Tv kalibrering med pc o.l. Bare tull?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer oddball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tv kalibrering med pc o.l. Bare tull?

Var innom en kompis her om dagen for å se hans nye plasmatv i funksjon. Han hadde fått den kalibrert av en ekspert med "pc og greier". Det første som slo meg var at bildet virket "grøtete" for meg, mens han var strålende fornøyd. Jeg tenkte på dette lenge etterpå ...og gjorde meg følgende resonnement:
    Synet er en sans på lik linje med hørsel, smak, lukt, sansing(heter det det,evnt følelse?). Jeg tror vi alle har forskjellig oppfatning av hva vi liker av dette. Lutefisk er delikatesse for noen, men pyton for andre, og det tror jeg det vil være uansett hvor mye en "kalibrerer" kokken. Derfor tror jeg det beste kalibreringsverktøyet er ditt eget øye, bruk det!! Mulig at dette blir som å drite i eget reir, men jeg tar sjansen og det kan tenkes at jeg tar feil.....

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kalibreringsutstyr med "pc og greier", og jeg er stort sett enig med deg. Selv dama og jeg har store problemer med å enes om farger. Sier jeg f.eks. at en bil er blå, påstår hun den er grønn. Fra mitt ståsted er hun fullstendig fargeblind og har mistet all troverdighet med henhold til farge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farger er nok det elementet, der subjektiviteten kommer best frem ved bedømming av bildekvalitet. Det er nok på dette punktet, at de induviduelle preferansene er størst. Sortnivå og kontrast er nok det elementet som de fleste er enige i.

Hva slags kalibreringsutstyr har du, Maastricht ?
    De fleste automatiske måle/kalibreringsverktøyene holder dessverre ikke mål.

Hei, oddball. Det finnes nok alt for mange såkalte ekspert med "pc og greier",
    som tar seg betalt for å kalibrere skjermer. Felles for de fleste av de, er at de sitter på verktøy som dessverre ikke er i referanseklassen...
    Men det kan jo hende at tv'n faktisk har fått proff behandling. Dette er jo ingen garanti for at "alle" kommer til å elske resultatet.

Ikke ta dette som kritikk på innleggene deres. Jeg synes topicen var høyst interressant, og ønsker derfor å høre flere detaljer rundt dette fra dere, og fra andre med like eller ulike erfaringer/meninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som slår fryktelig mange med et 'riktig' kalibrert bilde er at farger og slikt er mye dusere enn folk flest er vant til. Korrekt PAL rød f.eks. er temmelig 'tomatrød', ikke 'knallrød' som folk flest tror.
    Poenget er at man er vant til et alt for mettet bilde, alt for mye skarphet, lite sortnyanser og utvasket hvit. Ved første øyekast kan dette se bra ut, og har en viss 'WOW'effekt. Det er da jeg begynner å peke på ting som er galt. En hvit rulletekst på sort bakgrunn som 'lever', sky-detaljer som er borte, 'sorte hull' der det skulle vært skyggedetaljer osv... Sitter man og skifter mellom kalibrert og overdrevet bilde vil man nesten alltid synes det kalibrerte bildet ser blasst og livløst ut. Gi deg selv en uke til å venne deg til bildet, så ser du en film med kalibrert bilde, og deretter samme filmen ukalibrert. Så kan man spør hvilket bilde som ser best ut, og mest ekte. Hvis de fremdeles synes det ukalibrerte bildet er bedre, så for all del, bruk det!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig gode poeng, atledreier !

Er nok mange som tror at jo sterkere farger, jo bedre. En slags WOW faktor som skal tiltrekke seg mest mulig oppmerksomhet...
    Noe butikkene som selger tv'er ofte bevist benytter seg av (og produsentene).

Problemet blir jo som du sier, at man da som oftest ikke klarer å vise alle de små nyansene i bildet, som er med på å skape mer dybde i bildet.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel en grei paralell til lyd dette, som trådstarter nevner. Mange synes nok at høyttalere med nær perfekt frekvensrespons også låter kjedelig. En loudness kurve gir samme WOW effekt på lyden i butikken, som overdreven kontrast og fargemettning gjør på bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Det har du rett i, norcad. God samenlikning.

Og med loudness, så dreper man virkelig dynamikken. Da er det bedre å satse på en forsterker som har de stømreservene som kreves, matchet med riktige høytalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare referere til tråden om 'kjøpe PE7700' på digital projektor forumet.

Her har jeg 'profesjonelt' kalibrert en PE7700. Denne projektoren har oppgitt kontrast på noen tusen til en. Målt kontrast før kalibrering ble ca 900:1
    Etter kalibrering var denne falt til 490:1! Men bildet var MYE bedre, mer trøkk, mer detaljer, mer realistisk. Et klassisk eksempel på at tall ikke betyr noe som kvalitetstegn.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •