Spørsmål om CIE diagram, Kalibrering av Projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer K-pax sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om CIE diagram, Kalibrering av Projektor

Hei.
    Har prøvd å kalibrere min Epson TW700, og har et elementært spørsmål angående kalibrering.
    Det gjelder farge instillingene/Color saturation. Jeg synes fargene er noe oversaturerte etter å ha stilt Tint og Color med blått filter og GetGrey, noe som vedlagte CIE diagram også viser.

Spørsmålet er hvordan skal dette gjøres egentlig, skal en stille color/tint best mulig med blått farge filter med hjelp av GetGray/DVE, og la det være med det?

Eller skal en ved å se på CIE diagrammet justere Color ned så de nærmer seg referanse punktene?
    Føler at dette også blir galt da forholdet mellom fargene blir feil og det ikke ser bra ut gjennom det blå filtret.

Nå har en faktisk en mulighet for og stille Hue og Saturation på både Primær og Sekundær farger på TW700, men da kan en ikke stille RGB. Så gråskala justering blir vanskelig da.

Hvordan stiller dere inn farge intesiteten på ustyr/projektorer som ikke har egen justering for alle farger?

Vedlagt er bilder av CIE diagrammet. + gamma/gråskala

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er hvordan skal dette gjøres egentlig, skal en stille color/tint best mulig med blått farge filter med hjelp av GetGray/DVE, og la det være med det?
    Det er ikke lett å gi et godt svar egentlig. Dersom projektoren har et eget fargekorrigerings-system (CMS) kan man flytte fargekoordinatene i CIE diagrammet. Hvordan Color påvirker fargene er litt vanskelig å si da det er litt forskjellig i forhold til hvilken projektor man har. Vanligvis kan uansett denne finksjonen ikke brukes til å flytte fargekoordinatene. Det lureste vil nok, som du sier, være å justere etter DVE.

Nå har en faktisk en mulighet for og stille Hue og Saturation på både Primær og Sekundær farger på TW700, men da kan en ikke stille RGB. Så gråskala justering blir vanskelig da.
    Dette høres jo ut til å være et fargekorrigerings-system, men etter å ha kikket på Cine4home viser det seg at Epson bare bruker andre benevninger på justeringene (Andre bruker gjerne bias/cut eller bias/gain)
    Med andre ord brukes disse justeringene til kalibrering av gråskala, IKKE til å korrigere satureringen.

Hvordan stiller dere inn farge intesiteten på ustyr/projektorer som ikke har egen justering for alle farger?
    Det er ganske umulig dersom projektoren ikke har et fargekorrigerings-system.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Ja synes å ha lest et sted noen mente det var best stille fargene inn gjennom fargefilteret, om en ikke har egen CMS. Jeg har gjort det slik, og heller satt ned color noen hakk så det ikke blir fullt så mye farger.

Mener å huske at det går å stille hver enkelt farge, har prøvd det. I menyen for farge justering har en 2 alternativer: RGB eller RGBMCY.
    Under RGB kan en stille Offset og Gain for R-G-B mens Under RGBMCY kan en stille Hue og Saturation for R-G-B-M-C-Y.
    Ved å bruke RGBMCY kunne jeg flytte farge koordinatene for hver enkelt farge rundt om i CIE diagrammet, men da mister en instillingene fra RGB menyen. Det er enter eller virker det som.

Uansett så må det testes mere, har ikke noe særlig lyskontroll så det gjøres på natta.. Så er jo mulig en husker litt feil også.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under RGB kan en stille Offset og Gain for R-G-B mens Under RGBMCY kan en stille Hue og Saturation for R-G-B-M-C-Y.
    Det høres veldig ut som TW700 har et fargekorrigeringssystem, men jeg har ikke lest eller sett info om det andre plasser.
    Ved å bruke RGBMCY kunne jeg flytte farge koordinatene for hver enkelt farge rundt om i CIE diagrammet, men da mister en instillingene fra RGB menyen. Det er enter eller virker det som.
    Det du sier er at Hue og Saturation for RGB forandre Offset og Gain for RGB ? Høres snålt ut...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell både ja og nei..

Jeg forklarte det nok litt uklart.
    I Menyen Farge instillinger er det 4 muligheter: 1 Color Temp, 2 Skin Tone, 3 RGB/RGBMCY, 4 Gamma.
    Om en velger RGB/RGBMCY får en to muligheter, RGB eller RGBMCY.
    Jeg har justert gråskalaen med justeringer gjort ved å velge RGB, altså Offset og Gain.

Det som skjer om jeg nå velger RGBMCY er at instillingene jeg gjorde under RGB meny valget blir deaktivert. Gråskalaen endres og blir lik det å sette alle verdier til 0 under RGB.
    Under RGBMCY kan en ikke stille offset og gain men en kan stille Saturation og Hue for både primær og sekundær farger.

Så jeg mente ikke at instillinger en gjør ved å velge RGBMCY forandrer instillinger har gjort i RGB, men at de blir deaktivert.
    Så enten må en kalibrere ved å velge RGB, eller RGBMCY.

Men jeg tror og mener at denne uansett har veldig gode justerings muligheter til å være i denne prisklassen.

Legger ved et bilde fra manualen.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et raskt spørsmål: Hva bruker dere for å kalibrere prosjektorene via disse diagrammene o.l.? Normalt bruker jeg DVE, men det kunne sikkert vært en fordel å gå litt dypere inn på mer avanserte instillinger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis primærfargene er der de skal være, og gamma er korrekt burde vel gråskalaen følge etter?

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, du sier vel noe der. Men akkurat gamma er en litt vrien sak å stille inn.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •