Behringer Ultracurve Pro DEQ2496 - tråden - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 66
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    Noen som kan fortelle meg om den tar både 120v og 220v. Eller er det egne 120\220v versjoner?

Bare lurer sånn i tilfelle jeg kommer over en billig en på ebay.
    På min står det:

Europe 100-240V 50/60Hz - det står det på oversiden av boksen.

Min er kjøpt i Norge.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bruk av DEQ 2496

Hei, jeg har nå gått til inkjøp av en Bheringer DEQ 2496 men, jeg har lest side opp og side ned uten og helt skjønne hvordan denne skal brukes for og kalibrere / tune 1 stk SVS PB 13 Ultra. Bruksanvisningen til denne boksen er meget dårlig, er det noen som kan skrive noen ord om hvordan en går fram for og måle frekvenskurven og hvordan justere denne etter eget ønske ??? Håper der sitter noen der ute som har peiling på bruk av denne behringerenops:

Jeg forstår godt dem som har byttet ut DEQ 2496 med feks SMS 1 som skal vere mye enklere i bruk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvor mange "kanaler" man kan kjøre på denne? Vurderer å prøve en ny diskant i høytalerene mine og må da dele aktivt slik at diskant kjøres separat fra mellomtone/bass. Gikk inn på Behringers sider, men ble ikke mye klokere...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel 2 kanals
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Må innrømme at jeg er temmelig noob på dette med Behringer og aktiv deling, så viss noen kunne hjulpet med forklaring hadde jeg blitt glad

Har i dag to fronthøytalere og en senter fra Hawthorne Audio (Open baffle). Det er vel en 2 veis coaxkonstruksjon med en kompresjons horndiskant i midten. Tanken er å prøve bytte av diskanten med en langt bedre diskant. Da vil selvfølgelig ikke delefilter som nå er tilpasset, passe lenger. I praksis vil dette bety at jeg enten må få noen til å konstruere nytt filter (noe som høres ut som en håpløst stor jobb), eller bruke Behringer som delefilter.
    Jeg ønsker å bytte både på frontene og senter for å få lik klang.
    Noen som kan skissere hvordan dette lar seg løse? Må jeg ha flere Behringer eller andre filtere jeg kan koble inn på DEQ2496?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: Har du spesifikasjonene på elementene så beregner Eltek lett hva du trenger til et nytt delefilter, Avhengig av komponentkvalitet trenger det heller ikke bli dyrt. Mener til å med å huske at de kan lodde det for deg uten at det koster rare greiene. En telefon til Eltek burde avklare dette

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo også selvfølgelig en mulighet! Når det blir nevnt tenker jeg likevel hvordan dette filteret blir i kvalitet. Som kjent tar det mye tid å få til et skikkelig filter med mye testing, prøving og feiling. Hva kan Eltek få til på kort tid? Skal høre med de uansett...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frode på Eltek har jo blandt annet konstruert Dynabel Euforia som ble ekstremt godt mottat. Den hadde et veldig avansert delefilter. Tror ikke tiden på konstruksjon er det avgjørende.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over den eminente Frode Steen og det var på ingen måte meningen å undergrave hans kompetanse Jeg skal sende de en mail å høre hva de kan få til..hadde vært dritspennende å fått til noe med den diskanten jeg tenker på

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan koble til Behringer

Ifølge manualen jeg fant på behringer.com har den XLR-tilkoblinger.
    Hvordan kobler jeg den til mitt oppsett?
    Har Klipsch RF-83, nc-2250 effektforsterker og nc-2100 forforsterker og der er det kun RCA/banan/spade.

Kobles den mellom høyttalere og effektforsterker, effekt og pre, eller hvor?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv synes jeg at den fungerte best i det digitale domenet - altså at du kopler den inn med optisk/coax fra pc/cd-spiller og digitalt ut til ekstern dac/receiver.

Passande analoge utkabler laget jeg enkelt selv, tok et par greie vanlige rca kabler - kappet av pluggene i den ene enden og monterte på xlr kontakter (handlet disse rimelig i en musikkinstrumentforretning) - mener oppskriften sto i manualen til eq'en.

Jeg har bare brukt den foran forforsterkeren - men det er fult mulig å benytte den mellom pre og effekt - hvis du trenger den til flere kilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk så mye Mr Spock for raskt og oppklarende svar.
    Behringer Ultracurve Pro med tilhørende mic har banet seg vei til toppen av min ønskeliste.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg har ikke prøvd den mellom pre og effekt. Det kan jo være litt skummelt, vet at den har noen "oppstartslyder" så slå på den før du slår på effektforsterker.

Lydnivået på "pink noise" stiller du inne i autokalibreringsmenyen.

Noen som kan si noe mer om dette, jeg har tenkt å prøve den mellom pre og effekt...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan denne fungerer istedenfor audyssey?
    Har en denon 2809 og parasound nc2250 eff.forsterker, og tenker litt på å prøve denne behringeren mellom dem. Har anlegget i stuen så er låst med tanke på plassering, og har en del topper/dipper som audyssey ikke klarer i det hele tatt.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Når man bruker mikrofonen til denne, å har kobla den rett i effektforsterker, hvordan vil lydnivået være når man da kjører autokalibrering?
    Har jo ikke mulighet til å stille lydnivået fra forforsterkeren når behringeren er koblet mellom for å effekt. Håper noen forstår meg. (?) Takker for svar
    Nå er en stund siden jeg prøvde men jeg hadde problemer med at det var for lav volum til kalibrering -leste i en av linkene at det måtte stå i slow modus eventuelt og ingen digital inngan for stereo kalibrering- men i forbindelse med at jeg bruker DEQ videre til aktiv 2 veis deling så kan man justerer utgangen på pink noisen også... da jeg provde skru opp mest mulig men ga meg pga frykt for å sprenge diskantene -har en DP450 på hver kanal og både dama og kattene hadde romt huset for flere dB siden...

egentlig skal det ikke være noe problem å koble forforsterkeren "imellom" så lenge alle instillingen på preampen er på "flat" eller "direct", da kan du regulere med volumen og prøve

Ideelt skal egentlig alle komponenter i signal veien være tilkoblet -slik at alle disse "påvirker/farge" den endelig lyden og etterpå mål og korrigert av auto eq -det er det mest korrekt egentlig.

Når jeg måler med RTA så justerer jeg delefrekvensen og inn/ut nivå på delfiltren der det er ment å være til normal bruk

Ellers om jeg ikke husker feil er det en swtch mode power supply i den, dvs at den "justerer" automatisk AC spenningen enten 110VAC eller 240VAC.

Om man vil bruke den med RCA (ubalanserte innganger) så kan man bare bruke "jord" og "+" pinnene på XLR utgangen. "minus" pinnen skal ikke legges til jord eventuelt Vil man kjøre "biamping" kan man bruke "+" pinnen utg. på den ene forsterkene og "minus" pinnen utg på den andre ampen -dog den som bruker "minus" må fase vende utgangen -dvs man bytter om plus og minus på høyttaler kablene...

Når jeg får tid så skal jeg foreta noen enkle modifiseringer men har tenkt å skaffe en DEX siden -derfor ikke så prioritert å mode DEQ. Forresten jeg har også enda en DP til som kjøres i stereo på mindre høyttalere til tv titting, men jeg henter optisk utgangen fra DEQ inn på en Beresford DAC og rett inn på DP. Synes det låter bedre av analoge utgangen på DEQen egentlig selv om Beresford er modet en del.

Noen som har skjema/service manual over DEQ eller link til?

Godt Nytt År forresten!

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg mottatt denne boksen og brukt 2 ineffektive kvelder på å prøve å få denne til å fungere.
    Formålet for anskaffelsen av boksen var å forbedre lyden i subbene mine da det til tider kan romle litt for mye.
    Jeg har omsider kommet meg inn på menyen for rom korreksjon og kjørte en auto korreksjon ved hjelp av pink noise (har mikrofonen som er anbefalt).
    Problemet slik jeg ser det, er at den vil prøve å korrigere alt over ~100kHz, mens det som er under ~100kHz rører den ikke. Det er jo det motsatte jeg vil.
    Hvordan får jeg endret dette?

Hilsen frustrert dingz noop

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil uansett tvilsomt treffe rett frekvens med autooppsettet.

Bruk en lydtrykksmåler og kartlegg problemfrekvensene - bruk så den parametriske delen (der hvor du selv bestemmer frekvens, nivå og bredd/stigning) for å dempe frekvensene - dette er den meget bra på!

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil at den skal kjøre automatisk korreksjon under 100Hz så kan den selvsagt det også - den bare stiller seg slik default.

Du går manuelt inn via "knottene" og velger frekvensene under 100Hz og klikker på de slik at de blir aktive - da vil den også ta med disse.

Men pass på at du i ettertid fjerner større økninger under 100Hz som korreksjonen utfører - da det vil kreve mye av forsterkeren. Hold deg til kun å dempe topper.

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahaa... akkurat, slik var det ja.
    Det var bare å trykke inn den store runde knappen på de frekvensene du ønsker å inkludere eller ekskludere.
    Helt konge, takker :-D

Hilsen happy dingz noop

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at 100hz er fjernet fra default valg er iflg manual at det er vanskelig å få dette korrekt.

Jeg er også fersk eier av DEQ2496 og sliter litt å få ting til. Første jeg prøvde var autoeq, men resultatet ble alt annet enn en flat kurve Eller rettere sagt, så vet jeg ikke om den ble ferdig for den gir aldri beskjed om at autoeq er ferdig, eneste jeg kan gjør er å trykke stopp autoeq... Hvor lang tid tar dette og gir den beskjed når den er ferdig eller skal en trykke på stopp?

Jeg hadde to tanker med å kjøpe den, både prøve EQ på frontene og på subene (er klar over at en ikke kan gjør dette paralellt) Koblet den på frontene og da koble den analogt mellom for og effektforsterker, men dette var helt håpløst lydmessig, lyden selv ved bypass ble som å høre en dårlig MP3.

Så da lurer jeg litt hvordan jeg skal få koblet denne til digitalt siden jeg bruker PC som signalkilde og både bruker flerkanals og to kanals lyd. Må jeg bruke to digitale utganger fra PCen, en to kanals som går igjennom Behringeren og en flerkanals som går direkte til surroundforsterker? Men da vil jeg vell få en felles korreksjon både på sub og front?

Dere som bruker den som sub EQ, bruker dere den analogt eller har kanskje mer avanserte forsterkere digitalt subutgang?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •