV'en har jo ikke "egendefinert", så hvilken modus anbefales?

Ellers så får jeg frem grønn, blå og rosa (??) som farger jeg kan stille på. Hvordan stiller jeg da den røde fargen?

På forhånd takk

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor blir det av alle "ekspertene" her? Jeg kom til dette forumet fordi jeg ble anbefalt at mange her hadde god peiling og at hjelp alltid kunne bli funnet her... Tror 1 av 13 poster er blitt besvart...

I allefall, om noen føler for å hjelpe meg, blir jeg glad:

Har fått tak i DVE plata og skal kalibrere min TV. Men det står i bruksanvisningen at det anbefales å sette den på "standard" eller "egendefinert" i modus. Denne TV'en har jo ikke "egendefinert", så hvilken modus anbefales?

Ellers så får jeg frem grønn, blå og rosa (??) som farger jeg kan stille på. Hvordan stiller jeg da den røde fargen?

På forhånd takk
    Du har litt å lære om forum skjønner jeg:-)
    Ingen kan tvinges til å svare, og får du ikke svar, så er det vanligvis en av to årsaker.
    1) spørsmålet du har stilt har blitt besvart et enormt antall ganger før.
    2) ingen vet svaret.

Når det gjelder sprøsmålet ditt om "modus", så må du nok bare velge en modus du ikke vil bruke, og så modifiserer du den.

Newcomer crackerjack sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andylove: Jeg har denne tV også, og er fornøyd men sliter litt med rødskjær, spesielt på analog TV. Du har helt rett i at det ikke finnes "egendefinert". De fleste med denne TV velger "film" modus da denne visstnok åpner for flest innstillingsmuligheter. På DVE spør de deg om å justere rødfargen, det er det samme som fargekontrollen (colour) de du refererer til (tint), er jeg mer usikre på.

Anbefaler forøvrig å besøke hjemmesiden til DVE,(søk den opp på google) Der har de en veldig bra pdf manual som tar deg gjennom hele prorammet.

Ellers synes jeg innstillingene hos HDTV jeg lenker til i første post er et godt utgangspunkt, og deretter bruke DVE, spesielt for svartnivå og kontrast.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Link til brukermanualen?

Prøvde å finne denne PDF'en du sikter til, men finner den ikke. Har du mulighet til å legge til en link?

Ellers har jeg bare stusset over at farekontrollen har grønn, blå og rosa som valgmulighet. Hvor er det blitt av rød? Jeg har også valget "farge" under dynamisk modus. Da kan jeg ikke velge detaljinnstillinger.

Er det optimalt å stille inn TV på film modus, siden de fleste gjør dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å finne denne PDF'en du sikter til, men finner den ikke. Har du mulighet til å legge til en link?

Ellers har jeg bare stusset over at farekontrollen har grønn, blå og rosa som valgmulighet. Hvor er det blitt av rød? Jeg har også valget "farge" under dynamisk modus. Da kan jeg ikke velge detaljinnstillinger.

Er det optimalt å stille inn TV på film modus, siden de fleste gjør dette?
    her har du pdfen, men den er riktignok for HDDVD versjonen. Men er vel dual format, så er vel dvd på den også.

http://www.fysjameg.no/DVEHDProgramfinal.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stianfp
    her har du pdfen, men den er riktignok for HDDVD versjonen. Men er vel dual format, så er vel dvd på den også.

http://www.fysjameg.no/DVEHDProgramfinal.pdf
    Thank you

Det var tidenes drøyeste bruksanvisning. Det ser i allefall ganske likt ut som for DVD, men de har lagt til et par kapittel om HD DVD, naturligvis.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager dobbelpost her...

Men hvordan stiller jeg HVER enkelt farge på denne TV'en? Jeg har norsk meny, men jeg ser ingen forrandringer når jeg går inn under "detaljinnstillinger -> min fargekontroll". Rosa, Blå, Grønn og Hvit gir ingen effekt i det hele tatt.

Eneste er Farge i hovedmenyen, men da stilles jo alle fargene? Blir litt vanskelig å kalibrere med DVE plata hvis jeg ikke kan stille hver enkelt farge.

Svar mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    beklager dobbelpost her...

Men hvordan stiller jeg HVER enkelt farge på denne TV'en? Jeg har norsk meny, men jeg ser ingen forrandringer når jeg går inn under "detaljinnstillinger -> min fargekontroll". Rosa, Blå, Grønn og Hvit gir ingen effekt i det hele tatt.

Eneste er Farge i hovedmenyen, men da stilles jo alle fargene? Blir litt vanskelig å kalibrere med DVE plata hvis jeg ikke kan stille hver enkelt farge.

Svar mottas med takk
    trur du får mere muligheter hvis du stiller tven i enten movie eller den "andre" (husker ikke navnet) i menyen. har du tven på dynamisk så har du ikke så mye valg. Hvis du skjønte hva jeg mente i det hele tatt nå

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trur du får mere muligheter hvis du stiller tven i enten movie eller den "andre" (husker ikke navnet) i menyen. har du tven på dynamisk så har du ikke så mye valg. Hvis du skjønte hva jeg mente i det hele tatt nå
    Jada, det skjønte jeg meget bra. Velger nesten alltid movie, for den åpner for litt mer innstillinger. Jeg får da ikke movieplus, DNIe, Aktiv Farge.

Det jeg er ute etter er HVOR jeg kan finne hver enkelt farge. Har jo noe som heter "nyanse" mellom rødt og grønt og "farge". Men hva gjør Hvitbalanse og Min fargekontroll?

Takk igjen for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada, det skjønte jeg meget bra. Velger nesten alltid movie, for den åpner for litt mer innstillinger. Jeg får da ikke movieplus, DNIe, Aktiv Farge.

Det jeg er ute etter er HVOR jeg kan finne hver enkelt farge. Har jo noe som heter "nyanse" mellom rødt og grønt og "farge". Men hva gjør Hvitbalanse og Min fargekontroll?

Takk igjen for svar
    tven min er inne for rep for øyeblikket, så jeg får ikke sjekket etter selv..jeg husker ikke...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tven min er inne for rep for øyeblikket, så jeg får ikke sjekket etter selv..jeg husker ikke...
    Ok. Hva gjør den på rep? Får du nytt hovedkort og firmware?

Når du får skjermen tilbake, kunne du ha postet svarene jeg lurte på? Evnt om noen andre kunne tatt seg tid til det

Takk

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Hva gjør den på rep? Får du nytt hovedkort og firmware?

Når du får skjermen tilbake, kunne du ha postet svarene jeg lurte på? Evnt om noen andre kunne tatt seg tid til det

Takk
    halve venstre side av skjermen hadde bare dødt bakbelysning. De kan vel ikke reparere den, så butikken blir vel kreditert, også håper jeg at jeg kan få en ny en med nyeste firmware, skal iallefall forsøke og forsikre meg om at jeg får det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg akkurat snakket med Samsung Support og TV spesialisten er selvfølgelig på ferie. Det jeg har vært ute etter er hvordan jeg kan stille rød, grønn og blå sånn i henhold DVE plata. Det kunne duden ikke svare på, så da får jeg vente.

Ellers fikk jeg tips om å ringe ABC Electronic som da er servicepartner til Samsung, og der fikk jeg vite at man må inn i service menyen for å stille på fargene. Litt underlig det der. Kanskje jeg kan få oppgradert skjermen til ny firmware og nytt hovedkort.

Ingen her som har brukt DVE plata?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hemmabio melder disse innstillinger:
    Film
    Kontrast: 90
    Brightness: 52
    Sharpness: 20
    Farge: 58
    Ton(?): 50
    Fargetone: Varm 2
    Bakgrunnslys: 7 (fritt etter rommet)
    Just. av svart: Av
    Dyn. Kontrast: Av
    Gamma: -2
    Hvitbalanse:
    RO:13
    GO:15
    BO:9
    RG:0
    GG:15
    BG:1
    Fargeforbedring: Alle på 15
    Kantforb.: Av
    Fargeomfang: Wide
    xvYCC: På
    HDMI svart: Lav hvis du har videosvarte(?)
    Normal hvis du har Datasvarte.

Har ikke TV'en selv og har aldri sett menyen, derfor fatter jeg lite av hva enkelte ting er her.

TV'en gjorde det helt greit i testen her.
    Ansi-kontrasten er på 490:1 og djupsvärta er på 0.6 cd/m2

Til sammeligning målte Sony KDL-40D3000 til 535:1 i kontrast og en svartnivå på 0.5cd/m2.
    Panasonic TH42PX700 målte 600:1 i kontrast og 0.25cd/m2.
    Pioneer PDP-428DX målte 2400:1 i kontrast og imponerende 0.05cd/m2.

Dårligst ut kom LG 42LY95 med 280:1 og 0.9cd/m2
    og
    Phillips 42PFL7562D/10 med 245:1 og 1.0cd/m2
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thank you! Skal se hva slags resultat de innstillingene gir meg. Må nok uansett kjøre DVE plata for å få det helt korrekt. Står i manualen at du skal kalibrere hver 6.måned. Kan jo tenkes at det har noe med som de fleste her sier, at skjermen blir bedre og bedre etterhvert som tiden går.

Lurer litt på hvor lenge de svenske folka hadde skjermen inne før de testet den. Jeg mener at sånne tester gjerne blir urettferdige, særlig siden LCD paneler ofte har godt av å "kjøre seg inn" før man stiller dem inn. Ellers blir jo resultatet ganske artig.

EDIT:
    Har du link til de testene eller innstillingene? Prøvde å ta meg en tur på Hemmabio Projektor Plasmaskärm Filmdukar mm till din Hembio, men fant ikke frem.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •