Hvordan få dempet vibrasjonene fra subwoofer ???? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 57
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Glimrende innlegg, marsboer! Takker :-)

*a little less confused*

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra innlegg, marsboer.

Ble jammen litt klokere ikveld jeg også, gitt. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Meget bra innlegg dette her...

Nøyaktig hva jeg trenger når kinoen gjør sitt inntog i kjelleren uten å skremme naboene for mye

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Dersom problemet er lyd/vibrasjoner opp til etasjen over er det nok dempeputer under sub og evt nytt isolert tak (lydbøyler) som er medisinen...
    Ellers må du nok finne deg i å kunne måtte dempe subben litt.
    Skal muligens en Plus/2 inn i hjemmekinoen...om det blir plass vel og merke he he
    :-O
    Bruker referanse på 74-75 db til film og + 5 db på LFE. (Følsome ører for høye frekvenser så klarer ikke spille for høyt)
    Noe som gjør at suben akkurat krysser 100 db på extrem bypbassen som eks Star Wars ep.2 i starten når sølv skipet kommer over skjermen og nåe skipet er lanet og blir sprengt i filler :-)

Enten blir hjemmekinoen i en stue eller på et lite soverom og håper på og kunne ha 2 suber eller 4 etter som 2 lukede DIY suber skal bygges oxo, så håper jeg og kunne bruke HP/LP på høytalere/sub så jeg ikke trenger effektforsterkere.
    Så derfor blir det raskt litt extra viber fra subene når de får all bass under 80hz.
    Siden jeg ikke er akkurat "rik" må noen billige og effektive trix til.
    Skal opp litt filt eller sånt på veggene for dempe litt.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filt på veggene demper nok ikke mye bass, men det kan fjerne enkelte refleksjoner i mellomtone/diskant om det er et problem. I tillegg fjerner det jo en del strølys som øker kinofølelsen.
    Du får uansett valg av rom ha lykke til med prosjektet!:-D
    Sier som Flageborg: moro med LYD (og bilde)!

Edit: det planlagte suboppsettet ditt høres ganske kjent ut...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går bare og venter på omrokeringer i husene nå så :-)

Ja, filt er en fin ting og ha på vegger, men hvor er det best og ha filten?
    Skal begynne og dekke bak veggen, men er usikker på om jeg skal ha heldekkende sånn seneteppe langs veggene. Er to vinduer på sideveggene i soveromoet og 2 store + altandør med vindu i stuen. Og stuen er litt L formet så en "lett" vegg må eventuelt opp der.
    Hmm, undrer på om glassene blir sittende i med 4 suber i romet :-O he he

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bruk Spikes.

På Ikea selger de gardiner i ensfarget bomull som koster en slikk og ingenting.
    Fåes i alle slags farger og er 200 eller 220 cm lange. heng de opp på veggen med en gardinstang og vips ser det ut som du har et vindu der :-D
    Bare et lite tips,
    Min mening er at det funker like godt, og ser veldig mye bedre ut enn filt på veggene.

Når det gjelder vibrasjonene fra SUB en din, kan jeg ikke forstå at flere anbefaler spikes.
    Med spikes reduserer du kontaktflaten mot gulvet ditt til omtrent 0. Dette vil du merke med sterkt redusert vibrasjonstøy. Det er jo derfor Spikes finnes, for å bli kvitt dette (påstand ja jeg vet.)
    Hvis gulvet ikke er helt beint der SUB en står, så stikk på et flisesenter og få deg en liten skiferplate eller lignende som du har under.
    Lykke til!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plus/2 lager bra med vibrasjoner.
    Sjekket centeren som står oppe på suben med demping 2 lag filt og gummi mellom, og den har flyttet seg et par cm. Etter jeg prøvde 115db grensen :-)

Har påmontert spikes på fronthøytalerne mine, de har bare doble 6,5" basser men kjenner det fortsatt vibrerer når jeg spiller vanlig stereo i 2.0

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Kasper-
    Fåes i alle slags farger og er 200 eller 220 cm lange. heng de opp på veggen med en gardinstang og vips ser det ut som du har et vindu der :-D
    Bare et lite tips,
    Min mening er at det funker like godt, og ser veldig mye bedre ut enn filt på veggene.

Når det gjelder vibrasjonene fra SUB en din, kan jeg ikke forstå at flere anbefaler spikes.
    Med spikes reduserer du kontaktflaten mot gulvet ditt til omtrent 0. Dette vil du merke med sterkt redusert vibrasjonstøy. Det er jo derfor Spikes finnes, for å bli kvitt dette (påstand ja jeg vet.)
    Hvis gulvet ikke er helt beint der SUB en står, så stikk på et flisesenter og få deg en liten skiferplate eller lignende som du har under.
    Lykke til!

Er de gardinene tykke ?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg Scenemolton Harman Kardon! anbefales. Henges opp som gardiner. Er veggen 4 meter bør du ha 6 meter stoff så du får nok bølger. Romkorreksjon i de høyere frekvenser er nå overflødig hos meg:-)

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drister meg til en aldri så liten fakkelkasting..

Å dempe vibrasjoner fra Plus/2 kan vel sammenlignes med stable dominobrikker i en barnehage full av 2-åringer... Temmelig håpløst med andre ord:-D Jeg vil nå påstå at om du henger den i ett avdempet gyro-oppheng (om noe slikt finnes..) så vil jo fremdeles generere vibrasjoner i både vegg og tak da basslyd ER vibrasjoner. Om det er selve gjenklangen og klirring du vil ha bukt med så må det som skaper ulyden fjernes/dempes. Og ja - det har gått mer enn en pakke dempeputer bak bilder andre løse ting her i huset. Plus/2 er også ett glimrende verktøy til å finne løse lister og slark i dørhengsler med!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Kjøp deg Scenemolton Harman Kardon! anbefales. Henges opp som gardiner. Er veggen 4 meter bør du ha 6 meter stoff så du får nok bølger. Romkorreksjon i de høyere frekvenser er nå overflødig hos meg:-)
    Blir sansynlig vis og trenge noen slike senetepper ja, men venter til jeg har fått prøvelyttet og sjekket frekvensresponsen :-)
    Trenger ny og moderne surr.forsterker oxo. (Bare får tak i penger nok så)
    Er ikke slike litt dyre?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Drister meg til en aldri så liten fakkelkasting..

Å dempe vibrasjoner fra Plus/2 kan vel sammenlignes med stable dominobrikker i en barnehage full av 2-åringer... Temmelig håpløst med andre ord:-D Jeg vil nå påstå at om du henger den i ett avdempet gyro-oppheng (om noe slikt finnes..) så vil jo fremdeles generere vibrasjoner i både vegg og tak da basslyd ER vibrasjoner. Om det er selve gjenklangen og klirring du vil ha bukt med så må det som skaper ulyden fjernes/dempes. Og ja - det har gått mer enn en pakke dempeputer bak bilder andre løse ting her i huset. Plus/2 er også ett glimrende verktøy til å finne løse lister og slark i dørhengsler med!
    Merket det ja, når den sto i 16hz modus før så kom det noe mekanisk lyd fra veggen eller noe sånt når den kom under 20hz ca, fikk ikke lokalisert det :-/
    Food for woofers eller noe sånt den cdn het.
    Blir så jeg sattser på heldekkende golvteppe på romet samt dempeplatform til plus/2 :-) (må jo stelle godt med lillegutt) :-) Er ikke så flink til og mekke så må være enklest mulig he he.
    Og blir det så jeg får plass til en nr.2 plus/2 så skal jeg nok få sjekket om spikrene i veggen holder ja he he

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Blir sansynlig vis og trenge noen slike senetepper ja, men venter til jeg har fått prøvelyttet og sjekket frekvensresponsen :-)
    Trenger ny og moderne surr.forsterker oxo. (Bare får tak i penger nok så)
    Er ikke slike litt dyre?
    tror jeg betalte litt over 4k for 20 meter i tre meters bredde. Det var verdt det.
    Er vel en av de bedre oppgraderinger jeg har gjort den senere tid. Itillegg skaffet jeg en god del glavaruller som tar seg av det som er litt lenger ned i frekvensspekteret.

Rommet spiser nå bass til frokost å lunsj. 2 stk pb12plus/2 må virkelig legge seg i selene for å sette rommet i trykk:-)Positivt er det også at EQ begynner å bli overflødig også i bassområdet. Et par oppgraderinger til så tror jeg jeg skal være i mål:-)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    tror jeg betalte litt over 4k for 20 meter i tre meters bredde. Det var verdt det.
    Er vel en av de bedre oppgraderinger jeg har gjort den senere tid. Itillegg skaffet jeg en god del glavaruller som tar seg av det som er litt lenger ned i frekvensspekteret.

Rommet spiser nå bass til frokost å lunsj. 2 stk pb12plus/2 må virkelig legge seg i selene for å sette rommet i trykk:-)Positivt er det også at EQ begynner å bli overflødig også i bassområdet. Et par oppgraderinger til så tror jeg jeg skal være i mål:-)
    Ja de som tjener bra kan utvikle hjemmekinoen som de ønsker he he.
    Værre med oss som ikke tjener så bra.
    Glava kunne kansje gått i taket, om taket er solid nok til og bære.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fanken å. Endringer i planene.
    Må vist bo i et hus alene :-O :-)

Da skal hjemmekinoen ned i en stue med et noe dålig tregolv.
    Har prøvd en Paradim PS 1200 (Gammelsuben min) i stuen og det rista ganske så mye :-O
    Har ikke målt opp den enda men den har en ok størrelse. til mine HT.

Har et stort problem.... Et stort vindu på veggen jeg kunne tenke meg og ha fronten av hjemmekinoen. Det er av typen som det låter i når en tramper litt på golvet eller det blåser ute :-/
    Annet en det er det en ok 4 kantet form me noe stygge vegger.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Kasper-
    Lykke til!
    Min anbefaling er å heller bruke tre spikes enn fire. På den måten står subben støtt uansett hvor ujevnt gulvet er. Tenk litt på det, så ser du hvor logisk det er

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge visst at jeg må/bør gjøre noe med bassforplantningen i kinorommet mitt. Egentlig mest på grunn av naboene.

Da er spørsmålet om jeg kommer best ut med en Auralex Subdude eller stenheller. Noen kvalifiserte gjetninger?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg har lenge visst at jeg må/bør gjøre noe med bassforplantningen i kinorommet mitt. Egentlig mest på grunn av naboene.

Da er spørsmålet om jeg kommer best ut med en Auralex Subdude eller stenheller. Noen kvalifiserte gjetninger?
    Fikk du klager på torsdag? Det ville i alle fall ikke være rart i så fall :- )

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du klager på torsdag? Det ville i alle fall ikke være rart i så fall :- )
    Ingen klager ! På 4år har jeg stadig 0 klager.. Likevel ønsker jeg at naboene skal føle litt mindre vibrasjoner fra mine filmseanser... Bare for å være grei lissom

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •