Behringer Ultracurve Pro DEQ2496 - tråden

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Behringer Ultracurve Pro DEQ2496 - tråden

Har en Behringer Ultracurve Pro DEQ2496 og ønsker tips og tweaks om denne.

Behringer ULTRACURVE PRO DEQ2496

Dette er blant annet en automatisk romkorreksjonsenhet som ved hjelp av mikrofon kan rette en frekvenskurve fra 20-20kHz, med 2x31 bånds equalizer. Dette kan den gjøre digitalt inn og ut - noe den gjør (IMO) med minimalt tap.

Kjøpte den for å få en så rett frekvenskurve som mulig - har små muligheter for praktisk demping og optimal plassering av høytalerne i stua. Den fikset peakene jeg hadde og resultatet ble bra - spesielt bassen ble mer balansert.

Er ute etter andre som har bruker-erfaringer fra denne saken, vet at den har mange funksjoner i tillegg til den automatiske rom-korreksjons delen.

Bruksanvisningen som fulgte med sier ikke så mye om praktisk bruk til hjemme- hifi.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mange tips, men kanskje du skulle døpe om tråden fra "Ultracure" til "Ultracurve", så er det kanskje flere som skjønner hvilken dings du sikter til.

Når det er sagt, så er det sikkert mange som bruker den til å kurere akustisk "syke" rom, så kanskje ikke "Ultracure" er noe dårlig navn... ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Har ikke så mange tips, men kanskje du skulle døpe om tråden fra "Ultracure" til "Ultracurve", så er det kanskje flere som skjønner hvilken dings du sikter til.

Når det er sagt, så er det sikkert mange som bruker den til å kurere akustisk "syke" rom, så kanskje ikke "Ultracure" er noe dårlig navn... ;-)
    Trådløse tastatur er noe herk og mangelen på korrekturlesing også
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har denne selv sammen med Behringer ECM 8000
    Planen er og bruke den automatiske rom-korreksjons delen, men ser jo at den har et hav med andre muligheter:-) Så i denne tråden håper jeg det kommer mange svar!
    Har forøvrig ikke fått testet den selv da den venter på noen suber... Bruker du den full-range?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Har denne selv sammen med Behringer ECM 8000
    Planen er og bruke den automatiske rom-korreksjons delen, men ser jo at den har et hav med andre muligheter:-) Så i denne tråden håper jeg det kommer mange svar!
    Har forøvrig ikke fått testet den selv da den venter på noen suber... Bruker du den full-range?
    Fint at det er fler som har denne

Jeg har også den mikrofonen. Jeg bruker full range, fra 20-20kHz. For tiden lar jeg den få gi maks +4dB, men lar dempingene være - ved 40Hz demper den hele -9dB. Ikke mer boomy bass lenger.

Mater den med 24bit/96kHz. Noe den fungerer bra med.

I tillegg til GEQ (romkorreksjonen) bruker jeg også den parametriske eq'en til å legge en loudness kurve samtidig for å få litt mer futt i lyden ved lytting ved lavt volum. Dette fungerer veldig bra.

Jeg mater den optisk fra pcen, videre til en dac, balansert til pre/effekt. Har tilkoplet Infinity Kappa 600 og to suber (Kappa sub og PSB Subsonic 3i) via pre.

Vært intressant om noen flere her hadde vært borti de andre funksjonene - DEQ, Width, FBD og DYN.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker ikke å høre navnet "Behringer" i samme settning som "hifi" :/

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Hifi går vel bra? High end derimot

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Hehe
    Kan jeg fatte:-)
    Men ordet Berhinger og hjemmekino derimot;-)
    Har lekt meg såvidt meg equalizeren i den, og slikt "tilbehør" kan fint kombineres i et hifi oppsett. Har ikke fått kjøpt kabler og nok xlr til rca overganger, slik at jeg får lekt meg med alt den har og by på. Mikrofonen har jeg heller ikke fått testet. Den har uten tvil mye snacks og kan veldig fint lure seg inn i et hifi oppsett. Dog, jeg har ikke testet noe seriøst enda. Men meningen med den er jo og forbedre lyden. Så jeg ser (ikke nå lenger vel og merke) ikke noe galt med og nevne ordet Behringer i samme settning som "hifi".

Mr_Spock
    Hvor har du kjøpt stativet til mikrofonen din? Pris?

Gleder meg til og utveksle brukererfaringer i denne tråden:-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Mr_Spock
    Hvor har du kjøpt stativet til mikrofonen din? Pris?

Gleder meg til og utveksle brukererfaringer i denne tråden:-)
    Jeg bruker et kamerastativ, kjøpt på Elkjøp, tror det kostet rett over hundrelappen. Med lett modifisering fungerer det bra.

Fint å utveksle erfaringer, jeg holder stadig på og fikser på Behringeren

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som selger instrumenter har som regel mikrofonstativer. De rimeligste kan fåes under 300kr og er stabile og fine, ofte med bom slik at man slipper å flytte sofaen eller sette stativet oppi sofaen.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på denne og feedbackdestroyeren FBQ2496?

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om jeg skal investere i en DEQ2496 selv.

Men:

Dersom bassen er nede 6dB fra 30-50hz.. Hva gjør egentlig den DEQ'en da? Booster den signalet opp 6dB, slik at jeg får en 'rett' frekvenslinje ? Isåfall... Er det ikke veldig lett å 'sprenge' subben, når jeg spiller ved høye volum? (For da blir jo egentlig volumet f.eks 115 + de 6dB som er boostet fra 30-50hz, - altså 121dB ved den frekvensen). Eller er jeg helt på jordet nå?

Likeså er det vel med 'peaker' ? Dersom jeg har en peak som er +10dB med 50hz.. så bare demper den signalet 10dB ved 50hz ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    DEQ2496 har så vidt jeg har skjønt bl.a. inngang for mikrofon og mulighet for "automatisk" retting av frekvensgangen. Kan se ut som de har lagt litt mer i komponentene også, men her er jeg på tynt vann...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Lurer på om jeg skal investere i en DEQ2496 selv.

Men:

Dersom bassen er nede 6dB fra 30-50hz.. Hva gjør egentlig den DEQ'en da? Booster den signalet opp 6dB, slik at jeg får en 'rett' frekvenslinje ? Isåfall... Er det ikke veldig lett å 'sprenge' subben, når jeg spiller ved høye volum? (For da blir jo egentlig volumet f.eks 115 + de 6dB som er boostet fra 30-50hz, - altså 121dB ved den frekvensen). Eller er jeg helt på jordet nå?

Likeså er det vel med 'peaker' ? Dersom jeg har en peak som er +10dB med 50hz.. så bare demper den signalet 10dB ved 50hz ?
    Ja det er jo slik den fungerer.

Ved å bruke autokalibreringen kan du få slike utslag - avhengig av rommet og plassering av sub eller fronter.

Problemet er som du beskriver at den kan booste mange dB ved visse frekvenser- men det er jo ikke ønskelig - element og forsterker kan bli overbelastet. Derfor kan du gå inn etterpå og pynte på kurven - for eksempel dempe boosten til +2 eller +3dB - noe som suben klarer og samtidig retter kurven en del.

Men den største gevinsten er etter min erfaring lydforbedringen du får når den demper peaker - dette gjør bassen mye fastere og balansert.

Fremgangsmåten blir da å la eq'en autokalibrere og så gå inn etterpå og justere etter fornuft og smak.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Som nevnt her er vel den største forskjellen at DEQ2496 har en autokalibreringsfunksjon med bruk av mic, samtidig har den flere eq bånd som kan justeres. Den har også andre funksjoner som jeg ikke har funnet ut av enda

Har ikke erfaring av fbq2496, men du kan lese om begge to her:

Welcome to L-Sound!

Behringer DEQ2496 Ultra-Curve PRO - Musikklink.no

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette et godt alternativ til en god DA converter i high end sammenheng? - At man kjører digital inn- og Xlr ut men har i tillegg mulighet til å rette frekvenskurven?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Er dette et godt alternativ til en god DA converter i high end sammenheng? - At man kjører digital inn- og Xlr ut men har i tillegg mulighet til å rette frekvenskurven?
    Hehe - jeg tror en del vil steile når du nevner Behringer og High-End i samme setning.

Uten å påberope meg et snev av peiling på hva slags DAC som egentlig sitter inne i behringer-boksen, vil jeg tro at den er relativt lite påkostet...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    High-end er vel å ta i, den koster jo rundt 3k. Man får jo som regel det man betaler for.

Min erfaring er at dacen i Behringeren holder bra - med prisen i tanke. Andre har også blitt overasket over hvor gjenomsiktig Behringeren blir i signalkjeden - selv på ganske avanserte anlegg.

Rådet jeg har fått er å kople inn en bedre dac etter Behringeren. Dette gjør jeg og det fungerer bra for meg.

Det er også mulighet for å modde Behringeren - spesielt med tanke på de analoge utgangene - med dette bør den kunne yte bedre som dac.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dacen som sitter i deq2496 er en AK4393.
    En meeeget bra dac.
    AK4393

Problemet med denne boksen er analogdelen som er laget for PA bruk.
    Tapper man signal rett fra dac'en, så har man en dac/romkorreksjon som spiller helt utrolig bra.
    Så kan man bytte klokker i den, bedre psu osv osv. Meget moddevenlig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Azathoth
    Dacen som sitter i deq2496 er en AK4393.
    En meeeget bra dac.
    AK4393

Problemet med denne boksen er analogdelen som er laget for PA bruk.
    Tapper man signal rett fra dac'en, så har man en dac/romkorreksjon som spiller helt utrolig bra.
    Så kan man bytte klokker i den, bedre psu osv osv. Meget moddevenlig.
    Fint å få det bekreftet en gang til, har lest det samme på et par andre forum. Takk skal du ha.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •