Hvilken effekt vil jeg få av å plassere to senterhøyttalere direkte over hverandre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken effekt vil jeg få av å plassere to senterhøyttalere direkte over hverandre?

Som tittel sier:
    Hvilken effekt vil jeg få av å plassere to senterhøyttalere over hverandre? Jeg tenker da ikke på å plassere en over og under TV/lerret, men direkte over hverandre.
    Vil dette gi noe positiv effekt?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få litt ekstra utfasinger (kamfiltereffekt) på grunn av at du nå har to kilder med en liten innbyrdes avstand. Såfremt forsterkeren(e) kan levere nok effekt vil du få 6dB mer lydtrykk å rutte med i senterkanalen.

Hvorfor ikke plassere én over og én under lerretet/tv´en? Dette har en misjon i og med at man med riktig plassering får plassert "lydkilden" i midten av bildet og ikke over eller under. Riktig plassering fordrer at man har samme avstand mellom lytter og øvre/nedre senter.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Du vil få litt ekstra utfasinger (kamfiltereffekt) på grunn av at du nå har to kilder med en liten innbyrdes avstand. Såfremt forsterkeren(e) kan levere nok effekt vil du få 6dB mer lydtrykk å rutte med i senterkanalen.

Hvorfor ikke plassere én over og én under lerretet/tv´en? Dette har en misjon i og med at man med riktig plassering får plassert "lydkilden" i midten av bildet og ikke over eller under. Riktig plassering fordrer at man har samme avstand mellom lytter og øvre/nedre senter.
    Takker så mye for svar.

Hvis dette skulle bli aktuelt(noe jeg ikke tror det vil bli), vil jeg isåfall ha en forsterker til hver senter.

Hadde jeg hatt et dedikert rom til dette ville jeg hatt en senter over og under, men det er uaktuelt nå. I mine øyne ville det se feil ut og her i stuen legger vi stor vekt på akkurat slike ting.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For din del ser jeg for en gangs skyld ikke helt poenget med dobbel senterhøyttaler. Nå har jeg messet på forumet i det uendelige i mang en tråd om hvordan senterhøyttaleren MÅ være på nivå med frontene, ihvertfall med tanke på dynamikk og lydtrykk, men du som har tre identiske høyttalere og ditto forsterker til frontene dine har vel lite å hente i så måte. Som noen andre sa, ja, du vil kunne spille med enda høyere lydtrykk om forsterkeren er klar for det, men til hvilken hensikt? Ja, du kunne også hatt senter både over og under flatskjermen, men selv med millimeterpresisjon på plassering og kalibrering ser jeg ikke helt hensikten.
    Og separat forsterker er alltids et alternativ, men siden du har identiske fronthøyttalere ender du plutselig opp med å "måtte" oppgradere forsterkeriet til høyre og venstre front også...
    Men for all del, hvorfor ikke, du har sikkert lyst på en tre-kanals effektforsterker fra Krell

Med mindre du bytter høyttalere har dobbel senterhøyttaler knapt noen hensikt. Send meg heller en PM når du kjøper deg gulvstående, så skal jeg fortelle deg hvordan problemene du da dumper borti kan løses

Rålekkert oppsett du har forresten. Har tidligere fryktet at jeg må ty til mer konevennlige saker når den tid kommer, men når jeg ser på ditt er det åpenbart at det er flere veier til Rom

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kakehode

For din del ser jeg for en gangs skyld ikke helt poenget med dobbel senterhøyttaler. Nå har jeg messet på forumet i det uendelige i mang en tråd om hvordan senterhøyttaleren MÅ være på nivå med frontene, ihvertfall med tanke på dynamikk og lydtrykk...
    Dobbel senter - 1 over lerret/skjerm og 1 under lerret/skjerm - gir en markert bedre lydopplevelse ifm. med bilde. eks. oppfattes dialogen der personen er - PÅ bildet. Det samme gjelder ved avspilling av musikkDVD. Det er en del senterlyd som skapes av høyre/venstre front, og da vil høyden på høytalerne være utslagsgivende for lydopplevelsen.

2 sentere coplassert enten over eller under vil bidra til MER lyd fra senter, men vil oppleves ENTEN i underkant eller overkant av lerret/skjerm.

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, såpass skjønner da selv jeg, men trådstarter har her et yderst lekkert og stilrent oppsett, og sånn sett er det kanskje mer ønskelig med minst mulig "forstyrrende elementer" som høyttalere. Burde kanskje spesifisert det nærmere i det forrige innlegget mitt.

Dessuten er ikke skjermen hans SÅ stor, og jo større ens bilde er, jo større er gevinsten ved å ha senterhøyttaler både under og over bildet, men i akkurat dette tilfelle blir det tilnærmet flisespikkeri, og strengt tatt lite å hente. Vel, akkurat det kan man sikkert diskutere i det uendelige, vi jakter sikkert alle på di siste berømmelige millimetrene et eller annet sted, men akkurat her vil ihvertfall jeg si det estetiske går av med seieren, og overflødiggjør enda en senterhøyttaler. Det var nå min mening ihvertfall, AndreWerdenskrieg får ta den endelige beslutning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •