Hjelp med mine frekvenskurver..? :D

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med mine frekvenskurver..? :D

Hei!
    Har akkurat skaffet med en digital Radioshack, og driver for øyeblikket å tester ut litt... Jeg har et par andre spørsmål også, så det ville ha vært utrolog kjekt om noen av dere kunne ha besvart dem..

1. Hvordan skal jeg gå fram for å finne et referansenivå til å måle med?
    2. Hvilken range skal egentlig Radioshacken stå på? ( Har den på 80 nå )
    3. Når jeg har testet litt, har Radioshacken stoppet på 90, og tallet begynt å blinke. Hva betyr dette?

Så var det over på min frekvenskurve da..

Som dere ser, er det mange dipper og topper, som jeg helst vil få vekk. Nå har jeg sikker ikke klart å måle heelt riktig enda, da dette var min første..

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre?

Der var den, og slik står høyttalerne plassert i rommet ved målingen(kjapt tegnet i paint):

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du leser først bruksveiledningen til måleren, der står svar på det meste.

1. Hvordan skal jeg gå fram for å finne et referansenivå til å måle med?
    Du kan måle ved 1000 hz, stille volum slik du måler 75 db.
    2. Hvilken range skal egentlig Radioshacken stå på? ( Har den på 80 nå )
    Den skal stå på den range du måler. Måler du 75 db skal den stå på 70.
    3. Når jeg har testet litt, har Radioshacken stoppet på 90, og tallet begynt å blinke. Hva betyr dette?
    Det betyr at volumen er over 90 db om du har satt den på 80 db. Den måler 10 db over 80 da, = 90, over det blinker den. Da flytter du den et hakk opp når den begynner å blinke.
    Måleren skal stå på C weighted, og Fast.

Ellers, ser på din tegning, ville prøve med lytteposisjon litt lengere tilbake og fronterne litt lengere ut på gulvet.
    Spiller du en 50 hz tone og beveger dig litt bak sofaen hører du lett hvor du får mest bass, her skal du plasere sofaen.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har misforstått dette med referansenivå. Det er anlegget ditt som ideelt sett skal produsere 75-80dB lydtrykk. Det er for at Radioshacken skal kunne detektere dipper og topper. Den har et måleområde fra 50 til godt over 100dB. Det er nemlig kjipt å ha stilt lydnivået for lavt, bruke mye tid, og finne ut at du må gjøre alt omigjen fordi nivået ved enkelte frekvenser dipper under 50dB!

Men den er slettes ikke lineær innenfor hele måleområdet, derfor må du hjelpe den med to ting:
    1) For hvert målepunkt må du stille hjulet slik at du treffer lydtrykket innenfor +/-10dB. På "80"-posisjon måler den lydtrykk fra 70-90dB, på "60"-posisjon fra 50 til 60 etc. Dette fordi det er lettere å lage en noenlunde god sensor innenfor et lite måleområde. Når den peaker, blinker verdien i displayet, og når den bunner viser den "LO". Da må du justere skalaen/hjulet hhv oppover eller nedover.
    2) Den er fortsatt nødvendig å kompensere for ulinearitet ved de laveste frekvensene, les bruksanvisningen for å se hvor mye du på plusse på.

Tror nok at de flate partiene i kurven din kommer av at RS gikk i peak på 90dB. Ved korrekt måling vil du antagelig finne adskillig spissere topper og bunner...

Forøvrig anbefaler de fleste C-vekting og "slow" response, ikke "fast". Den midler da litt lenger, og gjør jobben din litt lettere.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay! Takk for svar!
    Da ble ting litt mer forståelig! Mener dere at jeg skal dra frontene litt lenger frem fra veggen? 10-20cm?

Så skal jeg ta en ny måling etterpå, som sikker kommer til å være mer riktig!
    Jeg trodde nemlig rangen skulle stå fast på ett tall under en måling jeg.. :P

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står vel nevnt i manualen din.. men her har du likevel tallene som skal plusses på de forskjellige frekvensene:

AudiogoN Forums: Radio Shack SPL Meter mods corrections

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Okay! Takk for svar!
    Da ble ting litt mer forståelig! Mener dere at jeg skal dra frontene litt lenger frem fra veggen? 10-20cm?

Så skal jeg ta en ny måling etterpå, som sikker kommer til å være mer riktig!
    Jeg trodde nemlig rangen skulle stå fast på ett tall under en måling jeg.. :P
    Avstand:
    Jo nærmere bakvegg, jo mer bass. Men NB! du risikerer også boomy og ukontrollert bass. Du må rett og slett prøve deg fram, cm for cm. Bredden i lydbildet har også en tendens til å bli flatere nærmere veggen, så kompromiss må til :sad:

Range:
    Det er forsterkeren som må stå på samme nivå for alle måleserier, slik at de blir sammenlignbare :smile:

Nå får du det nok riktig, og så oppdager du hvor vanskelig det er....

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay!
    Da er det bare å... Begynne moroa ved å få en flatest mulig frekvenskurve! :P

Skal komme opp med dagens kurve så snart jeg får tatt avlesningene!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Divider rommets dybde med 7, eller 5, og ha høyttalerens fremste kant ved fasitten du får, som et utgangspunkt. Du vil se at du får variasjoner i målinger bare du flytter høyttalerne 5 cm....rommet bestemmer lyden mer enn du tror...
    Har du god plass kan du prøve denne : Cardas Audio
    Jeg liker IKKE lyden fra en høyttaler der står tett inntil en bak-eller sidevegg...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode råd!

Har nå testet litt med fase, og subplassering... Og tror det er riktige avlesninger nå.. Har en exel fil fra Lsound.no som har korrigering lagt inn..

Her er den:
    Hjelp med mine frekvenskurver..? :D-ling2-jpg

Lyseblå: Forrige kurve, som er avbildet i en av de andre postene mine her.

Blå: Ny måling, ordinært innstilt(-17dB på receiver Kl 10 på sub, hakk 1 sub på receiver utgang) Med ordinært mener jeg slik YPAO'en har justert det. Jeg tok dette som utgangspunkt, da jeg syntes det er meget god lyd her.. :P

Lilla: Samme som blå, bare at suben er vendt mot venstre. Altså mot rack

Gul: Samme som blå igjen, bare at suben er vendt mot høyre. Altså mot veggen

Hvit: Samme som blå, bare med fasen på 180 grader ( Måtte bare teste )

Utifra dette, så ser det ut som det er best å ha suben vendt utover, slik som det er på den blå kurven. Eller tar jeg feil?

Skal prøve å flytte frontene litt frem nå... Ny måling kommer..

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh, der er noe galt her tror jeg. Hvor kommer den lyseblå kurven fra ? Hvordan kan du måle til 12 hz ?

Har du korrigeringene for Radio Shack´en ? disse må du legge til dine målinger da den måler litt feil. De finder du i denne tråden : http://avforum.no/forum/kalibrering-...ykksmaler.html
    I tråden er der også masse tips om å bruke måleren....

I din siste måling, den gule, da har du varisjon på 24 db i lyden ! Fra 72 db til 96.....
    Desuten har du ingen dybbass jo, den falder som en sten under 45 hz, det kan umuligt stemme.....
    Den første lyseblå var mye bedre, bortsett fra det enorme avvik fra 80-143 hz, men det er sikkert rommet og fronthøyttalernes plasering.....

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Ja jeg syntes det var litt slapt i de lave frekvensene...
    Men dette er slik YPAO'en har justert da! Kanskje den ikke justerer under 45hz..?

Den lyseblå har jeg bare puttet inn, for å vise den gamle kurven jeg hadde.. Bare for å se forskjellene..

Jeg kan jo ta punktvis hvordan jeg gikk fram for å måle.. Kanskje jeg gjorde noe galt?

1. Satte opp Radioshacken på stativ i sweetspot
    2. Skrudde den til 60 i range, spilte av 12hz sinus fil og justere volumet på receiver til Radioshacken reagerte. Da endte jeg på -17dB. ( Ser nå at jeg skulle ha spilt av en 1000hz sinus, og justert slik at jeg fikk 75dB.. Dette har jeg ikke gjort.. )
    3. Kjørte på med de andre sinusfilene og noterte ned. Justerte rangen på Shacken ettersom det ble høyere..

Jeg kjører surround når jeg måler.. Kanskje jeg bare skal ha stereo?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også prøvd RoomEQWizard nå.. Er ikke helt sikker på om jeg har kalibrert riktig inne der, men her er resultatet:
    Hjelp med mine frekvenskurver..? :D-roomeq-ling1-jpg

Rart jeg skal få så rare resultater?
    Her har jeg målt etter YPAO sin instilling på alt, og subwooferen står på kl 10 ca.

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første du kan gjøre er å skalere X-aksen på diagrammet i RoomEQWizard. Sett minimumsverdi til 14 Hz.Under det er bare misvisende.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Skrudde den til 60 i range, spilte av 12hz sinus fil og justere volumet på receiver til Radioshacken reagerte. Da endte jeg på -17dB. ( Ser nå at jeg skulle ha spilt av en 1000hz sinus, og justert slik at jeg fikk 75dB.. Dette har jeg ikke gjort.. )
    12Hz og 1000Hz!?! Hva i all verden? Unnskyld meg, men det virker ikke som du har skjønt hvordan en subwoofer fungerer.

Lastet du ned L-Sound excel arket fra denne siden? I så fall, leste du det avsnittet merket VIKTIG?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    12Hz og 1000Hz!?! Hva i all verden? Unnskyld meg, men det virker ikke som du har skjønt hvordan en subwoofer fungerer.

Lastet du ned L-Sound excel arket fra denne siden? I så fall, leste du det avsnittet merket VIKTIG?
    De 1000 hz har han fra mig. Jeg sagde han kunne sette volum ved 1000hz slik han målte 75 db, og da begynne målingen av oppsettet....

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, men jeg er en nybegynner i dette, og jeg trenger å lære. Akkurat som alle andre...
    Beklager hvis det er litt dumme spm. noe av dette, og det kan virke litt dumt og uforståelig at jeg ikke skjønner det..

Men jeg poster her for å lære, og å få hjelp!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    De 1000 hz har han fra mig. Jeg sagde han kunne sette volum ved 1000hz slik han målte 75 db, og da begynne målingen av oppsettet....
    Ved kalibrering av sub bruker man vel en sinus tone på 50hz og setter volumet til radio shacken viser 75 db?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, men jeg er en nybegynner i dette, og jeg trenger å lære. Akkurat som alle andre...
    Beklager hvis det er litt dumme spm. noe av dette, og det kan virke litt dumt og uforståelig at jeg ikke skjønner det..

Men jeg poster her for å lære, og å få hjelp!
    For all del, men for å unngå at du gaper over for mye så vil jeg råde deg til å konsentrere deg om subben først. Denne er som regel den høyttaleren det er lettest å flytte rundt på da den kan nesten stå hvor som helst i rommet. Samt at du finner mye info om måling av sub. Les om subwoofer kalibrering.

Ellers har du allerede funnet REW som gjør måleprosessen ganske mye kjappere. Den har også ei ganske omfattende hjelpefil. Mye info finner du også på REW forumet.

For å unngå å flytte så mye på subben når du måler, kan du også sette subben i sweetspot og heller flytte mikrofonen rundt omkring i rommet.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jah.. Men så er det begrenset hvor jeg kan plassere suben og da.. Hvis jeg skal plassere den f.eks like ved sofaen, så blir dette veeeldig tungvint, og det ødelegger litt av stilen i rommet... Samtidig må jeg skaffe meg en lengre sub-kabel.. :P
    Men det er ikke så lett dette her, og jeg lurer på om jeg skal skaffe den Behringer PEQ'en, som gjør hele greia mye enklere. Da kan jeg jo la subben stå hvor som helst, og få konge bassgjengivelse...? Eller har jeg misforstått?

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering er uansett det viktigste. Hjelper fint lite med en Behringer eller velodyne sms hvis plasseringen er på tryne. Det ideelle er faktisk å slippe å bruke slike hjelpemidler.

Har du forsøkt å heve subben litt. en 5-6 cm eller.no

tar tid å få til en sub akkurat slik du vil ha den. Har holdt på et års tid med mine å begynner først nå å bli fornøyd:-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •